Oude spelletjes spelen op iMac G3 - OS 9.2.2 Classic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-10 00:13
Hoi iedereen,

Ik heb ooit nostalgisch voor mijn broer zijn verjaardag het originele Wolfenstein 3D spel voor macintosh gekocht van Ebay. Toen we klein waren speelden we dit heel vaak en het leek me wel een leuk hebbedingetje in de hoop dit ooit nog eens draaiende te krijgen.

Nu heb ik recent een aantal (5) oude Imac G3's gekregen van mijn nonkel die ze wegdoet. Hierop staat standaard Mac OS 9 classic op geïnstalleerd. Nu ben ik er aan beginnen sleutelen en heb deze opnieuw geherinstalleerd met MAC OS 9.2.2 (laatste versie van OS Classic).

Als ik nu het spel start, dan werkt alles perfect tot een minuut of 5 laten we zeggen. Dan loopt het spel plots vast en ben ik genoodzaakt de Imac geforceerd af te sluiten (telkens opnieuw).

Is er iemand die nog wat kennis heeft met dit OS en me misschien kan helpen zoeken naar de oorzaak van dit probleem?

Het gaat om dit model:
http://www.everymac.com/s...s/imac_dv_400_indigo.html

Hierop zitten nog alle standaard onderdelen. De andere ben ik al aan het upgraden naar OSX 10.3.9.

Het zou leuk zijn mocht iemand hier een oplossing voor hebben zodat ik met mijn broer nog eens terug kan duiken in de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePowershift
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-09 14:33

ThePowershift

De Vakidioot

Terug naar OS 8.6 :) of 8.0
omdat het al best retro is

en anders opzoek naar een oldschool 68k macintosh

Greetz, ThePowershift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toon-VA schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 23:08:
Hoi iedereen,

Ik heb ooit nostalgisch voor mijn broer zijn verjaardag het originele Wolfenstein 3D spel voor macintosh gekocht van Ebay. Toen we klein waren speelden we dit heel vaak en het leek me wel een leuk hebbedingetje in de hoop dit ooit nog eens draaiende te krijgen.

Nu heb ik recent een aantal (5) oude Imac G3's gekregen van mijn nonkel die ze wegdoet.
Je moest eens weten hoeveel Apple gebruikers van de oude garde nu jaloers op jou zijn en er graag een willen overnemen.
Hierop staat standaard Mac OS 9 classic op geïnstalleerd. Nu ben ik er aan beginnen sleutelen en heb deze opnieuw geherinstalleerd met MAC OS 9.2.2 (laatste versie van OS Classic).

Als ik nu het spel start, dan werkt alles perfect tot een minuut of 5 laten we zeggen. Dan loopt het spel plots vast en ben ik genoodzaakt de Imac geforceerd af te sluiten (telkens opnieuw).

Is er iemand die nog wat kennis heeft met dit OS en me misschien kan helpen zoeken naar de oorzaak van dit probleem?

Het gaat om dit model:
Afbeeldingslocatie: http://museo8bits.com/wiki/images/thumb/e/ee/IMac_G3_DV_SE_summer2000_01.JPG/300px-IMac_G3_DV_SE_summer2000_01.JPG
Het OS ken ik maar al te goed te meer ik deze ook op mijn aloude iMac Bondi blue 233 heb draaien.
Waarom Wolfenstein niet goed draait,weet ik niet maar de oorzaak kan veriabel zijn. Probeer eens via Google op bijvoorbeeld Amerikaanse Mac forums de oplossing te vinden onder de noemer "Wolfenstein 3D+ iMac G3 400 MHZ + problems"

Als je spellen zoekt die redelijk tot goed op OSX 9.2.2. draaien dan moet je eens hier kijken.

1 van mijn lievelingsspellen is nog altijd:

Afbeeldingslocatie: http://static.gamespot.com/uploads/scale_medium/mig/2/1/4/0/2212140-caesar_3_a.jpg
.....De andere ben ik al aan het upgraden naar OSX 10.3.9.
Als je alleen maar de minimale specs draait (geheugen e.d.) dan raad ik je af te upgraden.
Je belast meer en terwijl je specs achterblijven. Niet slim m.i. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-10 00:13
Verwijderd schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 13:49:
Je moest eens weten hoeveel Apple gebruikers van de oude garde nu jaloers op jou zijn en er graag een willen overnemen.
Het is wel de bedoeling dat ik deze ga verkopen en er 1 voor mezelf ge houden. Momenteel ben ik deze nog aan het opkuisen en een verse installatie aan het geven voor deze in het "vraag & aanbod" stukje terechtkomen. Geïnteresseerden mogen altijd al iets laten weten natuurlijk.

Wat het spel betreft, de problemen zijn opgelost. Wolfenstein moest op een grotere resolutie worden afgespeeld en het probleem was opgelost. Standaard draait wolfenstein op 320x... en nu heb ik een resolutie gekozen van 640x... en de haperingen of het blijven hangen van het scherm gebeurt niet meer.