[Calendar] Apple "onderschept" invites?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:03

S913

Abusus non tollit usum

Topicstarter
Disclaimer: Zet dit nu onder Mac & Software, maar het geldt ook voor de Calendar app onder iOS.

Een tijdje terug kreeg ik een invite binnen van een klant op mijn privé iOS devices, terwijl deze persoon helemaal mijn privé mail adres niet heeft. Nou sprak ik hem laatst en hij heeft die invite gewoon verstuurd vanaf zijn iPad naar mijn werk email adres, maar daar is hij nooit aangekomen (hij is alleen aangekomen op mijn privé device). Met wat testen kwam ik achter het volgende, en volgens mij is dat niet echt netjes/weet ik niet of het überhaupt mag:

Ik heb ooit mijn werk email adres toegevoegd aan mijn Apple ID omdat ik toen in de VS bereikbaar was via FaceTime voor collega's. Nou heb ik bij terugkomst dat email adres wel weggehaald uit FaceTime, maar niet gedisconnect/verwijderd van mijn Apple ID. Met als gevolg dat als iemand vanuit de iOS of OS X Calendar app mij een invite stuurt naar mijn werk email adres, dat Apple daar tussen gaat zitten, gaat kijken of er niet iemand is die dat email adres aan zijn Apple ID heeft hangen en zo ja (in mijn geval), dan de invite niet verstuurd naar het email adres waar het naar toe zou moeten (mijn werk email adres) maar naar mijn Apple ID ... Ik kon bijv. ook vanaf mijn privé device geen uitnodiging naar mezelf op mijn werk agenda sturen (bijv. een tandarts reminder), omdat de Calendar app die invitee meteen delete, omdat hij schijnbaar vindt dat je jezelf niet kan uitnodigen.

Nou heb ik mijn werk email adres wel verwijderd uit mijn Apple ID en nu werkt alles weer naar behoren, maar ik vind het zachtjes gezegd niet kunnen dat Apple eigenlijk tussen de verzender en ontvanger gaat zitten en dan uit zichzelf beslist: Nee, ik ga de invite niet naar die ontvanger (mail adres) versturen, ik ga de invite naar een toevallig geconnect Apple ID sturen. Het is niet aan Apple om zelf te beslissen waar iets moet terecht komen, ze moeten het gewoon versturen naar het adres waar het voor bedoeld is (zonder enige analyse/intelligentie los te laten op zo'n "bericht").

Mag dit überhaupt wel? Het is niet een zelf ingestelde re-direct aan de ontvangende kant, want de ontvangende kant (mijn werk adres) komt helemaal niet voor in dit plaatje. Plus ik heb nooit ergens aangegeven dat dit email adres ergens voor gebruikt mocht worden (in dit geval Calendar), behalve dan een tijdje FaceTime, maar dat heb ik toen weer uitgezet.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Topicstarter
Ok, dan de non-TL;DR variant:

Mag Apple zomaar, als jij vanaf een Apple device een invite verstuurd naar mail adres A, eerst in zijn eigen "database" gaan zoeken of dat mail adres niet aan iemands Apple ID hangt en zo ja, dan uit zichzelf beslissen: Nee, ik stuur hem helemaal niet aan mail adres A (en daar komt hij dus ook nooit aan), maar alleen maar aan Apple ID B.

Bijv. een SMTP server zit toch ook geen intelligentie in, waarmee hij op weet ik wat voor analyse hij beslist het mailtje aan een ander adres te sturen?

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Ik weet niet of dit een kwestie van "mogen" is. Je hebt uiteindelijk zelf je e-mailadres ingegeven. Vermoedelijk zal in de overeenkomst voor iCloud wel staan dat ze adressen mogen bewaren die je zelf ingeeft.

Of het wenselijk is en moreel verantwoord is uiteraard een andere discussie. Maar ik neem aan dat dit wel in de iCloud / Apple ID overeenkomst zit...

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Topicstarter
Kijk, het blijft natuurlijk wel binnen mijn "kalender omgeving" (dus komt niet bij derden), maar voor FaceTime, iMessage kan je expliciet aangeven of een bepaalde mailadres dat aan je iCloud hangt daarvoor gebruikt mag worden.

Maar hier wordt niets gevraagd en kan er niets ingesteld worden, maar komt een invite dus helemaal niet op de goeie plek terecht (privé device/kalender ipv een werk device/kalender). Het is m.i. een stukje ongewenste intelligentie die ze loslaten op een dienst die alleen maar iets moet versturen naar de aangegeven ontvanger.

~ H.P. Lovecraft