Budget overclock speelgoed

Pagina: 1
Acties:

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Beste Dames en Heren,

Recentelijk een aantal case reviews gemaakt, en wat leuke reacties uit de community mogen ontvangen. Gezien een reviewtje schrijven een leuk stukje ontspanning is voor mij wil ik deze nieuwe hobby een beetje uitbreiden, en lijken CPU koelers mij leuk om wat meer mee te doen. Ik zat te denken dat allerminst de temperaturen, en dan bij stock, lichte oc, en gangbare oc instellingen, toch wel minimaal nodige informatie is om over die koelers iets zinnigs te zeggen.

Nu ben ik op zoek naar een niet al te duur, maar toch functioneel AMD overclock setje. Nu heb ik enige ervaring met Intel OCing in de laatste jaren (ben eigenlijk pas echt begonnen met de E6600/Q6600 series, daarna de Q8xxx, 9xxx, en uiteraard de reeks core cpus van gen 1 tot 4770k. Geen gekke dingen, maar toch wat leuke resultaten kunnen halen zonder serieus risico te nemen), echter heb ik zelden chips van AMD gehad, laat staan er mee geOC'd o.i.d. Oftewel ik heb nu eea gelezen over chipsets, cpus, apus, e.d. maar ben er nog niet heel zeker over. Voornamelijk wat nu echt de belangrijke verschillen zijn tussen de chipsets die van toepassing zijn op mijn situatie zijn mij nog wat onduidelijk.

Ik zoek:
- Een Mobo/CPU combinatie die overclockbaar is.
- Bij voorkeur vlot in staat kunnen zijn om verschillende OC profiles in te stellen, of allerminst op eenvoudige wijze de OC aan te passen in de bios/uefi/whateverefi
- de OC hoeft niet record-breaking te zijn, het doel is verschillende CPU koelers tegenover elkaar te zetten, en te experimenteren met waterkoeling. Ik ga dus meten op verschillende 'levels' van OC op temps etc, niet op zoek naar de maximale OC, maar bruikbare temperatuur resultaten bij bijv: Geen OC tov Lage OC tov Gangbare OC. (ik noem maar wat, 0%, 10%, 20%,)
- Bij voorkeur een GPU ingebakken, zodat ik geen GPU op mn test setupje hoef te hangen. Mocht dit nadelen hebben voor de overige punten hoor ik het graag, en is dit evt aan te passen.
- Bij voorkeur een neutrale uitstraling, iets wat eenvoudig bij verschillende parts te gebruiken is en er niet als een kermis uit ziet, bijvoorbeeld het zwart van de ASrocks in mn huidige lijst. Gezien ik deze setups dan ook weer in leuke cases wil zetten.
- Gezien het voor enn hobby en wat ontspannen geknutsel is, en de prestaties van mobo/cpu zelf niet relevant zijn, bij voorkeur goedkoop. Echter zoek ik wel een gangbaar model wat bruikbare resultaten gaat geven. Dit is ook de reden voor AMD, gezien een nieuw intel OC setupje al flink in de centen loopt, en dat het doel voorbij schiet.

Ik heb nu het volgende in gedachten:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 55,70€ 55,70
1ASRock FM2A75M Pro4+€ 55,70€ 55,70
1ASRock FM2A85X Extreme4€ 64,58€ 64,58
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 175,98

Volgens mij moeten deze bordjes prima voldoen om toch een lichte, en een leuke overclock op te zetten? Daarnaast als ik naar de pricewatch kijk lijkt dit mij de eerste, gangbare, populaire cpu welke aan de eisen voldoet.

Wat andere losse gedachtes daarbij:
- pricewatch: AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed is netjes aan de prijs, maar heeft geen gpu, heeft dit voor mijn doeleinden enig voordeel?
- ik zie de OC verschillen tussen de (ook andere) mobo's niet zo goed. Ze lijken gewoon bijna allemaal geschikt voor niet-extreme spielerei? Bijv. pricewatch: ASRock FM2A88M Extreme4+ retail tegen de Pro4 mATX nu in mn lijstje.
- Is het bij het bovenstaande nog relevant welk geheugen ik erbij kies, gezien het allemaal om unlocked cpu's zou gaan (en dus geen extreme fsb o.i.d?), zou ik zeggen dat een beetje gemiddeld 2x2GB setje ruim voldoende zal zijn en gewoon de handel werkend zou houden. Bij voorkeur wil ik niet aan ram timings e.d. hoeven rommelen om het stabiel te draaien.

Ik hoor graag suggesties en advies!

(edit: paar kromme zinnen,en ik had 1 verkeerd bordje nog in mn lijstje staan (de voorganger van de Pro4+) nu aangepast)

edit2: Nog kleine toevoeging, vraagje: ik heb het correct begrepen dat normaliter elke am3/fm1 koeler ook prima past op de fm2 bordjes? Gezien veel koelers de fm2 niet specifiek op de site hebben staan, even dubbele check.

[ Voor 6% gewijzigd door Foritain op 20-11-2013 09:31 ]

• Foritain
  • Niet online
Een stuk leeswerk verder en ik blijf bij het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 55,70€ 55,70
1ASRock FM2A85X Extreme4€ 64,58€ 64,58
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 120,28

ATX omdat het er in ATX cases gewoon beter uit ziet, zal het mATX bordje in de bovenste lijst wel eens erbij bestellen. Maar voorlopig lijkt dit een voordelige oplossing voor het doel.

Volgens mij is dat hele power-phases verhaal niet zo spannend als het lijkt bij geen extreem OC werk, en zou dit een prima oplossing moeten zijn. Iemand die een beetje bevestiging kan geven? :)

Wat betreft geheugen zit ik ook nog wat in de knoop. 4GB zou voldoende zijn, maar een 1866mhz setje van 4GB is bijna niet te krijgen? Waarbij ik eigenlijk geen blauwe ram koelers wil.
http://tweakers.net/categ...S8Ubq37etwmY89BUn0UiMOecX

pricewatch: G.Skill Sniper F3-14900CL9D-8GBSR
Als optie, maar de koelers kunnen wellicht soms te hoog zijn bij koelers.

of tweemaal
pricewatch: Crucial BLS4G3D18ADS3CEU

Eventueel nog andere opties? Of kan ik gewoon prima 1600mhz geheugen pakken bij het bovenstaande verhaal? Want daar is de keuze voldoende.
pricewatch: Corsair Vengeance LP CML4GX3M2A1600C9

[ Voor 42% gewijzigd door Foritain op 20-11-2013 15:21 ]

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-02 14:03

Ultrapc

Anyone steak?

Als je niet teveel geeft om de performance van de interne GPU, kan je prima 1600mhz ram nemen.
Je kan dan wel beter voor Crucial gaan, heeft iets betere performance dan de Corsairs.
http://tweakers.net/price.../322722;313209/categorie/

Edit: als je liever iets minder geels wil, en dualchannel, is dit een optie:
pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP2G3D1609DS1S00CEU

[ Voor 32% gewijzigd door Ultrapc op 20-11-2013 17:28 ]

Allround.

• Foritain
  • Niet online
Ultrapc schreef op woensdag 20 november 2013 @ 17:26:
Als je niet teveel geeft om de performance van de interne GPU, kan je prima 1600mhz ram nemen.
Je kan dan wel beter voor Crucial gaan, heeft iets betere performance dan de Corsairs.
http://tweakers.net/price.../322722;313209/categorie/
(RAM) Performance is eigenlijk helemaal niet van toepassing, het moet gewoon werken en de CPU OC niet in de weg zitten. Daarnaast zoals ik zei zou het leuk zijn als het er leuk samen uit ziet (denk dat zwart iets beter gaat, maar geel/zwart past welbij asrock i guess). Het gaat inderdaad echt om dat het setje wat ik daar heb staan een beetje kan OC'en, en dat het geheugen gewoon goed bij stock, lichte, en beetje verdere OC gewoon goed functioneerd. Waarschijnlijk een onzinnige vraag en komt het vast goed, maar ik heb simpelweg weinig AMD ervaring en hoor af en toe wat over AMD+Ram snelheden e.d.

Iig alvast bedankt voor de reactie! Zoek eigenlijk nu nog bevestiging van het bovenstaande setje.

(edit, reacties/edits kruisen zie ik - die ballastix lijken inderdaad prima)

[ Voor 5% gewijzigd door Foritain op 20-11-2013 17:33 ]

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-02 07:13
''Niet al te duur'', wat is jouw definitie hiervan? Of te wel, hoeveel wil je er maximaal aan uit geven.

• Foritain
  • Niet online
rolandos582 schreef op woensdag 20 november 2013 @ 18:58:
''Niet al te duur'', wat is jouw definitie hiervan? Of te wel, hoeveel wil je er maximaal aan uit geven.
Zo min mogelijk en alsnog aan de doelstelling (eisen-lijstje) te voldoen. Ik heb geen budget. Als iets duurders nodig is dan koop ik dat, als het goedkoper kan is het uiteraard welkom, maar iets duurders moet uiteraard iets toevoegen aan de geschetste situatie.

edit: begin nu weer te twijfelen of het niet relevantere resultaten zou geven als ik een Athlon X4 750K/760K gebruik icm met een losse GPU (heb ik toch wel liggen), thoughts?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed€ 72,-€ 72,-
1ASRock FM2A88X Extreme4+€ 56,35€ 56,35
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP2G3D1609DS1S00CEU€ 44,78€ 44,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 173,13

[ Voor 68% gewijzigd door Foritain op 21-11-2013 00:26 ]

Pagina: 1