Toon posts:

250 GB disk clonen naar 500 GB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een PC waar ik bij het opstarten de melding krijg dat de harde schijf fouten bevat. (faalt op smart-test).
De PC start wel nog om zeker te zijn wil ik de disk clonen naar een andere harde schijf en deze dan verwisselen met de "defecte".

In eerste instantie probeerde ik dit met clonezilla maar dit lukte niet. Heb de precieze foutmeldingen niet gelezen. Ook met Hirens boot cd kreeg ik een foutmelding m.b.t. verschillende clustergrootte.

Ik heb de technische achtergrond niet volledig onder de knie dus fouten mbt clustergrootte zijn zeer vaag voor mij. Ik heb in het verleden met clonezilla wel al eens een clone uitgevoerd van een HDD maar dat waren toen 2 exact dezelfde schijven.

Probeer ik nu ook een schijf van 250GB best te zoeken? Maakt een Seagate 250GB en een WD 250GB eigenlijk verschil? En zou iemand mij kunnen op weg zetten wat ik moet doen? Moet ik eerst de destination disk formateren opdat deze clone van 250GB kan wegschrijven?

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Grootte moet niet uitmaken. Vaak zat op deze manier naar een grotere schijf geupgrade. Is je oude schijf niet te ver beschadigd om te clonen?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Verwijderd

Topicstarter
warhamstr schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 22:35:
Grootte moet niet uitmaken. Vaak zat op deze manier naar een grotere schijf geupgrade. Is je oude schijf niet te ver beschadigd om te clonen?
Ik ga er vanuit van niet gezien deze wel nog normaal opstart buiten die smart-error foutmelding.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Zou inderdaad gewoon moeten werken, maar misschien probeert de software naar een bestaande partitie te schrijven en moet je eerst de partitie op de nieuwe schijf helemaal verwijderen zodat clonezilla een nieuwe kan maken met de juiste cluster grootte.

• bifi_G60
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:27
Heb zelf regelmatig gewerkt met Macrium Reflect, dit zou met de gratis versie volgens mij ook moeten kunen http://kb.macrium.com/KnowledgebaseArticle50081.aspx

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

begin maar eens met de foutmeldingen van de gebruikte software voor te lezen
(of uberhaubt zelf te lezen, wat daar schort het bij de meeste mensen aan, error ,*bam*, weg error. en nu ?

we hebben geen kristallen bol die die shit kan ruiken. of verwacht je nu dat wij gaan raden wat er staat. aan je vragen of dat het is en dat jij dan ja of nee zegt. terwijl je het hier gewoon neer kan kloppen of een plaatje kan plakken,

Iperf

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een programma als Norton Ghost vraagt netjes wat de nieuwe partitie grootte moet zijn wanneer je daarmee gaan clonen. Als de disk echter veel bad sectors heeft kan dat ook de oorzaak zijn dat het niet wil.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips, ik probeer het morgen opnieuw.
Ik had gelezen dat foutmeldingen mbt clustergrootte eenvoudig verholpen kunnen worden door een. Disk -> img uit te voeren en dan die img -> nieuwe disk.
Ipv direct disk -> disk uit te voeren.

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
ik heb tot nu toe voor al mijn schijf upgrades HDclone gebruikt, bootable iso, opstarten van cd.

en dan kopieren, HDclone past zich aan aan de nieuwe grote. ik zou een hdd in iedergeval vanuit een liveCD willen clonen. zeker bij smart falen.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Er staat in je startpost niet of het om een windows systeem gaat, dat neem ik maar aan dan.
Je kan ook gewoon vanuit Windows het gratis DriveImage XML gebruiken. Hiervoor heb je geen aparte boot disk nodig.
Pagina: 1