Bios flashen via ander mobo

Pagina: 1
Acties:

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 22:11
Het is niet echt nieuws, maar misschien toch interessant om te melden voor sommige mensen.

Afgelopen vrijdag heb ik een bios gefalshed van een Tekram moederbord met het VERKEERDE bios. De computer wilde daarna niet meer opstarten :(. Ooit had ik gelezen dat je je bios hot swappable kan verwisselen om hem in ander moederbord te flashen.

Mijn Abit BP6 heeft ook een 256 kb BIOS. Ik heb die chip zo los getrokken dat ie net in de voet bleef zitten, dos opgestart, flashtool met goed bios van Tekram mobo, daarna eprom eruit gerukt en kaduke erin gezet. YES zeggen tegen de vraag dat dit bios niet voor dit type mobo was en JAWEL het werkte!

Het is dus wel degelijk mogelijk om op deze manier een verrukte bios chip te recoveren. Gelukkig maar anders had ik 2 computers minder :)

Nouja, ik ben er gewoon blij mee, en misschien heeft iemand er iets aan.

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 02:02
Uiteraard werkt dat. Alles van het bios wat gebruikt wordt, wordt tijdens het opstarten in de 384 kb gezet tussen de welbekende 640 kb en 1 Mb.

Het flashen gebeurt daar omheen, het echt bios wordt pas bij de volgende reboot weer geaccessed.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

• Contagion
Het blijft natuurlijk wel een beetje risky want die chips zijn er natuurlijk niet voor gemaakt om eruit gerukt te worden tijdens het draaien, ook al worden ze gecached. Maar goed, het werkte zo dus wel degelijk, gelukkig maar.

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 02:02
Je uiteraard... maar ik bedoel meer dat als je toch wisselt, het verder niet meer zoveel uitmaakt of dat voor eenzelfde typ mobo is of voor een ander typ. Zelfde typ flashrom zou natuurlijk wel uit kunnen maken.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

Verwijderd

Die oude flashroms is nog vrij brute techniek, kan best wat hebben hoor.

Erg handig is wel zo'n chiptrekker, kost je ca. 2 tot 5 piek bij de electronicaboer.

Maar gewoon een schroevendraaitertje en wrikken gaat ook prima :)

Verwijderd

Op donderdag 07 juni 2001 04:59 schreef Contagion het volgende:
Het blijft natuurlijk wel een beetje risky want die chips zijn er natuurlijk niet voor gemaakt om eruit gerukt te worden tijdens het draaien, ook al worden ze gecached. Maar goed, het werkte zo dus wel degelijk, gelukkig maar.
De ic's zijn er niet voor gemaakt om eruit gerukt te worden tijdens het draaien???
Op het moment dat de pc geboot is, worden ze nietmeer aangesproken (tenzij softw dat wel doet, maar normaal niet) en zijn ze dus niet meer actief.. als je ze eruit trekt betekend dat dus alleen dat ze geen voedingspanning meer krijgen (aka pc shutdown) dus het slaat nergens op dat ze er niet voor gemaakt zijn.

Verwijderd

Linke soep dat hotflashen .. leuk als je je verveelt en wat spanning zoekt :P

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Ik geloof dat het enige criterium inderdaad is dat de BIOS-en even groot zijn .. (dus 1024/2048 kbit), maar misschien kun je ook wel 1024 kbit BIOS-en flashen in een 2048 kbit mobo .... (wil gaat dit even proberen ?? ;))

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

*** these lines were removed because they were not posted by dawuss ***

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Contagion
Ja dat bedoel ik dus wel. Verder is het zo dat ik niet het kapotte bios eruit haal in tijdens draaien want die deed toch al niks ;) maar wel een goede eruit trekken ja terwijl hij draait en verwisselen voor een kapotte

Verder; over dat het er niet voor gemaakt is, het is vast wel brute techniek en aan een computer moet je VEEL doen voor ie kapot gaat, maar toch, er staat vast nog wel ergens stroom op die pootjes dus er zal wel degelijk risico aanzitten. Dat die chip niet benaderd wordt betekent niet dat ie meteen helemaal niet aangesloten is natuurlijk.

Oh en misschien ook interessant: als je je bioschip VERKEERD OM in het voetje zet en je doet je computer aan, kan ie dat minstens 1 minuut hebben >:). Hij wordt HEEEL warm, je stickertje trekt helemaal krom (dan heb je wel in de gaten wat er aan de hand is ;)) maar als je m daarna goed in de voet zet doet ie het nog prima. Ben een beetje |:( geweest met terugplaatsen, maar ja het werkt wel allemaal weer ;)

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

Je moet wel opletten dat je geen 5 Volt FLASHROM in een 12 Volt socket steekt.

Kan een flashrommetje niet hebben (vind ie niet leuk)

Murphy was an optimist

Pagina: 1