Toon posts:

High-end gaming \ allround PC (Eerste zelfbouw)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Na ruim 6 jaar (!) trouwe dienst is het tijd dat mijn gaming \ allround PC een ontspannen tweede leven gaat krijgen als huis,tuin en keuken PC en voor hem in de plaats een nieuwe PC komt die het weer enige jaren zal moeten gaan uithouden.

Het systeem zelf zal waarschijnlijk redelijk wat (ongebruikelijke) eisen voor zijn kiezen krijgen:
  • Net als zijn voorganger is het systeem bedoeld om een fors aantal jaren mee te gaan - dus beginnend als high end PC om vervolgens rond de tijd dat hij net boven middenklasse komt weer vervangen te worden. (~5 a 6 jaar)
  • De PC is primair voor gaming bedoeld, maar soms krijg ik weer eens een aanval en zit ik een avond 3D te animeren, of krijgt een familielid het idee dat videobewerking toch een leuk tijdsverdrijf is :P
  • Overclocken zal ik zeker niet direct na aanschaf gaan doen, maar ik sluit het niet uit toch eindelijk eens een poging te gaan wagen (Vandaar de overclockbare componenten).
  • Een paar van de specs zijn op het moment overdreven - de voeding is (ruim) te zwaar, het werkgeheugen is met 32Gb erg fors te noemen en vaker dan eens wordt de I7 afgeraden voor en pure gaming PC. De specs zitten echter ruim boven wat aangeraden wordt wegens de langere verwachte levensduur, en omdat ik overweeg een tweede GTX780 in te bouwen tegen de tijd dat de prijs richting de uitverkoop gaat. Zelfde voor de vrij DIMM slots op het moederbord, voor het geval 64Gb opeens het minimum is over enkele jaren.
Onderstaande lijstje had ik in gedachten. (De twee 2TB Barracuda's komen uit het huidige systeem, waar ze circa een half jaar hebben gedraaid als vervanging voor de oorspronkelijke set schijven).
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 289,-€ 289,-
1MSI Z87-GD65 Gaming€ 162,90€ 162,90
1MSI N780 Twin Frozr Gaming 3G5/OC€ 435,99€ 435,99
2Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 73,85€ 147,70
1Zalman Z11 Plus€ 56,10€ 56,10
1Microsoft Windows 7 Professional SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 123,82€ 123,82
1Thermaltake NiC C4€ 55,59€ 55,59
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 277,70€ 277,70
1LG BH16NS40 Retail Zwart€ 71,90€ 71,90
1Cooler Master V Series V850€ 136,90€ 136,90
1Samsung 840 EVO 250GB€ 147,99€ 147,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.905,59

Nu zegt de titel het al, maar dit is het eerste systeem dat ikzelf van scratch in elkaar ga zetten. Nu heb ik genoeg kasten uit elkaar gehaald,componenten vervangen en alles weer werkend gekregen... Maar dat is bij vergelijking een doosje lego met gebruiksaanwijzing in elkaar zetten. Het zou tenslotte vreemd zijn als alles opeens niet meer zou passen. :+

Vanwege bovenstaande heb ik daarom nog twee kleine vragen:
  • Zijn voornamelijk de kast, het moederbord en de PSU een beetje verstandig gekozen? Die onderdelen kwamen altijd met elke nieuwe PC naar binnen om vervolgens de hele rit te blijven werken. Vooral het idee om mogelijk naar SLI over te gaan baart me toch wat zorgen qua wattage van de PSU.
  • Past alles wel in elkaar? Na een halve dag kijken denk ik dat alle chips in hun socket passen, en alle onderdelen qua bekabeling en slots zouden moeten passen, maar ik ben als de dood dat straks alle onderdelen komen en de helft gewoon niet goed is. :>
Als iemand nog andere aanmerkingen of tips heeft, heel graag! En natuurlijk, bedankt voor de moeite.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2013 22:24 . Reden: N.a.v advies van mede-tweakers het systeem in deze post aangepast naar de meest recente versie. ]

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-03 22:56
Zonder iets te zeggen over de rest van de config, zou ik sowieso een betere kast kiezen. Kijk met name naar bouwkwaliteit en (eenvoudig te reinigen) stoffilters, aangezien dat twee belangrijke aspecten van een behuizing zijn op langere termijn. De Fractal Design R4 is een klassieker, maar ook vb. een Nanoxia Deep Silence of diverse behuizingen van Corsair mogen er zijn en staan bekend als kwalitatief zeer goed.

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
http://www.hardwareluxx.d...ore-i7-4820k-im-test.html

Kast zou je naar iets anders kunnen kijken (klik op mijn naam en ga naar de wenslijstje voor ideeën) of hier:
http://nl.hardware.info/p...ngen?specId=8874&tcId=283

Sli: pricewatch: Cooler Master V Series V850

Voor gamen met 1 videokaart heb je absoluut geen i7 nodig en is een i5 genoeg. Overklokken voor gamen gaat je bijna niks opleveren. Je rendert niet vaak, dus een normale haswell i7 is snel genoeg.

Wil je sli dan kan je overwegen om een i7 nemen.

http://www.dslreports.com...7-4770K-Gaming-Benchmarks

Voor een 1080 x 1920 scherm heb je geen sli nodig. Voor een 2560x1440 kan het wel

http://www.guru3d.com/art...sli_geforce_review,1.html
http://www.hardwareluxx.d...lez-x3-ultra-im-test.html

http://www.hardware.fr/ar...rmances-applicatives.html
http://prohardver.hu/tesz...ereles_tomorites_cpu.html
http://www.kitguru.net/co...view-w-intel-i7-4770k/17/

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Als je de Zalman Z11 Plus een mooie kast vind, is dat geen slechte keuze hoor. Die koelt goed en is redelijk stil. (voor zijn prijs)

Verwijderd

Gewoon lekker een i7 nemen i.p.v. een i5.

Iedereen raadt een i7 af omdat:
- de cpu opzichzelf 40% duurder is dan een gelijkgeklokte i5 voor gemiddeld 15% prestatie winst
- voor spellen de prestaties hoofdzakelijk door de gpu worden bepaald, en de i7 je maar een paar procent winst oplevert. (waarbij je het geld dan beter in een snellere cpu kan stoppen.)

Echter, op de totale prijs van jouw computer, is het verschil in prijs minder dan 5%. Daarmee is de prijs/prestatie verhouding van de computer als totaal, met de i7 beter dan met de i5.

En dan heb je wel lekker de prestatie winst te pakken in overige applicaties. (Hetgeen soms oploopt tot 40% winst.)

Die 80 euro verschil tussen i5 en i7 is hetzelfde tussen Win7 ultimate en Win7 professional. Tenzij je een speciale reden hebt voor ultimate, zou ik het eerder daar weghalen.

Verwijderd

Topicstarter
(Mea culpa voor de lengte - wilde toch even op iedereen reageren. Hopelijk houden de secties het buiten het TL:DR domein).

Heel wat prima advies - Bedankt!

De kast
De pricewatch: Zalman Z11 Plus kast komt op het bureau te staan in een kamer waar de hoeveelheid stof over het algemeen vrij laag is (Hij staat dus niet op de grond een hoogpolig tapijtje voor me te stofzuigen). Die kamer heeft wel weer als nadeel dat in de zomer de zon erop staat en het redelijk warm kan worden (extra fan deed eerder wonderen, en deze kast heeft ruimte voor extra fans). Daarnaast vind ik de kast er erg goed uitzien - maar ik kijk zeker nog even rond voor andere opties.

Windows 7 \ PSU
De genoemde pricewatch: Cooler Master V Series V850 heeft flink wat lovende beoordelingen - prima suggestie die de huidige PSU gaat vervangen.

Windows 7 professional editie gaat ook op de lijst komen. De vergelijking was gemaakt op basis van een overzicht waarin Professional en Enterprise in een aparte "Business User" sectie stonden. Home Premium met 16Gb memory ondersteuning stond daardoor naast Ultimate met 196Gb ondersteuning - waardoor Ultimate dus nodig leek voor de 32Gb in de kast. Compleet overbodig, dus dat scheelt weer een paar euro's - tnx!

CPU: I5, I7 en nog wat varianten
Qua CPU en moederbord ben ik nog steeds in dubio. Zo te zien zijn er 4 opties:

NummerOptie 1 (Socket 2011)PrijsSubtotaal
1MSI X79A-GD65 (8D)€ 199,-€ 199,-
A (OF)Intel Core i7 4820K Boxed€ 279,80€ 279,80
B (OF)Intel Core i7 4930K Boxed€ 498,90€ 498,90
#Optie 2 (Socket 1150)PrijsSubtotaal
2MSI Z87-GD65 Gaming€ 162,90€ 162,90
A (OF)Intel Core i5 4670K Boxed€ 194,80€ 194,80
B (OF)Intel Core i7 4770K Boxed€ 289,-€ 289,-

Dit is echter geen bekend terrein dus ik weet niet of de redenaties kloppen. Als ik het goed begrijp is Socket 2011 uitgerust met meer PCIE lanes wat nuttig is bij een SLI opstelling met een set flinke videokaarten. De CPU's bij deze optie gebruiken beide hyperthreading wat meer stroom vreet, maar bij CPU intensieve toepassingen met een groot aantal threads snelheidswinst geeft. De 4930 heeft 6 i.p.v 4 cores en is dus nog een graadje sneller, maar zal bij de gemiddelde gebruiker qua performance echt niet opwegen tegen het prijsverschil. Los van de CPU heeft het moederbord 8 geheugenslots in plaats van de reguliere 4.

De Socket 1150 optie geeft i.c.m de 4770 CPU vergelijkbare of betere prestaties dan de 4820 op Socket 2011 in het gros van de applicaties; uitzondering zijn specifieke activiteiten zoals rendering. Tussen de 4770 en de 4670 zit voor gaming systemen maar een paar procent verschil, maar is voor andere toepassingen die sterk op CPU / Threading leunen wel merkbaar welke van beide CPU's gebruikt wordt. Het prijsverschil maakt echter dat deze I7 meestal wordt afgeraden ter faveure van de I5, tenzij het systeem intensief gebruikt wordt voor rendering of soortgelijk werk.

Klopt het bovenstaande relaas? Wanneer dit zo is denk dat optie 2B de gelukkige zal worden. Zoals AHBdV al aangaf is het totale prijsverschil percentueel vrij laag, zeker als dit uitgesmeerd wordt over de ~6 jaren die het systeem toch hopelijk weer mee zal gaan. Mogelijk nog langer - de enige echt dringende reden om het huidige systeem te vervangen is dat 32 bits only systemen toch langzaam hun ondersteuning beginnen te verliezen. :>

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Ik sluit mij aan bij jouw optie 2B.

De kast is ook een mooie kast voor een gamepc. Op youtube staan er veel filmpjes van.

De Msi gd65 heeft als extra dat je de fancurve van je fans in de bios kan aanpassen.

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-03 06:15
Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2013 @ 21:34:
(Mea culpa voor de lengte - wilde toch even op iedereen reageren. Hopelijk houden de secties het buiten het TL:DR domein).

Heel wat prima advies - Bedankt!

De kast
De pricewatch: Zalman Z11 Plus kast komt op het bureau te staan in een kamer waar de hoeveelheid stof over het algemeen vrij laag is (Hij staat dus niet op de grond een hoogpolig tapijtje voor me te stofzuigen). Die kamer heeft wel weer als nadeel dat in de zomer de zon erop staat en het redelijk warm kan worden (extra fan deed eerder wonderen, en deze kast heeft ruimte voor extra fans). Daarnaast vind ik de kast er erg goed uitzien - maar ik kijk zeker nog even rond voor andere opties.

Windows 7 \ PSU
De genoemde pricewatch: Cooler Master V Series V850 heeft flink wat lovende beoordelingen - prima suggestie die de huidige PSU gaat vervangen.

Windows 7 professional editie gaat ook op de lijst komen. De vergelijking was gemaakt op basis van een overzicht waarin Professional en Enterprise in een aparte "Business User" sectie stonden. Home Premium met 16Gb memory ondersteuning stond daardoor naast Ultimate met 196Gb ondersteuning - waardoor Ultimate dus nodig leek voor de 32Gb in de kast. Compleet overbodig, dus dat scheelt weer een paar euro's - tnx!

CPU: I5, I7 en nog wat varianten
Qua CPU en moederbord ben ik nog steeds in dubio. Zo te zien zijn er 4 opties:

NummerOptie 1 (Socket 2011)PrijsSubtotaal
1MSI X79A-GD65 (8D)€ 199,-€ 199,-
A (OF)Intel Core i7 4820K Boxed€ 279,80€ 279,80
B (OF)Intel Core i7 4930K Boxed€ 498,90€ 498,90
#Optie 2 (Socket 1150)PrijsSubtotaal
2MSI Z87-GD65 Gaming€ 162,90€ 162,90
A (OF)Intel Core i5 4670K Boxed€ 194,80€ 194,80
B (OF)Intel Core i7 4770K Boxed€ 289,-€ 289,-

Dit is echter geen bekend terrein dus ik weet niet of de redenaties kloppen. Als ik het goed begrijp is Socket 2011 uitgerust met meer PCIE lanes wat nuttig is bij een SLI opstelling met een set flinke videokaarten. De CPU's bij deze optie gebruiken beide hyperthreading wat meer stroom vreet, maar bij CPU intensieve toepassingen met een groot aantal threads snelheidswinst geeft. De 4930 heeft 6 i.p.v 4 cores en is dus nog een graadje sneller, maar zal bij de gemiddelde gebruiker qua prijsverschil echt niet opwegen tegen het kostenverschil. Los van de CPU heeft het moederbord 8 geheugenslots in plaats van de reguliere 4.

De Socket 1150 optie geeft i.c.m de 4770 CPU vergelijkbare of betere prestaties dan de 4820 op Socket 2011 in het gros van de applicaties; uitzondering zijn specifieke activiteiten zoals rendering. Tussen de 4770 en de 4670 zit voor gaming systemen maar een paar procent verschil, maar is voor andere toepassingen die sterk op CPU / Threading leunen wel merkbaar welke van beide CPU's gebruikt wordt. Het prijsverschil maakt echter dat deze I7 meestal wordt afgeraden ter faveure van de I5, tenzij het systeem intensief gebruikt wordt voor rendering of soortgelijk werk.

Klopt het bovenstaande relaas? Wanneer dit zo is denk dat optie 2B de gelukkige zal worden. Zoals AHBdV al aangaf is het totale prijsverschil percentueel vrij laag, zeker als dit uitgesmeerd wordt over de ~6 jaren die het systeem toch hopelijk weer mee zal gaan. Mogelijk nog langer - de enige echt dringende reden om het huidige systeem te vervangen is dat 32 bits only systemen toch langzaam hun ondersteuning beginnen te verliezen. :>
-Kast:
Qua kasten is er genoeg keuze, en het 'mooi' vinden van een kast is natuurlijk een persoonlijke keuze. De Zalman Z11 plus is een prima kast, ik raad je aan om ook nog naar andere kasten te kijken voordat je je keuze definitief maakt ;).

-Voeding:
Qua voeding kun je beter voor een andere voeding gaan. De Cooler Master Silent Pro M2 850W is een goede voeding maar voor het geld kun je beter krijgen. Ik heb geen idee of je perse een 80+ Platinum voeding certificering wilt maar in dat geval is dit een goede keuze: pricewatch: Corsair AX760 Deze 760W voeding zal genoeg vermogen bieden voor een SLI setup. In het geval als je niet perse een voorkeur hebt voor een 80+ Platinum voeding certificering is dit ook een geschikte keuze dat je euro's bespaard: pricewatch: Seasonic M12II Evo 80+ Bronze 750W
Beide voedingen zijn door Seasonic geproduceerd die over het algemeen zeer goede voedingen maakt.

-CPU/Mobo:
Ik raad je socket 1150 icm. een i5 processor aan. De performance winst met een i7 ga je ten opzichte van een i5 niet merken aangezien je niet veel aan foto/video-bewerking doet.

Mobo
pricewatch: MSI Z87-G45 Gaming
pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-UD3H

Processor
pricewatch: Intel Core i5 4670K Boxed

-Geheugen

pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU
De geheugenmodules die je momenteel hebt geselecteerd zijn echt overkill en het geld niet waard gezien jouw gebruik.

• mrbently
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-12-2025
ik vond je kast mooi dus ging ff youtube en vond het volgende @ 4.15.
YouTube: Zalman Z11 Plus - Case Overview

de bekabeling van de 2 usb slots boven op de kast kunnen niet meteen aangesloten worden op het moederbord en een adapter hiervoor is dus handig.

misschien wist je het al maar altijd goed om rekening mee te houden :)

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
@JustwilliamNL
Volgens mij heb je je van voeding vergist. ;)
Hij selecteerde de Cooler Master V Series V850 en niet de Cooler Master Silent Pro M2 850W.

Verder zijn al de opties goede keuzes lijkt mij, ze verschillen gewoon in efficiëntie: bronze, silver, gold en platinum en vermogen.

Voor een overklok systeem met twee GTX 780 kaarten zou ik 700W als absoluut minimum nemen. Een beetje reserve is echter wel aangenaam en daarom lijkt 800 of zelfs 850W mij niet overdreven.
Platinum is meestal ook een pak duurder voor het beetje extra efficiëntie dat je krijgt. Vandaar lijkt de gekozen voeding helemaal niet slecht.

Wat moederbordkeuze betreft is er duidelijk voor een high-end overklokkers bord gekozen. Ga je die speciale moederbordfuncties (Multi BIOS Switch, GO2BIOS button, OC Genie button, Reset button en 2-Digit Debug Code LED) niet gebruiken, dan kan je idd beter voor de MSI Z87-G45 Gaming gaan.
De Gigabyte GA-Z87X-UD3H is echter meer te vergelijken met de standaard MSI Z87-G55 (ivm gaming versie hebben die een mindere audiocodec en LAN controller, naast natuurlijk een andere look)

Dan is er nog het geheugen.
32GB is voor de moment bijna altijd overkill, tenzij je gebruik gaat maken van een RAMdisk of hele zware videobewerking.
Voor 16GB: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU

Als je toch persé 32GB wil, zou ik dit kiezen: GeIL Evo Leggera GEL332GB1866C9QC hogere klokfrequentie en lagere CAS voor hetzelfde geld als de Corsair Vengeance.

Je kan ook twee keer de 16GB set nemen, maar je loopt een klein risico dat je de specs zal moeten verminderen om het te laten werken. (klein omdat je met dual channel zit ipv quad channel)
Pagina: 1