Beste medetweakers,
Na ruim 6 jaar (!) trouwe dienst is het tijd dat mijn gaming \ allround PC een ontspannen tweede leven gaat krijgen als huis,tuin en keuken PC en voor hem in de plaats een nieuwe PC komt die het weer enige jaren zal moeten gaan uithouden.
Het systeem zelf zal waarschijnlijk redelijk wat (ongebruikelijke) eisen voor zijn kiezen krijgen:
Nu zegt de titel het al, maar dit is het eerste systeem dat ikzelf van scratch in elkaar ga zetten. Nu heb ik genoeg kasten uit elkaar gehaald,componenten vervangen en alles weer werkend gekregen... Maar dat is bij vergelijking een doosje lego met gebruiksaanwijzing in elkaar zetten. Het zou tenslotte vreemd zijn als alles opeens niet meer zou passen.
Vanwege bovenstaande heb ik daarom nog twee kleine vragen:
Na ruim 6 jaar (!) trouwe dienst is het tijd dat mijn gaming \ allround PC een ontspannen tweede leven gaat krijgen als huis,tuin en keuken PC en voor hem in de plaats een nieuwe PC komt die het weer enige jaren zal moeten gaan uithouden.
Het systeem zelf zal waarschijnlijk redelijk wat (ongebruikelijke) eisen voor zijn kiezen krijgen:
- Net als zijn voorganger is het systeem bedoeld om een fors aantal jaren mee te gaan - dus beginnend als high end PC om vervolgens rond de tijd dat hij net boven middenklasse komt weer vervangen te worden. (~5 a 6 jaar)
- De PC is primair voor gaming bedoeld, maar soms krijg ik weer eens een aanval en zit ik een avond 3D te animeren, of krijgt een familielid het idee dat videobewerking toch een leuk tijdsverdrijf is
- Overclocken zal ik zeker niet direct na aanschaf gaan doen, maar ik sluit het niet uit toch eindelijk eens een poging te gaan wagen (Vandaar de overclockbare componenten).
- Een paar van de specs zijn op het moment overdreven - de voeding is (ruim) te zwaar, het werkgeheugen is met 32Gb erg fors te noemen en vaker dan eens wordt de I7 afgeraden voor en pure gaming PC. De specs zitten echter ruim boven wat aangeraden wordt wegens de langere verwachte levensduur, en omdat ik overweeg een tweede GTX780 in te bouwen tegen de tijd dat de prijs richting de uitverkoop gaat. Zelfde voor de vrij DIMM slots op het moederbord, voor het geval 64Gb opeens het minimum is over enkele jaren.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7 4770K Boxed | € 289,- | € 289,- |
| 1 | MSI Z87-GD65 Gaming | € 162,90 | € 162,90 |
| 1 | MSI N780 Twin Frozr Gaming 3G5/OC | € 435,99 | € 435,99 |
| 2 | Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB | € 73,85 | € 147,70 |
| 1 | Zalman Z11 Plus | € 56,10 | € 56,10 |
| 1 | Microsoft Windows 7 Professional SP1 (NL, OEM, 64-Bit) | € 123,82 | € 123,82 |
| 1 | Thermaltake NiC C4 | € 55,59 | € 55,59 |
| 1 | Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10 | € 277,70 | € 277,70 |
| 1 | LG BH16NS40 Retail Zwart | € 71,90 | € 71,90 |
| 1 | Cooler Master V Series V850 | € 136,90 | € 136,90 |
| 1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 147,99 | € 147,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.905,59 | |
Nu zegt de titel het al, maar dit is het eerste systeem dat ikzelf van scratch in elkaar ga zetten. Nu heb ik genoeg kasten uit elkaar gehaald,componenten vervangen en alles weer werkend gekregen... Maar dat is bij vergelijking een doosje lego met gebruiksaanwijzing in elkaar zetten. Het zou tenslotte vreemd zijn als alles opeens niet meer zou passen.
Vanwege bovenstaande heb ik daarom nog twee kleine vragen:
- Zijn voornamelijk de kast, het moederbord en de PSU een beetje verstandig gekozen? Die onderdelen kwamen altijd met elke nieuwe PC naar binnen om vervolgens de hele rit te blijven werken. Vooral het idee om mogelijk naar SLI over te gaan baart me toch wat zorgen qua wattage van de PSU.
- Past alles wel in elkaar? Na een halve dag kijken denk ik dat alle chips in hun socket passen, en alle onderdelen qua bekabeling en slots zouden moeten passen, maar ik ben als de dood dat straks alle onderdelen komen en de helft gewoon niet goed is.
[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2013 22:24 . Reden: N.a.v advies van mede-tweakers het systeem in deze post aangepast naar de meest recente versie. ]