[EXCEL] - hoe 'als' functie gebruiken met meerdere waardes?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen-nl
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-04 15:08
Ha tweakers, ik ben voor school met een excel opdracht bezig en ik loop tegen een probleem aan. Ik wil graag een getal uit kolom A verbinden met een woord in kolom B. Alle getallen tussen de 1 en de 1000 in kolom A moeten bijvoorbeeld in kolom B het woord 'groep A' krijgen en alle getallen tussen de 1000 en de 2000 moeten 'groep B' gaan heten. Dit moet zo doorgaan tot groep F. Nu is mijn excel ervaring nihil en het lukt me niet dit voor elkaar te krijgen. Bij de 'ALS' functie kan ik maar 2 verschillende waardes invoeren en ik heb er 6 nodig. Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

Ik gebruik trouwens Excel 2007 op de Nederlandse instellingen.

“He is no fool who gives what he cannot keep to gain what he cannot lose.” - Jim Elliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je kunt binnen de ALS weer een nieuwe ALS plaatsen (nesten).

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

huiswerkvraag je hebht mazzel dat je vraag beantwoord wordt ;)

Maareuh welke groep is het getal 1000 dan groep 1 is kleiner en groep 2 groter, etc etc
groep 7?

moraal van het verhaal, goed lezen, maar ook goed doorgeven. anders ga ja precies op dit soort dingen nat.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-05 22:00
Je kunt ALS formules net als vele (zo niet alle formules) ook nesten. Dan krijg je dus:

Uitgaande van de basis:
ALS( conditie, [waarde als waar], [waarde als onwaar] )
kun je dus binnen de WAAR of ONWAAR precies dezelfde constructie herhalen!

code:
1
=ALS(EN(A1>0,A1<=1000), "Groep A", ALS(EN(A1>1000,A1<=2000), "Groep B", .. ))

Let wel goed op wat je eisen precies zijn: als je jouw tekst letterlijk neemt, zitten de waarden 1000, 2000, 3000 etc. nooit in een groep.

[ Voor 15% gewijzigd door C0rnelis op 19-11-2013 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Je kan het netaan nesten zoals andere mensen al zeggen (excel ondersteunt tot 7 nivo's nesting afaik).

Of je kan ook voor de creatievere oplossingen gaan zoals bijv (even aangenomen dat het omslagpunt bij 1000-tallen ligt) :
delen door 1000 en dan afronden.boven gebruiken zodat je altijd (0),1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 eruit krijgt. Dan kan je op een ander tabblad die 10 waardes uitschrijven en dan kan je het met vert.zoeken doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Meerdere malen als gebruiken is minder mooi dan een keer ZOEKEN/LOOKUP gebruiken. Zie bijv. pedorus in "Excel functie"

Alternatief kun je dit berekenen inderdaad, kan juist prima zonder hulpcellen, met de formule
="groep "&TEKEN(A1/1000+65)

(Ik neem hierbij aan dat nummer 1000 in B zit, 2000 in C, enz.)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen-nl
Taaie kost voor mij dit ;). Maar super bedankt allemaal. Ik ga er op deze manier uitkomen volgens mij.

“He is no fool who gives what he cannot keep to gain what he cannot lose.” - Jim Elliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
pedorus schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 21:27:
Meerdere malen als gebruiken is minder mooi dan een keer ZOEKEN/LOOKUP gebruiken. Zie bijv. pedorus in "Excel functie"
Zoeken/lookup vereist wat voorbewerking als ik de TS goed lees. Het gaat om getallen tussen 1 en 1000, dus 5 moet ook in groep A komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Dat is geen probleem, de waarden moeten wel in volgorde staan daarvoor:
Als Zoeken de zoekwaarde niet kan vinden, komt dit overeen met de grootste waarde in zoekvector die kleiner is dan of gelijk is aan zoekwaarde.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
pedorus schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 21:59:
Dat is geen probleem, de waarden moeten wel in volgorde staan daarvoor:

[...]
Oeps, helemaal vergeten (bij mij kan ik er nooit vanuit gaan dat de waarden in volgorde staan dus gewoon standaard altijd 0 als laatste optie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Gomez12 schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 21:23:
delen door 1000 en dan afronden.boven gebruiken zodat je altijd (0),1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 eruit krijgt. Dan kan je op een ander tabblad die 10 waardes uitschrijven en dan kan je het met vert.zoeken doen...
Vele wegen leiden naar Rome, en ik ben er zo een die niet erg houdt van vert.zoeken() bij dit soort simpele 'kies een waarde uit een lijst' opdrachten, noch van geneste als(). :)

code:
1
2
3
=INDEX({"groepA"\"groepB"\"groepC"\"groepD"};AFRONDEN.NAAR.BOVEN(A1/1000;0))
of:
=INDEX(bron!A1:a6;AFRONDEN.NAAR.BOVEN(A1/1000;0))

otoh: bij 6000 rijen is het wel verstandiger om niet 6000x die zes mogelijkheden in je sheet te hebben. ;)
Maar dan nog liever index() dan vert.zoeken...

[ Voor 6% gewijzigd door Lustucru op 19-11-2013 23:30 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen-nl
Nogmaals super bedankt! Het is gelukt ondertussen!

Pagina: 1