Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies speakers 600-700 euro per paar

Pagina: 1
Acties:

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:24
Hallo mede-Tweakers!

Ben na mijn zoektocht voor pc-speakers vorig jaar nu al een paar maanden een zeer tevreden eigenaar van de Q Acoustics 2000i home cinema set. Nu ga ik (na meerdere tussenjaren), ook maar eens beginnen met studeren :) . Daar hoort uiteraard ook een eigen appartementje bij (mits je bij een oppervlakte van rond de 30m² tenminste over een appartementje kan spreken). Heb dus nog niks gehuurd, maar als echte filmfanaat ben ik uiteraard wel al aan het kijken naar welke speakers en welke TV ik wil gaan kopen, niet per se om nu al te kopen, maar vooral om de aanbiedingen in de gaten te kunnen houden. De TV wordt waarschijnlijk de Samsung UE46F6400, maar nu de speakers.

Waar ben ik naar op zoek?
Geluid is uiteindelijk heel persoonlijk, daar ben ik vorig jaar wel achter gekomen. Daarom verwacht ik ook niet van jullie te horen: "die moet je kopen!" Wat ik wel erg graag van jullie zou willen horen is welke speakers binnen mijn budget en geluidssmaak (zouden kunnen) vallen. Ik heb al een lijstje met speakers die ik zeker wil gaan beluisteren, en ik hoop dat jullie daar nog toevoegingen/opmerkingen over hebben.

Wat voor geluid ben ik naar op zoek?
Ik zal mijn speakers voornamelijk voor films gaan gebruiken (muziek heb ik wel redelijk vaak op staan, maar hier luister ik meestal niet heel actief naar). In eerste instantie wil ik gaan voor een 2.0/2.1 opstelling, om het daarna uit te breiden naar 5.1. Ik ben voornamelijk aan het kijken naar vloerstaanders, omdat ze naast een betere bas-respons, ook een grootser geluid zouden moeten hebben. Dit is dan ook van mijn voornaamste eisen, een "groot" geluidsbeeld, ik wil worden omgeven door geluid tijdens het kijen van een film (voor zover dat mogelijk is met 2 speakers). Daarnaast houd ik niet van een al te schel hoog, dus liever geen hoorn tweeter. Beetje een nadruk op de bas vind ik geen probleem, mits het niet ten koste gaat van het midden en hoog en het wel een strakke bas is. Belangrijk is ook dat het prettig is om voor langere tijd naar de speakers te luisteren.

Mijn budget: €600-€700 per paar

Mijn "te beluisteren" lijst (so far):
  • Q Acoustics 2050i:
    Vloerstaande versie van de 2010i die ik al heb staan. De 2010i vind ik een erg prettig geluid hebben, beetje bassig, rustig hoog en het geluid is veel breder dan de speakers. Daarnaast kan ik er rustig uren naar luisteren zonder er moe van te worden
  • Q Acoustics Concept 20:
    Enige niet-vloerstaander in mijn lijstje, maar ik houd van het Q Acoustics geluid en de reviews zijn zó goed dat het dom zou zijn er niet op zijn minst naar te gaan luisteren. Hierbij zou een subwoofer uiteraard wel een wat grotere prioriteit zijn.
  • Dali Zensor 5:
    Vorig jaar de boekenplank versie de Zensor 1 beluisterd. Die vond ik toendertijd te fel en vermoeiend om naar te luisteren. De Zensor 5 heeft echter wel goede reviews en het zou zonde zijn om hem niet op zijn minst te beluisteren.
  • Boston Acoustics A360:
    De vloerstaande versie van de overal geprezen A25. Ben dus uiteraard benieuwd naar deze versie. Schijnt alleen een redelijk rommelige bas te hebben.
  • Monitor Audio BX5/6:
    Goede reviews, bekend merk. Laatst de RX6 gehoord naast de Focal 816v en de RX6 viel me toen wel tegen. Maar misschien komt dat wel omdat de Focal zo goed is (alleen best een stuk boven budget, helaas)
  • Wharfedale Diamond 155/157:
    Nieuwste modellen in de Diamond serie van Wharfedale. Schijnt een goed geluid te hebben, alleen wat (flinke) schoonheidsfoutjes in de afwerking van de speaker zelf.
Wat vinden jullie van dit lijstje? Zijn er nog andere speakers waar ik naar moet gaan luisteren in jullie mening? Ik hoor het graag!

InEtVa

p.s.: Sorry voor de lap tekst ;)

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Mooi lijstje. Het is goed dat je gaat luisteren en vergelijken want alleen zo kun je de beste speaker vinden. Ik zag dat je ook verwees naar de Focal 816v maar dat deze behoorlijk boven budget zijn. Op de sites van iEar en eShop zijn deze nu afgeprijst naar € 499 per stuk. Nog steeds wat boven je budget maar nu dus wel een stuk goedkoper. Heb zelf ook lang over deze speakers getwijfeld maar uiteindelijk is het de 816w geworden welke net iets anders klinkt.

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 17:43
Je zou ook kunnen denken om geen nieuwe speakers te kopen maar
goede gebruikte speakers. (Uit een top lijn van een aantal jaren terug)

Zo heb ik zelf een paar jaar terug een set Magnat Zero 6 speakers gekocht.
Zelf vind ik het geluid mooi en het is dan ook nog een goede besparing.
Waarna je als je een eigen woning koopt nieuwe speakers kunt kopen.

Als je wat rondzoekt op forums kom je er vaak wel achter welke speakers redelijk kunnen klinken.
Maar het blijft natuurlijk altijd een persoonlijke smaak.

[ Voor 4% gewijzigd door thespeed op 20-11-2013 21:11 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kan je een hoop advies geven qua speakers, maar huur is duur en kost je vermoedelijk meer dan je zelf in de smiezen hebt ;) Daarnaast heb je in een appartement ook meer buren die kunnen klagen. Ik weet niet waar je wilt gaan wonen en wie dat gaat bekostigen, maar je kon je geld nog wel eens hard nodig hebben. Vaste lasten tellen ook mee he ;)
Denk trouwens ook even aan simpele zaken als een koelkast met vriesvak, kooktoestel, wasmachine, stofzuiger, ect. En dan heb ik het nog niet eens over zoiets banaals als borden en bestek, veger, handveger en blik, of zelfs een afdruiprek.

Begrijp me niet verkeerd, een mag mag zijn dromen hebben. Maar als je kijkt wat je misschien allemaal nog uit moet geven, vraag ik me af in hoeverre je vraag op dit moment nog relevant / oppurtuun is. Tegen de tijd dat je misschien wilt aanschaffen zijn alle modellen die nu genoemd worden wellicht al verouderd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:24
The Eagle schreef op woensdag 20 november 2013 @ 21:22:
Kan je een hoop advies geven qua speakers, maar huur is duur en kost je vermoedelijk meer dan je zelf in de smiezen hebt ;) Daarnaast heb je in een appartement ook meer buren die kunnen klagen. Ik weet niet waar je wilt gaan wonen en wie dat gaat bekostigen, maar je kon je geld nog wel eens hard nodig hebben. Vaste lasten tellen ook mee he ;)
Denk trouwens ook even aan simpele zaken als een koelkast met vriesvak, kooktoestel, wasmachine, stofzuiger, ect. En dan heb ik het nog niet eens over zoiets banaals als borden en bestek, veger, handveger en blik, of zelfs een afdruiprek.

Begrijp me niet verkeerd, een mag mag zijn dromen hebben. Maar als je kijkt wat je misschien allemaal nog uit moet geven, vraag ik me af in hoeverre je vraag op dit moment nog relevant / oppurtuun is. Tegen de tijd dat je misschien wilt aanschaffen zijn alle modellen die nu genoemd worden wellicht al verouderd.
Budget is over nagedacht en meerdere keren nagerekend. Ben absoluut niet van plan om mij in de schulden te steken tijdens mijn studie en dit zal waarschijnlijk ook niet gebeuren.

Ik begrijp wel waarom je het zegt en ik weet dat er ontzettend veel leeftijdgenoten zich door het niet bewust zijn van alle kosten zich flink in de schulden werken. Maar heb alles een paar keer nagerekend, dus ben vrij zeker van mijn zaak. Je bezorgheid word niettemin gewaardeerd ;)

En met betrekking tot het verouderen van de modellen: zelfs al mochten ze over 6-7 maanden veroudert zijn (wat bij audio voor zover ik weet wel meevalt), is dat alleen maar des te beter voor de prijs !

@thespeed: Tweedehands is ook zeker een mogelijkheid, ben alleen niet zo bekend met de oudere speaker modellen. Nadeel hiervan is ook dat het lastiger is om een 2.0 set uit te breiden naar een 5.1 set.

@D vd V: Goed te zien dat jij er ook nog steeds bent! Focal is inderdaad wel aantrekkelijk, maar ga toch proberen voet bij stuk te houden en niet over budget heen te gaan :P

[ Voor 25% gewijzigd door InEtVa op 20-11-2013 23:08 ]

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-11 13:18

mr.paaJ

generatie cmd+z

Zeker tweedehands gaan zoeken, daar krijg je heel veel moois voor. Momenteel een setje Audio Physic en Dynaudio op HTForum bijvoorbeeld.

[ Voor 16% gewijzigd door mr.paaJ op 21-11-2013 00:58 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Pagina: 1