Videokaart maakt raar geluid onder zware belasting

Pagina: 1
Acties:

• sebasdeto
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-01-2023
Hallo Tweakers!

ik heb een raar probleem met (waarschijnlijk) mijn videokaart die geluid maakt onder belasting.
Het begon bij Rome total war 2 rond release, als ik dan naar het oosten van "europa" ging kreeg ik dit rare geluid:
Link naar filmpje geluid. dankzij mijn awesome broertje!

Nou was die game een flop dus ik dacht dan stop ik gewoon met spelen.
Nou zit ik al sinds release battlefield 4 te spelen, geen enkel probleem, geen raar geluid geen fps drops. alles loopt lekker ( niet op max enzo, maar prima speelbaar)

Toen kwam X rebirth uit, gekocht en 4 uur gespeeld ook zonder problemen maar nu komt dat geluid ook bij het spelen van x rebirth.

Wat ik al gedaan/geprobeerd heb:
Stof weghalen, uit de videokaart voeding helemaal opengemaakt enzo.
Fans stoppen en kijken of het geluid weg gaat.
het forum af gezocht.

Ik weet niet of het kwaat kan, of ik er iets aan kan doen?
Hoopte dat ik met deze pc half 2014 zou halen voor wat nieuwe gear.

Alvast harstikke bedankt!

Specs:
Intel 3500k boxed. nooit overclocked.
560GTX twin razer frost van msi, ook nooit overclocked
Asus p8p67-m moederboard
520W antec gaming voeding
8g ram geheugen
draai windows 8

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je bedoeld dat tikken. Lijkt wel een hardeschijf maar is het niet. Als het niet stoort gewoon verder doen en anders zoeken wat het wel is.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• TeunisDokter
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-01-2022
Coil whine?

• sebasdeto
bedankt voor de reacties, geluid komt niet echt van de kant waar de HD zit.
Vergeten te melden:
Hij is denk ik 1.5 jaar oud, zelf in mekaar gezet. nooit een probleem gehad tot dit rare voorval.

• TeunisDokter
sebasdeto schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 20:34:
bedankt voor de reacties, geluid komt niet echt van de kant waar de HD zit.
Vergeten te melden:
Hij is denk ik 1.5 jaar oud, zelf in mekaar gezet. nooit een probleem gehad tot dit rare voorval.
Dat is inderdaad vreemd. Dan is het geen geval van coil whine, denk ik. Zit er misschien iets tussen de fans? Stop de fans tijdens het draaien door je vinger er (of iets anders) tussen te steken. Wanneer hij dan geen geluid maakt ligt het aan je fans.

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Damic schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 19:44:
Je bedoeld dat tikken. Lijkt wel een hardeschijf maar is het niet. Als het niet stoort gewoon verder doen en anders zoeken wat het wel is.
Ik heb dit geluid vaker gehoord bij XFX Radeon kaarten. Is een vorm van Coil whine denk ik. Ik heb een soortgelijk geluid in mijn Geforce 670gt maar iets hoger gepitched.

• sebasdeto
TeunisDokter schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 20:35:
[...]

Zit er misschien iets tussen de fans? Stop de fans tijdens het draaien door je vinger er (of iets anders) tussen te steken. Wanneer hij dan geen geluid maakt ligt het aan je fans.
Heb ik al getest, staat ook in mijn OP ^^, maar nee dat was het niet. en ik zou er nooit wat tussen stoppen. maar op het middelste gedeelte drukken waar geen "wieken" zitten

• sebasdeto
Sn0wblind schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 21:05:
[...]

Ik heb dit geluid vaker gehoord bij XFX Radeon kaarten. Is een vorm van Coil whine denk ik. Ik heb een soortgelijk geluid in mijn Geforce 670gt maar iets hoger gepitched.
En dat zou betekenen dat het niet zo veel kwaad kan?
Maar hoe komt het dan dat alleen Rome total war 2 en X rebirth er last van hebben en Battlefield 4 niet?
of zit er wat raars in de games? (zijn alle twee naar mijn mening sowieso slecht geoptimaliseerd) het rare is dat het bij RTW 2 gebeurd als ik op de campaign map zit.

Of is misschien mijn videokaart gewoon te slecht?

• Sn0wblind
Coil whine komt echt heeeeel veel voor. Ik zou me er geen zorgen over maken. Ik heb het dan juist weer in BF3 en BF4 op bepaalde maps en minder in andere games. Anderhalf jaar al en me kaart is prima nog.

Je moet je geluid er heel hard voor aanzetten maar je hoort een soort van gebrom/getik alsof er een vliegje door me computer vliegt. YouTube: Coil whine?

Soortgelijke coil whine

[ Voor 37% gewijzigd door Sn0wblind op 19-11-2013 22:09 ]

• beun92
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-01 08:01
ik denk eerlijk gezegt juist niet dat dit Coil whine is. denk eerder dat dit de fan is die ergens net tegen aan tikt. had ik ook met mijn radeon kaart. begon met zagt getik bij games en werd steeds erger. bleek dat de fans tegen de buitenkant kwamen bij een x aantal toeren. uit eindelijk met stanleymes iets eraf gesneden en zins dien nooit meer last van gehad.

I love it when women go to school. It's like seeing a monkey on roller skates -- it means nothing to them, but it's so adorable for us. -- General Aladeen

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-02 19:22

Thomg

Aww yiss

Wat bij mij altijd hielp met coil whine was VSYNC aanzetten. Zet het is aan en kijk wat er gebeurt ;)
Als er niks veranderd word kan je dat ook uitsluiten.

[ Voor 21% gewijzigd door Thomg op 19-11-2013 22:26 ]

• Sn0wblind
beun92 schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 22:15:
ik denk eerlijk gezegt juist niet dat dit Coil whine is. denk eerder dat dit de fan is die ergens net tegen aan tikt. had ik ook met mijn radeon kaart. begon met zagt getik bij games en werd steeds erger. bleek dat de fans tegen de buitenkant kwamen bij een x aantal toeren. uit eindelijk met stanleymes iets eraf gesneden en zins dien nooit meer last van gehad.
Als de fan met die snelheid ergens tegenaankomt merk je het wel

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Lijkt mij de contactroep van een Roodborst of een Zwartkop...
http://waarneming.nl/sound/view/23153
http://waarneming.nl/sound/view/18857

Of misschien een versleten lager in een van je fans, waardoor de rotor af en toe begint te stuiteren.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Is er niets in de fan van je voeding gevallen? Het lijkt op iets dat wappert en af en toe de fan aantikt. Ik zou hem eens losschroeven en uitschudden.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• sebasdeto
WOW wat een explosie van hulp! Hulde! :D
Uhm ik heb mn voeding vandaag uit mekaar geschroeft en helemaal stof vrij gemaakt.

Ook al de fans stil gezet tijdens het geluid en het blijft. dus het zijn niet de fans van mijn GPU

het is ook zeker niet constant. moment van het filmpje kijk ik tegen een spaceship aan (vrij dichtbij) en hang voor de rest stil. als ik dan rond ga vliegen is het er soms wel soms niet.

Alt f4 helpt meteen om het geluid weg te halen maar dat is niet de oplossing ^^

• kasszz
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-06-2025
Gast, dit is zo makkelijk op te lossen,

OF het zijn je fans

OF het is je hele computer

hoop dat het helpt

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
kasszz schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 22:47:
Gast, dit is zo makkelijk op te lossen,

OF het zijn je fans

OF het is je hele computer

hoop dat het helpt
Gast.. Nee dit helpt niet. En hou je getroll voor je. Gast. :')

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Sn0wblind
Teveel advies maar net te weinig deskundigheid. Dit een een soort van hele lage pitch coil whine die je wel meer terug hoort in moderne kaarten. Heeft niks met fans te maken. Je ziet het ook aan de snelheid waarop de fans draaien. Als die iets zouden raken zou het niet zo sporadisch zijn en door de rpm een hoger frequentie geluid hebben. Heb dit notabene in machines met watergekoelde GPU's gehoord en waarbij je echt hoort dat het vanuit het VRM gedeelte van de videokaart komt.

• sebasdeto
Dankje Rin, als het die lage pitch coil is kan het geen kwaad toch?
Alleen jammer dat ik het door mn headset heen hoor als ik erop let :)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Nee, het kan geen kwaad.
Coil Whine kan eigenlijk nooit kwaad. Er zijn wel altijd wel weer van die uitzonderingen
Al Vsync geprobeerd?

[ Voor 53% gewijzigd door Thomg op 19-11-2013 23:20 ]

• Lord Maximus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-02 21:48
Dit is absoluut Coil Whine.

Mijn XFX HD6970 maakte precies hetzelfde geluid. (tot deze kapot ging)

Overigens hoeft die Coil Whine niet de veroorzaker van een defect te zijn. Maar storend is het inderdaad wel.

• TeunisDokter
sebasdeto schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 21:17:
[...]

En dat zou betekenen dat het niet zo veel kwaad kan?
Maar hoe komt het dan dat alleen Rome total war 2 en X rebirth er last van hebben en Battlefield 4 niet?
of zit er wat raars in de games? (zijn alle twee naar mijn mening sowieso slecht geoptimaliseerd) het rare is dat het bij RTW 2 gebeurd als ik op de campaign map zit.

Of is misschien mijn videokaart gewoon te slecht?
Goed om te horen dat het niet de fans zijn. Op zich ook logisch. Maar je moet altijd alle variabelen isoleren en kunnen uitsluiten. Ik denk dat coil whine de enige juiste uitleg is. Hier heb ik zelf al enige ervaring mee:

Ik had met mijn MSI7950 ook coil whine tijdens Rome2, super erg, vooral in het hoofdmenu waar ik ruim 3500 fps had. Toen zette ik VSYNC aan en dat maakte het al stukken minder. Een week later had ik een nieuw moederbord en was de coil whine volledig verdwenen. Kan dus ook aan een combinatie van moederbord/gpu liggen. Probeer de kaart in een ander moederbord zou ik zeggen. Of een andere voeding. Werkt dat niet? Activeer VSYNC. Of Activeer VSYNC eerst en kijk of het acceptabel is. Bij mijn kaart was de coil whine afhankelijk van de hoeveelheid fps. Hoe meer fps hoe harder het geluid. Bij Rome 2 leek het wel een wespennest! :(

PS. Dat het na een tijd ineens begint vind ik echter minder bemoedigend. Lijkt wel slijtage. Ik hoop dat hij niet stuk gaat!

[ Voor 28% gewijzigd door TeunisDokter op 20-11-2013 07:55 ]

• sebasdeto
Nogmaals harstikke bedankt voor iedereen die er even heeft over nagedacht!

V-sync nog niet geprobeerd moest werken, en ben nu op werk maar ik zou het zo spoedig mogelijk proberen vanavond en zal de resultaten hier posten

Normaal mijd ik v sync vooral :D

Weet dat ik eigenlijk sowieso een nieuwe pc wil, maar wil het zo lang mogelijk uitstellen voor wat nieuwe next-gen hardware ^^

• Sn0wblind
sebasdeto schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 23:02:
Dankje Rin, als het die lage pitch coil is kan het geen kwaad toch?
Alleen jammer dat ik het door mn headset heen hoor als ik erop let :)
Dit heb ik helaas dus ook. Ik hoor het door mijn speakers heen. Geen idee hoe ik dat kan oplossen. Voedingen en moederborden hebben veel effect op coil whine en een andere combinatie hiervan kan een oplossing zijn,

Coil whin eis in principe niet schadelijk, het is gewoon een soort van trilling die je hoort.

• sebasdeto
ik heb zelf al aardig wat filmpjes van coil whine's gehoord maar ik vind het persoonlijk anders klinken, en omdat het alleen is bij sommige games is zou het best de vsync kunnen zijn (ook al heb ik die uit bij bf4 net zoals ede rest, sorry klant komt binnen

• Sn0wblind
Er zijn heel veel varianten. Maar bij de latere generatie hoor ik steeds vaker en getik. Een jaar terug dacht ik dus hetzelfde en heb toen elk ander element ge-elimineerd. Koelers vervangen, andere voedingen etc. Ik kende ook alleen de hogere pitch coil whine. Hoorde het toen in meerdere kaarten, voornamelijk Radeon 7970 kaarten etc opduiken.

• sebasdeto
Ben nog steeds op mijn werk dus heb nog niet het v-sync grapje geprobeerd,
Maar inderdaad, de research die ik heb gedaan is de coil whine iets van de amd kaarten(?) de 7000 series en niet van de geforce kaarten serie. maar laten we het hopen dat de v-sync het probleem is.

ik laat v-sync meesetal uit omdat ik het nut er niet van inzie om het aan te zetten.

V-sync = gelijk zetten van de frames met je beeldscherm toch? tearing?

• Sn0wblind
Coil whine komt ook op Nvidia kaarten voor. Ik heb het, heb ook een zooi 690 gtx kaarten gehoord die het hadden. Ook het lagere frequentie getik.

Vsync zorgt er alleen voor dat misschien je kaart niet volledig benut wordt door een framerate te syncen en te locken. Coil whine is juist iets wat naar boven komt bij volledige belasting.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Zo'n beetje wat Rin zegt.

Met een 7970 heb ik aanzienlijk veel last van coil whine aangezien het er ruim 250 fps uitgooit met alles op ultra. Lock ik het op 60 ( waar is 80??? ) is de coil whine gewoon verdwenen. Poef.

Enigste verschil is echter wel, als ik echt zware games speel, e.g. Tomb Raider, ik ook geen last heb van Coil whine terwijl het gewoon 100% load heeft en zo'n 50-80 fps doet.

Bij mij is er een directe correlatie tussen FPS en Coil Whine in dBa.

• sebasdeto
Natuurlijk weer harstikke bedankt voor de steun en de hersens die ik even mag lenen ^^
Nou ben ik helaas vanavond niet in de mogelijkheid te testen maar mijn fps komt niet boven de 30 bij Xrebirth (ik denk niemand want dat spel is qua optimalisatie niet echt super!)(en trouwens ook niet bij RTW in de campaign map)
Durf eigenlijk wel te zeggen wanneer het geluid opkomt dat ik fps "verlies"

En Thomg, niet flauw bedoeld maar "Enigste verschil" is een beetje een rare fout:
enige is al 1, en zal je nooit kleiner kunnen maken.
Dus geen "ste" als verkleining gebruiken.

------------------------------------------------------------------------

Update om het verhaal compleet te maken
Ben even snel naar huis gegaan, v-sync aangezet. eerste minuut was de fps om te janke maar geen geluid. opeens was de fps ongeveer hetzelfde, misschien beter als de v-sync uit. maar toen kwam het geluid weer :S

[ Voor 22% gewijzigd door sebasdeto op 20-11-2013 21:38 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ah shit, als mijn professionalisering docent dit ziet vermoord ie me :'(
Dit doe ik iedere keer fout, maakt niet uit hoe vaak ik er op gewezen word.

FPS zou prima moeten zijn. Met een refresh rate van 60 Hz zou je dus rond de 60 fps moeten krijgen. Niet echt "om te janken" naar mijn mening.

[ Voor 68% gewijzigd door Thomg op 20-11-2013 21:46 ]

• sebasdeto
Uhm het is een msi 560 gtx ti, niks nieuws en ik vertel alleen wat er gebeurde.

Toen ik de v-sync aan had gezet, ging mijn fps naar 10-15 (kan ik niet mee leven) voor de eerste minuut.
Daarna ging de fps omhoog (niet naar 60, verre van. nogmaals msi 560gtx ti) denk zo'n 25. wat ik net aan acceptabel vind voor een single player game waarbij tijd niet echt een rol speelt.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Wat was het zonder en wat was het met?

• sebasdeto
v-sync aan:

Wanneer ik de v-sync aan had gezet, ging mijn fps naar 10-15 (kan ik niet mee leven) voor de eerste minuut. Zonder het rare geluid.
NA die eerste minuut:
Daarna ging de fps omhoog (niet naar 60, verre van) denk zo'n 25-30, ongeveer gelijk als v-sync uit. en kwamen er als nog rare geluiden.

V-sync uit:
25-30 fps. rare geluiden zijn aanwezig

in het filmpje van de OP heb ik geluid express lang gehouden. Ging naar een sweet spot toe dat hij het geluid bleef produceren. dit was raar genoeg in X rebirth terwijl ik naar een vrij neutrale muur keek zonder dat ik veel zag. was tamelijk dichtbij de muur.

Normaal als ik rondvlieg in de grotere stations is het nog steeds wel frequent.
Pagina: 1