• Daytona
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:52

Daytona

Autoracen is voor watjes

Topicstarter
Hallo iedereen,

Sinds een paar weken heb ik op m'n recent verbouwde zolder niet alleen m'n PC staan, maar ook een 2e hands Panasonic TX-P42U30E plasma TV en mijn oude Yamaha RX-V495 receiver met 5.0 speaker opstelling.
Nu alles in één ruimte staat wilde ik ook af en toe een filmpje van mijn PC op mijn TV kijken via HDMI. Dit gaat prima, maar ik krijg alleen geen Dolby-Digital of DTS geluid op mijn receiver binnen, alleen stereo.

Nu ben ik al ruim een week in de vrije uurtjes aan het zoeken/googlen waar het probleem zou kunnen zitten, maar ik ben nog geen steek verder gekomen. Ik hoop dat één van jullie kunnen ontdekken waarom het niet lukt.

PC:
32-bit Vista Core2duo systeem met Asus HD5750, Gigabyte P35C-DS3R moederbord met Realtek ALC889A on-board HD/multichannel audio.

PC is verbonden met de TV via de HDMI uitgang op de HD5750. De receiver is op zijn beurt met SPDIF verbonden aan TV (receiver heeft geen HDMI-aansluitingen, maar kan wel Dolby-Digital en DTS decoderen).

Inmiddels heb ik de laatste drivers van AMD geinstalleerd (13.4), MPC-HC ge-update naar laatste versie. Ook VLC geprobeerd. Allerlei instellingen uitgeprobeerd na raadplegen diverse AV fora, maar alles zonder resultaat.

Kan een gemiddelde TV überhaupt DD/DTS van een externe HDMI bron doorgeven via SPDIF? De meningen zijn daar sterk over verdeeld merk ik, en de handleiding van mijn TV geeft geen uitsluiting.

Daarnaast heb ik drie 'Playback Devices' onder 'Sound', te weten:

- Realtek Digital Output
- Speakers (Realtek HD Audio)
- Digital Display Audio (AMD HD Audio Device)

Die laatste staat als default. Maar bij het configureren heb ik alleen een 'Stereo' optie. Van wat ik over de laatste dagen gegoogled heb, zou ik ook een 'AMD HDMI Output' als output device moeten hebben. Ik heb de laatste Catalyst drivers meerdere keren geinstalleerd en weer verwijderd, en me ervan verzekerd dat 'HDMI Audio driver' aangevinkt stond bij installatie. Maar tot op heden geen resultaat.

Onderstussen weet ik niet meer of ik het nu bij m'n TV moet zoeken, bij de mediaplayer software of de instellingen van mijn PC. Als iemand me verder kan helpen graag.

Alvast bedankt.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Search gebruikt? :P

Zoek even in dit topic : PC via HDMI op Denon AVR 3808a maar surround werkt niet

En de volgende keer goed de search gebruiken. :z

Succes!

Ik moet echt leren het hele bericht te lezen voordat ik post.
DTS doorgifte via je tv kan je waarschijnlijk vergeten, rechten kwestie.

DD zou heel misschien kunnen, CI+ toestellen kunnen dat. Of dat ook zonder de TV tuner kan, kan ik je niet vertellen. Ik heb hier een Samsung LE40B650 die dat wel doet.

De bovenstaande guide kan je als leid draad gebruiken. In AC3Config zal je iets andere instellingen moet gebruiken. Voor zover het verhaal i.c.m. MPC-HC

Wil je alleen dat in VLC gebruiken dan kan je de bovesntaande guide vergeten en de onderstaande instellingen gebruiken.

Extra > Voorkeuren > Audio

Uitvoer module > Direct X uitvoer

Vink aan "Gebruik S/PDIF indien mogelijk.

[ Voor 59% gewijzigd door Lip op 19-11-2013 16:52 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-02 10:41
Hoogstwaarschijnlijk geeft je TV uitsluitend stereo door via de SPDIF. Ik ken eigenlijk geen TV's die wél surround via SPDIF doorgeven. Zal waarschijnlijk te maken hebben met rechten/licenties.

De oorzaak ligt dus bij je TV en is niet op te lossen zolang je het geluid via de TV laat lopen.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• leuk_he
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Dus je geluid aftappen van de PC (als je de geluidsvertraging kunt instellen?)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Daytona

Daytona

Autoracen is voor watjes

Topicstarter
Bedankt voor de replies jongens, ik ga er z.s.m. mee aan de slag. Desnoods maar een spdif rechtstreeks van pc naar tv trekken.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik denk dat HDMI beeld naar TV en Optical audio naar receiver toch de oplossing zou kunnen zijn voor je vraag? Je moederbord beschikt daar ook over dus waarom die audio-aansluiting niet gebruiken?

Afbeeldingslocatie: http://www.gigabyte.com/fileupload/product/2/2551/742.jpg

- Realtek Digital Output << als standaard zetten
- Speakers (Realtek HD Audio) << eventueel uitschakelen als apparaat om sync problemen te voorkomen
- Digital Display Audio (AMD HD Audio Device) << eventueel uitschakelen als apparaat om sync problemen te voorkomen

[ Voor 34% gewijzigd door hardware-lover op 19-11-2013 22:24 ]

Testing, one, two ...

• Daytona

Daytona

Autoracen is voor watjes

Topicstarter
@Lip; De guide doorgelopen en gevolgd zonder succes. Het loopt eingelijk al spaak bij de eerste stap; bij de HDMI ouput kan ik alleen stereo selecteren. Ondanks dat de rest ook uitgevoerd. Ik krijg of geen geluid, ruis of alleen stereo.

@hardware-lover/leuk_he; Ja, een losse optische s/pdif kabel vanaf het moederbord aansluiting zou waarschijnlijk wel werken. Ik had verwacht het met één simpele HDMI kabel af te kunnen. Die HDMI-kabel is zo'n 7,5mtr lang en samen met de speaker kabels met veel moeite helemaal weggewerkt. Nog een optische kabel bij plaatsen gaat me veel werk opleveren.

Hoewel het antwoord negatief lijkt, heb ik Panasonic een mailtje gestuurd om te vragen of de TV DD/DTS passtrough ondersteund via de optische uitgang.

Het wordt waarschijnlijk toch een extra kabel halen.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Volgens RTFM moet er voor meer dan 2 kanaals geluid een rechtstreekse aansluiting met een geschikt 5.1 apparaat gemaakt worden, en dan niet via de TV. Dat van die 7.5 meter kabel trekken zie ik bij je TS niet staan of ik kijk er overheen. Een goedkope (2e hands) HDMI receiver is weliswaar een duurder alternatief maar gaat je wel (in de meeste gevallen), probleemloos alle audio formaten brengen die je maar af zou willen spelen en anders is er ook zo iets als een HDMI toslink splitter te koop, misschien kun je daar wat mee.

Testing, one, two ...

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:17
Allard schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 16:44:
Hoogstwaarschijnlijk geeft je TV uitsluitend stereo door via de SPDIF. Ik ken eigenlijk geen TV's die wél surround via SPDIF doorgeven. Zal waarschijnlijk te maken hebben met rechten/licenties.

De oorzaak ligt dus bij je TV en is niet op te lossen zolang je het geluid via de TV laat lopen.
Dat zal het inderdaad waarschijnlijk zijn. De meeste TV's willen geen DTS-throughput doen. Vaak wil DD51 nog wel lukken, maar ook niet altijd. Downmixen naar stereo is dan de enige optie als je via HDMI wilt werken, en anders via SPDIF (maar dan is uiteraard geen HD-audio mogelijk ivm gebrek aan bandbreedte, én zul je de input van je receiver steeds weer moeten veranderen van TV naar PC)

iRacing Profiel

• Daytona

Daytona

Autoracen is voor watjes

Topicstarter
Zo, probleem is opgelost. Gisteren mijn bestelde 10mtr spdif kabel binnen gekregen. Vanmorgen een uurtje of wat op mijn knieën achter mijn computerburo, audio rek en zolder bergruimte rond gekropen en alles aangesloten(van spdif uitgang moederbord rechtstreeks naar receiver).
Nu probleemloos Dolby Digital en DTS geluid over mijn good old Yamaha receiver. Man Cave done :-)

Bedankt voor alle adviezen.
Pagina: 1