Vraagje externe geluidskaart + kabels

Pagina: 1
Acties:

• brasov
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Beste medeforumers,

Aangezien ik niet heel bekend ben in de audioindustrie heb ik besloten mijn vraag toch maar op dit forum te posten. Mijn probleem luidt als volgt:

Ik heb een best dikke stereo installatie met aux-ingang. Al een tijdje koppel ik mijn oude laptop er aan via een (goedkope) aux kabel. Het betreft een 6(?) jaar oude Dell D830. Deze laptop begint nu echt langzaam te raken en als ik Media Player aanzet kraakt het geluid als ik verder multitask. Een bijkomend probleem is dat het signaal dat de laptop uitgeeft zeer zwak is, waardoor ik ook aan een voorversterkertje zat te denken. Hierdoor ben ik tot de beslissing gekomen om een externe geluidskaart te kopen. Ik heb het volgende alternatief als een zeer goede oplossing gezien:

http://www.bax-shop.nl/us...duct-details.html#reviews

http://asia.creative.com/...-digital-music-premium-hd

Dit betreft een externe geluidskaart en preamp in een.
1) Nu was mijn vraag aan jullie, is dit een goede keuze? Ik heb ook verder zitten kijken, maar duurdere modellen komen met (meerdere) microfoon ingangen waar ik helemaal geen behoefte aan heb.

2) Als tweede zoek ik een kabel om dit kastje aan mijn installatie te koppelen. Is er volgens jullie een verschil tussen een goedkope en een dure RCA kabel? Ik doel dan bijvoorbeeld op dit:

http://www.bax-shop.nl/tulp-/-rca-ka...s.html#reviews
vs
http://www.bax-shop.nl/tulp-/-rca-ka...t-details.html

Alvast heel erg bedankt iedereen en een fijne week toegewenst!

Robert

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:11

mr.paaJ

generatie cmd+z

Als je laptop langzaam wordt heeft een nieuwe geluidskaart weinig zin maar voor je geluid zal het een prima oplossing zijn. Kijk ook eens naar USB DAC's, voor je doel eigenlijk hetzelfde maar een populaire term om meer audiofiele oplossingen te beschrijven.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• brasov
Wat is er anders aan een USB DAC dan wat ik kwa links heb gepost?

• acst
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-05-2025
als dac zou ik in jouw prijsrange kijken naar de fiio e10. Dat is namelijk een goede dac (voor het geld) in tegenstelling tot de prut die jij in je links hebt staan. Waar je wel rekening mee moet houden is dat een dac onder de €100,- echt heel erg goedkoop is.

Kabels maakt niet zoveel uit, tenzij je een echt dure installatie (denk aan over de €5000,-, hebt staan).

[ Voor 17% gewijzigd door acst op 20-11-2013 10:19 ]

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:23
acst schreef op woensdag 20 november 2013 @ 10:18:
als dac zou ik in jouw prijsrange kijken naar de fiio e10. Dat is namelijk een goede dac (voor het geld) in tegenstelling tot de prut die jij in je links hebt staan. Waar je wel rekening mee moet houden is dat een dac onder de €100,- echt heel erg goedkoop is.

Kabels maakt niet zoveel uit, tenzij je een echt dure installatie (denk aan over de €5000,-, hebt staan).
Een goedkope dac is niet per definitie slecht.
http://www.bax-shop.nl/us...aart/product-details.html

Deze dac wordt verdomt goed getest en gereviewd
http://nwavguy.blogspot.n...ringer-uca202-review.html

• acst
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-05-2025
kippy schreef op woensdag 20 november 2013 @ 10:31:
[...]

Een goedkope dac is niet per definitie slecht.
http://www.bax-shop.nl/us...aart/product-details.html

Deze dac wordt verdomt goed getest en gereviewd
http://nwavguy.blogspot.n...ringer-uca202-review.html
Dat zeg ik ook niet, maar je kan een dac van €20,- niet vergelijken met een 'echte' asynchronische dac zoals een firefly of een meridien.

• thebest106
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-05-2024
Die beringer gaat zijn werk gewoon doen, al blijf je wel beperkt tot het afspelen van bestanden t/m 48khz.
Daarnaast zal een duurder dac idd ten goede komen aan de geluidskwaliteit maar dit is natuurlijk je eigen keuze( deze verbetering zit hem in een beter plaatsing van het stereo geluid en betere verstaanbaarheid door toename van detail) gezien jou eisen zou ik zeggen pak de beringer en een setje ruconnected interlinks en spelen maar, laat die dropveter kabels weg

• brasov
thebest106 schreef op woensdag 20 november 2013 @ 16:42:
Die beringer gaat zijn werk gewoon doen, al blijf je wel beperkt tot het afspelen van bestanden t/m 48khz.
Daarnaast zal een duurder dac idd ten goede komen aan de geluidskwaliteit maar dit is natuurlijk je eigen keuze( deze verbetering zit hem in een beter plaatsing van het stereo geluid en betere verstaanbaarheid door toename van detail) gezien jou eisen zou ik zeggen pak de beringer en een setje ruconnected interlinks en spelen maar, laat die dropveter kabels weg
Sorry voor de misschien domme vraag, maar wat zijn bestanden t/m 48khz? Moet ik hierbij denken aan muziekfiles van 320kbps? En waarom zou ik dan niet voor het Sound Blaster X-Fi HD systeem gaan i.p.v. het kleine Beringer apparaatje? Naar mijn (onwetende) mening doet een groter apparaat meer goeds dan een klein apparaatje, toch?

Ook heb ik de RU Connected kabels eens bekeken, en ze zien er zeer kwalitatief uit. Maar waar betaal ik eigenlijk voor? De kwaliteit kan niet echt verschillen van een setje kabels van 8 euro, right?

Nogmaals sorry voor de domme vragen, maar ik wil gewoon het beste product en goede kabels :D

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wat dacht je van gewoon je windows fixem (herinstall?)

geluid zacht is gewoon een kwestie van met je volumeregelaars spelen (wave en master ?)

Iperf

• brasov
fish schreef op donderdag 21 november 2013 @ 16:49:

geluid zacht is gewoon een kwestie van met je volumeregelaars spelen (wave en master ?)
Het zachte geluid heeft niks met een herinstall of volumeregelaars te maken. De geluidskaart in mijn Dell is gewoon oud en zoals elke geluidskaart van een laptop kwalitatief gewoon niet top.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Denk je dat of weet je dat zeker? ;)

Doe jezelf een lol, draai even een Linux live CD en draai daar een MP3tje mee. Heb je iig uitsluitsel :)
Zou niet de eerste en ook zeker niet de laatste keer zijn dat ik Windows kraakjes en piepjes hoor geven bij het aansturen van een geluidskaart. Of het nou een systeem van 10 jaar oud is of een die net uit de doos komt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

De ouderdom heeft er iig geen ene fuck mee te maken. hij doet 't wel of niet maar het is geen batterij die opraakt. alle dell laptops die ik ken (ok niet de 830) zijn sterk genoeg om een fatsoenlijk lijn singaal te leveren

mijpart koop je 10 nieuwe kaarten met supergeleidend glasvezel met anti quantumverstrengeling. maar ik probeer je gewoon helpen kosten te besparen.

[ Voor 59% gewijzigd door Fish op 21-11-2013 20:03 ]

Iperf

• Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-01 17:15
Zacht geluid heeft waarschijnlijk niets met de ouderdom te maken, maar het kan wel komen doordat de uitgang van de Dell een middelmatige kwaliteit heeft. Bij goedkope geluidskaarten is het uitgangsvolume enorm afhankelijk van het geen dat je er achter plaatst. Een losse geluidskaart kan dus zeker helpen.

Maar een laag volume hoeft natuurlijk niet slecht te zijn, als de laptop niet stotterd, ben je dan tevreden met de kwaliteit?

Over het stotteren: Windows Vista en later hebben daar best wel eens last van. Meestal komt het doordat een bepaalde driver niet netjes is. Maar achterhalen welke driver precies, kan best lastig zijn. Veel voorkomende veroorzakers zijn: chipset drivers, netwerk kaart, wifi, geluidskaart. Op mij laptop gaat alles goed, totdat ik een MS Kinect camera erin steek, dan stotterd het geluid zodra je iets doet, en dat blijft zo, ook na het verwijderen van de Kinect.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kijk, met een laagohmige koptelefoon kan ik er helemaal in meegaan. Maar met een hoogohmige eingang van een versterker niet. en daar hebben we het omho over. alsje het mij vraagt heeft een of andere skype programme gewoon ergens het wave volume omlaaggedraaid.

Iperf

• brasov
fish schreef op donderdag 21 november 2013 @ 16:49:

Herinstall van Windows staat er op en de HD is gedefragmenteerd. Het kraken is nu inderdaad minder. Het zwakke uitgangssignaal blijft nog altijd een issue. De versterker staat moet 70% open staan voor een fatsoenlijk geluidsvolume. Ik heb naar alle wave/master instellingen gekeken en alles staat maximaal. Heb toch maar de Creative Sound Blaster externe geluidskaart besteld en een setje RU Connected RCA kabels. Zodra ze binnen zijn zal ik mijn bevindingen hier posten!

• brasov
Hobbit13 schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 17:04:
Zacht geluid heeft waarschijnlijk niets met de ouderdom te maken, maar het kan wel komen doordat de uitgang van de Dell een middelmatige kwaliteit heeft. Bij goedkope geluidskaarten is het uitgangsvolume enorm afhankelijk van het geen dat je er achter plaatst. Een losse geluidskaart kan dus zeker helpen.

Maar een laag volume hoeft natuurlijk niet slecht te zijn, als de laptop niet stotterd, ben je dan tevreden met de kwaliteit?

Over het stotteren: Windows Vista en later hebben daar best wel eens last van. Meestal komt het doordat een bepaalde driver niet netjes is. Maar achterhalen welke driver precies, kan best lastig zijn. Veel voorkomende veroorzakers zijn: chipset drivers, netwerk kaart, wifi, geluidskaart. Op mij laptop gaat alles goed, totdat ik een MS Kinect camera erin steek, dan stotterd het geluid zodra je iets doet, en dat blijft zo, ook na het verwijderen van de Kinect.
De geluidskaart in deze Dell is inderdaad een oude en kwalitatief niet echt top. De laptop stottert nu inderdaad minder, maar de kwaliteit is nogsteeds niet mooi te noemen ofzo. Ben benieuwd wat dat externe geluidskaartje doet!

• brasov
Geluidskaart is binnen. Wow, wat een verschil. Als eerste de kwaliteit. Veel meer dimensie in de muziek en ook de tonen worden veel beter weergegeven. Daarbij komt nog dat mijn interne geluidschip niet wordt belast, dus de muziek over het algemeen niet meer echt stottert.

Het setje RU Connected interlinks klinkt echt geweldig. Ze zien er over het algemeen kwalitatief uit voor de 25 euro die je betaalt. Ook zijn ze volgens de site geisoleerd op een goede (?) manier.
Na een paar keer heen en weer wisselen tussen een setje spaghetti kabeltjes en deze RUC kabels merk je dat met de RUC er veel meer accent in het middengebied ligt, waardoor de klanken beter naar voren komen. Ook de lage tonen zijn meer 'apart' naar mijn mening, dus een mooier laag gebied.

Dit zijn mijn bevindingen, maar ze kunnen voor ieder anders zijn :9

• SvenG
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
ik zou alsnog je laptop opnieuw installeren , die D830 was zo'n 6 jaar terug een TOP laptop

nu nog ff verdiepen in bitstreaming (WASAPI/ASIO) (mits je AUX poort digitaal) is en je bent helemaal klaar

• thebest106
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-05-2024
Mooi om te horen dat aanbeveling om voor de RU connected kabels te gaan zo goed is bevallen.

En idd, zoals svenG zegt even verdiepen in wasapi/asio (al gaat wasapi het met deze combinatie van componenten winnen, omdat er geen native asio driver voor de creative soundblaster beschikbaar is), met welke mediaspeler speel je de muziek momenteel af?

Ik kan je ten zeerste aanbevelen om voor jriver te gaan, al is deze na zijn trail periode niet meer gratis.
Maar foobar2000 is een goede 2de in deze, en daarenteegen wel volledig gratis te gebruiken.

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-07-2025
brasov schreef op maandag 16 december 2013 @ 14:30:
Geluidskaart is binnen. Wow, wat een verschil. Als eerste de kwaliteit. Veel meer dimensie in de muziek en ook de tonen worden veel beter weergegeven. Daarbij komt nog dat mijn interne geluidschip niet wordt belast, dus de muziek over het algemeen niet meer echt stottert.

Het setje RU Connected interlinks klinkt echt geweldig. Ze zien er over het algemeen kwalitatief uit voor de 25 euro die je betaalt. Ook zijn ze volgens de site geisoleerd op een goede (?) manier.
Na een paar keer heen en weer wisselen tussen een setje spaghetti kabeltjes en deze RUC kabels merk je dat met de RUC er veel meer accent in het middengebied ligt, waardoor de klanken beter naar voren komen. Ook de lage tonen zijn meer 'apart' naar mijn mening, dus een mooier laag gebied.

Dit zijn mijn bevindingen, maar ze kunnen voor ieder anders zijn :9
Ik ben zelf ook aan het zoeken naar zo'n ding. Welke heb jij gekocht?

• brasov
Tc-Chub schreef op maandag 16 december 2013 @ 22:42:
[...]

Ik ben zelf ook aan het zoeken naar zo'n ding. Welke heb jij gekocht?
Geen idee of het nog zin heeft om te reageren hierop haha, maar de Creative Sound Blaster X-Fi HD. Gebruik hem tot op de dag van vandaag. (Onderhand wel met een high-end Asus laptop).

Externe geluidskaart bevalt nogsteeds perfect. Het programma van Creative loopt soms alleen wel vast. Kwestie van opnieuw installeren denk ik. Onderhand ook een audio input selector gekocht van amazon, zodat ik gemakkelijk tussen PC/Bluetooth en aux kan wisselen.

Ook meerdere setjes RuConnected kabeltjes in gebruik. Deze kabels bevallen ook nogsteeds perfect.

Voor degenen die een mindere geluidskaart in hun laptop hebben raad ik de externe kaart nogsteeds aan!

• brasov
thebest106 schreef op maandag 16 december 2013 @ 19:55:
Mooi om te horen dat aanbeveling om voor de RU connected kabels te gaan zo goed is bevallen.

En idd, zoals svenG zegt even verdiepen in wasapi/asio (al gaat wasapi het met deze combinatie van componenten winnen, omdat er geen native asio driver voor de creative soundblaster beschikbaar is), met welke mediaspeler speel je de muziek momenteel af?

Ik kan je ten zeerste aanbevelen om voor jriver te gaan, al is deze na zijn trail periode niet meer gratis.
Maar foobar2000 is een goede 2de in deze, en daarenteegen wel volledig gratis te gebruiken.
MP3's met WMP en FLAC's met VLC.
Pagina: 1