• androidnexus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-02-2022
Hoi allemaal,

Heb in mijn pc een fx-6300 en msi hd 7950 twin frozr zitten op een msi 970A-g46 moederbord. Dit alles word weer gepowerd door een modxtream pro 600 van ocz.

Bij de meeste spellen die ik speelde(BF 3/4, metro last light enz.) verbruikte mijn pc altijd rond de 350 watt. Ik weet dat ik niet de meest zuinige componenten erin heb zitten. Maar na de msi kaart terug te hebben gekregen van rma, bleek dat ze mij een boost edition hadden gegeven, die heeft een snelheid 960 mhz ipv 880.

pricewatch: MSI R7950 TF 3GD5/OC BE

Nu gebruikt mijn pc rond de 450 watt op bf4. Wat ik een beetje veel vind. 100 watt is wel erg veel verschil. Ondervinden veel mensen zulk hoog stroomverbruik of is dit normaal. Zo nee, moet ik de kaart weer opsturen en een normale editie eisen?

Ik hoor graag van jullie :)

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 12:22
Je zou de snelheid omlaag kunnen schroeven met een tweak-programma.

Als je dezelfde kaart terugwilt, dan kun natuurlijk klagen bij de afdeling RMA, je heb immers recht op hetzelfde produkt, tenzij dit niet meer beschikbaar is dan heb je recht op een beter product. Ze zullen het oorspronkelijke product niet meer op voorraad gehad hebben en je daarom een nieuwer model gegeven hebben. Ik ken weinig mensen die daar problemen mee hebben :)

Of je speelt een uurtje minder lang BF4 :P

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

Je kan ook even alles in perspectief nemen...

Op basis van een algemene vuistregel (die enigszins klopt): 1W die 24/7 wordt verbruikt is 1 2euro op de energierekening op het einde van het jaar.

- Dus speel je 24/7 battlefield, dan zou die 100W extra betekenen dat je 100 200 euro extra per jaar betaald...
- Speel je elke dag 12 uur, dan kost het je 50 100 euro meer per jaar.
- Elke dag 6 uur battlefield... 25 50 euro meer per jaar...
- En als maar kleiner wordt het bedrag :)

Heb je dat beetje extra geld echt niet over... Dan zou je kunnen overwegen terug te gaan naar een lager verbruik of om battlefield wat langer te spelen, voordat je een nieuwe game koopt :+...

[ Voor 75% gewijzigd door Swordlord op 19-11-2013 16:16 . Reden: Oeps xD ]

• Jolke
Ik ken het anders, namelijk dat 1 kWh 0.25€ kost. Dan kost 1W op jaar basis (24/7) 2.20€ zou kosten (24*365*0.25€)... loop ik achter qua energie prijs? :P

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

Ahh zat fout jah, was iets te snel bezig, het is 1W = +- 2 euro op jaarbasis inderdaad...

[ Voor 38% gewijzigd door Swordlord op 19-11-2013 16:17 ]

• androidnexus
Thanks voor de reacties!
Ik wist al dat het geen ramp zou worden met de energie rekening.
Het is trouwens een refurbished model wat ik heb gekregen. waarschijnlijk een boost edition bord gebruikt.

Vond het energie verbuik vooral vreemd, ik heb nog niemand op het internet gezien die zo'n hoog verbruik heeft met een soortgelijke opstelling.

Als iemand een soortgelijke opstelling heeft, hoor ik het graag of hij het gemeten heeft.

• Jolke
Meet je wellicht de stekkerdoos waar ook je monitor op aangesloten zit en andere randapparatuur?

• androidnexus
ik heb ook puur het pc verbuik gemeten, dat ligt voor en na de rma ongeveer 30 wat lager. Een ander probleem wat ik had is dat de kaart te heet werd, en boven de 80 graden uitviel. De pc starte zichzelf dan op.

Vandaag heb ik de koelpasta vervangen, die was in de eerste instantie niet goed aagebracht zag ik. En raad eens, de kaart draait nu meer dan 20 graden koeler en het verbuik komt niet meer boven de 390 watt. Ook valt de kaart niet meer uit, en maakt de kaart veel minder lawaai omdat hij minder warm word.

Ik maak nu weer vrolijk en normaal gebruik van mijn kaart. Bedankt allemaal voor jullie hulp en suggesties.

• Jolke
Yep klinkt bekend, koelpasta er verkeerd op geeft grote koelproblemen. Had je teveel of te weinig pasta?
Wat ik wel vreemd vind, is dat opgenomen vermogen verlaagd als je koeling beter geregeld is - dat zou onafhankelijk van elkaar moeten gaan.

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-02 22:19
Sterker nog, ik zou juist zeggen dat als je koeling niet op orde is, er een punt is waarop je videokaartkoeler de chip niet meer genoeg kan koelen, en dan zal de chip zich gaan downclocken, dus juist mínder stroom gaan gebruiken.

https://freight.associates

• androidnexus
Er zat veel te veel pasta op. Was ook een heel karwei om het schoon te maken. Had nog wat koelpasta liggen van mijn processor koeler en er zaten geen gaarantie stickertjes die je kon scheuren, dus had ik het er maar op gewaagd.

Dat verbruik vind ik ook heel vreemd. Maar ik las ergens dat het verbuik omhoog naarmate iets warmer word. De gpu bleef altijd op 960mhz tot de kaart uitviel. Als ik en stress-test draaide sprong de temperatuur meteen naar 76 en bereikte uiteindelijk de 80 en viel uit. En idle draaide hij op 33 graden.

Nu draait hij idle op 26 graden. En bij een stress-test stijgt de temperatuur geleidelijk tot 59 graden en blijft daar, ook tijdens het gamen. Precies hetzelfde als mijn kaart voor de RMA. Het verbruik ligt wel wat hoger(390 ipv 350), maar het is ook een boost edition :)

• Hippievogel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-08-2021
Leuke troll die je start, Misschien handig als je het systeem verkoopt en een intel systeem terugkoopt kan je zo'n 150watt besparen.

• androidnexus
Volgens mij ben jij de gene die nu de troll start. Het topic gaat vooral over een videokaart die meer verbuikt dan gewoonlijk.

Dus snap niet waarom met een intel systeem komt. En waar je die 150 Watt vandaan haalt, is voor mij een raadsel XD.

Wil je voortaan alleen reageren als je ook daadwerkelijk iets nuttigs toevoegt

• Jolke
Mooi dat die nu op een normale temperatuur loopt. Mijn eerte post hier op Tweakers 7 jaar geleden had ook te maken met teveel pasta, maar dan op de CPU. Bij zowel teveel als te weinig pasta kan de proc zijn warmte niet meer kwijt, omdat pasta en lucht beiden een slechtere warmtegeleider zijn dan metaal.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
Toch blijft het vreemd dat het verbruik daardoor zou stijgen.
Een chip heeft in principe x stroom bij y spanning nodig om goed te werken.
Het stroomverbruik gaat dus flink omhoog bij een slechte koeling.
Dit kan bijvoorbeeld komen doordat de halfgeleiders minder efficient werken als ze warmer worden.

Het zou dus wel een interessante test zijn indien iemand eens een 290X wil testen op lucht en met waterkoeling. Deze met waterkoeling zou dan mogelijks een stuk minder stroom verbruiken.
Pagina: 1