• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:11
Al twee jaar heb ik hier een Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H in gebruik met een AMD Phenom X4 9550 Processor en enkele Samsung 2TB HDD's. Nu wil ik wat HDD's gaan vervangen voor 3TB HDD's. Ik lees dat moederborden zonder EFI sowieso niet van een 3TB HDD kunnen booten, dit hoeft gelukkig niet, maar ik lees ook dat oudere moederborden de 3TB HDD niet als één geheel kunnen aanspreken en beschrijven (de 2,2TB grens).

Nu heb ik wat gegoogled op de GA-MA78GPM-DS2H + 3TB maar ik kan niet echt wat vinden. Graag zou ik willen weten of ik de 3TB HDD"s kan gebruiken als één geheel? Dit is voor mij een vereiste. En als de 3TB werkt, werkt dan een 4TB automatisch ook?

Ik kan natuurlijk ook de HDD's kopen en testen, maar dan zijn ze gebruikt en kunnen ze dus niet meer retour. Dit antwoord zoek ik dus niet. :)

Edit: Het OS is Microsoft Windows 8 Pro 64 Bit.

Edit: Het moederbord BIOS is F6H, de laatste versie.

[ Voor 11% gewijzigd door Jumpman op 20-11-2013 15:41 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Jumpman
Inmiddels ook verder gezocht. Blijkbaar kan je met Micrsoft Windows Vista/7/8 X64 een grotere HDD dan 2199GB formateren naar GPT, om zo toch een bruikbare schijf te krijgen van 3TB aan één geheel.

Toch ben ik wel benieuwd of iemand met een AMD 78X chipset 3TB HDD's als één geheel goed aan de praat heeft. Zekerheid voor de aanschaf zeg maar.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 12:22
Als je van de 3TB disk wilt booten, dan moet je een 64-bit OS nemen en de schijven in GPT formatteren. Aan de andere kant, je kan ook de disk in meerdere partities verdelen - ik neem niet aan dat je 1 partitie van 3TB praktisch vindt. En dan ben je vrij in het kiezen van format en OS.
Je moet wel even controleren of je moederbord EFI/GPT ondersteunt.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jolke schreef op woensdag 20 november 2013 @ 15:11:
Als je van de 3TB disk wilt booten, dan moet je een 64-bit OS nemen en de schijven in GPT formatteren. Aan de andere kant, je kan ook de disk in meerdere partities verdelen - ik neem niet aan dat je 1 partitie van 3TB praktisch vindt. En dan ben je vrij in het kiezen van format en OS.
Je moet wel even controleren of je moederbord EFI/GPT ondersteunt.
Volgens mij heb je z'n TS niet gelezen. Hij geeft aan dat z'n systeem niet hoeft te booten van de 3TB schijf en dat hij de disk in 1 geheel wil kunnen gebruiken. Dus niet opdelen in 2x 1,5 TB. Het grootste struikelblok in deze situatie is of de hardware (moederbord, controller) het wel aan kan.

@Jumpman,
Aangezien het ook RAID aan kan, zou ik verwachten dat 't wel 3TB aan kan. Maar het is onduidelijk op de website of dit per disk ook zo is. Heb je al op de chipset specifiek gezocht of deze grote schijven aan kan? Kijk ook naar de changelog van het BIOS.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Jumpman
Ik heb inderdaad specifiek gezocht naar de AMD 780 Chipset en 3TB. Er zijn maar weinig moederborden met de AMD 780 Chipset (omdat deze een onboard videokaart heeft de HD3200). Als je zoekt op AMD 7XX en 3TB, dan vindt je genoeg, echter zijn er dus moederborden in de 7XX serie die een EFI BIOS hebben.

Bij de BIOS updates wordt er niets gezegd over GPT of grotere HDD's dan 2199GB. Ik heb overigens de laatste BIOS F6H (ook een edit gedaan in de TS).

Ik denk dat ik het maar moet proberen, met eerst eens twee 3TB HDD's en eventueel later nog twee. Ik heb weinig zin om niet voor minder t e gaan dan de hoogste euro per GB, en ik heb ook weinig zin mijn moederbord, CPU, memory te vervangen terwijl de snelheid nog voldoet voor de taken).

Het verbaasd me wel dat het lijkt dat niemand dit moederbord met 3TB HDD's heeft draaien, gezien dit ver uit het populairste HTPC moderbord was in 2008/2009 en een deel van 2010.

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Ik heb hier een server te draaien met een Gigabyte GA-MA78GM-UD2H en die draait ook met 3TB schijven, keurig herkent en door Windows Server 2012 Essentials ook.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 12:22
Hero of Time schreef op woensdag 20 november 2013 @ 15:31:
[...]

Volgens mij heb je z'n TS niet gelezen. Hij geeft aan dat z'n systeem niet hoeft te booten van de 3TB schijf en dat hij de disk in 1 geheel wil kunnen gebruiken. Dus niet opdelen in 2x 1,5 TB. Het grootste struikelblok in deze situatie is of de hardware (moederbord, controller) het wel aan kan.
Excusé, het stond er kort maar toch wel duidelijk omschreven: "dit hoeft gelukkig niet" :F

• Jumpman
Inmiddels draait mijn Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H met de 3TB HDD's, ik kan dus bevestigen dat het werkt. Voor de duidelijkheid het OS draait op een andere HDD.

Pagina: 1