HDD voor win7

Pagina: 1
Acties:

• Giio
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-11-2023
Hello,

Ik ben bezig met het samenstellen van een pc maar loop een beetje vast op het uitkiezen van een HDD. Heb al een SSD, Samsung 840 EVO 250GB, voor de games. Zou er nog een HDD bij willen om win7 en software etc op te zetten. Via pricewatch kom ik Seagates en WD Greens en Reds tegen maar de reviews daarbij gaan meestal over een NAS gebeuren.

Iemand enige tips/aanraders welke HDD goed geschikt is voor win7 en alles?

Alvast bedankt.

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-02 20:28
Ik zou de SSD nemen voor Windows, etc. en een normale HDD voor de games.

• avec_style
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:24
Volgens mij is WD red speciaal voor NAS gemaakt. Voor de rest heb ik niet veel verstand hiervan, dus ik kan je niks aanraden.
Wat mij wel opvalt is dat je de SSD niet wilt gebruiken voor installatie van win7. Volgens mij zul je het meeste performancewinst behalen als je je besturingssysteem op een SSD installeert.
Als ik jou was zou ik dit zeker overwegen. De meeste games draaien op een HDD net zo soepel als op een SSD namelijk. (hangt een beetje van de game af)

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-02 16:05

NeHoX

Gamer + PV

SSD voor Windows en HDD (Bijvoorbeeld WD Black) voor Games

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:52
Mag ik je aanraden om juist Windows op je SSD te zetten en spellen die ouder zijn op je HDD.

Juist het booten. het opstarten van applicaties etc zijn voordelen van een SSD. Spellen hebben er op wat kortere laadtijden geen baat bij.

Daarbij, ga voor black of blue van WD voor een gewone pc. Daar heb je nog een beetje performance mee.
De Red en Green zijn gemaakt voor hun zuinigheid en vandaar ook vaak in servers en NASsen te vinden.

[ Voor 30% gewijzigd door Arunia op 19-11-2013 10:30 ]

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11-2025

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Jongens...waarom ook maar uberhaupt een compromis doen tussen windows of games? Beiden hebben enorm veel baat bij een SSD.
250 GB lijkt me dan ook ruim voldoende om alles op de SSD te installeren?

Ik hoop daarbij wel dat de TS snapt dat je, je data beter op de reguliere HDD kan plaatsen en dan doel ik dus op al die Afbeeldingen/Muziek/Films/Downloads die mensen in hun documenten map plaatsen (Dat zou je juist niet op de SSD moeten doen). :)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-02 12:21
Precies mijn gedachte, als je Windows opstart gaat dat snel vanaf een SSD, maar als je een spel opstart dan gaat dat natuurlijk ook sneller wanneer je dat vanaf een SSD doet!

• Arunia
Daarom gaf ik ook al aan dat je oudere spellen beter op een losse schijf kan zetten.
Ikzelf had een voordeel dat mijn eerst SSD stuk ging en ik met iets bijleggen van 120GB naar 512GB ging en zodoende geen HDD meer in mijn pc heb (server voor data en backup overigens).

Maar voorheen had ik een paar spellen op de SSD en de rest gewoon op de HDD.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:39

heuveltje

KoelkastFilosoof

Eigenlijk zit het enige "echte" verschil tegenwoordig tussen de rotatie snelheden, en daarmee samengekoppeld de accestijden (grofweg hoeveel mili seconden voor je schijf het bestand gevonden heeft)

Voor spellen, windows ed wil je een schijf die die bestanden "sneller" kan vinden, dus wil je een 7200RPM schijf. Voor opslag (films mp3's ed) maakt het niet uit, en kan je dus voort met een tragere, energie zuiniger 5400rpm schijf.

Maar idd met alles boven mij, doe jezelf een plezier en zet ook je windows op die SSD

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11-2025

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Arunia schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 11:10:
Daarom gaf ik ook al aan dat je oudere spellen beter op een losse schijf kan zetten.
Tja, wat versta je onder een 'oud' spel? Crysis komt inmiddels uit 2007 maar heeft nog steeds net zoveel baat bij een SSD als een moderner spel... :)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Giio
Bedankt voor alle reacties.

Ik was van plan de SSD alleen voor games te gebruiken ivm de snelle laadtijden. Het maakt mij niet uit als Windows er 1,5 min over doet om op te starten vanaf een HDD vergeleken met misschien wel 30 sec vanaf een SSD? Het liefst zou ik beiden op de SSD willen maar 250GB is daarbij veel te weinig, mijn huidige games map is ong 241GB + steam games a la 200GB :') (jaja i know..)

Zou dit een goede keuze kunnen zijn: Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB ?

Wat ik begrijp van de reviews over WD Black en Blue is dat ze een hoger geluidsproductie hebben dan de Seagates.

• Jolke
Giio schreef op maandag 25 november 2013 @ 12:38:
Wat ik begrijp van de reviews over WD Black en Blue is dat ze een hoger geluidsproductie hebben dan de Seagates.
Maar ze maken nog steeds veel minder herrie dan het geluid van het spel zelf :)
Met andere woorden, is dat zo erg?

• Arunia
Da_maniaC schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 13:42:
[...]

Tja, wat versta je onder een 'oud' spel? Crysis komt inmiddels uit 2007 maar heeft nog steeds net zoveel baat bij een SSD als een moderner spel... :)
Tja, moeilijk. Spellen die ik minder gebruik om eerlijk te zijn.
Had vroeger met beperkte ruimte bijvoorbeeld in Windows 7 een koppeling naar C:\games\ vanuit de Steam map op de D schijf.
Bijvoorbeeld voor Team Fortress 2.
Spellen zoals Final Fantasy XI en XIV stonden ook op de C, maar andere spellen weer niet.

Wellicht meer de spellen die je veel speelt.
Je kunt heel Steam binnen hengelen, maar je kunt je ook afvragen of dat erg veel nut gaat hebben. Met 241GB map zit je al eigenlijk tegen het max van je SSD aan te rommelen waardoor deze ook weer minder gaat presteren. Dan schiet het nog niet op.

Maar dat is ieder voor zich. Ikzelf heb alleen 512GB SSD in mijn systeem zitten en niet alle spellen van Steam geinstalleerd staan. Maar daarentegen heb ik wel voor mezelf de keuze gemaakt om eens wat spellen uit te gaan spelen, dus daar heb ik er max 3 van geinstalleerd staan.

• Giio
Haha ja dat ga ik bij me nieuwe pc ook doen. Eerst maar eens iets uitspelen voordat ik er wat nieuws op installeer.

Maar om even terug te komen op mijn vraag over de Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB, enig idee/ervaring of dit een goede schijf is?

• Panzy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-11-2020
Wat iedereen zegt, Windows en games die je vaak speelt op de SSD, rest op de hdd.

Ik raad trouwens WD schijven af, met name de goedkopere doen onder in kwaliteit. Zou zelf voor Toshiba gaan op het moment.

• Jolke
Panzy schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 01:11:
Ik raad trouwens WD schijven af, met name de goedkopere doen onder in kwaliteit. Zou zelf voor Toshiba gaan op het moment.
Persoonlijk advies of onderbouwd met argumenten en referenties?
Ik heb namelijk de afgelopen jaren erg goede ervaring met WD - green 500GB, 1TB en 1.5 TB, meerdere stuks.

Verwijderd

Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Move OT->CAA

Oh en Windows op HDD installeren en spellen op SSD is de omgekeerde wereld. Je spellen starten ook al sneller op als je alleen Windows op SSD hebt; juist daar vinden de seeks plaat. De gamedata kan namelijk voor sommige spellen sequentiëel worden uitgelezen en dat doen 5400rpm hardeschijven prima, zolang ze maar niet hoeven te seeken. Zorg dus dat in elk geval Windows op de SSD staat.

Seagate 7200.14 is eigenlijk de enige schijf die je beter niet zou kunnen kopen. Ik raad de nieuwste WD Green aan. Ik ben zelf een voorstander van hardeschijven met laag rpm (5400rpm-class).
Pagina: 1