Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

AT&T 8/8mbit via wireless in noorwegen? stable/latency?

Pagina: 1
Acties:

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-11 09:31
Ik werk voor een subvestiging van een US based onderneming, AT&T regelt alle internet connecties van de 550+ vestigingen worldwide en connect al deze locaties met elkaar.

Het maximale wat ze op dit moment in NL leveren is en 10mbit connectie, de locatie waar ik zit heeft een 8/8mbit connectie via 4 ader paren (modem geleverd door Tele2 zakelijk via oldfasion KPN lijnen).

Een andere subvestiging in noorwegen heeft op dit moment een 2/2mbit connectie, we zijn daar bezig met het upgraden naar een 8/8 mbit lijn. We hebben AT&T opdracht gegeven om dit te regelen. AT&T contact een lokale ISP daar om een nieuwe verbinding aan te leggen.

Ik had verwacht dat ze netzoals op onze locatie hier via 4 adere paren zouden doen. Tot ik vandaag een telefoontje kreeg van de technische dienst dat de lijn actief was gemaakt en het wachten was op de cisco router en activatie daarvan. Hij had wat vragen over de fiber kabels die wel of niet gepatched moesten gaan worden en wat ze wel of niet zelf moesten regelen.

Na wat navraag (ik gebruik hier alleen cat5e) blijkt dat ze een wireless link hebben gekregen naar de zendmast 8km verderop. en dat ze via die weg hun 8/8 mbit zullen gaan krijgen.

Op dit moment is de latency van Noorwegen naar een belangrijke server in het corp. netwerk (hosted in de UK) gemiddeld 24ms en halen ze altijd de 2/2mbit.

Moet ik me zorgen maken over deze link?

Zal de latency hoger uitvallen, wat gebeurd er als er dikke sneeuwval is, blijft de link dan nogsteeds stabiel?

Is dit een normale/acceptabele oplossing of moet ik aan de bel trekken voordat ze de cisco router live gooien?

Thanks!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:10
Op zich hoeft een stabiele wifi straalverbinding niet heel veel extra latency op te leveren. Ik heb 2 klanten op hetzelfde industrieterrein, de ene met glas op KPN, de andere op wifi via een straalverbinding op Priority Telecom (UPC). Pingtijden van glasvezel is 11.5ms stabiel vanaf mijn server, op de straalverbinding schommelt het tussen 12 en 18ms.
Waar je in Noorwegen vooral zorgen om moet maken is de routering. Ik heb inmiddels ervaring met ADSL via Nextgentel: ping is klote, zowel vroeger met 8/1 als nu met 21/1.2. Inmiddels is die toko verhuisd/overgenomen en zitten ze bij Lyse met glas, vele malen stabieler.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:20

Predator

Suffers from split brain

Wat voor wireless link is dat ?

Ik heb jaren onze primary internet link via een wireless link gehad naar een wireless POP point een paar km verderop. Maar dat is geen wifi, maar een heel ander signaal. Verloper van long distance wimax dacht ik.

Het heeft jaren héél goed gewerkt. Uiteindelijk zitten we nu bij een andere ISP met fiber, maar ik was er altijd tevreden van.

We hebben 1 keer slecht signaal gehad ... er bleek ergens een grote kraan opgezet die met zijn arm soms door ons signaal draaide. Antenne een 5 tal meter verzet en probleem fixed.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-11 13:27

Midas.e

Is handig met dinges

In noorwegen met straal verbinding? hopelijk houden ze rekening met sneeuw aangezien dat ontzettend dempt. Opzich moet het weinig problemen opleveren, al jaren een wifi bridge tussen 2 panden gehad op zo'n 6KM uit elkaar. Zullen waarschijnlijk wel een stel behoorlijke torens staan aangezien de kromming van de aarde op die afstand wel effect heeft.

Hacktheplanet / PVOutput

• nasdude
Helaas weet ik dat niet, de provider plaatst een antenne en richt die naar een hoge zendmast, uiteindelijk komt er gewoon een cat5e kabel uit het modem dat ze in de serverruimte hebben geplaatst. meer details zijn er niet, zover we kunnen zien is de antenne merkloos en het modem is van de provider zelf.

• nasdude
_JGC_ schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 01:09:
Op zich hoeft een stabiele wifi straalverbinding niet heel veel extra latency op te leveren. Ik heb 2 klanten op hetzelfde industrieterrein, de ene met glas op KPN, de andere op wifi via een straalverbinding op Priority Telecom (UPC). Pingtijden van glasvezel is 11.5ms stabiel vanaf mijn server, op de straalverbinding schommelt het tussen 12 en 18ms.
Waar je in Noorwegen vooral zorgen om moet maken is de routering. Ik heb inmiddels ervaring met ADSL via Nextgentel: ping is klote, zowel vroeger met 8/1 als nu met 21/1.2. Inmiddels is die toko verhuisd/overgenomen en zitten ze bij Lyse met glas, vele malen stabieler.
2ms extra is geen probleem, gemiddelde ping richten het corp. datacentrum is nu 24ms, als die 30ms zou worden heb ik daar geen problemen mee... hij moet natuurlijk wel stabiel zijn.

Ik ga er vanuit dat ze een link leveren met een lage latency, en niet dat het ineens 200ms ofzo is, dat zal een behoorlijke aanslag zijn op de AD aanmeldingen (AD servers staan niet op de locaties)

• nasdude
Midas.e schreef op woensdag 20 november 2013 @ 16:03:
In noorwegen met straal verbinding? hopelijk houden ze rekening met sneeuw aangezien dat ontzettend dempt.
Je zou zeggen dat ze weten wat ze doen.... ''winter is coming'' ;) dus we gaan het mee maken. Het voordeel van AT&T is dat ze je oude modem en router nog een half jaartje laten draaien (zonder extra kosten, we betalen immers genoeg (1500e/maand) voor onze 8/8 verbindingen) mochten er problemen zijn dan kunnen we relatief snel terug schakelen

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kun je het niet gewoon aan AT&T vragen wat je kunt verwachten? Ik neem aan dat je dergelijke KPI's toch gewoon vastgelegd worden in een SLA.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

nasdude schreef op woensdag 20 november 2013 @ 19:54:
[...]

Helaas weet ik dat niet, de provider plaatst een antenne en richt die naar een hoge zendmast, uiteindelijk komt er gewoon een cat5e kabel uit het modem dat ze in de serverruimte hebben geplaatst. meer details zijn er niet, zover we kunnen zien is de antenne merkloos en het modem is van de provider zelf.
Het klinkt alsof ze een serieuze straalverbinding opzetten (zonder wifi) en dat is, mits goed afgeregeld, zeer betrouwbaar. Heb ik een keer van KPN geregeld bij een evenement (met een mobiele antennemast van een meter of vijftien, met daarop een klein schotelantennetje) en dat blijft toch een van de beste internetverbindingen die ik ooit in het veld gehad heb.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• nasdude
Question Mark schreef op woensdag 20 november 2013 @ 20:07:
Kun je het niet gewoon aan AT&T vragen wat je kunt verwachten? Ik neem aan dat je dergelijke KPI's toch gewoon vastgelegd worden in een SLA.
Was het maar zo'n feest. Gaat lekker formeel daar op ons hoofdkantoor. Er zijn bv afspraken met microsoft over licenties en welke software we uit hun portfolio mogen gebruiken. Het is bij ons niet bekend (behalve het office pakket) wat er in die agreement staat. (zo kwam ik er laatst achter dat visual studio en ms project onbeperkt gebruikt konden worden).

met de routering gaat het precies hetzelfde, laatst een storing op de internetlijn (1 van de 4 ader paren werkte niet meer), helpdesk ticket gelogd bij corp. staat er 2 uur later ineens een mannetje van tele2 op de stoep of hij de lijn kom komen fixen.

Wij wisten niet eens dat die contracten van AT&T met tele2 er waren, zover wij wisten liep alles via KPN, blijkt dat gemigreerd te zijn een jaar of wat geleden.

0 inzicht krijg je in die afspraken, erg fijn allemaal

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 20 november 2013 @ 20:12:
Het klinkt alsof ze een serieuze straalverbinding opzetten (zonder wifi) en dat is, mits goed afgeregeld, zeer betrouwbaar. Heb ik een keer van KPN geregeld bij een evenement (met een mobiele antennemast van een meter of vijftien, met daarop een klein schotelantennetje) en dat blijft toch een van de beste internetverbindingen die ik ooit in het veld gehad heb.
Straalverbindingen worden vaak gebruikt voor high frequency traders die aandelen en opties verhandelen. Latency van straalverbindingen is net iets lager dan glasvezel. ( Door lucht in plaats van door glas.) Daardoor zijn ze net iets sneller dan de competitie. In de wereld van high frequency traders is tijd letterlijk geld.
nasdude schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 00:59:
[...]

Na wat navraag (ik gebruik hier alleen cat5e) blijkt dat ze een wireless link hebben gekregen naar de zendmast 8km verderop. en dat ze via die weg hun 8/8 mbit zullen gaan krijgen.
Een paar jaar terug heb ik per auto een rondreis gedaan door Denemarken, Noorwegen en Zweden.
Overal in Noorwegen heb je internet. Ook op campings waar je dat niet verwacht. Op de bergen staan zendmasten en met straalverbindingen worden de dorpjes beneden in de fjorden aangestraald.
Het is in Noorwegen een vrij gebruikelijke manier om data verbindingen te bouwen.

Straalzenders die mobiele operators gebruiken (bijvoorbeeld de GSM masten boven signaleringsborden) hebben een vlak oppervlak. (Als een trommel / cilinder.) Binnenin deze cilinder zit de schotelantenne. Door het vlakke oppervlak heeft het geen invloed op sneeuwval. Grote schotelantennes hebben heaters ingebouwd om ingevallen sneeuw te laten smelten. Je hebt dan een flinke sneeuwstorm nodig om het mis te laten gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Bl@ckbird op 20-11-2013 22:24 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

Zal de latency hoger uitvallen, wat gebeurd er als er dikke sneeuwval is, blijft de link dan nogsteeds stabiel?

Is dit een normale/acceptabele oplossing of moet ik aan de bel trekken voordat ze de cisco router live gooien?

Thanks!
Dit klinkt als een radiostraalverbinding.
Als er zware sneeuw of regenval is kun je dat merken in de zin van packetloss.

Hele zware windstoten kunnen de schotels uit het lood duwen, al komt dat weinig voor.
Wij hadden er last van met de zware storm in NL laatst.

De radioverbinding regelt zijn zendvermogen aan de hand van de demping van het signaal.
Dus mocht er neerslag zijn, zal automatisch het zendvermogen verhoogd worden.

Maar wat de karakteristieken zijn van de link die je gebruikt is niet te zeggen zonder informatie over de hardware en gebruikte frequentie, alsmede de afstand tussen de andere radionode en de daartussen gelegen fresnelzone en gebieden (bebouwing, meren, bossen etc).

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Omdat in Nederland alles gegraven wordt ben je hieraan gewend.
In Noorwegen kan er zeer beperkt gegraven worden ivm grondsoort (rots).
Alternatief is met kabels op palen langs de weg. Ook een risico met sneeuw, bliksem etc...
Pagina: 1