Dag Tweakers!,
Ik ben op het moment bezig met het samenstellen van mijn nieuwe PC, en ik zou jullie mening daar graag bij gebruiken.
Waarvoor wordt de PC gebruikt?
- Microsoft Office (Word, Outlook, Excel, Powerpoint).
- Webbrowsen.
- Rippen van CD's (DVD-drive dus vereist).
- Bekijken van fullHD video-content.
Waarvoor wordt de PC niet gebruikt?
- voornamelijk GPU-intensieve taken als gaming, rendering en videobewerking
Welke onderdelen heb ik al?
De PC wordt vanaf 0 opgebouwd, wel heb ik al een monitor in huis.
Wat mag het kosten?
De kosten verwacht ik tussen de 450 en 550 euro.
Wat verwacht ik van mijn PC?
- Vanwege het relatief lichte gebruik zijn erg krachtige onderdelen niet nodig, wel wil ik wel een investering doen waarmee ik even vooruit kan, snelheid en kwaliteit zijn dus bijzonder welkom.
- Het systeem moet goed stil zijn. Een zacht geluid op de achtergrond is geen probleem, maar het mag niet storend zijn.
- Ik geef de voorkeur aan een relatief compacte kast. Ik wil zeker geen bakbeest dat de aandacht trekt.
Wat heb ik zelf al uitgezocht?
Mijn voorlopige samenstelling is als volgt:
Motivaties
- De CPU heb ik gekozen vanwege zijn goede prestaties tegen een aantrekkelijke prijs. Een AMD CPU van vergelijkbare prijs vond ik niet aantrekkelijk: de betere grafische prestaties gebruik ik niet, en ik heb gelezen dat deze een hoger verbruik hebben en minder krachtig zijn. Zou een upgrade naar een instap-i5 nodig zijn?
- De behuizing is mooi compact, maar staat desondanks bekend om stilte en goede koelprestaties.
- De voeding is wellicht wat prijzig, maar ik had het idee dat een modulaire voeding in dit kleine systeem geen kwaad kan.
- 4GB RAM leek mij voorlopig nog genoeg. Een extra module bijprikken is altijd mogelijk, zeker wanneer de prijzen van werkgeheugen weer wat dalen.
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening, alvast bedankt!
Ik ben op het moment bezig met het samenstellen van mijn nieuwe PC, en ik zou jullie mening daar graag bij gebruiken.
Waarvoor wordt de PC gebruikt?
- Microsoft Office (Word, Outlook, Excel, Powerpoint).
- Webbrowsen.
- Rippen van CD's (DVD-drive dus vereist).
- Bekijken van fullHD video-content.
Waarvoor wordt de PC niet gebruikt?
- voornamelijk GPU-intensieve taken als gaming, rendering en videobewerking
Welke onderdelen heb ik al?
De PC wordt vanaf 0 opgebouwd, wel heb ik al een monitor in huis.
Wat mag het kosten?
De kosten verwacht ik tussen de 450 en 550 euro.
Wat verwacht ik van mijn PC?
- Vanwege het relatief lichte gebruik zijn erg krachtige onderdelen niet nodig, wel wil ik wel een investering doen waarmee ik even vooruit kan, snelheid en kwaliteit zijn dus bijzonder welkom.
- Het systeem moet goed stil zijn. Een zacht geluid op de achtergrond is geen probleem, maar het mag niet storend zijn.
- Ik geef de voorkeur aan een relatief compacte kast. Ik wil zeker geen bakbeest dat de aandacht trekt.
Wat heb ik zelf al uitgezocht?
Mijn voorlopige samenstelling is als volgt:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i3 4130 Boxed | € 99,45 | € 99,45 |
| 1 | ASRock H81M-ITX | € 57,10 | € 57,10 |
| 1 | Cooler Master Elite 130 | € 40,99 | € 40,99 |
| 1 | Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit) | € 83,- | € 83,- |
| 1 | Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | € 31,90 | € 31,90 |
| 1 | Crucial CT51264BA160BJ | € 29,- | € 29,- |
| 1 | Samsung SH-224DB Zwart | € 13,39 | € 13,39 |
| 1 | Seasonic M12II 520W | € 55,- | € 55,- |
| 1 | Samsung 840 EVO 120GB | € 81,95 | € 81,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 491,78 | |
Motivaties
- De CPU heb ik gekozen vanwege zijn goede prestaties tegen een aantrekkelijke prijs. Een AMD CPU van vergelijkbare prijs vond ik niet aantrekkelijk: de betere grafische prestaties gebruik ik niet, en ik heb gelezen dat deze een hoger verbruik hebben en minder krachtig zijn. Zou een upgrade naar een instap-i5 nodig zijn?
- De behuizing is mooi compact, maar staat desondanks bekend om stilte en goede koelprestaties.
- De voeding is wellicht wat prijzig, maar ik had het idee dat een modulaire voeding in dit kleine systeem geen kwaad kan.
- 4GB RAM leek mij voorlopig nog genoeg. Een extra module bijprikken is altijd mogelijk, zeker wanneer de prijzen van werkgeheugen weer wat dalen.
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening, alvast bedankt!
[ Voor 7% gewijzigd door I-Heine-I op 18-11-2013 17:03 ]