Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jomaikke
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:43
Hallo allemaal,

Ik wil volgend jaar beginnen aan de HBO-opleiding informatica, waarschijnlijk op de HAN in Arnhem. Nu houd ik al de laatste tijd al het laptop-nieuws in de gaten, en ik heb ook al een lijstje gemaakt met laptops die ik er wel geschikt voor vind.

De laptop zal dus elke dag worden meegenomen voor school, maar ook thuis wil ik hem gebruiken. Ik kijk redelijk vaak films (dus een scherm met full HD of hoger), en ik speel af en toe wel een spelletje. Nu moet ik er wel bij vermelden, ik kan nu ook 'gamen' op de HD5450 (=laagste resolutie/kwaliteit, als alles op medium zou kunnen is het al een verbetering). Nu zit ik af en toe ook te spelen met de game-engine Unity3D en 3DS Max.

Op de site van HAN staat het volgende:
  • Apple OSX 10.6 / Windows 7 64-bit
  • 4GB ram
  • 250GB
  • 15 inch
  • CD speler (of extern)
  • Goede batterij voor gebruik in trein
Nu heb ik zelf het liefst 8GB RAM of meer, een ssd (ssd+hdd is ook goed), een full-hd scherm en een beetje een leuke videokaart. Goede batterij zou ook goed zijn, maar ik denk zelf dat ik hem niet echt in de trein ga gebruiken. Zo lang is het reizen nou ook weer niet, en het 2x moeten overstappen helpt ook niet. Dan heb ik het liefst een scherm die niet groter is dan 15,6".

#ProductPrijs
1Acer Aspire V3-772G-747a161.12TBDWamm€ 1.142,95
1Acer Aspire V7-582PG-54208G52tii€ 948,95
1Acer Aspire V7-582PG-74508G25tii€ 1.299,-
1Apple MacBook Pro 15,6" (najaar 2013) 2,3GHz 16GB 512GB€ 2.606,65
1Lenovo IdeaPad Y510p (59375359)€ 998,99
Bekijk collectie
Importeer producten

Ik heb op de meeloopdag gevraagd (aan de student) hoe het zat met Mac OS X, maar hij raadde het niet aan. Eigenlijk had ik ook aan die lerares moeten vragen hoe het daarmee zat, maar dat was ik vergeten 8)7 . Maar ik kan ze nog wel een keer een email sturen.

De keuze van de macbook heb ik al een tijdje in mijn hoofd zitten. Hoge resolutie, ssd van 512gb, mooi design, en Mac OS X. Ik heb op dit moment een iPad met iOS 7, en ik vind dat perfect werken. Op dit moment gebruik ik Windows 7 of 8, maar OS X lijkt me toch iets stabieler. En in de minimum specificaties staat dat OS X ook kan... Verder weet ik niet of die cd-speler echt nodig is, maar daar kan ik altijd nog een externe voor kopen. Ook zit hier geen ethernet-aansluiting op, maar daar hebben ze een kabeltje voor. Verder kan op die laptop ook wel makkelijk Windows worden gezet (virtueel, met 16gb ram kan toch wel?) en anders met Boot Camp.

De Lenovo heb ik ook een tijdje zitten te bekijken. Hij ziet er mooi uit, heeft een redelijke videokaart. De accuduur is alleen wat minder, en de laptop is wat zwaarder.

Nu hebben de andere laptops ook zo zijn voor- en nadelen, maar ik wil graag weten wat jullie keus zou zijn. Of dat er misschien een andere perfecte laptop voor mij is. En zou Mac OS X op de studie informatica kunnen?

Ik wil maximaal €2500,- uitgeven voor de laptop. De MacBook kan ik kopen met studentenkorting, dus die zit eronder :P

Met vriendelijke groeten,

Jomaikke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 501164

Ik zou zelf voor de macbook gaan omdat deze echt perfect is voor studeren en het een prachtig besturingssysteem is ik heb nu zelf een windows maar deze is zo slecht dat ik binnenkort overga naar mac OS X Maar je zult zelf de keuze moeten maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkiz0r
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ben zelf ook Informatica student en heb een Y510p bevalt prima, heb er alleen een SSD bij ingezet. Voor dat geld van die MacBook kan je ook 2 andere laptops er nog bij halen t.o.v. die Y510p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Anoniem: 501164 schreef op maandag 18 november 2013 @ 19:32:
Ik zou zelf voor de macbook gaan omdat deze echt perfect is voor studeren en het een prachtig besturingssysteem is ik heb nu zelf een windows maar deze is zo slecht dat ik binnenkort overga naar mac OS X Maar je zult zelf de keuze moeten maken
Hier ben ik het niet mee eens, met andere laptops kan je óók uitstekend studeren. Er zijn goede en slechte windows laptops, maar met een budget van 2500 euro kan je een uitstekende laptop met windows kopen. Wanneer je een macbook van 2500 euro vergelijkt met een windowslaptop van deze prijs, zou ik het wel weten: de windows.

Bijvoorbeeld deze vergelijking: Het prijsverschil en de laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:35
Je kunt ook inspiratie opdoen bij de laptopprojecten van de TU/e en TUD:
\[TU/e + TU Delft + UTwente] Notebookproject 2013-2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-04 23:25
BramvandenH schreef op maandag 18 november 2013 @ 19:41:
[...]

Hier ben ik het niet mee eens, met andere laptops kan je óók uitstekend studeren. Er zijn goede en slechte windows laptops, maar met een budget van 2500 euro kan je een uitstekende laptop met windows kopen. Wanneer je een macbook van 2500 euro vergelijkt met een windowslaptop van deze prijs, zou ik het wel weten: de windows.

Bijvoorbeeld deze vergelijking: Het prijsverschil en de laptops.
Irrelevant, TS geeft aan dat max 15.6 scherm gewenst is. Tel daarbij op dat het gewicht van de Mac 2 kg is en de Acer 3,4 kg. Dat zijn toch niet geheel onbelangrijke zaken.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:47

MonkeySleeve

It's just Monkey business

Voor informatica moet je aan aantal programma's gaan gebruiken om zo ondersteuning te krijgen van je leraren en het is dan nog maar de vraag of deze ook op een Mac draaien...

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 380342

MonkeySleeve schreef op maandag 25 november 2013 @ 10:58:
Voor informatica moet je aan aantal programma's gaan gebruiken om zo ondersteuning te krijgen van je leraren en het is dan nog maar de vraag of deze ook op een Mac draaien...
Er staat duidelijk aangegeven dat een laptop met Mac OS X besturingsysteem ook kan...

Ik zelf zou voornamelijk letten op accuduur en gewicht. Als je met het OV gaat is een laag gewicht en lange accuduur erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:32
In de tijd dat ik informatica deed hadden wij in de klas één iemand met een Mac, de rest was Windows. Niemand wilde met die persoon samenwerken, want er was altijd gedonder. Bestanden die niet uitwisselbaar waren, opties die net ff in andere menu's zitten (oftewel de standaard Windowshandleiding kan niet gebruikt worden)... Had er dus zeker ook spijt van!
Dus doe jezelf en de mensen om je heen een lol, en ga niet met MacOS werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:34

Zenix

BOE!

Ik doe zelf een Technische Informatica studie en lach altijd om mede klasgenoten met hun mac van 2,5K en dan werken ze met bootcamp of in een virtuele machine anders kunnen ze niet aan de opdrachten werken.... Zijn hele mooie dingen, maar ik zou het niet doen.

pricewatch: Asus N56VB-S4062H Misschien ook nog een optie, heeft wel een Ivy Bridge maar qua bouwkwaliteit is deze laptop erg goed.

[ Voor 38% gewijzigd door Zenix op 29-11-2013 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Anoniem: 501164 schreef op maandag 18 november 2013 @ 19:32:
Ik zou zelf voor de macbook gaan omdat deze echt perfect is voor studeren....
Als je een laptop nodig hebt voor je studie, dan betekent dit dat deze altijd beschikbaar moet zijn, want je ligt in een oogwenk achter. "Stuurt u de notebook maar even op meneer" wil je dan echt niet horen als er iets mis is, want voordat je hem terug krijgt ben je zo een week verder.

Ik zou daarom per definitie voor een zakelijke Dell of Lenovo gaan, en wel met een 3 of zelfs 5-jarig next business day contract. Als je hier 1500 euro aan uitgeeft, dan heb je een notebook die makkelijk je gehele studie mee kan, en die de volgende dag hersteld wordt als er iets mis gaat. (En dat kan op school, indien nodig.)

Apple kan (wil) dergelijke support niet leveren; in elk geval niet toen ik studeerde.

(Tevens hebben zakelijke Dell's en Lenovo's een mat scherm, wat erg prettig is in lokalen die vol hangen met TL-buizen.)

Daarnaast: Een Mac is een hele mooie laptop om te te gebruiken, en OSX werkt ook wel prima, maar scholen gebruiken nu eenmaal vaak Visual Studio, en dat is er niet voor een Mac. Je zult dus sowieso Windows moeten installeren, zij het via Bootcamp, of in een VM, en je zult een groot deel van de tijd daarin doorbrengen. Als je daar geen problemen mee hebt, dan kan dat prima (er was iemand op mijn opleiding die dat deed), maar het punt van de support blijft desondanks staan.

[ Voor 30% gewijzigd door Katsunami op 29-11-2013 23:57 ]

Pagina: 1