Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Wegenbelasting per 2014 na belastingvrije jaren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals heel veel mensen, heb ik destijds gebruik gemaakt van de gunstige mogelijkheid om zonder BPM een belastingvrije Diesel te kopen. Een Fiat Punto Evo in 2010 welteverstaan.

Het is al redelijk lang bekend dat per 2014 de regels zouden veranderen. Hoe en wat precies, en of er een overgangsregeling zou komen was lang onbekend. Eerder dit jaar had ik ook al gebeld en gevraagd hoe dat verder zou gaan. Wisten ze niet, er zou ongetwijfeld later meer duidelijk worden. Waar destijds nog gesproken werd dat er nog wel over een overgangsregeling zou worden gepraat, is het radiostilte geworden.

Dat gezien de verdere tegenvallers er geen overgangsregeling zou komen, waarmee het waarschijnlijk van 0 naar > 1000 euro / jaar zou gaan, dat werd me op een gegeven moment wel duidelijk. Maar, met zoeken naar nieuws erover: helemaal niets. De situatie lijkt gewoon helemaal niet op de kaart te staan.

En toen... Kwam afgelopen week een mooie brief van de belastingdienst - mooi! Gaan we eindelijk duidelijkheid krijgen!

Of toch niet...

Ze beginnen met een mooi verhaal over dat wegenbelasting geheven gaat worden en wat de nieuwe grenzen zijn. Prima. Dan een stuk over de mogelijkheid om automatisch te betalen. Klinkt ook goed.
Dan een machtiging om die betaling te gaan doen. Ook handig.

Klein detail: in de hele communicatie geen woord over wat je dan moet gaan betalen...

Verwachten ze nu dat mensen gewoon blind open machtigingen tekenen terwijl ze geen idee hebben om wat voor bedragen het gaat? Is het niet redelijk dergelijk grote veranderingen duidelijk te maken aan een behoorlijk grote groep mensen zodat ze nog kunnen kiezen eventueel hun auto bijtijds te verkopen?
Voor mij maakt het weinig verschil, en het blijft een goede deal. Maar gewoon even kijkend naar het proces snap ik hier werkelijk niets van.

Heb ik wellicht iets gemist? Iemand die wel ergens nieuws heeft gezien over tarieven en dergelijke?

De berekentool van de belastingdienst geeft dit:
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 258,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 1032,00

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2013 14:15 ]

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:34
Waarschijnlijk is het dan een generieke brief, niet toegespitst per auto. In dat geval ga je denk ik het dieseltarief betalen, afhankelijk van het voertuiggewicht.

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

Topicstarter
Dat denk ik ook, en dat is op zich ook prima. Wat ik apart vind is dat de overheid zich blijkbaar niet realiseert dat veel mensen misschien niet zo pro-actief dingen volgen en dan mid november met een mededeling komt waar... Niet eens een bedrag op staat genoemd.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Wat zegt de ANWB: http://www.anwb.nl/auto/autobelastingen ?

Het is een schatting, mijn Yaris Full Hybrid wordt op € 393 geschat.

Deze toyotasite heeft het € 292... Oftwel: het is nog niet duidelijk.

[ Voor 43% gewijzigd door ajhaverkamp op 18-11-2013 14:11 ]

This footer is intentionally left blank

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-11 20:16

Tys

Wat ik heb begrepen (nu nog CO2 zuinig Ford Focus) ga je inderdaad de volle mep betalen. Nu 0 euro in de maand en als ik de belastingdienst moet geloven dan is het vanaf 2014 ineens 47 euro in de maand, wat ongetwijfeld gepaard gaat met verhogingen (want dat hoort erbij hé), dus ik verwacht zelf volgend jaar 50 euro/maand aan motorrijtuigenbelasting.

Een andere indicatie is overigens ook nergens te vinden, dus de volle mep zal het worden ..

My flight statistics: (449.638km in 124 flights) Next trips: Estonia, Latvia, Lithuania

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Prima regeling dit, het houdt in dat er in 2015 weer heel veel jonge diesels te koop staan :)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Het is een goede regeling, als deze eerlijk zou zijn.

Want als je voor 31-12 van dit jaar zo'n ding nog zakelijk te pakken krijgt mag je wel nog 4 jaar van belastingvoordeel profiteren, maar als privérijder mag je wel er mooi voor opdraaien. Het lijkt me toch niet te ingewikkeld om iets te automatiseren om zo iemand pas na vier jaar een blauwe brief te sturen.

Maar goed, belasting is zelden eerlijk helaas.

[ Voor 26% gewijzigd door Gunner op 18-11-2013 14:24 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

ajhaverkamp schreef op maandag 18 november 2013 @ 14:09:

Met hybride auto`s wordt er iets gedaan met het gewicht van accu dat wordt niet bij voertuiggewicht gerekend. Daar is iets mee aan de hand.

euhmmmm

Verwijderd

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op maandag 18 november 2013 @ 14:11:
Prima regeling dit, het houdt in dat er in 2015 weer heel veel jonge diesels te koop staan :)
Zit even te kijken, en zie nu inderdaad al hetzelfde model auto's die jonger zijn met minder km aangeboden voor ~7K waar destijds mijn afleverprijs ~17.5K was :)

Nu heb ik hem toen berekend op 0 restwaarde na 4.5 jaar, waarbij puur het verschil in brandstofverbruik de auto zou betalen als ik 1:20 zou halen. Nu komt er wegenbelasting bij, maar rij ik iets zuiniger. Al met al zal de auto nog steeds in 5 jaar (nog 2 te gaan) volledig betaald zijn uit kostenverschil. Nog steeds een goede deal.

Om nogmaals te benadrukken: het gaat me niet om het moeten betalen. Ik ben verbaasd dat stellingen van destijds over overgangsregelingen gewoon nooit meer aan bod zijn gekomen, dat dan 1,5 maand voor uur U pas de eerste communicatie van de belastingdienst komt, en dat zelfs dáár nog steeds niet staat wát je moet betalen.

Voor de burger met kleine beurs die het echt moest hebben van het voordeel is het rijkelijk laat om nu nog iets te ondernemen. Het proces wat hier gevolgd wordt verdient (op zijn minst) geen schoonheidsprijs.
Als Nuon of Essent, 1,5 maand voor tijd melden dat je 100 per maand meer af gaan tikken, dan worden er morgen nog kamervragen gesteld...

Verwijderd

ajhaverkamp schreef op maandag 18 november 2013 @ 14:09:

Je mag 125 kg van het gewicht aftrekken.
Voorbeeld:
Je hybride auto weegt ledig 1125 kg.
Je betaalt dan wegenbelasting over 1000 kg :)

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 12:57:
[...]
Je mag 125 kg van het gewicht aftrekken.
Voorbeeld:
Je hybride auto weegt ledig 1125 kg.
Je betaalt dan wegenbelasting over 1000 kg :)
Blijkbaar houdt de ANWB daar geen rekening mee. Van een autoclub mag je toch wel meer verwachten.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

ajhaverkamp schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 12:59:
[...]

Blijkbaar houdt de ANWB daar geen rekening mee. Van een autoclub mag je toch wel meer verwachten.
Als de belastingdienst het maar aanpast:P

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gunner schreef op maandag 18 november 2013 @ 14:14:
Het is een goede regeling, als deze eerlijk zou zijn.

Want als je voor 31-12 van dit jaar zo'n ding nog zakelijk te pakken krijgt mag je wel nog 4 jaar van belastingvoordeel profiteren, maar als privérijder mag je wel er mooi voor opdraaien. Het lijkt me toch niet te ingewikkeld om iets te automatiseren om zo iemand pas na vier jaar een blauwe brief te sturen.

Maar goed, belasting is zelden eerlijk helaas.
Persoonlijk vind ik dit ook een van de meest storende dingen. Zakelijk wordt er dramatisch over gedaan (tja, je maakt je keuze voor 4 of 5 jaar en je kunt toch niet iemand ineens van 0% naar 7% zetten? (cynisch)), terwijl ze net doen alsof je privé elk jaar wel iets anders kunt kopen als er ineens (meer) wegenbelasting wordt geheven.

Vreemde is dat het voor de leaserijder er wordt gemikt op 4 of 5 jaar exact dezelfde kosten, maar voor de privérijder is het normaal dat elk jaar de wegenbelasting hoger wordt, de accijnzen hoger worden, etc.

Maar, zeker, de belastingdienst moet hier gewoon eerder duidelijkheid in geven.

Daarnaast ben ik benieuwd hoeveel auto's er vanaf maart 2e hands te koop staan (in januari zijn mensen nog verbaasd over het bedrag aan wegenbelasting, in februari is het nog een keer slikken en in maart staan we bij de dealer :)). Alle bejaarden die 3K per jaar hebben gereden hebben dan ineens een wel heel erg duur autotje :). Dus vanaf maart is een 2e hands Fabia (SW) \ Ibiza (ST) \ Punto met 10K op de teller op de halen voor minder dan de helft van de nieuwprijs. Is goed voor de 2e hands markt zullen we maar denken :). Als je genoeg gereden hebt heb je uiteraard het voordeel wel gehad.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 november 2013 @ 14:08:
Dat denk ik ook, en dat is op zich ook prima. Wat ik apart vind is dat de overheid zich blijkbaar niet realiseert dat veel mensen misschien niet zo pro-actief dingen volgen en dan mid november met een mededeling komt waar... Niet eens een bedrag op staat genoemd.
Dat zou ook te veel werk worden. Een link naar de pagina van de belastingdienst was wellicht handig, maar je gaat gewoon wegenbelasting betalen naar normale norm.

Dit gaat op gewicht, EN verschilt per provincie!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04:11
fredkroket schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 13:25:
[...]

Persoonlijk vind ik dit ook een van de meest storende dingen. Zakelijk wordt er dramatisch over gedaan (tja, je maakt je keuze voor 4 of 5 jaar en je kunt toch niet iemand ineens van 0% naar 7% zetten? (cynisch)), terwijl ze net doen alsof je privé elk jaar wel iets anders kunt kopen als er ineens (meer) wegenbelasting wordt geheven.

Vreemde is dat het voor de leaserijder er wordt gemikt op 4 of 5 jaar exact dezelfde kosten, maar voor de privérijder is het normaal dat elk jaar de wegenbelasting hoger wordt, de accijnzen hoger worden, etc.

Maar, zeker, de belastingdienst moet hier gewoon eerder duidelijkheid in geven.
Je haalt hier wel 2 dingen door elkaar, die bijtellingscategorie blijft inderdaad gelijk , maar de wegenbelasting word wel degelijk doorberekend door de Belastingdienst. Of je er als berijder zelf iets van merkt is een 2e, kan zijn dat de LM of je werkgever dit voor zijn rekening neemt (of al in de leaseprijs heeft verwerkt), maar de wegenbelasting die per 1-1-2014 op kleine diesels zit word ook betaald voor de leasende weggebruiker.

Flickr | Lego collectie

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[TAG]Speedy schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 16:37:
[...]

Je haalt hier wel 2 dingen door elkaar, die bijtellingscategorie blijft inderdaad gelijk , maar de wegenbelasting word wel degelijk doorberekend door de Belastingdienst. Of je er als berijder zelf iets van merkt is een 2e, kan zijn dat de LM of je werkgever dit voor zijn rekening neemt (of al in de leaseprijs heeft verwerkt), maar de wegenbelasting die per 1-1-2014 op kleine diesels zit word ook betaald voor de leasende weggebruiker.
Klopt, ik heb me daar ook niet in vergist. Maar vanuit een overheidsperspectief wordt er voornamelijk gekeken naar de zakelijke eindgebruiker. Vanuit dat oogpunt is er ook stabiliteit en duidelijkheid gegeven en voor de particulier en de zakelijke eigenaar van de auto's is dat gewoon minder goed geregeld.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:32

_Arthur

blub

[TAG]Speedy schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 16:37:
Alle leasetokos berekenen tussentijdse verhogingen van wettelijke regelingen (o.a. dus de MRB) direct door aan de eindklant (de werkgever) wanneer deze ingaan.

Als de leaserijder de kostenstijging niet te zien krijgt/door berekend krijgt, is dan te danken aan zijn werkgever die deze kosten voor zijn/haar rekening neemt (en natuurlijk hoe het leasecontract opgesteld is richting werknemer).

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:16

vhal

ಠ_ಠ

Leuk voor de particuliere tweedehands markt waar je medio januari 2014 letterlijk zal struikelen tussen alle bluemotions, evo's en andere uitvoeringen die jarenlang hebben genoten van de vrijstelling van de wegenbelasting. Minder zal de inruilwaarde zijn, maar "gratis rijden" bekt nou eenmaal lekkerder.

Wat betreft de brief; men is geacht om de regels te kennen. Ze gaan echt niet een ieder persoonlijk een berekening maken. Dat merken ze vanzelf wel bij de eerste incasso dan wel acceptgiro. De tarieven kan je prima zelf terugvinden op de site van de belastingdienst.

[ Voor 31% gewijzigd door vhal op 19-11-2013 20:19 ]

Strava

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 09:01
Ben ik de enige die de mrb voor die auto's terecht vind? En bij aankoop wist je al dat de mrb terug ging komen. Even opzoeken op brandstof, gewicht en provincie en je weet waar je aan toe bent. Ik heb nooit begrepen dat mensen die weinig km rijden zo'n ecodiesel kopen. Je weet gewoon dat de regeling eindig is en je dan de dure dieseltarieven betaalt. Al die ecoauto's maken evengoed gebruik van het wegennet.

Motoren pas genaaid de afgelopen jaren. Zo is de korting voor jaarbetaling vervallen en zijn de tarieven scherp gestegen.

.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:16

Klippy

Still Game

Senor Sjon schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 20:46:
Ben ik de enige die de mrb voor die auto's terecht vind? En bij aankoop wist je al dat de mrb terug ging komen. Even opzoeken op brandstof, gewicht en provincie en je weet waar je aan toe bent. Ik heb nooit begrepen dat mensen die weinig km rijden zo'n ecodiesel kopen. Je weet gewoon dat de regeling eindig is en je dan de dure dieseltarieven betaalt. Al die ecoauto's maken evengoed gebruik van het wegennet.

Motoren pas genaaid de afgelopen jaren. Zo is de korting voor jaarbetaling vervallen en zijn de tarieven scherp gestegen.

.
Nee het is terecht, het is zelfs al een jaar verlengd, ik zou eerst vanaf 1 jan 2013 weer wegenbelasting moeten betalen. Maar los van of het terecht is, dit heeft niks met gebruik van wegen te maken, maar is gewoon een overheidsmaatregel om zuinige auto's te stimuleren, dat is gewoon een investering geweest en je kan als consument ervoor kiezen om er gebruik van te maken. Dat kan je nooit bestempelen met terecht of onterecht, zelfde geldt voor dingen als hypotheekrente-aftrek, subsidie op zonnepanelen, NHG, gratis laadstations voor elektro-auto's etc.. Er is altijd wel iemand die buiten de boot valt en het dan "niet juist" vindt...
Zelfde geldt nu voor de 100% elektro auto's, die maken ook gebruik van de wegen... :z

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 13:29:
[...]

Dat zou ook te veel werk worden. Een link naar de pagina van de belastingdienst was wellicht handig, maar je gaat gewoon wegenbelasting betalen naar normale norm.

Toevallig maken wij software voor communicatie uit datasystemen, om gepersonaliseerd dingen uit te sturen. Alle data die nodig is, is gewoon bekend - want ik word later naar de site verwezen waar ik het kan berekenen.

De regels opzetten voor zo'n communicatie is een half uurtje werk incl controle.

Ook de belastingdienst heeft beschikking over dergelijke software; ze waren blijkbaar wel in staat mijn naam uit de database te trekken en op het formulier te printen ;)
Nee hoor, je bent niet de enige - en volgens mij geef ik dat ook gewoon aan. Wat ik niet vind kunnen is dat bij de besluitvorming destijds nadrukkelijk is aangegeven dat voor de excessen een overgangsregeling zou worden bekeken. Dan is het daarna compleet stil, en kunnen ze 1,5 maand van te voren in communicatie nog niet eens duidelijk zijn.

Nogmaals: het geld zal me roesten, en ja, ik heb er rekening mee gehouden ook bij aanschaf in de berekening. Dat maakt het niet dat je het volgen van dergelijk nieuws in detail van iedereen kan verwachten die destijds in stimulans van de overheid het praatje heeft gekregen "geen wegenbelasting".

Veel van die mensen krijgen nu een kleine verrassing, en straks mogelijk een grote. Is het een keer een paar tientjes. Soit. Ga je ineens naar zo'n 100e per maand, dan mag je van de overheid toch zeker verwachten dat ze mensen tijdig en accuraat informeren.

Stellen dat mensen behoren de regels te kennen... Really? Ten tijde van mijn aanschaf was opheffen van de regeling niet bekend. Later is er iets over besproken, en zouden de details later bekeken worden, en nu alleen een brief. En dan heb ik het nog bewust gevolgd en zelfs nog gebeld.
Zullen we even een testje doen over de regels rond consumentenrecht? Toevallig iets waar ik dagelijks mee bezig ben? Dan kom je er al snel achter dat zelfs de overheid er met Consuwijzer met regelmaat te kort door de bocht gaat. Laat staan dat jan in de straat er iets van meekrijgt of snapt als het wijzigt.

En dat is precies wat ik hier aankaart: het proces.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2013 08:15 ]

• Señor Sjon
Och, daar kan ik ook wel een boompje over optuigen. ;)

Dat de regeling afgeschaft ging worden is anders al een paar jaar bekend. Voorheen betaalden dit soort auto's de helft van de MRB en later is dit MRB-vrij geworden. Natuurlijk afhankelijk van de datum op je kenteken. Je kon hopen dat het verlengd ging worden, maar al minstens een jaar wordt er in elke autoreclame op gewezen dat dit per 1-1-2014 komt te vervallen. En er zijn natuurlijk wel meer belastingen waar niemand een brief over krijgt natuurlijk.

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 16:09
De betreffende wijziging van artikel 23b van de wet op de motorrijtuigenbelasting is op 22 december 2011 gepubliceerd.

Ik kan het gemist hebben maar ik heb destijds nooit gehoord van een overgangsregeling. Nou is dat bij het wijzigen van het artikel in het kader van het Belastingplan 2012 niet in de wet gekomen en het lijkt me apart te verwachten/erop te vertrouwen dat dat later dan nog wel geregeld zal worden.

De ANWB meldde trouwens in september 2011:
quote: ANWB
Het nul-tarief motorrijtuigenbelasting dat in 2010 is ingevoerd voor zeer zuinige auto’s blijft tot en met 2013 bestaan. Vanaf 1-1-2014 moet ook voor ‘zeer zuinige’ auto’s weer MRB worden betaald. Er komt geen instroming in een verlaagd tarief of iets dergelijks, vanaf 1-1-2014 is het volledige tarief dat hoort bij het gewicht en de provincie van toepassing.
Ook verbaas ik me over het idee dat er hier sprake zou zijn van een "exces". Het geldt toch voor iedereen?

[ Voor 4% gewijzigd door matthijsln op 20-11-2013 09:00 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Gunner schreef op maandag 18 november 2013 @ 14:14:
Sterker nog: er wordt volop geadverteerd met 60 maanden: zo lang mogelijk met je bijtellingvrije leaseauto rijden dus. Waarom kunnen prive-regels wel direct worden aangepast maar leaseregels niet?
vhal schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 20:16:
Wat betreft de brief; men is geacht om de regels te kennen. Ze gaan echt niet een ieder persoonlijk een berekening maken. Dat merken ze vanzelf wel bij de eerste incasso dan wel acceptgiro. De tarieven kan je prima zelf terugvinden op de site van de belastingdienst.
Wat is dan het nut van die brief? Stuur meteen de acceptgiro mee, of stuur helemaal niets!
En niet te vergeten: ondanks dat mijn motor zuiniger rijdt dan een Aygo moet ik ook nu gewoon motorrijtuigenbelasting betalen.

• matthijsln
RemcoDelft schreef op woensdag 20 november 2013 @ 09:15:
[...]
Waarom kunnen prive-regels wel direct worden aangepast maar leaseregels niet?
Ik kan wel wat redenen bedenken:
- Voor een auto van de zaak heeft de belastingdienst al een uitgebreid registratie- en inningssysteem gebaseerd op een belastingplichtige en auto. Zo is het zonder veel kosten mogelijk om een vast tarief voor een maximale periode van auto en berijder in te voeren.
- De bijtelling is niet van toepassing voor priverijders dus als je een vaste periode van belastingen wilt invoeren voor priverijders moet je hier een nieuwe compensatiewet invoeren. Dat kost extra, daarnaast is het erg moeilijk om zo'n regeling (het logischt lijkt dan de MRB uit te splitsen prive en auto van de zaak) equivalent te maken aan het voordeel van de verschillende bijtellingscategorieen voor de periode van <60 maanden. Ga je de MRB ook afhankelijk maken van de belastingschijf zoals bijtelling? Of wil je een vast MRB tarief voor max 60 mnd na tenaamstelling? Dat is heel veel uitvoeringskosten voor een kleine groep waarvoor het nuttig is. Sluit je tweedehandsrijders ook weer uit, moet je die ook weer compenseren... Zoiets is gewoon niet uit te voeren.
- Bij de wijziging van 22% naar 25% zijn er veel protesten gekomen en heeft een meerderheid van de tweede kamer ervoor gekozen dat het opportuun was om een vaste periode van zekerheid te geven mbt de bijtelling. Eerlijkheid of gelijkheid van wetten is natuurlijk een mooi streven maar niet altijd van doorslag in de tweede kamer.

Het is natuurlijk vervelend als je in 2014 opeens 100 euro per maand kwijt bent wat je nu niet hoeft te betalen. Maar bekijk het eens breder.

Daarnaast, het is een maatregel die is ingevoerd om een schoner wagenpark te realiseren. Denk bij het betalen van de MRB er eens aan dat je daar dan mooi je steentje aan bijdraagt :) Een schoner milieu vereist nou eenmaal offers. Die is voor een bepaalde periode door alle belastingbetalers geleverd om het kopen van zuinige auto's te stimuleren. Nu zijn de doelpalen wat verschoven om dit verder te vergroenen. Het streven is namelijk niet om voor altijd te blijven hangen bij 95 gram per kilometer voor diesels, het moet steeds schoner.

[ Voor 5% gewijzigd door matthijsln op 20-11-2013 09:38 ]

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04:11
RemcoDelft schreef op woensdag 20 november 2013 @ 09:15:
[...]

Sterker nog: er wordt volop geadverteerd met 60 maanden: zo lang mogelijk met je bijtellingvrije leaseauto rijden dus. Waarom kunnen prive-regels wel direct worden aangepast maar leaseregels niet?
Bijtelling is geen MRB, ook leaserijders moeten per 1-1-2014 die MRB dus betalen.

Flickr | Lego collectie

• Señor Sjon
Dat zit al lang en breed in de leaseprijzen verwerkt. No worries.

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Senor Sjon schreef op woensdag 20 november 2013 @ 10:13:
Dat zit al lang en breed in de leaseprijzen verwerkt. No worries.
Dat is misschien bij sommige maatschappijen het geval als je in de afgelopen maanden een leasecontract hebt afgesloten, maar een groot deel calculeert voor contracten die dit jaar nog worden ingezet zonder MRB.

Voor het gros van de leaseauto's waar dit van toepassing is komt de MRB per 1-1-2014 gewoon bovenop het huidige leasebedrag.

Verwijderd

Topicstarter
matthijsln schreef op woensdag 20 november 2013 @ 08:55:
De betreffende wijziging van artikel 23b van de wet op de motorrijtuigenbelasting is op 22 december 2011 gepubliceerd.

Ik kan het gemist hebben maar ik heb destijds nooit gehoord van een overgangsregeling. Nou is dat bij het wijzigen van het artikel in het kader van het Belastingplan 2012 niet in de wet gekomen en het lijkt me apart te verwachten/erop te vertrouwen dat dat later dan nog wel geregeld zal worden.

De ANWB meldde trouwens in september 2011:

[...]

Ook verbaas ik me over het idee dat er hier sprake zou zijn van een "exces". Het geldt toch voor iedereen?
Jazeker, dát er belasting betaald zou moeten gaan worden is her en der langsgekomen. Dat stel ik ook niet ter discussie, hoewel ook dat imho beter had gekund. De belastingdienst weet het ook al zo lang, en heeft de mensen voor wie het gevolgen heeft verder ook niet eerder geïnformeerd.

Dat is ook waar het gaat om de excessen - en dat is destijds toen de regeling besproken werd wel genoemd. Ze zijn er alleen nooit meer op teruggekomen. Het is excessief als iemand niet van tevoren te horen krijgt wat er betaald moet gaan worden, ze een machtiging afgeven, en er ineens ~100e per maand wordt afgeschreven vanaf 0. Voor de kleinere beurs is dat een zeer significante impact.

Ook doet niets van het publiceren er iets aan af dat je mag verwachten dat de overheid duidelijk is in communicatie: dus gewoon laten weten wát je moet gaan betalen vóór die betaling moet gaan gebeuren. En dan nog niet slechts 1,5 maand van tevoren als het gaat om een dergelijke impact als mensen een klein budget hebben. Argumenten dat communicatie van de details moeilijk is zijn onzin. Als je het op de site bij ze kan nakijken, is het zeer eenvoudig automatisch in je brief te publiceren.

Dus nogmaals; of er nu in het algemeen publicaties zijn of niet, maakt het niet dat het proces hier een schoonheidsprijs verdient.

• matthijsln
OK, mijn mening is anders :) Maar ik betaal dan ook al jarenlang gewoon MRB, misschien dat dat je perspectief verandert :)

• Señor Sjon
Tjaps schreef op woensdag 20 november 2013 @ 10:23:
[...]

Dat is misschien bij sommige maatschappijen het geval als je in de afgelopen maanden een leasecontract hebt afgesloten, maar een groot deel calculeert voor contracten die dit jaar nog worden ingezet zonder MRB.

Voor het gros van de leaseauto's waar dit van toepassing is komt de MRB per 1-1-2014 gewoon bovenop het huidige leasebedrag.
Dat is meer een trucje om contracten te slijten. Een beetje wagenparkbeheerder prikt daar wel doorheen.

@Floppus.
Zo zijn er wel meer zaken die nog bekend moeten worden.

Kinderopvangtoeslag verandert weer... maar naar wat?
Waterleidingbelasting. Hoeveel echt?
Etc.
Het is niet voor het eerst en ook niet voor het laatst dat een paar weken voor het eind van het jaar een belastingplan doorgedrukt wordt die op 1-1 van het volgende jaar al ingaan. In geval van MRB auto's is eigenlijk het omgekeerde aan de hand. Voor het eerst is lang van tevoren duidelijk wanneer de regeling afliep.

Het bedrag is een ander verhaal en een ander topic. De MRB is sowieso belachelijk duur, zeker t.o.v. de ons omringende landen. De kans is groot dat de provincies de extra opcenten gaan oppotten i.p.v. de tarieven te verlagen.

Edit
Wat ook niet helpt is dat de staatssecretaris Weekers graag van verkeerde cijfers gebruik maakt om zijn beleid te maken. Zie de heisa rondom de oldtimers die bijkans het land uitgejaagd worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 20-11-2013 15:56 ]

• RemcoDelft
Senor Sjon schreef op woensdag 20 november 2013 @ 15:55:
Kinderopvangtoeslag verandert weer... maar naar wat?
Waterleidingbelasting. Hoeveel echt?
Etc.
Water gaat dus de energierekening achterna met een opeenstapeling van belastingen? We hebben nu al:
-zuiveringsheffing
-verontreinigingsheffing
-ingezetenenheffing
-watersysteemheffing
-BTW

• Señor Sjon
Omdat de Sahara droog is, gaan wij uiteindelijk erg veel waterbelasting betalen. Daar kan je donder op zeggen. Maar dat is een beetje offtopic.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 13:29:
[...]

Noem de norm maar normaal, De MRB van een Auris is bijna het dubbele van een Yaris.
Brandstof scheelt ook een boel, De meeste MRB vrije dieseltjes gaan van 0 naar iets van 1000 per jaar.

• matthijsln
De accijns op diesel is dan wel weer lager dan benzine.

[ Voor 14% gewijzigd door matthijsln op 20-11-2013 21:24 ]

• thefox154
  • Laatst online: 17-11 07:09
bouwfraude schreef op woensdag 20 november 2013 @ 20:21:
[...]

Noem de norm maar normaal, De MRB van een Auris is bijna het dubbele van een Yaris.
Brandstof scheelt ook een boel, De meeste MRB vrije dieseltjes gaan van 0 naar iets van 1000 per jaar.
En wat is daar raar aan? Dit was drie jaar geleden ook al de verwachting.
Hebben ooit zelf ook nog is lopen twijfelen om een punto aan te schaffen die belanstingvrij is, al deze rijders hebben geprofiteerd van een regeltje en wisten dat als ze moesten betalen dat de hoofdprijs zou worden voor bijv ene polotje diesel. Dat was destijds al zo duidelijk dat ik dat zelf had uitgevonden en de dealer ook vertelde er rekening mee te houden. Zou eigenlijk al per 1-1-13 ingaan en ze hebben het nog een jaar opgerekt. Dus als ze de rekensom slim gemaakt is heeft iemand super goedkoop geredenen en hebben ze dat hok nu al van de hand gedaan. Rijd je ermee door dan is dat een bewuste keuze en moet je ook niet klagen. Het blijft een diesel, die normaliter kilometers vreet dus voor veel verkeer op de weg zorgt. Niet meer dan logisch dat je betaal.

[ Voor 22% gewijzigd door thefox154 op 20-11-2013 23:02 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Op de site van de Belastingdienst staat het an sich uitgelegd, als je simpelweg kijkt naar je provincie, gewicht en brandstof. Wij kregen ook een brief voor de Aygo. Zal uitkomen op 25 Euro/maand en lag binnen de lijn der verwachting. Zelf krijg ik pas in januari een tot nog toe wegenbelastingvrije auto, maar tegen die tijd is het 85 Eur/maand. Nu betaal ik 130/maand voor een vrije zware BMW 3-serie.

Maakt me verder niets uit, wel is het zo dat iedereen op gelijke voet gezet dient te worden. Wat mij betreft iedereen aan de MRB, met welke auto dan ook.

Verwijderd

Topicstarter
Daar ben ik het ook mee eens. Ik heb al een paar keer aangehaald dat het me niet om dat geld gaat; en het ligt ook in de lijn der verwachting waar ik destijds mee gerekend heb. Over hoe wegenbelasing eerlijk ingedeeld zou moeten worden is trouwens sowieso een hele boom op te zetten (maar niet hier).

De andere genoemde regelingen zoals kinderopvang en dergelijke, daar ben ik niet mee bekend. Maar het zou wel fatsoenlijk zijn dat de overheid tijdig met duidelijkheid komt over de details van al dat soort regelingen. Hoewel ik betwijfel of mensen als ze het eerder weten op tijd hun kind wegdoen omdat ze niet op de extra kosten zitten te wachten :P

Ik hou ervan geïnformeerde keuzes te kunnen maken. Mijn auto's rijd ik gewoon op, en dat gaat met deze ook gebeuren. Als gezegd, niets wat geheel buiten de lijn der verwachting ligt. Alleen anders dan blijkbaar vele anderen die zich berusten is "zo werkt de overheid nu eenmaal" vind ik het niet normaal dat details niet tijdig gecommuniceerd kunnen worden (zeker als een redelijke indicatie wel gewoon beschikbaar is) - Welke regeling dan ook.

Heb inmiddels mijn visie op de informatievoorziening ook aan diverse politieke partijen gestuurd. Als ze er ook een probleem in zien, komt het vanzelf een keer op de agenda :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2013 10:00 ]

• matthijsln
Ik weet niet of het berusten is, het is hoe het nu werkt en ook 'normaal' in de exacte definitie.

Er worden wetten voorgesteld in de tweede kamer, er wordt over gestemd. Ze worden gepubliceerd en gaan in.

Er staat niet in de grondwet dat er - naast dat dit afgezien van staatsgeheimen een openbaar proces is; soms wel met wat moeite qua wet openbaarheid bestuur - de mensen die dit financieel of anderszins aangaat uitgebreid geinformeerd moeten worden naar hun wens.

Nou is het mooi als de overheid hier wel z'n best voor doet en het kan altijd beter, maar het is ondoenlijk om voor elke wijziging de persoonlijke effecten aan iedereen te melden. De brief die je kreeg was dus al extra service. Ik ben het wel met je eens dat er technisch geen reden is om niet het te betalen tarief in de brief te zetten of deze eerder te versturen (alhoewel het je misschien zal verbazen hoeveel dat gekost zou hebben voor de belastingdienst). Maar een groot probleem vind ik het niet.

Veel kwalijker dan dat je even het MRB tarief zelf moet opzoeken vind ik bijvoorbeeld de informatievoorziening wat er nu gebeurd als je gepakt wordt met een alcoholgehalte boven de grens dat je door het CBR een alcoholslotprogramma wordt opgelegd (in het bestuursrecht, dus zonder wettelijke toetsing) wat je over twee jaar ruim 4000 euro kost en grote persoonlijke invloed kan hebben. Alhoewel ik het met het beoogde effect het eens ben en het eigen schuld - dikke bult principe aanhang, schort hier de informatievoorziening. Nadat er enkele gevallen in het nieuws zijn geweest hebben mensen er misschien wat van gehoord, maar ik denk dat veel mensen geen idee hebben welke effecten het kan hebben. Dit is te zien aan de persoonlijke verhalen die voorbij komen op het forum van Flitsservice wat ik wel eens volg.

• Señor Sjon

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2013 @ 15:34:
[...]

Dat is ook waar het gaat om de excessen - en dat is destijds toen de regeling besproken werd wel genoemd. Ze zijn er alleen nooit meer op teruggekomen. Het is excessief als iemand niet van tevoren te horen krijgt wat er betaald moet gaan worden, ze een machtiging afgeven, en er ineens ~100e per maand wordt afgeschreven vanaf 0. Voor de kleinere beurs is dat een zeer significante impact.

Ook doet niets van het publiceren er iets aan af dat je mag verwachten dat de overheid duidelijk is in communicatie: dus gewoon laten weten wát je moet gaan betalen vóór die betaling moet gaan gebeuren. En dan nog niet slechts 1,5 maand van tevoren als het gaat om een dergelijke impact als mensen een klein budget hebben. Argumenten dat communicatie van de details moeilijk is zijn onzin. Als je het op de site bij ze kan nakijken, is het zeer eenvoudig automatisch in je brief te publiceren.

Dus nogmaals; of er nu in het algemeen publicaties zijn of niet, maakt het niet dat het proces hier een schoonheidsprijs verdient.
Excessen of niet, er is genoeg aandacht geweest dat de MRB vrijstelling komt te vervallen per 1-1-2014. Dat er dan vervolgens mensen zijn die niet verder dan hun neus kijken en denken altijd 'gratis' te rijden is natuurlijk geen probleem van de belastingdienst. Ik heb geen idee wat er in de brief staat maar het een kleine moeite om zelf het eea zaken uit te laten zoeken. Het is al bijzonder dat men al 1 jaar langer kon rijden conform de oude regeling.

Stel, moet de BD dan ook alle betrokkenen informeren + financiële consequenties opnoemen in 1 brief als de HRA per 1-1-2014 wordt afgeschaft?

[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 21-11-2013 12:51 ]

Strava

Verwijderd

Topicstarter
Of het dan de belastingdienst moet zijn, of gewoon de overheid: ja, ze dienen wel voldoende gedetailleerd te communiceren zodat de burger de gevolgen begrijpt voor die ze ondervindt.

Op het moment dat je een incassomachtiging stuurt, behoor je op zijn minst een bedrag of indicatie te verstrekken. Hoewel ik begrijp dat mensen hier zonder problemen blanco incassos tekenen :+

De PvdA heeft op een mail met strekking TS trouwens goed gelezen... :+
Hartelijk dank voor uw bericht waarin u uw zorgen uit over de aanstaande aanpassing van de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor ?oldtimers?. Wegens het grote aantal reacties is het voor ons helaas niet mogelijk om op de verschillende specifieke situaties in te gaan. Wel lichten wij de gemaakte keuze graag nader toe.

In het regeerakkoord was opgenomen dat de vrijstelling voor mrb volledig wordt afgeschaft. Die maatregel werd genomen uit budgettaire overwegingen en vanuit oogpunt van het milieu.
De Tweede-Kamerfracties van de PvdA en de VVD vonden dit een te vergaande maatregel en hebben reeds vorig jaar aangedrongen op een versoepeling om het echte rijdende culturele erfgoed te ontzien. De staatssecretaris is vervolgens na langdurig overleg met de autobranche (o.a . de FEHAC en de ANWB) tot een akkoord gekomen. Het akkoord voorziet in behoud van volledige mrb vrijstelling voor auto?s ouder dan 40 jaar. Voor auto?s van 26 tot 40 jaar oud met een benzinemotor geldt een overgangsregeling; zij betalen vanaf dat moment een kwart van het mrb-tarief. Diesels en auto?s met een LPG installatie ouder dan 25 jaar gaan het normale tarief betalen.

De Partij van de Arbeid vindt de afgesproken regeling redelijk. Er zijn in Nederland miljoenen auto?s die ook jaarlijks slechts tot enkele duizenden kilometers rijden, maar die het gewone mrb-tarief betalen. De mrb-vrijstelling voor oldtimers berust op de gedachte dat het om een zeer beperkt aantal voertuigen gaat waarmee een beperkt aantal dagen hobbymatig wordt gereden. Het is nooit de bedoeling geweest dat er een markt zou ontstaan voor honderdduizenden belastingvrije auto?s, die bovendien vaak relatief milieubelastend zijn. Het akkoord met de auto- en oldtimersbranche brengt de mrb-vrijstelling weer terug tot waar die voor bedoeld was: bescherming van het echte rijdende cultureel erfgoed en het voorkomen van hoge lasten voor mensen die sporadisch in deze voertuigen rijden.
Sowieso leuk om ens te kijken welke partijen gaan reageren, hoe snel, en waarmee.

• Señor Sjon
Verwijderd schreef op donderdag 21 november 2013 @ 16:45:
Of het dan de belastingdienst moet zijn, of gewoon de overheid: ja, ze dienen wel voldoende gedetailleerd te communiceren zodat de burger de gevolgen begrijpt voor die ze ondervindt.

Op het moment dat je een incassomachtiging stuurt, behoor je op zijn minst een bedrag of indicatie te verstrekken. Hoewel ik begrijp dat mensen hier zonder problemen blanco incassos tekenen :+
De belastingdienst machtigen? Hell no. :P Vroeger was dit een trucje om je korting door de neus te boren toen jaarbetaling goedkoper was. Goed voorbeeld was de motor.
MRB 30/kwartaal
Incasso = 10 pm gedurende 12 maanden = 120 euro
Acceptgiro = 6 maanden korting vanwege winterstalling e.d. = 60 euro. Helaas zijn termijnkortingen verdwenen.
Dat moest je ook maar weten.
De PvdA heeft op een mail met strekking TS trouwens goed gelezen... :+

[...]

Sowieso leuk om ens te kijken welke partijen gaan reageren, hoe snel, en waarmee.
De PvdA-bot luistert niet... ?

Ach, ik heb ook eens de MAG en de KNMV gemaild over de MRB voor motoren. De reactie van KNMV moet ik nog krijgen. Mijn opzegging daarentegen hadden ze een stuk sneller. :P

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

De brief is als volgt:

[ Voor 65% gewijzigd door Exorcist op 21-02-2014 09:34 ]

• Señor Sjon
Ziet er niet echt vreemd uit. Niet anders dan hun andere brieven. Bij je IB-aangifte krijg je ook niet je bedrag te zien met te betalen belasting. Er staat een link naar de website en een telefoonnummer voor meer vragen.

Als je slim genoeg bent om inkomen te vergaren om de auto te betalen, dan moet dat ook wel lukken.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Daarom. Had het nog iets netter gevonden als ze het te betalen tarief zouden vermelden (simpele query in de database op kenteken en woonplaats dunkt me), maar spannend is het niet nee.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Verwijderd schreef op donderdag 21 november 2013 @ 16:45:

Nee, ik teken geen random blanco machtigingen.

Er staat nota bene een gratis 0800 nummer in bovenstaande brief, ik zou zeggen, bel ze maar. Ander tekent men de machtiging niet en wacht men totdat ze zo'n blauwe brief in de bus krijgen.

Ik zie het probleem niet zo.

Strava

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:26
Ik heb nog geen brief gekregen, rijdt een Citroen DS3 eHdi en ik zal daar voorlopig in blijven rijden. Wat ik een beetje vreemd vind is dat de gehele regeling gebaseerd is op de co2 uitstoot (de grootste onzin maar dat is persoonlijk). In mijn ogen is een auto vervuilend of niet en niet iets er tussenin. Nu is mijn auto van de ene op de andere dag vervuilend en dan ook nog eens voor het maximum tarief, slaat nergens op. Wat mij betreft was het geloofwaardiger geweest als men het in trappen/gradaties had uitgevoerd. Of slimmer nog, verwerk het in de brandstofprijs en schaf die MRB een keer af.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:13

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik rij een opel corsa 2011 en heb tot op heden ook nog geen brief mogen ontvangen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Gisteravond bij vrienden ook een discussie. Rijdt er eentje in een Punto uit 2011, tot op heden nog geen MRB. Ik vertel hem dat hij in januari ook MRB moet betalen, maar meneer was stellig overtuigd van het feit dat hij pas in 2015 hoeft te betalen, daar dit hem verteld was bij aanschaf.

Krijg ik vannacht nog een Whatsapp met een foto van de brief :+

Kan dus ook willekeurige momenten verschijnen, maar voor het einde van het jaar.

Verwijderd

Ik heb hem ook, maar dit komt niet bepaald uit de lucht vallen. Dit is al minstens drie jaar bekend! Snapte al die particulieren met een diesel al nooit.

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Verwijderd schreef op zondag 24 november 2013 @ 13:18:
Snapte al die particulieren met een diesel al nooit.
Want? Ik ben voor mijn spaardiesel volgend jaar vrijwel het zelfde kwijt als voor een vergelijkbare benzine (ca. 15.000km/jr) en heb de afgelopen jaren veel goedkoper gereden dan met een benzine.

[ Voor 4% gewijzigd door Tjaps op 25-11-2013 16:40 ]

• Señor Sjon
Die diesels werden veel als 2e auto gekocht en rijden dan ~5k/jaar. Leuk als er geen MRB op zit, maar nu ben je echt de pineut. Slimmeriken hebben zo'n auto al begin dit jaar verkocht.

Misschien dat we dan weer wat leuks op de weg tegenkomen. Het is of MRB-vrij, of heel dik, maar niks ertussen in meer.

• thefox154
  • Laatst online: 17-11 07:09
cbr600f4i schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 22:29:
Ik heb nog geen brief gekregen, rijdt een Citroen DS3 eHdi en ik zal daar voorlopig in blijven rijden. Wat ik een beetje vreemd vind is dat de gehele regeling gebaseerd is op de co2 uitstoot (de grootste onzin maar dat is persoonlijk). In mijn ogen is een auto vervuilend of niet en niet iets er tussenin. Nu is mijn auto van de ene op de andere dag vervuilend en dan ook nog eens voor het maximum tarief, slaat nergens op. Wat mij betreft was het geloofwaardiger geweest als men het in trappen/gradaties had uitgevoerd. Of slimmer nog, verwerk het in de brandstofprijs en schaf die MRB een keer af.
Vreemde redenatie vervuilend of niet??? Het is dus ook heet of koud, etc etc? Jou auto is altijd vervuilend geweest. Het was de grootste onzin dat je zonder belasting mocht rondrijden. Daar ging het mis, nu gaan we weer terug naar de 'oude' situatie en wordt een en ander hersteld. dat het vervelend is ja, maar nogmaals het is al jaren bekend dat dit ging gebeuren en vorig jaar heeft de overheid je zelfs nog gematst met een jaar langer de belachelijke vrijstellingen die afgegeven werden.

Voor de rest ben ik het wel gedeeltelijk met je eens, het systeem zelf kan men nog wel eens overnadenken want dat is zeker wel voor verbetering vatbaar :+

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:26
thefox154 schreef op zondag 24 november 2013 @ 23:27:
[...]

Vreemde redenatie vervuilend of niet??? Het is dus ook heet of koud, etc etc? Jou auto is altijd vervuilend geweest. Het was de grootste onzin dat je zonder belasting mocht rondrijden. Daar ging het mis, nu gaan we weer terug naar de 'oude' situatie en wordt een en ander hersteld. dat het vervelend is ja, maar nogmaals het is al jaren bekend dat dit ging gebeuren en vorig jaar heeft de overheid je zelfs nog gematst met een jaar langer de belachelijke vrijstellingen die afgegeven werden.
Vanuit het oogpunt van belasting heffen bedoelde ik dat. Men doet bijv. bij electrisch rijden alsof een auto schoon is maar is dat in werkelijkheid inderdaad niet. Dan heft men er geen belasting op om vervolgens weer terug te gaan naar het oude systeem waarbij het enige voordeel is dat je minder betaald dan de oude auto's. Ik ben blij met de 3 jaar die ik 'gratis' heb gekregen maar het slaat natuurlijk nergens op om het in 1 klap weer terug te brengen naar een systeem gebaseerd op gewicht ipv uitstoot.

(Het werkelijke probleem is natuurlijk dat de staat gewoon een rupsje nooitgenoeg is anders hadden ze het gewoon in de brandstof verwerkt. Alleen zou in de huidige tijd de brandstof in prijs verdubbelen.)

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-11 08:43
Klein schopje, ik heb inmiddels de aanslag binnen voor mijn auto nadat ik in november ook de vraag voor automatische incasso heb ontvangen. Even wat gegevens:

Volkswagen Polo Blumotion Comfortline (1.2tdi uit 2011)
Gewicht: 1050 kg
Brandstof: Diesel

Ik heb deze aangeschaft in september 2013. Maar nu krijg ik dus de volgende brief:

"De motorrijtuigenbelasting wordt wettelijk berekend over een periode van 3 maanden. Vanaf 5 januari 2014 is dat bedrag als volgt berekend:

Basisbedrag: €15,87
Brandstoftoeslag: €32,13
Profinciale opcenten: €10,11
Totaalbedrag: €58,00 (afgerond)

bla bla.

Dit bedrag wordt voortaan verdeeld in drie maandbedragen.
Per drie maanden worden in deze volgorde de volgende bedragen afgeschreven:
- voor de eerste maand: €19,00
- voor de tweede maand: €19,00
- voor de derde maand: €20,00"

Ik ben zelf uitgegaan van het bedrag wat via de site van de belastingdienst wordt berekend, namelijk €232,- per kwartaal. Dit scheelt dus €174,- per kwartaal!

Zou dit wel kloppen??

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:04
Breaker schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 14:34:
Klein schopje, ik heb inmiddels de aanslag binnen voor mijn auto nadat ik in november ook de vraag voor automatische incasso heb ontvangen. Even wat gegevens:

Volkswagen Polo Blumotion Comfortline (1.2tdi uit 2011)
Gewicht: 1050 kg
Brandstof: Diesel

Ik heb deze aangeschaft in september 2013. Maar nu krijg ik dus de volgende brief:

"De motorrijtuigenbelasting wordt wettelijk berekend over een periode van 3 maanden. Vanaf 5 januari 2014 is dat bedrag als volgt berekend:

Basisbedrag: €15,87
Brandstoftoeslag: €32,13
Profinciale opcenten: €10,11
Totaalbedrag: €58,00 (afgerond)

bla bla.

Dit bedrag wordt voortaan verdeeld in drie maandbedragen.
Per drie maanden worden in deze volgorde de volgende bedragen afgeschreven:
- voor de eerste maand: €19,00
- voor de tweede maand: €19,00
- voor de derde maand: €20,00"

Ik ben zelf uitgegaan van het bedrag wat via de site van de belastingdienst wordt berekend, namelijk €232,- per kwartaal. Dit scheelt dus €174,- per kwartaal!

Zou dit wel kloppen??
Mijn vader vandaag ook die brief ontvangen.
Auto is een Skoda Fabia Greenline 1.2 TDI uit 2012.
Diesel en 1119 kg.
Basisbedrag :19,23€
Brandstoftoeslag: 35,27€
Provinciale opcenten: 13,66€
Totaal 68€ afgerond.
Per maand dus 22€ inplaats van rond de 90€ zoals het berekend is via de belastingdienst website.
Is zelfs goedkoper als een benzine nu. Of het klopt geen idee, maar is wel een voordeel voor de dieselrijders natuurlijk. Schilt heel veel euros per jaar.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

• Señor Sjon
Gezien het trackrecord van de laatste maanden, lijkt mij dit een fout van de belastingdienst.

• RemcoDelft
Volgens mij zit iemand daar gigantisch te slapen! http://www.autokopen.nl/a...in-2014-wat-ga-je-betalen geeft gewoon de normale bedragen aan.

• Señor Sjon
Kunnen we er een 'Raad de Telegraafkop' van maken? :+

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11 12:49
Ja gaat inderdaad iets van € 75,00 per maand betalen voor een Polo bluemotion (ligt aan de regio).
Daarom heb ik mijn Polo Bluemotion weg gedaan.

Er staan nu ontzettend veel Bluemotion's diesels met weinig KM's te koop op Marktplaats die je voor een prikkie kan kopen.

• RemcoDelft
Senor Sjon schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 14:43:
Kunnen we er een 'Raad de Telegraafkop' van maken? :+
Fiscale meevaller voor zuinige dieselrijders. Leuker kunnen we het niet maken!

• Breaker
Ja, volgens mij ligt er iemand te slapen, laat hem ook maar slapen, ik vind dit prima haha :D Alhoewel ik met de €232,- rekening gehouden heb tijdens aanschaf :P

@xares, ik heb inderdaad de hoofdprijs niet betaald. Voor mijn kilometers veel auto voor weinig geld en lekker zuinig!

• RemcoDelft
OMG! Dit is het kwarttarief! Iemand een bevestiging of dat ook voor benzine is doorgevoerd, of alleen voor diesel?
Het kwarttarief is iets wat ze voor oldtimers bedacht hebben, maar dan met een maximum van 120 euro per jaar. De getallen hierboven zijn exact een kwart van wat het moet zijn. Zouden ze daar serieus e.e.a. gruwelijk door elkaar hebben gehaald?

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11 12:49
haha zal wel een foutje zijn.

Moet je je Bluemotion wel in december, januari en februari laten staan!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:13
Mijn oude barrel van 1135kg op bezine betaal ik nog minder voor dan €75,00 dus ik kan me niet voorstellen dit klopt :P

• Tys

Tys

Het is nu al enige tijd stil. Vorig jaar eind december een brief ontvangen dat mijn auto ook buiten CO2-zuinig regeling valt en ik per 1 januari moet gaan betalen. Ok, prima, alleen tot nu toe heb ik nog niets gehoord. Geen verzoek om betaling, geen tarief informatie, niets.

Nu lees ik dit op de website van de belastingdienst:
CO2-uitstoot: Vanaf wanneer moet ik motorrijtuigenbelasting betalen?

U betaalt motorrijtuigenbelasting vanaf de ‘datum eerste afgifte Nederland’ die op uw kentekenbewijs staat. Deze datum bepaalt ook uw tijdvak voor de motorrijtuigenbelasting. Moet u door het vervallen van het nihiltarief vanaf 1 januari 2014 motorrijtuigenbelasting betalen? Dan betaalt u motorrijtuigenbelasting vanaf het tijdvak dat begint op 1 januari 2014, of binnen 3 maanden daarna. Een tijdvak duurt 3 maanden.

Voorbeeld

De ‘datum eerste afgifte Nederland’ van uw auto is 8 mei 2011. Uw tijdvakken beginnen dus op 8 mei, 8 augustus, 8 november en 8 februari. Op 1 januari 2014 vervalt voor u het nihiltarief. Het 1e tijdvak waarover u motorrijtuigenbelasting betaalt, begint dan op 8 februari 2014.
Mijn auto heeft de datum 26 juni 2012, dus tijdvakken 26 juni, 26 september, 26 december en 26 maart, correct? Als ik het goed lees begint mijn eerste tijdvak op 26 maart. Hiervoor (1 januari t/m 26 maart) hoef ik dus niets te betalen? Of wel? Ik heb de belastingtelefoon geprobeerd, maar met 30 minuten wachttijd niet acceptabel.

Hoe gaat dat bij jullie?

My flight statistics: (449.638km in 124 flights) Next trips: Estonia, Latvia, Lithuania

• Klippy

Klippy

Still Game

Ik heb de machtiging al ingevuld voor maandbetaling, maar het wordt pas eind van de maand afgeschreven, was altijd al zo geloof ik, bij vorige auto's die ik had ook.

Van http://www.belastingdiens..._via_automatische_incasso
Bij automatisch betalen wordt het bedrag per tijdvak van 3 maanden in 3 (gelijke) maandbedragen verdeeld. De maandbedragen kunnen iets verschillen, omdat de maandbedragen op hele euro's worden afgerond.

U kunt de Belastingdienst machtigen om maandelijks de motorrijtuigenbelasting van uw rekening af te schrijven. Rond de 28e van iedere maand wordt dan een bedrag van uw rekening afgeschreven.
Dus ga er maar gewoon van uit dat het volgende week wordt afgeschreven als je een machtiging hebt.
Bij betalen per incasso is het per kwartaal en niet persé vooruit (bij aanschaf van een nieuwe auto kan je immers ook niet vooruit betalen), dus die zal ergens binnen nu en maart gewoon in de bus vallen en waarschijnlijk wat duurder zijn, als je tijdvak normaal op 20 januari zou beginnen, mag je dan nu ook nog 20 dagen extra betalen. Correctie: Denk goedkoper, want je betaalt voor het eerste tijdvak dan maar 20 dagen, het volgende betaal je dan weer helemaal op de normale datum.

[ Voor 14% gewijzigd door Klippy op 24-01-2014 22:22 ]

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Zo, even de vrienden van de belastingdienst gebeld over de acceptgiro die ik voor mijn overgangsbak zou moeten krijgen. Waar vorig jaar werd aangegeven dat ik die in januari zou krijgen worden deze nu pas eind maart verstuurt.
Lange leven de geweldige organisatie die de belastingdienst heet.

• Klippy

Klippy

Still Game

Mijn incasso is vandaag gewoon netjes uitgevoerd, dus dat ging ik elk geval gewoon goed (zoals verwacht).
Acceptgiro heb ik nooit gebruikt, maar vind het niet heel vreemd dat die aan het einde van het kwartaal komt, anders zit je weer met teruggave bij verkoop. Dus maart vind ik nog wel meevallen, zou het pas zorgwekkend vinden als hij ergens in augustus kwam :P

• RemcoDelft
Tyson schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 19:31:
Mijn auto heeft de datum 26 juni 2012, dus tijdvakken 26 juni, 26 september, 26 december en 26 maart, correct? Als ik het goed lees begint mijn eerste tijdvak op 26 maart. Hiervoor (1 januari t/m 26 maart) hoef ik dus niets te betalen? Of wel? Ik heb de belastingtelefoon geprobeerd, maar met 30 minuten wachttijd niet acceptabel.

Hoe gaat dat bij jullie?
Geniale bureaucratie! Had ik niet verwacht... Het was veel logischer geweest om 1-1-2014 hetzelfde te behandelen als bij verkoop van de auto: dan gaat de motorrijtuigenbelasting ook per direct in.
Ben ik blij dat het ding op 29-6 is toegelaten, scheelt zowaar 3 maanden belasting. "Een meevaller van de belasting in uw voordeel" verwacht ik alleen in Monopoly :+
Zou dit zijn om die grofweg 1 miljoen nieuwe aanslagen te kunnen spreiden naar 10.000 per dag voor 3 maanden?

• Tys

Tys

Tyson schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 19:31:
Om mijzelf maar te quoten, tot 26 maart hoef ik inderdaad geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Toch mooi meegenomen.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik moest 21 januari al betalen (kreeg een acceptgiro) maar ik heb hem ook op een 21 april gekocht...
Ik weet niet hoeveel van die dingen ze per dag kunnen printen er waren minstens een half miljoen MRB vrije auto's

[ Voor 36% gewijzigd door bouwfraude op 05-02-2014 15:55 ]

• Tys

Tys

bouwfraude schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 15:53:
Ik moest 21 januari al betalen (kreeg een acceptgiro) maar ik heb hem ook op een 21 april gekocht...
Dat klopt dan wel, 21 april en 3 maanden eerder is 21 januari, dus vanaf die datum ga je inderdaad betalen ..

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:51

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

PM_Petrol schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 14:40:
[...]

Mijn vader vandaag ook die brief ontvangen.
Auto is een Skoda Fabia Greenline 1.2 TDI uit 2012.
Diesel en 1119 kg.
Basisbedrag :19,23€
Brandstoftoeslag: 35,27€
Provinciale opcenten: 13,66€
Totaal 68€ afgerond.
Per maand dus 22€ inplaats van rond de 90€ zoals het berekend is via de belastingdienst website.
Is zelfs goedkoper als een benzine nu. Of het klopt geen idee, maar is wel een voordeel voor de dieselrijders natuurlijk. Schilt heel veel euros per jaar.
Vreemd, hier ook een Skoda Fabia Greenline 1199cc van 25 jan. 2011

Diesel en 1119kg
Basisbedrag : €76,91
Brandstoftoeslag: €141.08
Provinciale opcenten: €54.62
Totaal €272.00 afgerond.

:?

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• Maasluip
  • Laatst online: 17:45

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oud nieuws, de belastingdienst heeft in het begin een verkeerde berekening gedaan en uitgestuurd. Ik neem aan dat de pa van PM_Petrol al een correctiebrief heeft gekregen.

Signatures zijn voor boomers.

• Breaker
Hier ook een update. Nog geen nieuwe brief gehad, maar wel afgeschreven... oh ja niet voor 1 maand, nee meteen het volle 3 maanden tijdvak! Gaat ook weer lekker... Volgens mij toch echt een maandelijkse machtiging gegeven. Nou ja, maakt ook niet uit.

Puntje 2, volgens de omschrijving gaat het om tijdvak 05-01-14 tot 05-04-14, maar ze hebben 39 euro te weinig afgeschreven? Ik ging van €232 uit (via de site) maar er is €193 afgeschreven.

Nou ja, we zullen wel zien :P

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hier een eigenaar van een Fiat Punto uit 2010.
Per 1 januari hoor ik ook belasting te gaan betalen. Daarom in december ook een verzoek tot machtiging gehad. en die netjes ingevuld. en begin januari kreeg ik een brief dat de machtiging in orde was, en dat ik later nog wel hoorde hoeveel ik moest betalen etc..

Daarna nooit meer iets gehoord 8)7

We zijn nu al eind maart, moet ik straks ineens voor 3 (of nog meer) maanden tegelijkertijd gaan betalen?

Hebben meer mensen dit probleem?

• RemcoDelft
@TripleQ: lees de laastste berichten eens door, daar staat de uitleg.

• TripleQ
  • Niet online
Ah, ik las te snel.
Ik snap dat ik hem dus nu later krijg.

25-09-2010 is de datum eerste toelating

Meevallertje :-)

[edit]
Klopt het dit dan?
25-9 begint mijn eerste toelating/

Dan zijn mijn tijdvakken:
15-sep
15-dec
15-mrt
15-jun

Dan zou ik toch per 15 maart moeten gaan betalen? Aanzien dat het eerste tijdvak is na 1 januari
CO2-uitstoot: Vanaf wanneer moet ik motorrijtuigenbelasting betalen?

U betaalt motorrijtuigenbelasting vanaf de ‘datum eerste afgifte Nederland’ die op uw kentekenbewijs staat. Deze datum bepaalt ook uw tijdvak voor de motorrijtuigenbelasting. Moet u door het vervallen van het nihiltarief vanaf 1 januari 2014 motorrijtuigenbelasting betalen? Dan betaalt u motorrijtuigenbelasting vanaf het tijdvak dat begint op 1 januari 2014, of binnen 3 maanden daarna. Een tijdvak duurt 3 maanden.

Voorbeeld

De ‘datum eerste afgifte Nederland’ van uw auto is 8 mei 2011. Uw tijdvakken beginnen dus op 8 mei, 8 augustus, 8 november en 8 februari. Op 1 januari 2014 vervalt voor u het nihiltarief. Het 1e tijdvak waarover u motorrijtuigenbelasting betaalt, begint dan op 8 februari 2014
Foutje, 15 moet natuurlijk 25 zijn, en dat is volgende week. Ik wacht mijn brief dus netjes af
25-sep
25-dec
25-mrt
25-jun

[ Voor 86% gewijzigd door TripleQ op 20-03-2014 11:59 ]

• RemcoDelft
25 maart lijkt me?

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:13

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik heb de rekening van de week op de deurmat gekregen... :( 87 euro per maand.

tijd voor een nieuwe auto :)

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Widow
  • Laatst online: 20-11 13:37
Weet iemand hoe dat nou exact zit vanaf welke datum je wegenbelasting moet gaan betalen? Mijn dieseltje is eind oktober 2011 op kenteken gezet, maar als ik het topic zo lees betekend dat niet automatisch dat je vanaf 1 januari wegenbelasting moet gaan betalen. Ik vind het een beetje vaag gebeuren eigenlijk :(

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

• Widow
  • Laatst online: 20-11 13:37
Ah kak, mijn tijdsvak begint dan eind januari :( helaas.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• TripleQ
  • Niet online
Ik heb dan nu eindelijk bericht gehad over dat ik per 25 maart belasting moet gaan betalen.
Met daarbij een acceptgiro met het bedrag van de komende 3 maande erop. Of ik ff 240euro wil gaan betalen.
En dat terwijl ik een maandelijkse machtiging heb afgegeven die ook bevestigd is ergens in januari. 8)7

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Die machtiging heb ik ook afgegeven. Geen idee of die bevestigd is geworden maar die is nooit afgeschreven. Ook een acceptgiro gekregen en die heb ik betaald.
Het gaat niet echt lekker daar bij de belastingdienst.

Pagina: 1