Oude laptop als Homeserver configureren

Pagina: 1
Acties:

• Magistraal91
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-02 09:47
Hoi allemaal,

Mijn laptop van een jaar of drie oud is helaas kapot gegaan, het scharnier van het scherm heeft het begeven na een paar jaar trouwe dienst.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus N61JQ-JX017V€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.039,-

(Deze SSD zit er momenteel in, in combinatie met 6GB ram-geheugen)

Nu wil ik kijken of ik er een homeserver van kan maken om wat te beginnen met het gebruik van servers en alle toepassingen van servers voor eigen gebruik.

Functies voor nu en de toekomst:
- Media Server: Plex en Couchpotato + Bittorrent client.
- Printserver
- Backups
- Beginnend met VM's
- Beginnend met VPN

Ik zal aan de laptop om te beginnen een 3TB harddisk hangen, met binnenkort een tweede erbij. Deze zouden via USB in een externe behuizing aangesloten worden.

Kan ik voor de toepassingen die hier boven genoemd worden deze laptop gebruiken om te beginnen met het aankloten en opzetten van een homeserver?

Alvast bedankt :)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-03 13:07
Ja dat kan :)

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Het enige wat je wellicht gaat missen is een tweede netwerkpoort. Maar daar zijn ook USB oplossingen voor.

[ Voor 23% gewijzigd door sjolmers op 18-11-2013 14:05 ]

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:58
sjolmers schreef op maandag 18 november 2013 @ 14:05:
Het enige wat je wellicht gaat missen is een tweede netwerkpoort. Maar daar zijn ook USB oplossingen voor.
Dat is ook heel persoonlijk. Ik gebruik nooit mijn 2e netwerkpoort. Maar ik doe ook niks met netwerkzaken met mijn server. Ik weiger hem ook een vereiste te maken voor een functionerende internetverbinding.

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:40
Misschien een ESXI server opzetten en meerdere VM's erop draaien? Licentie is gratis op te vragen bij VMware, wel met limitaties maar die gelden niet voor jouw configuratie, pas vanaf 2 processoren en meer dan 32 GB geheugen.

AdGuard Home

• Magistraal91
bardi-1 schreef op maandag 18 november 2013 @ 14:18:
Misschien een ESXI server opzetten en meerdere VM's erop draaien? Licentie is gratis op te vragen bij VMware, wel met limitaties maar die gelden niet voor jouw configuratie, pas vanaf 2 processoren en meer dan 32 GB geheugen.
Dit zou ik uiteindelijk inderdaad wel willen, ik ben echter nog helemaal nieuw in het opzetten van een home server, dus ik ga even flink aankloten, tutorials kijken en artikelen lezen.

Verder bedankt voor alle feedback, goed om te weten dat mijn hardware verder geschikt is voor deze toepassing.

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:40
Magistraal91 schreef op maandag 18 november 2013 @ 14:51:
[...]

Dit zou ik uiteindelijk inderdaad wel willen, ik ben echter nog helemaal nieuw in het opzetten van een home server, dus ik ga even flink aankloten, tutorials kijken en artikelen lezen.

Verder bedankt voor alle feedback, goed om te weten dat mijn hardware verder geschikt is voor deze toepassing.
ESXI is wel makkelijk vind ik zelf. Je hebt na het 1 malig installeren van de laptop met ESXI niets meer daar nodig, je beheert alles vanaf een andere pc/laptop. Genoeg handleidingen voor te vinden.

AdGuard Home

• Magistraal91
Helaas zegt ESXI dat het geen netwerkadapter kan vinden, dus ik ben er denk ik mee uitgespeeld, of het moet werken op een USB --> UTP adapter.
Ik weet verder niet of de rest van mijn hardware compatible is, ik had het gewoon geprobeerd aangezien ik geen haast had.

Nu ga ik denk ik proberen Ubuntu Server te installeren in combinatie met VirtualBox. Dit levert natuurlijk wel een wat zwaardere overhead op, maar niets aan te doen.

Edit: Typo

[ Voor 3% gewijzigd door Magistraal91 op 20-11-2013 11:24 ]

Pagina: 1