Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:08
Ik ben bezig met een testmachine met daar in de volgende hardware:

Moederbord: Asrock N68-GS3 UCC (NF630a Chipset)
CPU: AMD Athlon II X2 220 (AM3)
RAM: 2x4 GB transcend JM1333KLN-4G
GPU onboard (GF7025) + Asus EN GTX 460 Direct CU TOP/2DI/768MD5

OS: XenServer 6.1.0-59235p licentie: Enterprise Edition

ik ben hier op bezig met een virtuele server 2008 enterprise installatie waarin ik gebruik wil gaan maken van GPU Pass-Trough maar zodra ik de beeldkaart aan vink en de VM start dan krijg ik de melding:

You Attempted to run a VM on host which doesn''t have I/O virtualisation (IOMMU/VT-d) enabled, which is needed by VM

in de bios heb ik Secure Virtual machine op enabled staan en de CPU ondersteunt AMD-V waar AMD-Vi een onderdeel van lijkt te zijn. toch werkt het niet.

als ik op internet (Wikipedia) kijk zie ik dat alleen de AMD 970, 990 en 990FX IOMMU in de lijst hebben staan.

in de praktijk lijkt het met de AMD 890 chipset ook te werken, maar dat staat nergens officieel. bij AMD is er ook enkel info over de 970,990 en 990FX te vinden.

Is IOMMU support voor elkaar te krijgen op een NForce 630a chipset of zal ik echt naar een 990FX toe moeten?

moederbord zal dan de Asrock 990FX Extreme3 of Asus M5A97 LE R2.0 worden. als ik die uitgaaf kan voorkomen, graag, maar werk toch liever met de NForce 630a j, de 970 of 990 zou jammer zijn want dan ga ik de onboard GPU missen die ik voor de xen server console gebruik.

[ Voor 8% gewijzigd door fvdberg op 18-11-2013 12:22 . Reden: taalfoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-05 11:51
In de praktijk is het met IOMMU zo: is het in je BIOS te vinden, dan heb je het, als je het niet in je BIOS kunt vinden dan werkt het niet. Maar in principe hebben alleen de door jou genoemde chipsets ondersteuning voor deze feature.

Op jou moederbord zal het dus wel niet beschikbaar zijn... Als je het werkend wilt hebben zul je dus een ander moederbord moeten aanschaffen op basis van een van de chipsets die jij noemt.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
nee helaas is het in de praktijk niet zo StefanvanGelder, het is net een slagje anders

Ik heb alleen een Secure Virtual Machine optie in de bios, die staat al Enabled. in de manual van de 990fx extreme 3 kom ik ook alleen maar de Secure Virtual Machine optie tegen.

qua instellingen die gezet moeten worden wijkt er bij Asrock in dit geval dus niets af. de asus kent wel een IOMMU aan/uit optie. maar het verschil zit dus niet op dit vlak. het zit dieper of hardwarematig.

Hierop heb ik me dus verder ingelezen en heb o.a. bij Asus gezien dat er enkele 890 FX chipsets en eerdere 970/990 FX chipsets een bios update hebben gekregen waar expliciet IOMMU genoemd wordt. het blijkt daar een toegevoegde tabel te zijn (ACPI IVRS table)

Die tabel in de bios is niet het grootste probleem, ik heb namelijk eerder contact met Asrock gehad omtrend aangepaste tabellen voor cpu support uit een nieuwer bord op NForce 430 chipset basis die werden op aanvraag in een beta bios gezet. dat bordje (Asrock Alive NF6G-Vsta) pakt probleemloos Am2+ CPU's nu. ik verwacht niet dat zo'n tabel toe laten voegen een probleem wordt.

Alleen nu komt het: toen op de NF6G-Vsta warende benodigde zaken allemaal aan boord. dat is dus punt 2 wat we uit moeten zoeken, want als het zo simpel had geweest had er wel al een bios update geweest en was er wel meer informatie over te vinden geweest.

Ik heb dus verder gezocht bij asus wat de verschillen waren tussen de 890 borden waarvan een deel wel updates heeft gekregen en een deel niet, en ook wat nou de verschillen zijn tussen de NF630a en de AMD 890/ AMD 970/990FX chipsets,

de AMD heeft een losse south bridge en is dus niet volledig geintegreerd zoals de NF630a
verschil is dus absoluut de toegepaste south bridge. daar gaan we iets dieper op zoeken:

wanneer je de documentatie op zoekt van de AMD chipsets kom je tegen dat van alle mogelijke South Bridges voor de 800 en 900 series alleen de SB950 IOMMU support heeft mits er een tabel in de bios staat.

Nogmaals kijken bij de asus borden bevestigd dit, alleen de oudere borden met de SB950 als southbridge hebben de bios update gekregen.

ik zal dus idd een nieuw bord moeten scoren met een AMD 990FX chipset en een SB950 South Bridge

[ Voor 19% gewijzigd door fvdberg op 18-11-2013 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
inmiddels ook mail terug vanaf asrock die bovenstaande bevestigd:
Hello,

As far as I know IOMMU cannot be supported on any motherboard with NVidia chipset.

990FX Extreme3 does support IOMMU (and AMD-V).
So does 970 Pro3 R2.0.

Probably any board with an AMD SB950 series Southbridge.

Thanks.

Regards
ASRock Support
ik heb de Asrock 990FX Extreme3 dus maar besteld. die komt morgen binnen.