• Denzor21
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-03-2025
Ik had mijn AMD cpu een stress test gegeven en het haalde een mooie 50C+ aan.

Nu Heb ik mijn CPU op boost optie gezet (wat volgens mij van 4.0 naar 4.2 gaat), en natuurlijk weer een stress test gegeven, en me hele systeem krijgt een BSOD (Blue screen of death)
Het rare is dat me PC pas op 44C dichtvalt.

Stresser is gedaan met Prime95.

Build:
Mobo: Asrock 990fx extreme3.
CPU: AMD fx-8350
GPU: Gigabyte HD7970 3GB
CPU cooler: Coolermaster
RAMM: 8gb (2x4)

Enige ideen jongens, zijn der meerdere mensen die dit ooit hebben meegemaakt? Dank u!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-02 02:02
Voeding? Als het een goedkope is of niet genoeg vermogen (Watt) kan leveren kun je dergelijke problemen krijgen. Voor de zekerheid ook even het geheugen testen met memtest.

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:32
De spanning op de cpu of geheugen of northbridge enz. aanpassen. Ik zou beginnen met de cpu, houd er rekening mee dat je cpu misschien helemaal niet sneller kan!

• Denzor21
Voeding is 750watt XFX. Ik denk dat het niks met me voeding te maken heeft.
Memtest zal ik ook wel even testen later.

Ik nam aan dat de boost "automated" was, daarbij vermelden ze niet dat ik met voltages moet gaan spelen.

Ik had ook mn CoolnQuit uit gezet in me bios en amd turbo aangezet in me bios, kreeg 100Mhz boven op me 200Mhz der bij. Ging weer een stresser doen en ra ra ra me systeem ging inplaats van BSOD naar Freeze mode, werd van kwaad tot erger.

Weer een test gedaan met al die onzin uit, en geen enkel probleem.

Ik wil me pc eigenlijk helemaal niet OCen wou alleen even kijken of de boost mode meer pit in me gaming zou geven.

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-02 02:02
Als alles zonder OC wel goed werkt zou ik het daar bij laten. De 5% OC die je zou doen gaat geen 5% meer performance in games geven. Performance in games is voor het grootste deel gelimiteerd door de videokaart en ik geloof dat overclocken bij AMD geen lineaire verbetering in performance geeft. Waarschijnlijk mag je daarom al blij zijn met een 1-2% performance verbetering.

• Denzor21
Ja dat klopt. Was meer een experimenteel poging om te kijken hoe me CPU onder zou lijden.
Ik begrijp alleen niet waarom me pc flipt als ik het onder boost op 100% zet. Dat boost optie word al bij boot van me PC aangeboden met een simpel druk op het letter "X".

Waarschijnlijk moet ik wel met voltages spelen, wat ik zo wie zo nog niet zal doen. Heb me PC pas 2 maanden geleden zelf gebouwd dus ik doe het lekker rustig aan.

Ben nog wel nieuwsgierig of anderen dit ooit hebben meegemaakt, en zo ja wat de reden is van het hele gebeuren en of ze een oplossing der voor hebben kunnen vinden. Ik ben echt nieuwsgierig nu.

Zal even later weer op boost zetten en een game der mee uit proberen. Even kijken wat er dan gebeurt :P (waarschijnlijk niks want 4/6 cores zullen heus niet der onder gaan flippen)

Dankjewel jongens!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-02 15:43
Zowiezo bij overklokken van een AMD je turboboost uitzetten. Anders blijft je pc niet stabiel (is althans mijn ervaring). 200 mhz op je baseclock betekend voor je turbo al vaak 400! vanwege de hogere multiplier.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:22
Welke snelheid kan je geheugen maximaal aan? Zit je daar niet gewoon boven?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2025

Msel

...

Ik kan met mijn Asrock 990FX Extreme3 ook geen kant op qua overclocken. Ook bij 5% overclock krijg ik het niet stabiel.

Als je gaat zoeken vind je meer mensen met hetzelfde probleem. Schijnt door de VRM's te komen van dit bord.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:17

Nemesizz

Untouchable

Msel schreef op maandag 18 november 2013 @ 10:02:
Ik kan met mijn Asrock 990FX Extreme3 ook geen kant op qua overclocken. Ook bij 5% overclock krijg ik het niet stabiel.

Als je gaat zoeken vind je meer mensen met hetzelfde probleem. Schijnt door de VRM's te komen van dit bord.
^ Dit dus. Tijdje terug was er ook al iemand die problemen had met z'n Asrock Extreme 3. Het komt er op neer, dat ondanks z'n looks, de Extreme 3 een budget bord is. De VRM's kunnen nét een 125W TDP CPU aan, maar als die gaat overklokken (zij het handmatig, of via een feature als Turbo) dan trekken de VRM's het niet meer.

Het bord is eigenlijk bedoeld voor 95W TDP of lagere CPU's (als je nog een beetje wil overklokken), met 125W TDP loopt dat ding al op het randje.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:58
Welke revisie heb je?
Bij de eerste staat de FX8350 niet op de cpu support list, op de R2.0 versie wel, maar ik zou dan inderdaad geen hoge OC verwachten.

edit: sorry, 990 ipv 970

[ Voor 10% gewijzigd door mitsumark op 19-11-2013 09:49 ]

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:45
Tevens ik heb zelf ook een FX-8350 maar dan op een Asus M5A99X-Evo bordje. Maar pas op met de TDP 125 Watt noemen, Amd heeft later zelf toegegeven dat het TDP niet echt 125 watt is maar eerder rond de 140Watt ligt. Dit is ook uit reviews van Anandtech etc gebleken.

De FX8350 is gewoon erg hongerig qua stroomverbruik en warmteontwikkeling.

Tevens ga niet stressen met Prime bijv want FX processors en Prime95 vinden elkaar niet zo leuk.

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

• Denzor21
Ik weet dat de 970 van Asrock modellen niet optimaal waren voor m'n FX-8350, maar de 990 series werden wel geadviseerd door alle forums die ik toen der tijd gelezen had. En dat voor een mobo van 90 euro.

Ik denk dat ik mijn CPU wel kan OCen, alleen op 100% zal het nooit draaien (Aangezien Prime op alle 8 de cores strest met een beetje geheugen etc der bij)

Wat ik me nu afvraag is of ik me GPU (als ik ooit OC doe) geen probleem zal geven. Time will tell.

Trouwens een maat van mij heeft ook een FX8350 op een asrock 970 model. draait zonder problemen, zelfs met prime test op een 24uur cycle. Laats vertelde hij mij wel dat hij z'n set up OCed had. Nu weet ik niet of hij flauwekul zat te vertellen of dat het de waarheid is :P
Pagina: 1