Macbook pro retina 13" of Dell Inspiron 7000 series 15"

Pagina: 1
Acties:

• thomass21
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-01 11:38
Ik was er eigenlijk uit, ik ging deze Macbook bestellen, alleen toen kwam ik langs de Dell inspirion 7000 series

Qua specs en prijs is de Dell veel beter in mijn ogen, qua looks iets minder. Ik hoor echter niemand over de Dell inspiron 7000, is er iets mis mee?

Ik ben van plan af en toe te gamen, veel te internetten en films te kijken. Wat ik het meest belangrijk vind is een snelle en soepele werking van de laptop. Geen gestotter, geen vertragingen, alles moet gewoon soepel en snel lopen. Ik ben van plan de laptop vooral veel onderuitgezakt op de bank te gebruiken en af en toe in de trein.

Wanneer moet ik echt voor de Dell gaan, en wanneer echt voor de Mac?

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Gamen zal redelijk gaan op beide modellen , het grootste verschil zit in het OS. Heb je ervaring met windows/mac OSX?

39

Verwijderd

"Gamen zal gaan op beide modellen." Gamen, met een semi low-voltage intel graphics prut? De GT 750m is meer dan 2x zo snel. Met gaming in het achterhoofd moet je de rMBP 13" in elk geval niet kopen.

Wanneer moet je voor de Mac gaan? Als je OS X wilt gebruiken en het niet erg vind dat voor de prijs de specificaties vrij matig zijn.
Wanneer moet je voor de Dell gaan? Nooit, lijkt mij. Volgens notebookcheck heeft het model issues met wifi, en dat het ding meer moet kosten dan de pricewatch: Asus N56VB-S4016H welke een 2x zo snelle processor snap ik niet. Voor het geld wat je bespaart kan je mooi een SSD aanschaffen.

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01-2025
Inderdaad, de Macbook heeft geen dedicated grafische kaart, en ook 'maar' een dual core i5 processor, dus gamen zal bijna onmogelijk zijn.

De Dell heeft een zeer goede grafische kaart (de 750m met DDR5, 15-20% sneller dan de versie met DDR3). Maar de processor is wel een Ultrabookprocessor (low-voltage) dus minder snel dan die van bijvoorbeeld die Asus N56. De Dell en Macbook hebben wel Haswell processors, dus energiezuiniger (langere batterijduur) dan de Asus. De 750m van de Dell is ook weer veel beter dan de 740m van de Asus, in games ga je dat wel merken.

Kortom: om te gamen is de Dell zéker beter dan de Macbook 13 inch. De Dell ziet er voor de rest een goede laptop uit, maar er zijn nog maar weinig reviews van. Bijvoorbeeld deze: http://www.laptopmag.com/...ell-inspiron-15-7000.aspx

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:03
Verwijderd schreef op maandag 18 november 2013 @ 11:38:
"Gamen zal gaan op beide modellen." Gamen, met een semi low-voltage intel graphics prut? De GT 750m is meer dan 2x zo snel. Met gaming in het achterhoofd moet je de rMBP 13" in elk geval niet kopen.

Wanneer moet je voor de Mac gaan? Als je OS X wilt gebruiken en het niet erg vind dat voor de prijs de specificaties vrij matig zijn.
Wanneer moet je voor de Dell gaan? Nooit, lijkt mij. Volgens notebookcheck heeft het model issues met wifi, en dat het ding meer moet kosten dan de pricewatch: Asus N56VB-S4016H welke een 2x zo snelle processor snap ik niet. Voor het geld wat je bespaart kan je mooi een SSD aanschaffen.
Wel te bedenken dat de Inspiron 15 7000 een IPS scherm heeft. Dat kan weer een heel groot pluspunt zijn.

• thomass21
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-01 11:38
Fietsbel schreef op maandag 18 november 2013 @ 01:17:
Gamen zal redelijk gaan op beide modellen , het grootste verschil zit in het OS. Heb je ervaring met windows/mac OSX?
Het zou gaan om mijn eerste Mac. De reden dat ik over wil stappen naar Mac is dat ik het idee heb dat Macbooks erg waarde vast zijn en lang mee gaan. Ik hoop met mijn aanschaf een goede snelle laptop te hebben voor de komende paar jaar (is dit meer zo met de mac dan met de dell?)
En wat betreft het gamen, ik ga met name football manager spelen. Ik zou misschien ook graag eens RTW 2 proberen, maar dat zal niet lukken met de Mac en is opzich ook niet zo'n probleem. Ik ben blij zat als ik voor de komende paar jaar een snelle soepele laptop heb.

Ik neig dus toch weer erg naar de Mac, of zie ik nu dingen over het hoofd?

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01-2025
thomass21 schreef op maandag 18 november 2013 @ 13:55:
[...]
De reden dat ik over wil stappen naar Mac is dat ik het idee heb dat Macbooks erg waarde vast zijn en lang mee gaan. Ik hoop met mijn aanschaf een goede snelle laptop te hebben voor de komende paar jaar (is dit meer zo met de mac dan met de dell?)
Ja, Macs zijn waardevaster dan windows laptops.
Bouwkwaliteit is doorgaans beter bij een Mac, maar dat wil niet zeggen dat de hardware niet even snel defect kan gaan (HDD crash, moederbord kapot, etc;) het blijft tenslotte maar een computer.

Football manager zal nog wel lukken met een onboard grafische kaart misschien. RTW2 absoluut niet.

Let wel: enkel de Inspiron 15 inch heeft de 750m; de inspiron 14 inch heeft ook enkel onboard Intel graphics. Dus als je voor de 13 inch en 14 inch modellen gaat, dan zit er qua performance niet veel verschil tussen de Dell of Macbook.

Om 'soepel' te werken de komende jaren voor doorsnee gebruik zijn beiden meer dan snel genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door lazershark op 18-11-2013 15:11 ]

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:14

Saven

Administrator

lazershark schreef op maandag 18 november 2013 @ 15:10:
[...]

Ja, Macs zijn waardevaster dan windows laptops.
Maar je hebt wel een bijna 2 x zo hoge aanschafprijs. Daarnaast denk ik dat deze generatie Macbooks op termijn een stuk minder waarde gaan houden dan gebruikelijk; vanwege de gebrekkige grafische prestaties. Denk dat ze in de volgende generatie wel weer een dedicated kaart stoppen.

daarnaast is het ips paneel van de dell wel een pareltje vergeleken met het macbook tn paneel :)

• Merethil
Saven schreef op maandag 18 november 2013 @ 15:15:
[...]

Maar je hebt wel een bijna 2 x zo hoge aanschafprijs. Daarnaast denk ik dat deze generatie Macbooks op termijn een stuk minder waarde gaan houden dan gebruikelijk; vanwege de gebrekkige grafische prestaties. Denk dat ze in de volgende generatie wel weer een dedicated kaart stoppen.

daarnaast is het ips paneel van de dell wel een pareltje vergeleken met het macbook tn paneel :)
Sorry maar de Macbook die de TS overweegt heeft echt wel een IPS scherm. Daarnaast is de prijs slechts zo'n 300 euro hoger, niet "tweemaal de prijs".
Je kan overdrijven, maar dat is wel heel erg ;)

@TS: Het is maar wat je wilt. Als het gamen je helemaal niet zo uitmaakt heb je met de MBPr 13" een hele mooi gebruikservaring, met een snelle SSD en leuke prestaties op een klein scherm. De Inspiron 15 is tweemaal zo zwaar (ongeveer ;) ) en heeft een hele andere doelgroep, je zal erop kunnen gamen op veel hogere settings maar verder heb je aan allebei "Een laptop".
Het grootste verschil lijkt me toch wel het OS, OS X is erg leuk voor dagelijks gebruik vind ik, Windows is ook erg goed voor het allround gebruik.
Bedenk wel dat Windows op een Apple laptop makkelijker gaat dan vice versa.

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:14

Saven

Administrator

Merethil schreef op maandag 18 november 2013 @ 15:20:
[...]

Sorry maar de Macbook die de TS overweegt heeft echt wel een IPS scherm. Daarnaast is de prijs slechts zo'n 300 euro hoger, niet "tweemaal de prijs".
Je kan overdrijven, maar dat is wel heel erg ;)

@TS: Het is maar wat je wilt. Als het gamen je helemaal niet zo uitmaakt heb je met de MBPr 13" een hele mooi gebruikservaring, met een snelle SSD en leuke prestaties op een klein scherm. De Inspiron 15 is tweemaal zo zwaar (ongeveer ;) ) en heeft een hele andere doelgroep, je zal erop kunnen gamen op veel hogere settings maar verder heb je aan allebei "Een laptop".
Het grootste verschil lijkt me toch wel het OS, OS X is erg leuk voor dagelijks gebruik vind ik, Windows is ook erg goed voor het allround gebruik.
Bedenk wel dat Windows op een Apple laptop makkelijker gaat dan vice versa.
Sorry mijn fout van het IPS paneel, maar de macbook met gelijkwaardige specificaties is wel degelijk 2 keer zo duur, nog meer zelfs! Maar goed, daar kwam de TS idd niet mee aanzetten :)

• Merethil
Gelijkwaardige specificaties zijn het dan ook niet.
Snellere SSD (PCI-E SSD ipv Sata), mooier scherm en een tweemaal zo snelle processor.

Het is letterlijk Appels en Dells vergelijken, het kan gewoon niet 1-op-1 ;)
Pagina: 1