Rare weergave van tekst

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTVDKTW
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-10 07:00
Ik ben al jarenlang trotse eigenaar van een 13 inch MacBook (een witte plasticen), maar heb eigenlijk al een paar jaar een vaag "probleem" met tekst op internet. Tekst wordt dan op sommige plekken dikker of vager, alsog ie z'n anti-aliasing niet goed voor elkaar heeft. Zodra ik de tekst selecteer en deselecteer dan wordt deze weer normaal, maar zodra ik naar beneden scroll kan hetzelfde weer gebeuren. Ik heb even twee screens toegevoegd waarin het verschil zichtbaar is:

Tekst normaal:
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/xerdx9k4r/tekst_normaal.jpg

Tekst raar:
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/c6dpfu5nv/tekst_raar.jpg

Heel storend is het niet, maar zou toch graag de oorzaak willen weten en of het eventueel is op te lossen. De laptop is overigens jarenlang afgebeunt met zwaar grafisch werk (After Effects, Premiere, PS, AI etc.), maar recentelijk wel "verversd" Ik gebruik over het algemeen overigens Firefox (soms Opera).

Specs:

MacBook 2007 2.16 GHz Core2Duo
4gb (2x2gb) 667 MHz DDR2 (origineel was 2gb)
Samsung 840 SSD 120 gb
Videokaart is een de standaard Intel GMA 950
OS X 10.6.8 (helaas te oude hardware voor Mavericks)

Ik zoek het eigenlijk al een tijdje, misschien dat er meer mensen zijn die dit herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Font smoothing al geprobeerd?

http://osxdaily.com/2012/...hoot-font-smoothing-os-x/

Terminal commands onderaan artikel zou wel eens kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-10 14:01

jpiwf

licenced pepernootaddict

Ik herken het fenomeen, ik heb het op windows 7, maar alleen in Firefox. In word, de bestandsverkenner of pdf's heb ik het niet. Denk persoonlijk dat Firefox niet om kan gaan met hoge resoluties (2560x1440). selecteren en/of scrollen lost het meestal op.
Ik weet ook nog dat er op een gegeven moment een update van Firefox was waarna ik het voor het eerst opmerkte, ongeveer een jaar of 2 terug denk ik. Bij bepaalde websites is het trouwens erger dan bij andere, zal wel aan de lettertypes liggen ofzo.

[ Voor 32% gewijzigd door jpiwf op 18-11-2013 11:17 ]

member of Los Alcoholicos ban dhmo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTVDKTW
Verwijderd schreef op maandag 18 november 2013 @ 11:10:
Font smoothing al geprobeerd?

http://osxdaily.com/2012/...hoot-font-smoothing-os-x/

Terminal commands onderaan artikel zou wel eens kunnen helpen?
Ik heb het even uitgeprobeerd maar lijkt weinig verschil te maken. Heb het "probleem" ook eigenlijk alleen maar in Firefox, dus ik denk dat dat de boosdoener is.
jpiwf schreef op maandag 18 november 2013 @ 11:15:
Ik herken het fenomeen, ik heb het op windows 7, maar alleen in Firefox. In word, de bestandsverkenner of pdf's heb ik het niet. Denk persoonlijk dat Firefox niet om kan gaan met hoge resoluties (2560x1440). selecteren en/of scrollen lost het meestal op.
Ik weet ook nog dat er op een gegeven moment een update van Firefox was waarna ik het voor het eerst opmerkte, ongeveer een jaar of 2 terug denk ik. Bij bepaalde websites is het trouwens erger dan bij andere, zal wel aan de lettertypes liggen ofzo.
Hoge resolutie zal het niet aan liggen, is een oud beestje wat op 1280x800 draait ;) Maar merk het bij sommige sites inderdaad ook beter dan bij anderen. Ik denk dat het eerst ligt aan de kleur achtergrond, hoe lichter dat ie is hoe meer ik het zie eigenlijk.

Maar ja, als er niks aan te doen is dan ga ik me er ook niet verder over druk maken, heel erg storend is het namelijk niet. De enige oplossing lijkt mij een andere browser te gebruiken maar ben te gewend aan Firefox geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 16:11
font cache al eens leeg gegooid?

in terminal
sudo atsutil databases -remove
edit: en je kan toch Lion wel draaien op die Macbook ?

[ Voor 24% gewijzigd door joon op 18-11-2013 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTVDKTW
joon schreef op maandag 18 november 2013 @ 19:59:
font cache al eens leeg gegooid?

in terminal

[...]

edit: en je kan toch Lion wel draaien op die Macbook ?
Font cache leeggegooid, weet niet of het veel gaat uitmaken maar het kan weinig kwaad doen :)

En Lion kan ik draaien, maar ik heb em een half jaartje terug opgefrist en Snow Leopard gekocht (enige die nog op cd te krijgen was), had namelijk geen andere manier om OS X te kunnen installeren anders. Vond het nogal geldverspilling om eerst een besturingssysteem te kopen om het vervolgens gelijk te upgraden. Ach, Adobe CC werkt prima erop, alleen krijg ik van sommige programma's de CS6 versie ipv CC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor FF probeer dit eens:

Try to set the gfx.content.azure.enabled pref to false or if this didn't help disable Direct2D by setting the gfx.direct2d.disabled pref to true on the about:config page and leave hardware acceleration otherwise enabled.

http://kb.mozillazine.org/about:config

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTVDKTW
Verwijderd schreef op maandag 18 november 2013 @ 23:02:
voor FF probeer dit eens:

Try to set the gfx.content.azure.enabled pref to false or if this didn't help disable Direct2D by setting the gfx.direct2d.disabled pref to true on the about:config page and leave hardware acceleration otherwise enabled.

http://kb.mozillazine.org/about:config
Bedankt voor de tip! Gelijk even uitgeprobeerd, de eerste optie lijkt het eigenlijk alleen erger te maken. De tweede optie (direct2d) ontbreekt bij mij? Ik zit in de nieuwte versie van FF (25.1 geloof ik), maar zowel onder GFX als onder direct2d is niks te vinden. Kan het niet toevallig ook liggen aan mijn antieke videokaart?

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/4bdte30z7/Schermafbeelding_2013_11_18_om_23_14_32.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-10 11:40

Bosmonster

*zucht*

LTVDKTW schreef op maandag 18 november 2013 @ 20:13:
[...]
Ach, Adobe CC werkt prima erop, alleen krijg ik van sommige programma's de CS6 versie ipv CC.
Dat vind je niet zonde dan? Lion kost 3 tientjes. Adobe CC kost wat? 60 euro per maand?
LTVDKTW schreef op maandag 18 november 2013 @ 23:26:
[...]

Bedankt voor de tip! Gelijk even uitgeprobeerd, de eerste optie lijkt het eigenlijk alleen erger te maken. De tweede optie (direct2d) ontbreekt bij mij? Ik zit in de nieuwte versie van FF (25.1 geloof ik), maar zowel onder GFX als onder direct2d is niks te vinden. Kan het niet toevallig ook liggen aan mijn antieke videokaart?

[afbeelding]
Das op zich niet raar. Direct2D is een Windows-iets.
Ik heb het even uitgeprobeerd maar lijkt weinig verschil te maken. Heb het "probleem" ook eigenlijk alleen maar in Firefox, dus ik denk dat dat de boosdoener is.
Dan heb ik een hele makkelijke oplossing voor je: Gebruik een andere browser ;)

[ Voor 63% gewijzigd door Bosmonster op 19-11-2013 09:31 ]

Pagina: 1