Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Mijn vrouw heeft na lange tijd te hebben gewerkt, een WW-uitkering toegekend gekregen van 12 maanden. Zij is een maand zonder werk geweest, vervolgens is ze begonnen aan een nieuwe baan.
Ondanks dat ze al 2 weken aan het werk is voor deze werkgever, die cliënten met psychiatrische problemen een plaats biedt, heeft ze nog steeds geen contract ontvangen. De intentie was een jaarcontract met uitzicht op een contract voor onbepaalde tijd.

Er zijn een aantal zaken waarin de werkgever erg slordig is, zoals o.a. het ontbreken van een contract, het gebrek aan een inwerkprogramma en de verantwoordelijkheid over cliënten in de psychiatrie zonder gedegen overdracht. Kortom, de nieuwe werkgever laat hier flinke steken vallen en mijn vrouw is hierover in 2 weken tijd een aantal keer in gesprek geweest. Er blijkt geen verandering mogelijk te zijn, zodat het geen passende plek blijkt voor haar. Daar is ze inmiddels van overtuigd. Voor haar is duidelijk dat ze hier op deze manier niet kan werken.

Is hier sprake van een dienstverband? Ze is daadwerkelijk aan het werk geweest, maar heeft niets zwart-op-wit staan in een contract. Ook heeft ze nog geen salaris ontvangen. Ze heeft het mondeling afgesproken in een gesprek.

Ze wil hier heel graag weg, want ze trekt dit simpelweg niet, en een verbetering zit er echt niet in. Het is echt geen goede werkgever. Ze wil dolgraag werken, maar niet hier, want dan zou ze zich op korte termijn ziek moeten melden, omdat er geen werkbare situaties is.

Zou zij terug kunnen naar de WW-uitkering, en zo ja, wat zijn hierin de goede stappen? Als zij zelf ontslag neemt, heeft zij geen recht op een WW-uitkering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Erg uitkijken hiermee... niets doen zonder juridisch advies en/of schriftelijke bevestiging van het uwv. Zeker niet uitgaan van een forum-advies alleen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-10 15:40

Barrycade

Through the...

+1 met hierboven.

Grootste leerpunt heeft je vrouw al achter de rug denk ik, dus niet beginnen zonder dat je een contract hebt getekend. Maar ja dat is water onder de brug. Technisch heb je bij een mondelinge afspraak en het daadwerkelijk uitvoeren van werkzaamheden zonder dat je wordt weggestuurd een overeenkomst.

Maar ik zou als de sodemieter contact op gaan nemen met het UWV.

Grote kans dat ze gezien het ontbreken van het contract er mogelijkheden zijn. Maar dan moet je vrouw wel aan de slag met het UWV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Zoijar schreef op zondag 17 november 2013 @ 22:05:
Erg uitkijken hiermee... niets doen zonder juridisch advies en/of schriftelijke bevestiging van het uwv. Zeker niet uitgaan van een forum-advies alleen :)
Dank voor je snelle reactie. Ik begrijp het. Wat bedoel je met schriftelijke bevestiging van het UWV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat ze haar uitkering behoudt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Barrycade schreef op zondag 17 november 2013 @ 22:12:
+1 met hierboven.

Grootste leerpunt heeft je vrouw al achter de rug denk ik, dus niet beginnen zonder dat je een contract hebt getekend. Maar ja dat is water onder de brug. Technisch heb je bij een mondelinge afspraak en het daadwerkelijk uitvoeren van werkzaamheden zonder dat je wordt weggestuurd een overeenkomst.

Maar ik zou als de sodemieter contact op gaan nemen met het UWV.

Grote kans dat ze gezien het ontbreken van het contract er mogelijkheden zijn. Maar dan moet je vrouw wel aan de slag met het UWV.
Ze heeft dus niets zwart-op-wit, wat bedoel je met 'aan de slag met het UWV'? Mijn vrouw kan toch zeggen dat ze niet bij elkaar passen, met de vraag of ze haar willen ontslaan in proeftijd, om te voorkomen dat ze de ziektewet in moet omdat ze het niet trekt? Wat zou ze dan nu eigenlijk aan het UWV moeten vragen/zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-10 15:40

Barrycade

Through the...

Uitleggen dat ze aan een nieuwe betrekking is begonnen zonder contract en dat ze dus haar overeenkomst wil ontbinden met deze werkgever aanzien het ook niet lijkt dat ze die wel op korte termijn gaan krijgen (of wil krijgen).

Maar dan wel met voortzetting van uitkering waarop ze nog recht heeft vanuit haar vorige situatie.

Maar dan moet je dus wel maandag contact op gaan nemer met het UWV. Want van afwachten wordt je niet wijzer. Dat bedoel ik met aan de slag. Als je nu ook te passief gaat worden kan het wellicht zo zijn dat ze je dat gaan aanrekenen.

Als je niets zwart op wit hebt waar wil je dan trouwens mee naar de werkgever stappen? Heeft je vrouw wel een proeftijd en hoe weet je dat?

Ik vind dreigen met de ziektewet omdat het je niets vindt, nadat je zonder contract aan boord stap trouwens een dikke no-go. :N En daarmee kan je je nog akelig in de voet schieten, want dan is het wat mij betreft wel jezelf aan te rekenen als je dan ontslagen wordt

Succes er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

koelkast schreef op zondag 17 november 2013 @ 22:13:
Dank voor je snelle reactie. Ik begrijp het. Wat bedoel je met schriftelijke bevestiging van het UWV?
Dat als je met het uwv belt er vaak tegenstrijdige informatie wordt gegeven die niet rechtsgeldig is. Dus stel dat je maandag belt en iemand zegt, oh meneer dat is geen probleem hoor, en ze zegt haar baan op, dat je dan geen poot hebt om op te staan als ze toch je recht op uitkering intrekken. Dat soort zaken altijd schriftelijk regelen. (want zoals je al aangaf verlies je inderdaad recht op uitkering als je uit de WW in dienst gaat en binnen je proeftijd wordt ontslagen of ontslag neemt -- tenzij een uitzondering. Ontslag nemen is sowieso rede tot verlies van WW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
koelkast schreef op zondag 17 november 2013 @ 21:47:
Is hier sprake van een dienstverband? Ze is daadwerkelijk aan het werk geweest, maar heeft niets zwart-op-wit staan in een contract. Ook heeft ze nog geen salaris ontvangen. Ze heeft het mondeling afgesproken in een gesprek.
Ja hoor hier is sprake van een dienstverband.
  • De werknemer is in dienst van de werkgever. De werkgever kan de werknemer opdrachten geven over het werk en de werkinhoud bepalen (gezagsverhouding).
  • De werknemer ontvangt loon voor het uitgevoerde werk. Over het algemeen zal het loon bestaan uit geld. Loon mag ook (gedeeltelijk) in natura worden uitbetaald. Loon in natura kan bijvoorbeeld zijn: het verzorgen of betalen van maaltijden door de werkgever of 'kost en inwoning'. Ook aandelen en opties of de daarmee behaalde winsten kunnen onder loon vallen.
  • De werknemer voert het werk persoonlijk uit. Hij kan zich voor de uitvoering van het werk niet laten vervangen door een ander.
Aan alle drie is voldaan, er is een gezagsverhouding, er wordt loon betaald (dat je dat nog niet hebt ontvangen doet niet ter zake, de intentie is dat het een betaalde baan, je krijgt immers altijd achteraf betaald). En je vrouw voert het werk ook uit.
Moet een arbeidsovereenkomst op papier staan?
Een arbeidsovereenkomst kan zowel schriftelijk als mondeling worden gesloten. Het is verstandig om een arbeidsovereenkomst schriftelijk vast te leggen. Het prettige van een arbeidsovereenkomst op papier is dat daarmee een aantal rechten en plichten voor werkgever en werknemer vastliggen. Als er een cao is, staat daar vaak ook iets over in de arbeidsovereenkomst.
Overigens betekend een mondelinge overeenkomst niet dat je geen rechten en plichten hebt. De minimale wettelijke eisen gelden, je kan dus ook niet zomaar stoppen met werken.
Een werkgever is verplicht om de werknemer - in ieder geval binnen een maand na indiensttreding - een aantal gegevens schriftelijk te laten weten. Het gaat om:
  • naam en woonplaats van werkgever en werknemer;
  • datum indiensttreding;
  • duur van de overeenkomst (onbepaalde of bepaalde tijd);
  • plaats of plaatsen waar werknemer werkt;
  • functie of het soort werk van de werknemer;
  • hoogte van het salaris en wanneer dit wordt uitbetaald;
  • arbeidsduur per dag/week;
  • aantal vakantiedagen of de wijze van berekening van de vakantiedagen;
  • duur van de opzegtermijn of de wijze van berekening van deze termijn;
  • vermelding van de cao, als die van toepassing is;
  • of een pensioenregeling van toepassing is.
Mijn vrouw heeft na lange tijd te hebben gewerkt, een WW-uitkering toegekend gekregen van 12 maanden. Zij is een maand zonder werk geweest, vervolgens is ze begonnen aan een nieuwe baan.
Ik snap het niet ze heeft 12 maanden WW gekregen maar maar een maand zonder werk?

Overigens is het maar de vraag of je recht hebt op een WW uitkering als je deze baan stopt. Je voldoet namelijk niet aan het weken criterium, je hebt immers niet 24 van de laatste 36 weken gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:17
PolarBear schreef op maandag 18 november 2013 @ 15:04:
[...]
Ik snap het niet ze heeft 12 maanden WW gekregen maar maar een maand zonder werk?
Er was recht op 12 maanden, maar er is gebruikt gemaakt van 1 maand.
Overigens is het maar de vraag of je recht hebt op een WW uitkering als je deze baan stopt. Je voldoet namelijk niet aan het weken criterium, je hebt immers niet 24 van de laatste 36 weken gewerkt.
Dat met die maanden zal wel meevallen. Het grootste probleem is dat je geen recht hebt op WW als je zelf ontslag neemt.

Op zich zie ik wel mogelijkheden om van die baan af te komen met behoud van uitkering. Dan moet de werkgever meewerken en moet er een arbeidscontract worden opgesteld voor de duur van 1 maand. Dat is dan weer het voordeel als er nog niets op papier staat...

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
T-MOB schreef op maandag 18 november 2013 @ 15:45:
[...]

Er was recht op 12 maanden, maar er is gebruikt gemaakt van 1 maand.

[...]

Dat met die maanden zal wel meevallen. Het grootste probleem is dat je geen recht hebt op WW als je zelf ontslag neemt.

Op zich zie ik wel mogelijkheden om van die baan af te komen met behoud van uitkering. Dan moet de werkgever meewerken en moet er een arbeidscontract worden opgesteld voor de duur van 1 maand. Dat is dan weer het voordeel als er nog niets op papier staat...
Dit is niet correct, dit valt soms onder bijzondere omstandigheden en dan dus wel.
Heeft mijn partner ook gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Ondertussen heeft mijn vrouw een gesprek gehad met haar werkgever. Vooraf had ik contact gehad met het UWV en het juridisch loket, om informatie in te winnen. Dank voor de tips hierin.
Die beide contactmomenten bevestigden de berichten die ik al wist, en mijn vrouw heeft op basis hiervan het gesprek gevoerd en zich laten ontslaan in proeftijd, met wederzijds goedvinden en op papier op initiatief van haar werkgever.

Die brief geldt voor het UWV. Ze heeft inmiddels ook haar contract gekregen (hmmm, loopt tot 31 oktober 2013 (!), foutje!), en dus deze brief.

Ze werkt nog anderhalve week en daarna kan ze op zoek naar een werkgever die wél goed voor haar zorgt. Hoewel ze een faalgevoel heeft (tja, je bent toch ontslagen) is ze blij dat het zo in goed overleg is gegaan.

Met ziekmelden bedoelde ik overigens dat het daar uiteindelijk mogelijk toe zal leiden. Zo heftig was deze functie (was niet zo voorgeschoteld door deze werkgever).

Dank voor jullie reacties, het was waardevol!
Pagina: 1