Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Onderhoudsvriendelijke laptop voor videobewerking

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vriend en ik zijn op zoek naar een desktopvervanger. We zijn beiden niet supertechnisch en willen daarom het liefst een onderhoudsvriendelijke laptop die zeer snel is bij videobewerking, snel opstart en veel opslag heeft. Met onderhoudsvriendelijk bedoelen we dat we liefst een computer hebben die meerdere jaren achter elkaar soepel blijft lopen (zonder vastlopers en vertragingen) zonder dat we hem om de zoveel tijd helemaal moeten formatteren om hem weer snel te krijgen (ik durf dat niet zo goed aan). Ook zou ik het fijn vinden als hij niet gevoelig is voor virussen, maar misschien moeten we daarvoor gewoon een goede virusscanner voor gebruiken.

Ik heb inmiddels meerdere gesprekken op dit forum gevolgd. We hebben niet precies een maximumbudget, maar willen wel liefst een goede prijs-kwaliteitverhouding. We hebben meerdere keren getwijfeld over het kopen van een Macbook omdat die bekend staan als betrouwbaar, maar ik blijf het gevoel houden dat je voor een deel ook de naam betaalt (sorry, ik wil soms voor een dubbeltje op de eerste rang zitten).

Waarvoor willen we de laptop gebruiken?

Huis, tuin en keukenzaken (Libreoffice, internet)
Videobewerking (Premiere, Photoshop)
Muziekbewerking (pianomuziek, musescore)

Budget
Maakt niet heel erg uit, hoewel we het liefst een goede prijs-kwaliteitverhouding hebben

Thuis of mobiel?
We zullen de laptop vooral thuis gebruiken. Het is echt een laptopvervanger. Onderweg typ ik vooral op mijn telefoon.

Welke laptop hebben we op dit moment in gedachten?

Gezien de aanbevelingen hier, denken we op dit moment vooral aan de Asus N76 VB-T4046

Hierbij willen we dan meteen

een extra ssd inbouwen (Samsung 840 EVO 250GB ???? 144 euro)
16 gb aan ram inbouwen (Crucial BLS2C8G3N169ES4CEU ????? 84 euro)
en een 2 TB harde schijf inbouwen(Toshiba MQ01ABB, 2TB?????, 139 euro)

Geen idee of we onze computer hiermee veel te zwaar maken en of de toevoegingen kunnen in de laptop (misschien zijn andere merken wel verstandiger voor de toevoegingen). Kan iemand ons hierover adviseren? Of moeten we misschien een totaal ander systeem kopen?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reactie! Ik hoop dat ik voldoende informatie heb gegeven.

• RdeGroot
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Je zou bijvoorbeeld voor de Acer Aspire V3-772G-747a161.12TBDWamm kunnen gaan. Deze laptop start snel op, kan goed videobewerken, en de huis, tuin en keuken zaken zullen zeker lukken.

Als je meer RAM en een grotere SSD wil, kan je ook nog voor de duurdere versie gaan, de Acer Aspire V3-772G-747a321.26TBDWakk . Deze heeft twee zoveel RAM, en de SSD is ook twee keer zo groot.

Als je écht 2TB wil, zou je misschien de HDD van 1TB kunnen vervangen met een van 2. Maar dat zou ik niet doen, je hebt immers al betaald voor die van 1, in dit geval. Het vervangen van onderdelen in een laptop is lang niet altijd zo de kosten waard.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
In hoeverre een laptop onderhoudsvrij is of niet hangt voornamelijk af van de software die je kiest - met name het besturingssysteem. Bijvoorbeeld een laptop met een AMD processor is meestal goedkoper maar heeft echt niet meer of minder onderhoud nodig dan een laptop met een Intel processor.

Je keuze is dus meer: Windows, Mac OS X of Linux. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat Mac OS X het minste onderhoud nodig heeft en het minste gedoe oplevert.

Je wilt dat de computer snel opstart. In dat geval is een laptop met SSD opslag verstandig.

🌞🍃

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk bedankt voor de snelle en informatieve reacties. Het blijft lastig. De Acer Aspires zien er goed uit en het is fijn dat de ssd en grote hoeveelheid RAM al ingebouwd zijn. We hebben al meteen een paar reviews gelezen. Welke van de twee is het beste aan te raden? Als 32 GB zorgt voor veel snellere videobewerking is het wel aantrekkelijk. Enig puntje van zorg is misschien de negatieve beoordeling van de webcam. Ik skype graag.

De goede verhalen over Apple worden hier weer bevestigd waardoor je toch gaat twijfelen of je daar niet het beste aan doet, tegelijkertijd ben ik nog helemaal niet gewend aan Apple...... Ik wist niet dat het kiezen van een nieuwe laptop zo ingewikkeld was

• RdeGroot
  • Niet online
Ik kan het niet laten om het (als windows-fan) te zeggen: Windows is écht niet slecht. Maar liefst 90,54% van website-bezoeken komt van Windows, tegenover 3,31% van OS X.

bron

Verwijderd

Er is zeker niets mis met windows, al helemaal niet voor videobewerking. Sterker nog .. in de grote studio's zul je haast geen mac's tegenkomen.

Ik loop al een tijdje mee binnen de mediawereld (zo'n 10 jaar) en toen ik startte was iedereen vol lof over Apple, dit is tegenwoordig wel anders.

Maar goed, ik wil hier geen discussie starten van apple vs microsoft, ik werk immers op alle 2 de systemen prettig.

Persoonlijk zou ik altijd voor een windows systeem kiezen, puur om de uitbreidbaarheid. Ik ben zelf ook op zoek naar een powerhouse laptop (workstation), dat wordt waarschijnlijk de Lenovo W540, omdat die uitbreidbaar is (32GB RAM mogelijk), een redelijke videokaart gaat bezitten en omdat de behuizing van Lenovo zakelijke lijn altijd stevig zijn!

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2013 22:31 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Eigenlijk vraag ik me af waarom jullie een laptop willen, immers, je geeft zelf aan dat hij thuis gebruikt zal worden.

Kijk, laptops zijn heel leuk, maar ook nogsteeds vreselijk zwak vergeleken met een desktop van hetzelfde budget.

Dus ik zou zelf nog eens goed nadenken of een laptop écht nodig is. Er zijn ook zéér compacte desktops samen te stellen, voor als ruimte een probleem is.

People as things, that’s where it starts.

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:12

EektheMan

DPC

Stabiliteit van een OS ligt volgens mij tegenwoordig geheel aan hoe de gebruiker er mee omgaat. Zowel bij OSX als bij windows ken ik mensen die er een potje van gemaakt hebben en dus met een slecht presterend systeem zitten.

Je besteed waarschijnlijk behoorlijk wat tijd aan het kiezen van een mooi systeem voor de juiste prijs. Waarom dan niet een uurtje besteden aan het goed opzetten van je aanwinst? Bij OSX hoef je misschien iets minder na te denken maar dat geeft geen garanties. Windows laat je een stuk vrijer in je keuze, wat zijn voordelen biedt, maar ook zijn nadelen. Met een paar minuten extra werk kun je windows zeker zo installeren dat je er geen omkijken meer naar hebt.

OS is dus niet het probleem. Koop een systeem met een OS waar je je prettig bij voelt of welke het beste aan je eisen voldoet.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

VasZaitsev schreef op maandag 18 november 2013 @ 22:37:
Eigenlijk vraag ik me af waarom jullie een laptop willen, immers, je geeft zelf aan dat hij thuis gebruikt zal worden.

Kijk, laptops zijn heel leuk, maar ook nogsteeds vreselijk zwak vergeleken met een desktop van hetzelfde budget.

Dus ik zou zelf nog eens goed nadenken of een laptop écht nodig is. Er zijn ook zéér compacte desktops samen te stellen, voor als ruimte een probleem is.
Dit wil ik ook nog eens onderschrijven. Vooral bij videobewerking zou ik mijn snelle desktop met 24" scherm niet willen missen. Iedere keer wanneer ik achter een laptop zit voel ik me toch weer een soort van beperkt. Werkhouding is minder prettig, scherm is veel kleiner, kan niet zo snel werken zonder muis, etc.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
Onze beweegredenen voor een laptop zijn eigenlijk niet echt rationeel: We willen zo min mogelijk verschillende apparaten en ik vind het daarbij erg prettig om op de bank te kunnen werken (dat zou ook met een tablet kunnen, maar we willen het aantal computers zo veel mogelijk beperken). Ik werk niet zo graag in een werkkamer en in de woonkamer staat een desktop zo in het zicht, zelfs als je hem inbouwt in een computerkast. (misschien een beetje vreemd, maar we willen zo min mogelijk elektronica in de woonkamer, zelfs geen televisie en dus liever ook geen beeldscherm)

Daarnaast is het handig dat je een laptop op de piano kan zetten als je iets wilt opnemen (dan gaat het wat directer dan met een usb-stick).

De Acer V3 772G is volgens jullie echt beter dan de Asus N76VB 4046 (met de eerder genoemde opties toegevoegd) toch?

Verwijderd

Volgens mij zegt niemand dat de V3 beter is dan de N76.

Ik zou gewoon voor de N76 gaan. dat is een veel populairdere laptop, daardoor weten we ongeveer wat we kunnen verwachten van de kwaliteit. Over de V3 is nog niet zoveel bekend, behalve dat de koeling zeer slecht is en ik al 3 mensen op dit forum ben tegengekomen die na aanschaf negatief waren over deze laptop.

Verder is de N76 ook een stuk goedkoper.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
BramvandenH schreef op maandag 18 november 2013 @ 22:12:
Ik kan het niet laten om het (als windows-fan) te zeggen: Windows is écht niet slecht. Maar liefst 90,54% van website-bezoeken komt van Windows, tegenover 3,31% van OS X.

bron
True true. Maar als "onderhoudsvriendelijk" belangrijk is en je laat het besturingssysteem buiten beschouwing, dan maakt het echt totaal niet uit wat je koopt. Koop dan de eerste de beste laptop die je tegenkomt zou ik zeggen :P Het enige onderhoud wat een computer nodig heeft is de software immersch.

🌞🍃

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
Als k me alienware heatsink niet afstof eens in de zoveel tijd loopt ie vol + throttling..
Niet mee eens dus..

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• RdeGroot
  • Niet online
Datafeest schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 15:29:
[...]

True true. Maar als "onderhoudsvriendelijk" belangrijk is en je laat het besturingssysteem buiten beschouwing, dan maakt het echt totaal niet uit wat je koopt. Koop dan de eerste de beste laptop die je tegenkomt zou ik zeggen :P Het enige onderhoud wat een computer nodig heeft is de software immersch.
Ik wilde alleen even zeggen dat er heel veel mensen prima op windows werken: je hoort alleen méér buzz van de OS X mensen, dan van de windows mensen. OS X is speciaal, windows niet. Dat idee.

Ik zou gewoon voor de N76 gaan. dat is een veel populairdere laptop, daardoor weten we ongeveer wat we kunnen verwachten van de kwaliteit. Over de V3 is nog niet zoveel bekend, behalve dat de koeling zeer slecht is en ik al 3 mensen op dit forum ben tegengekomen die na aanschaf negatief waren over deze laptop.

Ik tipte de V3, omdat het mij beter lijkt deze te kopen dan de N76. Kan wel, maar de wens bestond om de bestaande HDD te vervangen door een SSD en een grotere HDD. Bovendien zou dan ook nog het geheugen direct uitgebreid worden. Wanneer je dit uitbesteed, ben je al evenveel geld kwijt als aan een V3.

[ Voor 37% gewijzigd door RdeGroot op 19-11-2013 17:42 ]

• aaronno1998
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-11 21:10
Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 14:48:

opzich bullshit ik heb een v3 en een vriend van me hed een asus van ong. t zelfde geld gehad en de v3 koelt gewoon goed
Pagina: 1