Opslag probleem

Pagina: 1
Acties:

• Beerkiller
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-10-2025
Ik heb een dilemma waar ik zelf niet uit kom.

Ik heb een Windows nas draaien. Daar zit in:

1 Raid controller met 4 sata aansluitingen
3x 2 TB schijven in een JBOD op een losse raid controller

Totale opslag is 5.40 TB

Ik heb hier nog 450 GB van vrij dus dit staat over een kwart jaar helemaal vol. Het zijn allemaal films en serie's maar ik kan de films niet verwijderen omdat ik z'n compleet mogelijke verzameling wil hebben.

Het probleem is alleen wat moet ik doen.

Ik heb hier nog 2 schijven van ieders 3 TB liggen dus ik kan alles gaan mirrorren maar dat kan niet met deze raid controller om dat hij maar 4 aan sluitingen heeft.

Ik heb 2 scenario's:

Scenario 1:

Ik wil het ook eigenlijk gaan uitbreiden door middel van een LVM. Alleen is de vraag wat happens als er 1 schijf van de 5 schijven er mee uitscheid? Ben ik dan alles kwijt of alleen wat op die schijf stond?

Scenario 2:

Een back up draaien van de 3 schijven die in JBOD staan plus die uitbreiden met een 1TB schijf. Alleen dan moet ik nog 1 Raid controler kopen plus 2x 1TB schijf. Wat dan weer aardig in de kosten loopt en dat zijn kosten die ik eigenlijk niet wil maken om dat ik de financiën er eigenlijk niet naar heb staan.

Wat zal ik doen? Of heeft iemand nog een heel ander idee waar ik zelf nog niet aan gedacht heb.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
data verspreiden over de 2 * 3TB, extra 2TB kopen, en RAID5 draaien met 4*2TB. Data terugmigreren en 2*3TB in mirror plaatsen. Maak van de 3TB mirror een mountpoint in je grote volume, en je kan naar hartelust downloaden.

Maar dat is mijn visie :)

Even niets...

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Aaah het downloaden en alles willen oppotten, weet er alles van. :+
Zeker als je ook nog eens een razendsnelle verbinding hebt en 24x7 zit te downloaden.
Dus ga maar voor het scenario waar je heel veel €€€ nodig hebt.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Beerkiller
FireDrunk schreef op zondag 17 november 2013 @ 18:29:
data verspreiden over de 2 * 3TB, extra 2TB kopen, en RAID5 draaien met 4*2TB. Data terugmigreren en 2*3TB in mirror plaatsen. Maak van de 3TB mirror een mountpoint in je grote volume, en je kan naar hartelust downloaden.

Maar dat is mijn visie :)
Ok hoe moet ik die 3TB in mirror zetten. Heb ik dan nog weer een raid controller nodig of kan ik die ook in Windows aan elkaar knopen?

• FireDrunk
  • Nu online
Oh, sorry ik dacht dat je Linux gebruikte omdat je de term LVM gebruikte. In Linux kan je heel makkelijk met MDADM een mirror bouwen, in Windows kan het ook wel, maar die RAID engine is stukken slechter... Je zou kunnen kijken naar Windows Storage Spaces, maar of dat is wat je wil, moet je even goed bekijken.

Even niets...

• Beerkiller
FireDrunk schreef op zondag 17 november 2013 @ 18:56:
Oh, sorry ik dacht dat je Linux gebruikte omdat je de term LVM gebruikte. In Linux kan je heel makkelijk met MDADM een mirror bouwen, in Windows kan het ook wel, maar die RAID engine is stukken slechter... Je zou kunnen kijken naar Windows Storage Spaces, maar of dat is wat je wil, moet je even goed bekijken.
Ik was wel aan het kijken naar Ubuntu server maar ik weet de stabieltijd er niet van en ik ben niet heel erg ervaren met linux dus daarom draai ik nu nog Windows maar linux is ook een goede oplossing als het aan mij ligt. Alleen moet ik ook weten of de SAMBA in linux ook goed genoeg is voor de file sharing die ik nu doe met shares op mijn Windows PC

• FireDrunk
  • Nu online
Prima, de snelheid is in enkele gevallen wat trager, maar prima te doen (lezen is vaak iets minder dan 100MB/s, maar ook lang niet altijd). Qua functionaliteit werkt het prima.

Even niets...

• Beerkiller
Heb een 2TB gekocht en ga van de week die raid 5 en een mirror bouwen. Lets hope dat alles goed mag gaan. Je zult altijd zien dat er iets fout gaat
Pagina: 1