Persoonlijk vind ik de lockin op zo'n platform als SAP niet prettig eigenlijk, je bent dan toch voornamelijk met één pakket bezig. Mocht SAP ooit in verval raken, dan is de ervaring met SAP (erg specifiek) maar ten dele voor andere zaken bruikbaar. Ik ben toen ik startte ook benaderd door detacheerders om met SAP aan de slag te gaan, maar het leek me inderdaad ook beklemmend zoals hierboven al werd gezegd.
Nog belangrijker is misschien wel de werksfeer/cultuur, mijn ervaring met SAP is dat het soms toch wel een bepaald slag bedrijven is. In mijn ervaring zijn ze toch wel behoorlijk corporate, commercieel, niet altijd even innovatief. Dat moet misschien ook wel, het gaat vaak om hele forse bedragen/implementaties. Maar ook in SAP-land zijn er partijen te vinden die het anders doen. Dit is zeker iets waar je op moet letten, voel je je thuis bij het bedrijf en de bedrijfscultuur?
Qua testen: ik heb 2,5 jaar als tester gewerkt en stiekem is het best leuk werk, mits je niet bij een tent als Logica begint met z'n testframe-methodologie. Als je in een agile devteam kunt rollen die een beetje leuke applicaties maakt en die je de ruimte geeft om zaken aan te pakken, dan is het veelzijdig werk dat niet snel hoeft te vervelen. Het ene moment zit je met de devvers in code mee te kijken, dan weer de GUI testen en dan zit je weer met je klant / product owner om de tafel om zaken te evalueren en mee te denken. Dit is nauwelijks weg te automatiseren, het stuk dat te automatiseren valt automatiseer je vanzelf wel tenzij je autistisch bent
Ik kon als tester uiteindelijk m'n ei redelijk kwijt, aangezien ik een stuk techniek cool vind en ook de ruimte kreeg om dit in te zetten. Daardoor heb ik bijvoorbeeld de bouwstraat zover kunnen automatiseren dat we met 1 druk op de knop een goed doorgetest pakket eruit kregen dat met nog een aantal checks redelijk makkelijk uitgeleverd kon worden. Vervolgens moet je toch ook eens met security bezig, dus ga je je daarin verdiepen en daarmee aan de gang. Verdomd, performance moet ook getest worden, dat is al helemaal een lastig onderwerp. Dat soort dingen zijn gewoon cool om te doen, mits je het juiste bedrijf weet te vinden
Zit je als tester in een testteam dat aan het einde van het traject de boel over de schutting geworpen krijgt, dan ziet het er heel anders uit. Mij beviel het werken in een agileteam in die zin echt uitstekend, ik zou ook niet meer bij een toko willen werken die strak watervalt en dan als tester als kreukelzone willen dienen.
[
Voor 8% gewijzigd door
Verwijderd op 27-11-2013 00:00
]