Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:17

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Hallo,
ik ben nieuw met fotobewerken en heb de GIMP eens gepakt om een oude zwartwit foto van mijn opa en oma in te kleuren. Ik heb dat gedaan door elke kleur een aparte laag te geven (bijv. 'huid opa', 'broek oma' enz) en die vervolgens bij te kleuren totdat de foto via modus Kleur er realistisch uit zag.

Ik was eigenlijk verbaasd hoe mooi het geworden is voor een leek als ik. Het intekenen van de kleur kost veel tijd maar als je de kleurvlakken eenmaal hebt is bijkleuren kinderspel. Maar nu de vraag: precies in het midden zit de blonde haarbos van mijn oma en daar kan ik geen realistische kleur op krijgen. Het probleem is dat het best donker is op de foto terwijl ze in werkelijkheid heel licht blond was. Nu wordt het snel een geel achtige kleur.

Wie kan mij helpen? Ik kan me goed voorstellen dat blond haar inkleuren net ff anders werkt dan andere kleuren, maar hoe :P

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Wellicht kan je de z/w-layer dupliceren, het haar van je oma daarin lichter (grijzer, witter) maken, dat stuk masken en vervolgens je gele (wellicht iets meer naar oranje neigend i.p.v. groen) kleur eroverheen blenden?

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:17

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
wat houdt dat masken precies in? Zoals gezegd, ik gebruik de gimp nu nog minder dan een week. Wat is het voordeel/nadeel van een mask maken ten opzichte van een aparte laag?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Masken is het zichtbaar maken van een deel van de laag (functie zit in ieder geval in Photoshop, maar ik neem aan ook in GIMP).

Je kan dus ook prima de zwart-wit-laag dupliceren, daar alles behalve het kapsel van je oma uit weggummen, die laag lichter maken en bijkleuren. Heeft hetzelfde resultaat, alleen kan je niets meer terughalen van datgene dat je hebt weggegumd.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl