Windows blijft hangen in een boot cycle. Oorzaak hardeware

Pagina: 1
Acties:

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-02 07:45
Mijn vriendin heeft een paar jaar terug een PC gekocht bij mycom met Windows Vista. Vanaf het eerste moment heeft ze al problemen met het starten van Windows. Blijft vaak tijdens het opstarten eruit te klappen en start weer opnieuw. Ze heeft dat destijds aangegeven bij mycom maar ze konden daar niks vinden...

Nu zijn we een paar jaar verder en wil ik haar PC gebruiken voor een Mame projectje. Maar ook ik loop tegen hetzelfde probleem. Aangezien ik het niet zo heb op Vista heb ik deze als eerste vervangen door Windows 7. Maar probleem was daarmee niet verholpen.

Het volgende heb ik inmiddels gedaan..
  • HDD geformatteerd en Windows 7 geïnstalleerd.
  • HDD geformatteerd en Windows XP geïnstalleerd.
  • HDD vervangen.
  • geheugen reepjes vervangen.
  • BIOS terug gezet naar standaard.
  • videokaart toegevoegd. (Werd gebruik gemaakt van onboard video)
Het rare is nu dat de PC wel opstart in slackware. als ik daar een desktop start, bijvoorbeeld KDE, dan gaat het wel goed. Een heel enkele keer loopt hij dan vast.
Maar ook wanneer je Opstartherstel doet via windows7, geeft dit geen problemen. Dit heeft grafisch ook een desktop omgeving en schijnt niet voor problemen te zorgen. vervolgens een paar testen gedaan binnen herstel maar kan niks vinden...

Nu heb ik geen idee waar ik het moet zoeken. Een brakke mobo of CPU zou ook, mijn inziens, problemen moeten geven bij het draaien van Slackware of KDE....

Iemand een idee en welke informatie hebben jullie nodig?

Het betreft een ASUS P5N-MX mobo.

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01 08:35

henwy

Meh

Een paar dingen die mij zo te binnen schieten:

- Kijk of je even een andere voeding kunt gebruiken om de huidige uit te kunnen sluiten.
- Zit de CPU koeler wel goed vast? En kun je desnoods deze eens loshalen en opnieuw vast zetten (als je koelpasta hebt is het wel aan te raden deze even te vervangen).

Ik zou het in eerste instantie niet direct in je HDD zoeken. Eerder stroom gerelateerd of warmte.

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02-2025
Dit probleem heeft een vriend van mij ook gehad. Toen was het temperatuurgerelateerd. Zijn processor was idle al rond de 70 graden, en bij opstarten of youtube video's kijken ging de pc af en toe zomaar uit. dan moest hij een paar minuutjes wachten en dan werkte hij weer. Misschien is het bij jouw computer net op het randje?

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 12:22
housekamp schreef op zondag 17 november 2013 @ 11:45:

Blijft vaak tijdens het opstarten eruit te klappen en start weer opnieuw. Ze heeft dat destijds aangegeven bij mycom maar ze konden daar niks vinden...
Bedoel je dat Windows zelf opnieuw start of dat de power er keihard afgehaald wordt - in dit laatste geval kan het met COP (CPU Overheating Protection) te maken hebben. Deze houdt de max temp van je proc in de gaten; als deze te hoog is gaat keihard de power van je computer. Systeem start niet opnieuw, en je moet de voeding echt uitzetten om deze weer aan te kunnen zetten.

• Campo di Casa
Het heeft iig niks met de HDD te maken. Dat had ik al uitgesloten door er ook een andere HDD aan te hangen. temperatuur is het ook niet. Het probleem doet zich ook voor wanneer hij de hele dag heeft uit gestaan. En daarnaast wel getest voor temperatuur maar zat rond de 40 graden.
En los daarvan draait hij wel gerust een paar uur stabiel binnen de bash ingeving van Slackware.

nee, Windows start zelf opnieuw. Zodra ik het eerste logo krijg te zien van Windows start de PC weer opnieuw. En dat blijft zich tig keer herhalen.

En dat gebeurt ook in linux. De bash omgeving geeft geen problemen. Draait stabiel. Maar zodra je een desktop omgeving start word het een ander verhaal. XFCE draait redelijk stabiel. KDE word lastig en geeft een grote kans op een vast loper of herstart.

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Kun je misschien meer informatie geven wat betreft je desktop? CPU/videokaart en de voeding (ookal is dit OEM voeding).

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 12:22
Heb je al eens een andere harde schijf geprobeerd en daarop Windows opnieuw geïnstalleerd?

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-01 15:05

matthewk

Ubernoob

Klinkt voeding gerelateerd naar mijn bescheiden mening. Idle lukt nog maar nipt, maar iets meer is al teveel gevraagd.

Consultant - Autogek

• Campo di Casa
JustwilliamNL schreef op maandag 18 november 2013 @ 20:18:
Kun je misschien meer informatie geven wat betreft je desktop? CPU/videokaart en de voeding (ookal is dit OEM voeding).
Er zat geen videokaart in. Werd onboard gebruikt. Betreft een mobo van Asus, P5N-MX. Kan niet zien welke CPU erin zit. Geheugen is van Corsair valueselect, VS1GB667D2. 2 stuks waarvan er nu nog maar eentje in zit. 1 reepje vertrouwde ik niet helemaal. Vandaar dat die nu is verwijderd.
Voeding is van HKC SZ400-DR
Jolke schreef op maandag 18 november 2013 @ 21:42:
Heb je al eens een andere harde schijf geprobeerd en daarop Windows opnieuw geïnstalleerd?
Ja. Hebt deze al vervangen met een goed en betrouwbare HDD uit mijn eigen PC. Heb ook meerdere Windows versies uitgeprobeerd. Zie TS.
matthewk schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 21:51:
Klinkt voeding gerelateerd naar mijn bescheiden mening. Idle lukt nog maar nipt, maar iets meer is al teveel gevraagd.
Persoonlijk denk ik dat het niet aan de voeding kan liggen. Maar wie ben ik :) Het word nu meerdere keren aangegeven dus zal vandaag of morgen kijken of een andere voeding ook hetzelfde probleem geeft.

• Campo di Casa
ik heb nu de beruchte mobo in een andere kast gehangen, een andere voeding aangesloten en nu draait hij wel goed. Heb daarna een andere videokaart erin geprikt en wat extra geheugen (heb nu dik 2 gig :D ) en hij draait nog.

Ik wil nog niet te vroeg juichen, maar het lijkt er dus op dat het iets met de voeding te maken heeft. Kan een voeding zoveel vage klachten veroorzaken? Dat had ik nooit verwacht...

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:10

TommieW

Numa numa.

Jep, een voeding kan een niet stabiel of te laag voltage geven, ends kan voor aardig wat vage problemen zorgen. ;)
Vandaar dat men in het algemeen niet al te enthousiast is van OEM'S voedingen.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:18

Thomg

Aww yiss

En daarom lopen we hier altijd te gillen dat je een kwaliteitsvoeding moet kopen. Dit is slechts het topje van een ijsberg van problemen die een gare voeding kan veroorzaken.

• Campo di Casa
Wat het wel raar maakt is dat de voeding die de oorzaak van de vage problemen is, nu dienst doet in mijn Mame bartopje... Oke, nu gekoppeld aan een andere mobo met CPU, maar tot op heden ben ik daar geen problemen tegen gekomen.

De mobo die in de bartop zit is een Asus P5KPL-AM EPU met een Intel Q8200 processor. Misschien is deze combo minder gevoelig voor instabiele voltage?
Pagina: 1