Toon posts:

Advies/vragen/twijfel voor upgrades i3 / videokaart 2 system

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We willen 2 system upgraden:

Systeem 1:
AMD Athon II X3 435
-1 x 4 GB 1333 memory (single channel :( )
-Asrock 770 Extreme 3
-9400GT video card
-500GB WD HD Sata 2
-Radix 3 420Watt

Systeem 2:
-Core 2 Duo E6600 Conroe
-4 x 1 GB 667
-Asrock Conroe Xfire esata2
-Ati HD 2900 GT
-Samsung 840 Pro
-Linkworld Black Power LPG19 580 Watt

We willen niet overklokken en het liefst voorbereid op de toekomst.

Met Systeem 1 willen we:
-Sims 3 met alle 20 expansion packs (het saven duurt nu letterlijk een uur) spelen
-Neverwinter spelen
-toekomstige MMORPG's spelen

Met systeem 2 doen we:
-Racing en MMORPG's games
-Af en toe virtual machines
-Office
-Soms wel 50 tabbladen van een browser open hebben

Het budget is laag (~500 euro) We hebben al veel onderzoek gedaan maar des te meer onderzoek je doet des te meer mogelijkheden we zien, dus we zijn benieuwd naar wat jullie aanraden om de genoemde taken zo goed mogelijk uit te voeren met het genoemde budget.

Voor systeem 1 denken we aan:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI N650Ti-2GD5/OC BE€ 124,-€ 124,-
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 34,-€ 34,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 158,-

Voor systeem 2 denken we aan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 99,45€ 99,45
1MSI B85M-E45€ 58,70€ 58,70
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 63,50€ 63,50
1Sony Optiarc AD-5280S Zwart€ 13,38€ 13,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 235,03

Het moederbordje is iets duurder dan het goedkoopste bord, maar heeft de mogelijkheid om uit te breiden naar 12 of 16 GB zonder het ouder geheugen "weg te gooien". En ik heb ook nog een nieuwe OZC Modxstream-pro 500 Watt voeding liggen.

Verder wil ik met systeem 2 eerst eens kijken hoe de Intel Graphics 4400/4600 presteren. Als ik de benchmarks en Youtube filmpjes bekijk. Is dit sneller dan mijn huidige opstelling. Als ik echt een spel niet kan spelen koop ik nog een 650 ti boost met de tijd voor systeem 2. Voor systeem 1 willen we met de tijd dus een Intel setje kopen en het geheugen + videokaart meenemen.

Toch heb ik nog wel wat twijfels en vragen die ik graag met jullie zou willen delen, ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Vragen/twijfels:

-Heeft iemand ervaring met de Sony AD-5280 DVD-RW? Of weet iemand welke merken of types bekend staan als stille branders?

-Moet ik 12 of 16 GB overwegen?

-Zou het extra geheugen en de nieuwe videokaart voor systeem 1 Sims 3 sneller laten spelen? En sneller opslaan? Of is een SSD dan een betere aankoop?

-Is het verschil tussen dual en single channel merkbaar?

-Ik heb gelezen dat Haswell ook met 1333 geheugen draait en dan ongeveer 5% snelheidsverlies heeft ten opzichte van 1600 geheugen. Klopt dit? (ivm het geheugen later gebruiken voor een intell setje).

-Is het verschil tussen Intel Graphics 4600 en 4400 merkbaar en dus de 10 euro extra waard?

-Zal de Intel Graphics 4400/4600 echt sneller zijn dan de losse HD 2900 GT in de praktijk?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2013 13:03 ]

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-02 09:58

amas

Law of Nature: Chaos

-DVD branders kun je eigenlijk niet mis mee gaan. Neem gewoon een setje dat ook in de BBG wordt aangeraden.

-12 of 16GB RAM is nergens voor nodig. Je kunt waarschijnlijk zelfs met 4GB nog wegkomen. Als je in de toekomst zwaardere MMO's gaat spelen kun je altijd nog 4GB extra nemen.

-Sims 3 is niet heel veeleisend qua hardware, maar moet inderdaard veel laden. Ik zou een SSD nemen, het geheugen lekker op 4BG laten en een iets goedkopere videokaart: pricewatch: Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC bijv.

- Verschil tussen dual en single channel is er theoretisch wel (nl. dubbele bandbreedte), maar dit zul je in de praktijd niet merken (bron bron)

- Gamen op een IntelHD graphics lukt steeds beter, maar je bent beter af met een AMD systeem aangezien de iGP een stuk sneller is. pricewatch: AMD A8-6600K Boxed + pricewatch: ASRock FM2A75 PRO4-M.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Verwijderd

Topicstarter
Vriendelijk bedankt voor je tijd! De AMD is mij inderdaad eerder al eens aanbevolen, al vind ik single tread belangrijker dan multi tread en daar schiet AMD nog al te kort op het moment dat de A8 of A10 (A10 5700 is nu in de aanbieding !!!) als losse cpu moet gaan dienen in combinatie met een losse videokaart. de interne grapische "kaart" op de CPU zou dus alleen tijdelijk zijn misschien een paar maanden.

Een andere update is dat we voor systeem 1 van haar broertje een Athlon II X4 640, een 6670 videokaart, 8 GB snel geheugen en een Zallman koeler hebben gekregen. De prijs hiervoor zal niet zo hoog zijn en gaan we later nog bespreken. Dus waarschijnlijk iets meer budget voor systeem 2 (mijn systeem). Een SSD is dan een optie. Eerst maar de andere upgrades er op zetten (even op een DVI>VGA converter en koelpasta wachten) en dan kijken hoe Sims 3 zich dan gedraagt. Ik hou de eventueel geïnteresseerden hiervan op de hoogte.

Ik kijk al tijden naar de FX-8320 en de i5 4440 misschien is dat nu een optie eventueel met videokaart. In ieder geval bedankt voor het mee denken. Als er nog andere mensen iets hebben toe te voegen hoor ik het natuurlijk graag. Ik vind het wel belangrijk even alle meningen te horen voordat ik tot kopen overga :)

Hier lees ik nu ook dat een SSD alleen de laadtijden zal verbeteren van Sims 3: http://www.tomshardware.co.uk/forum/127251-13-sims

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2013 22:37 ]

Verwijderd

Linkworld is een voeding die je echt niet wil gebruiken, dit is een hardware killer.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2013 01:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info -The_Mask- !

Verwijderd

Topicstarter
Het is een i3 geworden, omdat ik toch meer waarde hecht aan single tread dan multi treath wat alleen maar in FPS games beter lijkt te preseteren. 7 jaar geleden kocht ik deze intel en toen zei men al hoe belangrijk dual core zou ziojn voor de toekomst. nu 7 jaar verder is er nog steeds weinig software wat echt kan profiteren van zoveel (langzamere) AMD cores.

Door het extra budget wat over bleef heb ik er een Zalman Z9 plus kast bij gekocht. Op die manier kan ik mijn oude systeem behouden (alleen zonder SSD en 1TB schijf, maar er zitten nog meer HD's in)

Dan binnenkort een videokaart want die interne GPU zal wel niet veel goeds zijn. k denk aan een 7790 of 7850. 650 ti Boost lijkt sneller, maar ik wil toch voor AMD gaan voor een videokaart i.v.m. Mantle. Misschien koop ik een tweedehands videokaart als ik een goedkope tegenkom. En omdat ik een goedkoop moederbord heb gekozen met crossfire (SLI was meteen 40 euro duurder, crossfire maar 5 euro). Ook heb ik 4 geheugen sloten dus kan ik het in de toekomst uitbreiden naar 16GB zonder de 8 GB weg te hoeven doen.

Ik wou alles bij 1 winkel kopen, dit is het geworden:

Samsung SH-224BB € 14,90
Intel i3-4130 € 102,20
Gigabyte GA-B85M-D3H € 64,00
Crucial Ballistix Sport 8GB (4GBx2) DDR3 1600MHz CL9 1.5V UDIMM € 63,00
Zalman Z9 Plus € 47,80
Verzenden NL € 5,95

Totaal incl. BTW € 297,85

TheAmassama en -The_Mask- bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1