• Cafe_delmar
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-01 14:10

Cafe_delmar

Hold my beer!

Topicstarter
Hallo,

Ik heb al een maand of 6 het probleem dat mijn pc spontaan uitvalt en herstart,

De config welke ik gebruik is:

Intel Core 950 i7 (stock)
Asus P6X58D-E
EVGA GTX 460 (768mb) of MSI GTX 560
OCZ Vertex 2 120gb
3x 2 GB Kingston Value RAM (DDR3 1333mhz)
Zalman HP500 Voeding (500watt)

De Bios is default ingesteld op het volgende na:
IDE -> AHCI
Hold on Error F1 -> Disabled
CPU Fan speed -> Silent

De pc start tot na het venster van de boot loader en val vervolgens uit, heel soms na dat windows gestart is..., het vreemde is dat de pc ook weer uit zichzelf aangaat, dit staat standaard inde bios op disabled

Ik heb getracht het probleem op te lossen met:
Het wisselen van de voeding,
Het wisselen van de videokaart,
Enkel en alleen een wisseling van het werk geheugen
Verschillende windows installatie (Win 7 / Win 8 / Win 8.1 MSDN)
Bios voorzien van de laatste update
SSD voorzien van laatst Firmware

Op dit moment lijkt het er op dat ik eerst een bios instelling moet wijzigen voor dat deze windows door laat starten, eenmaal aan; dan loopt de pc als een zonnetje, zelfs tijdens het draaien van verschillende burnin tests,

Hopelijk hebben jullie tips o.i.d.

Ik weet het ff niet verder.., nieuw moederbord ?

MSI - VAG - Apple - HP - Intel i7 - RaspBerry

Verwijderd

Batterij van het moederbord vervangen?

• Cafe_delmar

Cafe_delmar

Hold my beer!

Topicstarter
Nee dat niet, maar zou dat er verband mee kunnen hebben dat deze uitvalt ?

Verwijderd

Aangezien je zo'n beetje alles al uitgesloten hebt en dat bij mij in het verleden voor vreemde toestanden zorgde denk ik, ook gezien het bedrag, dat het allicht het proberen waard is.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Is je wissel ook voeding al wat ouder? De Zalman HP500 is sinds 2007 op de markt. Dan zou ik die als eerst vervangen voordat je aan de gang gaat met je moederbord.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Verwijderd

Lijkt op een mobo probleem al zou ik de huidige voeding ook niet vertrouwen. Die heeft namelijk CapXon condensators en die zijn van erg slechte kwaliteit. Aangezien de garantie vast is verlopen op de voeding zou ik de voeding openen en checken op lekkende of licht bollende elco's aan de secundaire kant van de voeding. Zijn ze namelijk niet goed meer dan filteren ze geen/veel minder ripple weg wat weer erg slecht is voor de rest van de onderdelen van de PC.

• Cafe_delmar

Cafe_delmar

Hold my beer!

Topicstarter
Dank voor de reacties, de wissel voeding was ook een HP500 :(, deze zit er nu nog in met het zelfde probleem.. De voeding heeft het eerder ook prima gedaan. Ik ga morgen de batterij vervangen, wat mag de spanning zijn de batterij om goed te kunnen functioneren ?

Verwijderd

Spanning batterij moet je eigenlijk met belasting meten.

Ik zou beide voedingen dan even openen en checken als de garantie is verlopen, eventueel maak je een foto van de binnenkant van de voedingen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Misschien ssd vervangen door hd, om te kijken of het aan de ssd ligt.

Controleer ook goed alle stekkers, ook aan de binnenkant ervan.
Doe de pc eens aarden, om te testen.

Test je pc ook eens met een livecd van ubuntu/xubuntu, heb je dit probleem hier ook.

En je kunt nog kijken of je moederbord niet aan auto overclocken doet, zet dus alle instellingen vast, laat dus niks variabel gebeuren, en kijk of het dan weg is.
Bijv asus dus aan geheugen testen tijdens booten, waardoor het geheugen variable wordt ingesteld, zet dit dus vast.
cpu snelheid vastzetten,
etc.

[ Voor 53% gewijzigd door jan99999 op 17-11-2013 06:53 ]

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:13
Default settings van het BIOS, ok, de overige drie veranderde instellingen kunnen geen problemen geven.

Het eerste wat mij te binnen schoot, is rot geheugen. Je schrijft dat je dit ook gecontroleerd hebt? Heb je dan één voor één de modules eruit gehaald en getest? Of heb je ook andere modules geprobeerd? Ik raad aan een MEMtest te draaien.

Daarnaast heb je steeds de laatste drivers gebruikt? Met name voor je videokaart.

• Cafe_delmar

Cafe_delmar

Hold my beer!

Topicstarter
Er is een test gedaan met een andere ssd een vertex 1, 30gb, deze deed het zelfde hierop,
Wat me wel op valt is dat wanneer de bij een traditionele hdd de schrijf kop in beweging hoort zijn de pc icm huidige ssd dit geluid ook maak maar dan op een zeer hoge frequentie, in deze ssd log staat nu dat er 165 een "Power lost" is geweest, waarbij het vermoedelijk niet aan de ssd ligt,

Word er standaard buiten de Intel speedstep en Turboboost (welke standaard aanstaan) ook al direct getracht vanuit het systeem de handel over te klokken ?

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Een verlies aan vermogen of een piek daarin kan deze verscheinselen verklaren ,ik neem aan dat die HP500W voeding ook al op leeftijd is ?
Sommige moederborden eisen een voeding die stabiel zijn voltages af geeft.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Het klinkt inderdaad alsof het de voeding is, deze is ook niet van top kwaliteit en ik neem aan dat deze ook al enige tijd gebruikt is. Daarmee wil ik niet uitsluiten dat het aan andere componenten ligt maar zoals ik het lees lijkt het mij een probleem met je voeding.

• jkgitop
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-09-2025
Hallo Wouter,

Ik heb de zelfde euvel, een zelfde herstartende MB P6X58D-E.
Is dit bij jou al opgelost of heb je een ander MB aangeschaft.
Als dat al is opgelost kun je jouw oplossing delen met mij / ons.

Dank je.

[ Voor 3% gewijzigd door jkgitop op 16-09-2014 20:40 . Reden: Type fouten ]

• jkgitop
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-09-2025
Hallo Wouter,

Ik heb de zelfde euvel, met een zelfde herstartende MB P6X58D-E.
Is dit bij jou al opgelost of heb je een ander MB aangeschaft.
Als dat al is opgelost kun je jouw oplossing delen met mij/ons.

Dank je.

Met vriendelijke groet,
Jerry
Pagina: 1