Belg wat is AppleCare waard?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Precision
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-08 21:08
Ik woon in België en vroeg mij af of AppleCare hier iets waard is. Apple is hier namelijk verplicht om 2 jaar garantie te geven. http://store.apple.com/be-nl/buy-mac/macbook-pro onderaan de pagina:
In België hebben consumenten conform het Burgerlijk Wetboek recht op gratis reparatie of vervanging door de verkopende partij van goederen die tot twee jaar na levering niet voldoen aan de koopovereenkomst.
Glasbreuk of waterschade vallen al niet onder AppleCare, het enige wat me handig lijkt is als er iets fout zou gaan bij dode pixels. Is garantie tegen dode pixels + 1 extra jaar garantie die € 249 waard? Of zie ik iets over het hoofd waarbij je zegt, denk aan x of y.

Ik ging vandaag een rMBP kopen, maar heb afgehaakt op de vraag of ik AppleCare wou hebben. In de winkel wisten ze me ook te vertellen dat de garanties gegarandeerd binnen 4 werkdagen hersteld waren, ik vind hier echter niets over op het internet. Ook werd mij verteld dat ze me € 49 per telefoongesprek met apple zouden aanrekenen als ik support nodig had (we zijn tweakers, wie heeft dit nodig?) zonder AppleCare.

De vraag is: Wat valt er juist allemaal onder AppleCare (wat zijn jullie ervaringen) en is het een meerwaarde in België? In de winkel zeiden ze: je hebt 1 jaar sowieso garantie en je kunt een extra jaar claimen, maar daarbij claim jij bij Apple dat je recht hebt op iets, of Apple daar iets aan doet is iets anders. :+

Crisis? Koop slim op Dagoffer - Op zoek naar een tof cadeau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:35
De eerste 90 dagen heb je sowieso telefoonsupport, dus al mocht je het nodig hebben dan is dat geen probleem. Daarna rekenen ze geloof ik wel wat kosten, maar dat gaat op tijd, en niet op tarief per gesprek.

Ik zou persoonlijk geen applecare nemen. En wel puur vanwege risico afweging. Wat is het risico dat je laptop een fabrieksmankement heeft wat NIET gedekt wordt door reguliere garantie (denk aan productiefouten en terugroepacties) en dan precies in het tweede of derde jaar. De kans moet meer dan 10% zijn voordat het je € 249 rechtvaardigt. 20% zelfs als het inderdaad zo is dat de standaard garantie 2 jaar is.

Ik zou eerder denken aan een verzekering, maar ik zou nooit enkel een laptop verzekeren. Zoek eens voor een buiten de deur verzekering bijvoorbeeld. Dit dekt al je producten van diefstal / schade wat buiten de deur voorvalt. Vaak zit er wel eigen risico aan verbonden en een maximaal bedrag. Dus even goed opletten.

In Nederland is het zo dat je in het tweede jaar moet kunnen bewijzen dat het een fabrieksmankement is, daarnaast mag de winkelier rekening houden met afschrijving. M.a.w. bij ons is het in de wet iets minder verankerd ;).

[ Voor 15% gewijzigd door ed14n op 16-11-2013 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Het lijkt gewoon wel een soort chantagemiddel, die verzekering die ze "Apple care" noemen.
Ze laten duidelijk weten (voor je nieuwe aankoop) dat je met die peperdure verzekering goed geholpen wordt als er problemen zijn. Ze zullen het niet keihard zeggen, maar ze suggereren duidelijk dat je het moet aanschaffen als je fatsoenlijk geholpen wilt worden.
En dat bij spullen in zo'n hoge prijsklasse. Als ik 2,5 mille kapot sla op een laptop, dan verwacht ik sowieso 1e klas service, punt uit.

Dat ze het durfen te verkopen is lef hebben, maar dat mensen er überhaupt serieus op ingaan is heel bijzonder. En dat zijn er volgens mij nog veel ook, dat wil je niet geloven, hoeveel mensen hier intrappen.

Ik zou Apple's winstcijfers wel eens willen zien zonder al die miljoenen verzekeringen die ze afsluiten op jaarbasis, want die valt dan volgens mij aanzienlijk lager uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Precision
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-08 21:08
ed14n schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 20:38:
In Nederland is het zo dat je in het tweede jaar moet kunnen bewijzen dat het een fabrieksmankement is, daarnaast mag de winkelier rekening houden met afschrijving. M.a.w. bij ons is het in de wet iets minder verankerd ;).
In de winkel gaven ze mij jouw uitleg zoals je die hierboven omschrijft (zonder het stuk van afschrijven) maar dit is niet van toepassing in België. Daarnaast was Apple verplicht om de Belgische wetgeving op hun site te plaatsen waarin letterlijk staat:
Alle producten gekocht van Apple, inclusief niet-Apple producten, vallen onder de wettelijke garantie
van 2 jaar van de verkoper tot levering van een goed dat met de overeenkomst in overeenstemming is,
bepaald bij de artikelen 1649bis tot 1649octies van het Burgerlijk Wetboek, en de wettelijke waarborg
voor verborgen gebreken, bepaald bij de artikelen 1641 tot 1649 van het Burgerlijk Wetboek.

Op grond van de artikelen 1649bis tot 1649octies van het Burgerlijk Wetboek hebben consumenten
onder meer het recht om van de verkoper de gratis herstelling of vervanging te bekomen van
producten die een gebrek aan overeenstemming vertonen binnen 2 jaar vanaf de levering, mits de
rechtsvordering wordt ingesteld voor het einde van die termijn of binnen 1 jaar na de ontdekking van
het gebrek (indien deze termijn langer is).
Maw op de vraag sinds wanneer heb je er last van antwoord je beter: sinds vorige week dan 1 jaar geleden. Het enige wat mij niet duidelijk is: dode pixels. Is er iemand die daar ervaring mee heeft? Moet er een minimum aan dode pixels zijn? Moeten ze in een bepaalde plaats zijn om voor vervanging in aanmerking te komen?

[ Voor 5% gewijzigd door Precision op 16-11-2013 21:23 ]

Crisis? Koop slim op Dagoffer - Op zoek naar een tof cadeau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:49
In NL is Apple ook verplicht 2 jaar garantie te geven. Sterker nog, met de consumer law zijn ze zelfs verplicht om nog langer garantie te bieden indien nodig.

Een vriend van me had een 24" Cinema Display met een (bleek na onderzoek) defect beeldscherm. Reparatie kosten: €700. Apparaat was als consument gekocht in januari 2010. De Reseller waar hij gekocht was had gewoon een Consumer Law Claim ingediend en het apparaat is kosteloos door Apple gerepareerd. Geen gezeur, geen 'van-het-kastje-naar-de-muur' etc. Snel en goed afgehandeld.

Dit is ook precies de reden waarom bv. Dixons en A-Mac nu 'standaard' 3 jaar garantie bieden aan consumenten. Het meeste wordt door Apple tegenwoordig ook buiten het jaar gerepareerd. En als je goed naar de 'voorwaarden' van beiden kijkt zie je dat zakelijke klanten, accu's, harde schijven en accessoires zijn uitgesloten. Precies de dingen die Apple ook niet vergoed na een jaar. Die 3 jaar garantie is gewoon de consumer law die al sinds jaar en dag geldt in een leuk marketing jasje gestoken... Maar als de accu van je iPad stuk gaat na 1 jaar en 1 maand dan ben je bij beide net zo hard de sjaak als ergens anders.

Maar terugkomend op AppleCare, waarom zou je het wel kopen. Een aantal redenen:
- Zakelijke aankopen krijgen 3 jaar (ipv 1 jaar)
- Accu's, Harde schijven en accessoires vallen hier ook onder
- 3 jaar telefonisch support
- bij iMacs en Mac Pro's een Pick-up & Return service
- 3 jaar wereldwijde fabrieksgarantie (ipv 1 jaar)
- Time Capsules/Airports/Cinema Displays vallen er ook onder indien tegelijkertijd aangeschaft.

Dus is 1 van de bovenstaande punten hierboven essentieel en je het geld waard. Zeker AppleCare nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door RobbieB op 16-11-2013 22:54 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G