Netwerk bedraad en draadloos uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 18:49
Huidige situatie
  • Modem/router beneden in meterkast.
  • Ethernetkabel naar de slaapkamer op de 2e verdieping voor de smart TV. Deze TV staat via het netwerk in verbinding met plex server beneden.
  • Op de 1e verdieping een draadloze range extender voor de slaapkamer op 2e verdieping.
Het probleem
De range externder is niet goed genoeg. Het signaal is te zwak en de internet/netwerksnelheid te laag om series en films te streamen.

Het plan
Ik wil de netwerkkabel op de 2e verdieping doorknippen en er een apparaat tussen zetten wat de bedraade verbinding voortzet naar de smart tv en tegelijk een wifisignaal uitzendt voor de smartphones op de slaapkamer.

Mijn vraag
Wat voor apparaat kan ik het best gebruiken? Het is voor de verbinding met plex belangrijk dat alles op hetzelfde netwerk blijft werken.

Wat ik zelf heb uitgezocht

Een router
Een router is het goedkoopst. Wel lastig in te stellen en niet alle routers zijn geschikt. Ik zou het het liefst wel goedkoop houden, maar ik ben dus bang dat ik een verkeerde router koop, of het geheel niet goed ingesteld krijg waardoor ik weer allerlei vervelende problemen krijg met het streamen naar TV en smartphones over het netwerk

Een switch + acces point
Dit zou volgens mij het makkelijkst zijn, maar eerlijk gezegd vind ik 2 apparaten een beetje overdreven en duur (in aanschaf en stroomverbruik)

Dus
Zouden jullie een router aanraden, en zo ja, welke? Zijn er meer mensen die hun netwerk op deze wijze hebben uitgebreid? Of zijn er nog meer opties waar ik niet zelf aan heb gedacht? De TV heeft trouwens geef wifi, dus alleen een wifi extender met één ethernet ingang is niet voldoende.

• RdeGroot
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Voor AP's geldt in Nederland een maximale zendsterkte, de kans is groot dat je huidige AP al aan deze grens zit.

Ik zou een goedkope router kopen, en deze als switch en AP gebruiken. Sluit deze router aan op de kabel die vanaf de reeds bestaande router komt. Laat de nieuwe router wifi uitzenden, en verbind vervolgens de router met je tv.

Je zou bijvoorbeeld voor de TP-Link TL-WRT1043ND kunnen gaan, maar er zijn nog veel goede alternatieven.

Op internet zijn veel tutorials te vinden, hoe dit aan te sluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door RdeGroot op 16-11-2013 20:40 ]

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ook al zit je aan je maximaal zendvermogen dan zijn er nog verbeteringen mogelijk. Betere antennes, selectiviteit en radio ontwerp maken een groter verschil. Koop een ubiquiti bullet met omni of een locostation m2 (60 graden sector) als je AP+switch wilt gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door analog_ op 16-11-2013 20:45 ]

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-11 18:20

Plato112

Da is toch nie normaal!

BramvandenH schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 20:39:
Voor AP's geldt in Nederland een maximale zendsterkte, de kans is groot dat je huidige AP al aan deze grens zit.

Ik zou een goedkope router kopen, en deze als switch en AP gebruiken. Sluit deze router aan op de kabel die vanaf de reeds bestaande router komt. Laat de nieuwe router wifi uitzenden, en verbind vervolgens de router met je tv.

Je zou bijvoorbeeld voor de TP-Link TL-WRT1043ND kunnen gaan, maar er zijn nog veel goede alternatieven.

Op internet zijn veel tutorials te vinden, hoe dit aan te sluiten.
Helemaal mee eens. Gewoon een fatsoenlijke router zoals die TP-Link, dat is gewoon de standaard oplossing voor dit probleem.
Het aansluiten van een router hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn ook al ben je een leek. In vergelijking met een losse switch en AP is het al helemaal niet veel moeilijker omdat je dan alsnog ongeveer dezelfde instellingen zult moeten doen op je AP.

Speed limits are like herpes.

• SaN
Het gaat niet echt om de zendsterkte hoor. Met de nieuwe opstelling staat de router/ap in de kamer naast de slaapkamer tegen de muur aan. Dus dan maakt het niet zoveel meer uit. De huidige wifi repeater kan ik daar niet plaatsen omdat hij dan zelf het signaal van beneden al niet meer kan ontvangen.

Maar volgens Bram kan een router dus wel redelijk makkelijk? Ik had zelf deze gezien pricewatch: TP-Link TL-WR841N Dat zou dus gewoon werken zonder al teveel moeite? Dat zou ideaal zijn.
Plato112 schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 20:54:
[...]

Helemaal mee eens. Gewoon een fatsoenlijke router zoals die TP-Link, dat is gewoon de standaard oplossing voor dit probleem.
Het aansluiten van een router hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn ook al ben je een leek. In vergelijking met een losse switch en AP is het al helemaal niet veel moeilijker omdat je dan alsnog ongeveer dezelfde instellingen zult moeten doen op je AP.
Bedankt voor je reactie! Ik was dus bang dat een gekochte router niet geschikt zou zijn. Zijn er opties in specificaties waar ik op moet letten, of moeten alle moderne routers dit kunnen?

[ Voor 38% gewijzigd door SaN op 16-11-2013 21:02 ]

Verwijderd

Leuk routertje op de kop tikken, en als AP instellen.

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

• SaN
Nou, dan waag ik het er maar op. Bedankt in ieder geval!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kun je niet die gare 'range extender' configureren als AP? Niet altijd, maar wel vaak mogelijk. Dan dat ding gewoon naar boven verhuizen. Als er een ingebouwde switch inzit heb je niet meer nodig dan een enkel kort UTP kabeltje. Geen ingebouwde switch? Dan voor tientje ofzo 5-poorts Gb switch halen en twee korte UTP kabeltjes.

Oslik blyat! Oslik!

• SaN
Dat is inderdaad ook nog een optie... Goeie! Had ik nog niet aan gedacht. Er zit inderdaad een ethernetingang op die range extender. De range extender moet wel in het stopcontact, en er zit niet echt een stopcontact in de buurt van waar de netwerkkabel uit de grond komt.

Toch gaat mijn voorkeur wel uit naar een oplossing met 1 apparaat denk ik. Maar een switch gebruikt natuurlijk ook zo goed als geen stroom. Dus wat dat betreft maakt het niet zoveel uit.

[ Voor 28% gewijzigd door SaN op 16-11-2013 22:10 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:23

JT

VETAK y0

Je bedoelt de range extender de deur uit en een router op de 2e verdieping aansluiten?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:54

lier

MikroTik nerd

Ik kan niet precies alle info achterhalen... als jij tv over ethernet boven hebt dan is er een redelijke kans dat je over die kabel geen internet kan laten lopen (tenzij je gebruik maakt van een manager switch).

Kan je iets meer vertellen over welk modem je gebruikt, welke provider en in welke LAN poort de kabel naar boven zit?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:26
antwoord is al ruimschoots genoemd... goedkope wireless router kopen en die instellen als AP

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1