PS4 & Xbox One specs vraag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unique93
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-07-2022
Ik zit al een tijdje met een vraag in mijn hoofd, namelijk: hoe goed is de hardware in de consoles nu eigenlijk, en dan met name de GPU.

Is het net zo'n grote stap voorwaards als destijds van Xbox naar Xbox 360 of PS2 naar PS3? Dit is me eigenlijk totaal niet duidelijk.

Zullen we deze generatie hypothetisch eindelijk games zoals Crysis op high settings kunnen spelen op onze consoles?

Bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Google is your friend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 15:12

WiXX

Kijk uit malloot een...

En deze vraag is op dit moment niet te beantwoorden. Het hangt ook af van de kunde van de programmeur en of het een multiplatform titel is of niet. Ik verwacht super Graphics van bijv. Quantic dreams hun nieuwe game, maar dit zal geen shooter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Fighter
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-01-2024
Dit is niet zo een grote stap, er is een grafiek waarbij ze de consoles vergelijken met de beste grafische kaarten op dat moment in tijd.

Gevonden.

Afbeeldingslocatie: http://www.gamechup.com/wp-content/uploads/2013/03/nvidia-ps4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Maarj de vraag is een beetje hoe betrouwbaar die kaart is. De Xbox One wordt nog Xbox 720 genoemd en hij is in de kleuren van Nvidia.

Geeft me het "wij van wc eend adviseren wc eend" gevoel.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 15:12

WiXX

Kijk uit malloot een...

En ook zijn optimalisaties niet meegenomen, die grafiek gaat over keiharde processing power. Niet over hoe je het gaat ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:43
Ha, die grafiek klopt van geen kant inderdaad. Allereerst zitten de PS4 en X1 niet op hetzelfde performanceniveau in absolute zin; de X1 heeft max. 1.31TFLOPS aan rekenpower en de PS4 max. 1.80TFLOPS. Daarnaast is de schaal niet echt nauwkeurig.

De GFLOPS/TFLOPS getallen zeggen niet direct echt veel. Misschien interessanter:

X1:
- 768 GCN cores @ 853Mhz (-10% cores voor Kinect) (GPU is hybride tussen HD7770 en HD7790)
- 12 CU GPU
- 8GB DDR3 2133Mhz ram i.c.m. 32MB ESRAM cache
- 68GB/s peak bandwidth uit DDR3 ram, max. 192GB/s uit ESRAM (in de in-game praktijk rond de 150GB/s)

PS4:
- 1152 GCN cores @ 800Mhz (GPU is hybride tussen HD7850 en HD7870)
- 18CU GPU, te gebruiken in 18CU configuratie of 14CU+4CU configuratie waarbij 4CU's gebruikt worden voor GPU compute (physics, AI, HBAO etc.).
- 8GB GDDR5 ram @ 5500Mhz
- 176GB/s peak bandwidth

[ Voor 4% gewijzigd door Trishul op 16-11-2013 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zowel de Xbox One als de PS4 hebben een 8-core jaguar rond de 1.6Ghz, waarvan de performance ongeveer overeen komt met een low-end ivy bridge: pricewatch: Intel Celeron G1610 Boxed.

Op GPU gebied heeft de Xbox One 768 GCN shaders op 800Mhz, en de PS4 1152 shaders op eenzelfde kloksnelheid. Dat komt ruwweg overeen met respectievelijk een HD 7770 (640 shaders @ 1Ghz) of HD 7850 ( 1024 shaders @ 900Mhz ).

Snelle benchmark van de 7850 tov. de snelste videokaart op dit moment: http://www.anandtech.com/bench/product/778?vs=764

Kortom, de hardware die nu in de PS4 of Xbox One zit is op GPU gebied ongeveer de helft van een flinke PC met single-chip GPU, en op CPU gebied ongeveer van het niveau van de traagste desktop CPU die je de afgelopen jaren bij intel kon krijgen. Een 'simpele' i7-4770k is 2-3x sneller, en dat is niet eens de meest high-end intel lijn.

Ter vergelijking, de CPU van de PS3 heeft een theoretische performance van 230.4 GFlops. Een courante CPU eind 2006 was de pricewatch: Intel Core 2 Quad Q9550, met 2.82 * 4 * 8 = 90 GFlops. De XBOX 360 doet 77Gflops, maar was er ook een jaar eerder.

Conclusie: waar de XBOX 360 en PS3 bij launch top-of-the-line hardware hadden, haal je deze console generatie ongeveer de helft van de performance in huis die met een mooie desktop (zeg <€1000) mogelijk is.

En alsjeblieft, ga niet op basis van deze gegevens beweren dat de PS4 mooiere beelden op het scherm tovert dan de Xbox One, en dat de PC nog 2x mooier is, want dat is gewoon niet waar. Theoretische cijfers zijn één ding. In de praktijk mag je blij zijn als je de helft van de theoretische cijfers haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Fighter
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-01-2024
Xbox en ps4 hebben niet dezelfde CPU, die van Microsoft is custom made, wel gebaseerd op die jaguar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Verwijderd schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 18:12:
Zowel de Xbox One als de PS4 hebben een 8-core jaguar rond de 1.6Ghz, waarvan de performance ongeveer overeen komt met een low-end ivy bridge: pricewatch: Intel Celeron G1610 Boxed.

Op GPU gebied heeft de Xbox One 768 GCN shaders op 800Mhz, en de PS4 1152 shaders op eenzelfde kloksnelheid. Dat komt ruwweg overeen met respectievelijk een HD 7790 (640 shaders @ 1Ghz) of HD 7850 ( 1024 shaders @ 900Mhz ).

Snelle benchmark van de 7850 tov. de snelste videokaart op dit moment: http://www.anandtech.com/bench/product/778?vs=764

Kortom, de hardware die nu in de PS4 of Xbox One zit is op GPU gebied ongeveer de helft van een flinke PC met single-chip GPU, en op CPU gebied ongeveer van het niveau van de traagste desktop CPU die je de afgelopen jaren bij intel kon krijgen. Een 'simpele' i7-4770k is 2-3x sneller, en dat is niet eens de meest high-end intel lijn.

Ter vergelijking, de CPU van de PS3 heeft een theoretische performance van 230.4 GFlops. Een courante CPU eind 2006 was de pricewatch: Intel Core 2 Quad Q9550, met 2.82 * 4 * 8 = 90 GFlops. De XBOX 360 doet 77Gflops, maar was er ook een jaar eerder.

Conclusie: waar de XBOX 360 en PS3 bij launch top-of-the-line hardware hadden, haal je deze console generatie ongeveer de helft van de performance in huis die met een mooie desktop (zeg <€1000) mogelijk is.

En alsjeblieft, ga niet op basis van deze gegevens beweren dat de PS4 mooiere beelden op het scherm tovert dan de Xbox One, en dat de PC nog 2x mooier is, want dat is gewoon niet waar. Theoretische cijfers zijn één ding. In de praktijk mag je blij zijn als je de helft van de theoretische cijfers haalt.
Klopt niet helemaal natuurlijk, de X1 GPU heeft zeker niet de performance van een HD7790, die 896(!) GCN cores heeft die op 1Ghz lopen. Wat jij bedoeld waarschijnlijk is de HD7770, die inderdaad 640 GCN shaders heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Correct, copy-paste fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-10 19:31
Ik verwacht dat over een jaar of 2 er toch wel zeer fraaie games op de Xone en PS4 komen, met name de opvolgers van games zoals the last of us en heavy rain zullen toch wel wat neerzetten denk ik?

Desalniettemin had ik graag gezien dat de hardware nog wat opgerekt was, om het gat met de pc in de loop der jaren iets kleiner te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unique93
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-07-2022
Verwijderd schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 18:12:

Op GPU gebied heeft de Xbox One 768 GCN shaders op 800Mhz, en de PS4 1152 shaders op eenzelfde kloksnelheid. Dat komt ruwweg overeen met respectievelijk een HD 7770 (640 shaders @ 1Ghz) of HD 7850 ( 1024 shaders @ 900Mhz ).

Bedankt! Naar zoiets was ik op zoek.

Toch erg spijtig dat de hardware behoorlijk matig is in deze generatie consoles als je het vergelijkt met de upgrade van de vorige generatie. Ik had er iig meer van verwacht, zeker als je je bedenkt dat de levensduur van de apparaten 10 of meer jaar is volgens MS/Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:23
10 jaar, dat zeiden ze over de PS3 ook.

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De PS3 is dan ook nog lang niet EOL. Sterker nog, ik geloof dat de PS2 pas dit jaar EOL is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
Ik bedoelde dan ook dat de tien jaar waarschijnlijk niet staat voor wanneer de opvolger uitgebracht wordt.

Op de PS3 maakten ze in het begin nog verlies op de hardware en kreeg je een High End game machine voor 600 euro. Met de PS4 krijg je een Mid End apparaat die 400 euro kost waar ze 100 euro winst op maken. De nieuwe consoles gaan er weer ervoor zorgen dat multiplatform games er beter uit gaan zien, wat dus ook goed nieuws is voor de PC. Maar als je kijkt wat voor hardware geweld en dan vooral GPU's over een jaar of drie voor de PC gaan verschijnen dan gaan de consoles heel erg hard de rem op multiplatform games voor de PC gooien. Met andere woorden deze nieuwe Mid End apparaten vallen erg tegen als next gen consoles en gaan binnen korte tijd de ontwikkeling in de gameindustrie wat graphics betreft weer een beetje tot stilstand brengen. Ze hadden deze consoles twee jaar geleden moeten lanceren en dan in 2016 de opvolgers uitbrengen. Erg jammer allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-10 19:35

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

De consoles zijn dan ook nog steeds ontworpen voor hdtv's op 1080p, waar huidige high-end PC hardware meer gericht is op 1440p en in kleine mate 4K. Daarnaast willen ze vast niet ALWEER verlies draaien vanaf lanceer datum.

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
Zolang er meer geld zit in de console gaming dan pc zal dit niet snel veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Blisterin_Bull schreef op zondag 17 november 2013 @ 00:17:
Daarnaast willen ze vast niet ALWEER verlies draaien vanaf lanceer datum.
Waarom niet? Ik heb altijd begrepen dat het grote console-geld in de spellen en de extra's zit, totaal niet in de console zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
Blisterin_Bull schreef op zondag 17 november 2013 @ 00:17:
De consoles zijn dan ook nog steeds ontworpen voor hdtv's op 1080p, waar huidige high-end PC hardware meer gericht is op 1440p en in kleine mate 4K. Daarnaast willen ze vast niet ALWEER verlies draaien vanaf lanceer datum.
Daar zit wel wat in dat de rekenkracht goed van pas gaat komen voor 4K. Maar hoeveel mensen gaan de komende jaren over op 4K? Hogere resoluties zoals 1440P zijn er ook al heel lang maar bijna iedereen gebruikt nog 1080P monitoren. Maar als over drie jaar 4K mainstream is dan heb je zeker een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik me afvroeg. Het performance verschil in specs tussen de X1 en PS4, is deze groter of kleiner als tussen de Xbox 360 en Ps3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
Vraag het anders aan iemand die in de toekomst kan kijken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In theorie bedoel ik. Praktijk zul je over een paar jaar pas weten inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Verwijderd schreef op maandag 18 november 2013 @ 22:19:
In theorie bedoel ik. Praktijk zul je over een paar jaar pas weten inderdaad.
In theorie? Lees anders even deze thread door, kom je vanzelf de technische specs tegen van de X1 en PS4.
Pagina: 1