EnnaN schreef op zondag 17 november 2013 @ 10:00:
Het is een soort mantra geworden om te roepen dat RAID geen backup is, en dan lijkt er direct zo van "als het geen critical data is dat 24/7 beschikbaar is, dan is het onzin" gedacht te worden
Ervaringsvoorbeeld: mijn fotos staan op een RAID (local) en worden gebackupped naar een RAID extern. De 2x dat ik een kapotte schijf had, was ik wel blij dat ik niet ALLES van de externe locatie hoefde te halen. Dat kan wel, maar is erg veel werk en kost tijd. Het is niet extreem duur en het is ZO FIJN dat je in bijna alle gevallen geen gebruik hoeft te maken van je backup. Tuurlijk, zoals iedereen zegt, het is geen vervanging in alle gevallen, maar als je om ervaring vraagt: ik heb nog nooit corruptie of domme verwijderacties hoeven oplossen met m'n backups, maar al wel 2x plezier van de raid gehad. just sayin.
Ok. Dan ga ik het even uitleggen voor de andere lezers, aangezien je het zelf niet duidelijk aangeeft maar wellicht onbewust impliceert dat RAID belangrijker is dan backups. Dat is het niet. Overigens geef je ook niet aan welk RAID level je gebruikt, maar we nemen maar voor het gemak aan dat het 1 of 5 was.
Dus als je simpelweg wilde zeggen dat je meer dan 2 keer het aantal disks moet kopen zodat je twee keer een RAID 5 (of 1 of 6 of whatever) array kunt neerzetten, dan had je gelijk. Tenminste wel als je bedoelde dat er een van de twee opslagdozen op een fysiek andere plaats moet staan en dat je niet real-time moet synchroniseren en dat je ook nog eens moet zorgen voor een degelijke retentie.
Dat jij blijkbaar je geld goed hebt uitgegeven aan opslag, heeft voorkomen dat je data kwijt bent geraakt, maar heeft ook voorkomen dat je veel tijd bent kwijtgeraakt. Prima als je daar geld voor over hebt. Maar als je zuinig wilt doen kies je eerst voor backups en daarna pas voor RAID als je dat het waard vindt.
Ik heb overigens tientallen keren corruptie opgelost met backups, misschien wel honderden keren verwijderacties ongedaan gemaakt en ook heel wat keren slecht nieuws moeten brengen aan klanten die de hand op de knip hebben gehouden en dus geenbackup hadden. Overigens heb ik ook een paar keer een falende RAID controller, falende drivers, falende besturingssystemen, falende scriptjes en boze ex-werknemers meegemaakt, en dan kun je hopelijk nog wat met je backups, want RAID gaat je daar niet helpen.
Het wordt tot vervelens toe herhaald, maar RAID is geen backup. Not even close. RAID gebruik je voor uptime en/of performance. Eigenlijk voor beschikbaarheid. Als iemand dat verzekert door meerdere servers zonder RAID configuratie achter een (of eigenlijk meer dan één) loadbalancer te plaatsen, dan vind ik dat ook prima. RAID is niet de enige oplossing.
Ik zou het prettig vinden als mensen RAID echt niet meer samen zouden gebruiken in één zin, want dat "RAID is geen backup" wordt inderdaad een beetje vervelend. Maar het blijft nodig het te roepen zolang er reacties komen zoals die van jou.
Is je data belangrijk? Dan moet je zorgen dat je backups hebt.
- geautomatiseerd
- gescheiden locaties
- voldoende retentie
Is beschikbaarheid ook belangrijk? Dan moet je zorgen voor redundancy.
- RAID (1, 5, 6, 10, 50, 60, hotspare(s))
- redundant controller (enterprise storage)
- meerdere systemen (active-active, failover, whatever), automatische (bijna real-time) synchronisatie
Dit tweede gaat wat mij betreft bijna nooit boven het eerste.