Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Eenvoudige doch goede versterker

Pagina: 1
Acties:

• fabulaus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-08 14:30
Mijn MUSE ta2024 versterker'tje heeft de geest gegeven. Hoewel het mogelijk enkel de voeding is was ik eigenlijk toch al van plan een betere/krachtigere versterker te gaan kopen. En daar heb ik jullie hulp bij nodig.

Ik heb een Philips 42pfl7676 met daaraan een Apple TV via HDMI. Vanaf de TV loopt nu een optische kabel naar een MUSE optical naar analoog (tulp) transformer die vooralsnog op de MUSE ta2024 versterker aangesloten zit. Deze versterker stuurt 2 JBL Control ONE speakers aan.

Nu was ik van mening dat de MUSE versterker niet voor genoeg "oomph" kon zorgen om een klein beetje bass uit de JBL's te krijgen. Het hoog was wel mooi zuiver en gedetaileerd in mijn beleving. De bass was echter helemaal niks.

Ik ben een absolute leek op audio gebied maar zoek nu dus een versterker die de JBL's wel fatsoenlijk aan kan sturen. Dit mag 2e hands in de omgeving (35km) van Apeldoorn of nieuw. Ik wil er eigenlijk niet meer dan €80,- aan kwijt, anders koop ik liever een compleet nieuwe set.

Minimale eisen:
  • 1 x Optische ingang of HDMI
  • 1 x tulp ingang (voor toekomstige platenspeler)
  • Genoeg kracht om optimaal de aanwezige bass uit de JBL's te krijgen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Stereoversterkers met optisch of HDMI ga je niet snel vinden. Bij stereo gebruik je vaak een losse DAC, en HDMI is meer iets uit de home cinema wereld. Ik heb de vraag al vaker gesteld zien worden, maar met weinig bevredigende antwoorden.

Als je 2e hands stereo wilt, kun je eens naar een amp uit de philips 900 lijn kijken. Ik weet dat die wel een coaxial digital in hadden. Optical wordt lastig ben ik bang.
En anders 2e hands naar een oudere home cinemaversterker kijken. Zonder HDMI zijn die best redelijk te krijgen. Kijk maar naar een Pioneer uit de VSX lijn oid.

Als je de eis van een digitale ingan laat varen, kun je eigenlijk bijna elke versterker 2e hands wel pakken die in je budget zit.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

uhm checkt foto van speaker

Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/-i7qbl55--c0/T2r5KBs0usI/AAAAAAAAAnM/BREshh6qzZw/s1600/IMG_20120322_130350.jpg

frequency response

Afbeeldingslocatie: http://www.soundandvision.com/images/archivesart/306jbl.3.jpg

En dan denk ik zomaar dat het niet aan de versterker maar aan speakers kan liggen
1 oomph en dat ding ligt uit elkaar denk ik dan

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 16-11-2013 16:24 ]

Iperf

• The Eagle

The Eagle

Mja, daar ga je idd niet heel veel bas uit krijgen. Dan kan het ook nog eens zomaar zijn dat de speakers teveel van de muse amp hebben gevraagd. Stel dat je nieuw zou moeten kopen, wat zou dan je budget zijn? Je zou deze JBL's ook als rears voor een 5.1 set in kunnen zetten natuurlijk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• fabulaus
Ik woon in een klein en redelijk gehorig appartement.. Zodoende voor een stereo opstelling gekozen omdat ik de buren graag te vriend hou. De JBL's waren met 85 euro voor 2 stuks vooral een goedkope keus hoewel de gevoeligheid en frequentie me niet tegen viel. Ik luister zelden op hoog volume maar vind het wel fijn als de muziek (van jazz tot modern klassiek) mooi vol klinkt. Is dit echt een ilusie met de JBL's?

Andere reden waarom ik voor deze speakers ben gegaan is het design. Ben nogal een sucker voor retro design en deze vind ik (voor deze prijs) daar mooi bij passen.

Ik heb laatst ook een setje Blueroom / Scandina Micropods gezien met actieve sub die tevens de speakers aanstuurt (=versterker). Is dit een betere keus dan te gaan proberen de JBL's vol te laten klinken?

• The Eagle

The Eagle

Voor een vol geluid moet je veel lucht in beweging brengen, en heb je over het algemeen grote drivers en volume nodig. Dat is iets wat de JBL's niet hebben, het zijn maar kleine speakers. Een subwoofer of een vloerstaander daarentegen heeft vrij veel volume. Als je naar de frequentieresponse van de JBL's kijkt zie je het al: pas vanaf ca 100hz beginnen ze echt te werken. Je zou een losse sub toe kunnen voegen, dat kan al veel schelen.

• fabulaus
Scheelt het dan nog dat ik ze in een kleine ruimte (20m2) en op kleine afstand (3m) heb staan? Ik heb overigens de "verbeterde" variant met een bereik van 80-20.000Hz en 89db gevoeligheid.

Edit: Is dit wat? Het retro design spreekt mij natuurlijk wel aan! http://link.marktplaats.nl/744678959

[ Voor 22% gewijzigd door fabulaus op 16-11-2013 19:45 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als het er niet uit komt maakt het geen ene moer uit in welke ruimte of welke versterker je gebruikt
80Hz is geen oopmh

e

[ Voor 16% gewijzigd door Fish op 17-11-2013 12:34 ]

Iperf

• The Eagle

The Eagle

Die philips is een mooi vintage dingetje. Maar wat mijn voorganger ook zegt: als de speakers niet gemaakt zijn om lage tonen goed weer te geven, gaan die er ook nooit uitkomen :)

Mocht je 200 euro budget voor nieuwe speakers hebben, kijk dan eens naar deze: http://www.correct.nl/art...=Klipsch+f10&ARTNR=432230
Ik heb zelf zijn oudere broertje (de F1) en daar komt een prima geluid uit, ook laag. Koop je er een leuk 2e hands versterkertje bij (ik draai zelf met Denon, prima 2e hands verkrijgbaar) en klaar ben je :)
Die Klipschen hebben sowieso een hoog rendement, dus nog makkelijk aan te sturen ook ;)

[ Voor 55% gewijzigd door The Eagle op 17-11-2013 17:30 ]

Pagina: 1