Waarom is mijn Crucial M500 223GB in plaats van 240GB? Dit grapje had ik ook al met mijn vorige hardeschijf en ik kan er wel een beetje pissig om worden. Moet Albert Heijn eens flikken met een zak chips hangen ze meteen aan de hoogste boom.
Iets met bits en bytes...
Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD
Omdat windows zich niet aan de standaarden houdt en jou het verkeerde getal voorspiegelt?
"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."
Maar als het allemaal 'oplichters' zijn, is het dan nog wel oplichting? Je krijgt overal immers exact hetzelfde.
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
For everything except data storage, kilo=thousand, mega=million, giga=billion.
For data storage on your computer, kilo=1024, mega=1024x1024, giga=1024x1024x1024.
Except that disk drive manufacturers use the "non-storage" numbers to describe their storage products, because a) they think it's simpler, and b) it makes their disk look bigger.
For data storage on your computer, kilo=1024, mega=1024x1024, giga=1024x1024x1024.
Except that disk drive manufacturers use the "non-storage" numbers to describe their storage products, because a) they think it's simpler, and b) it makes their disk look bigger.
Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD
Precies, het is makkelijk om een ander gelijk te betitelen als oplichter. Maar gezien zijn posthistorie is dingen uitzoeken niet z;n sterkste kant.PilatuS schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 14:58:
Grappig om te zien hoe boos mensen kunnen worden over iets dat ze gewoon niet begrijpen.
Voor de topicstarter: succes, lees en leer:
Wikipedia: Hard disk drive
[ Voor 8% gewijzigd door Fietsbel op 16-11-2013 15:01 ]
39
troll be obvious, owja dat grapje flikken ze ook, daarom is er 'NETTO gewicht' uitgevonden.
[ Voor 68% gewijzigd door analog_ op 16-11-2013 15:02 ]
Grappig dat je het aanhaalt. Wat dat gebeurd namelijk ook.dylanvana schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 14:55:
Moet Albert Heijn eens flikken met een zak chips hangen ze meteen aan de hoogste boom.
Wikipedia: e-teken
Iets dat ze gewoon niet begrijpen? Denk dat jij mij gewoon niet begrijpt
Iets met bits en bytes, denk het niet dan zou het verschil wel groter zijn?
Conclusie: Windows liegt? Ik kan dus max 223GB opslaan of wel gewoon 240GB.
Btw bedankt voor alle snelle reacties
Edit: thnx dynamikey had toch toch gelijk
Iets met bits en bytes, denk het niet dan zou het verschil wel groter zijn?
Conclusie: Windows liegt? Ik kan dus max 223GB opslaan of wel gewoon 240GB.
Btw bedankt voor alle snelle reacties
Edit: thnx dynamikey had toch toch gelijk
[ Voor 8% gewijzigd door dylanvana op 16-11-2013 15:06 ]
Fabrikanten gebruiken - zoals het hoort - de SI standaard van kilo, mega, giga: 10^x. Reken je dat om naar de in computertoepassingen veel gebruikte afwijkende vorm (2^x), dan krijg je dergelijke issues. Daarvoor is er sinds 1998 al een fenomeen zoals de "Kibibyte" en aanverwanten.
240GB ~= 223GiB
240GB ~= 223GiB
Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be
'windows liegt' vind ik trouwens wat ver gaan. Ik ken geen besturingsystemen (of uberhaupt software) welke de 1000KB / MB regel aanhoud. Ook geheugen werkt gewoon netjes met de oude standaard. Alleen opslagmateriaal moet zonodig de standaard gebruiken, omdat dat goedkoper is.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Onder linux kun je voor diskusage met 'du' de flags -h -H gebruik voor respectivelijk x^2 en 10^x tellingen.D4NG3R schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 15:08:
'windows liegt' vind ik trouwens wat ver gaan. Ik ken geen besturingsystemen (of uberhaupt software) welke de 1000KB / MB regel aanhoud. Ook geheugen werkt gewoon netjes met de oude standaard. Alleen opslagmateriaal moet zonodig de standaard gebruiken, omdat dat goedkoper is.
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Correct, maar ken jij distro's welke dit standaard op de 'officiele' standaard hebben staan? (Uberhaupt waarom zou je dat willen doen?).Keiichi schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 15:10:
[...]
Onder linux kun je voor diskusage met 'du' de flags -h -H gebruik voor respectivelijk x^2 en 10^x tellingen.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Je haalt zakken chips aan, maar zitten jouw zakken chips altijd tot de nok toe vol dan? Bij mij niet. Of weeg je elke zak om te kijken of er wel in zit qua gewicht wat er op de zak staat?
The devil is in the details.
Ook al snap ik het, helemaal kosher vind ik het niet.
1 GB zou gewoon 1 GB moeten zijn. En dus niet afhankelijk van "hoe je moet tellen". Hardeschjiven fabrikanten tellen dus anders, en wel juist op een manier dat het produkt meer GB heeft. Niets dat de HD fabrikanten mag tegenhouden om door 1024 te delen. Er is wel wat voor te zeggen om ze te verbieden door 1000 te delen.
1 GB zou gewoon 1 GB moeten zijn. En dus niet afhankelijk van "hoe je moet tellen". Hardeschjiven fabrikanten tellen dus anders, en wel juist op een manier dat het produkt meer GB heeft. Niets dat de HD fabrikanten mag tegenhouden om door 1024 te delen. Er is wel wat voor te zeggen om ze te verbieden door 1000 te delen.
Eigenlijk liegt Windows niet, want Windows geeft aan wat je daadwerkelijk na formatteren e.d. aan data kan opslaan.
Om dan te zeggen dat fabrikanten liegen, zou kunnen, maar ook dat is niet 100% correct daar er 2 standaarden zijn waarmeee gerekend kan worden.
Om dan te zeggen dat fabrikanten liegen, zou kunnen, maar ook dat is niet 100% correct daar er 2 standaarden zijn waarmeee gerekend kan worden.
Jij hebt nooit chips bij de AH gehaalt? Je mag blij zijn als de helft van de zak gevuld is met iets anders dan lucht.dylanvana schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 14:55:
Waarom is mijn Crucial M500 223GB in plaats van 240GB? Dit grapje had ik ook al met mijn vorige hardeschijf en ik kan er wel een beetje pissig om worden. Moet Albert Heijn eens flikken met een zak chips hangen ze meteen aan de hoogste boom.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Mensen moet snappen dat hardeschijven vroeger megabyte's waren er was toen maar een 2,4% verschil.Aangezien de schijven de giga en tera hebben gehaald heb je bij iedere stap 2,4% verlies(1000 en 1024 telling)
[ Voor 3% gewijzigd door Hippievogel op 16-11-2013 15:21 ]
Nope, niemand liegt ze gebruiken alleen andere eenheden.dylanvana schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 15:04:
Conclusie: Windows liegt?
Dat het onduidelijk is dat is een 2e, maar een auto die geadverteerd wordt met max snelheid 200 km/u snap jij hopelijk toch ook wel dat die geen 200 miles/h rijdt?
Dus jij wilt de kilo bij wet gaan herdefinieren in bepaalde sectoren? Want in de praktijk is het al geherdefinieerd in bepaalde sectoren en daar komt nu juist de verwarring vandaan...Reepje schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 15:14:
Er is wel wat voor te zeggen om ze te verbieden door 1000 te delen.
Ik heb wel weer een heerlijke discussie aangewakkert
dat er lucht in een zak chips zit heeft lijkt mij geen probleem? Toevallig laatst een zak chips gewogen en dit klopte gewoon! Hihi ^^
Ik kom met een ontzettend non-argument maarrrrr...tis nu eenmaal zo en dat kun je gewoon weten, dus...wen er maar aan

Over het algemeen koop je chips op basis van gewicht, niet op basis van volume.Hahn schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 15:12:
Je haalt zakken chips aan, maar zitten jouw zakken chips altijd tot de nok toe vol dan? Bij mij niet.
Nickname does not reflect reality
Probleem natuurlijk is dat Windows niet de "huidige, moderne" eenheden gebruikt. Ze noemen het KB, MB, GB en TB, terwijl ze in KiB, MiB, GiB en TiB rekenen.Gomez12 schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 15:25:
[...]
Nope, niemand liegt ze gebruiken alleen andere eenheden.
Dat het onduidelijk is dat is een 2e, maar een auto die geadverteerd wordt met max snelheid 200 km/u snap jij hopelijk toch ook wel dat die geen 200 miles/h rijdt?
Kortom, ze verkopen een auto waarvan ze claimen dat ie 200 mph kan, terwijl 'ie in feite slechts 200 km/h rijdt
offtopic:
En over de zakken chips: de extra ruimte zorgt er voor dat je chippies niet verkruimelen [ Voor 7% gewijzigd door Osiris op 16-11-2013 15:45 ]
Anoniem: 15758
De enige die incorrect rapporteert, is Microsoft Windows. Zij gebruiken GB terwijl ze GiB bedoelen. Andere operating systems waaronder Linux en UNIX (BSD) doen dit over het algemeen wel goed. KiB, MiB, GiB en TiB zijn daar gemeengoed. Soms met enkel de eerste letter (4G = 4GiB).
@dylanvana: waar jij op doelt is al een heel oude discussie. Kijk eens op de Wikipedia: Binary Prefix pagina. In het bijzonder zie je deze grafiek die het verschil bijhoudt tussen de legacy en binary units:

Aangezien dit om iets heel basaals gaat wat je overal kunt opzoeken, sluit ik bij deze het topic.
@dylanvana: waar jij op doelt is al een heel oude discussie. Kijk eens op de Wikipedia: Binary Prefix pagina. In het bijzonder zie je deze grafiek die het verschil bijhoudt tussen de legacy en binary units:

Aangezien dit om iets heel basaals gaat wat je overal kunt opzoeken, sluit ik bij deze het topic.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.