Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik heb laatst een iPad 1 16GB Wi-Fi gekocht. Misschien vraag je je af waarom ik nog zo'n oude koop, maar dat was omdat ik geen zin had om er veel aan uit te geven en omdat ik hem toch alleen maar gebruik om te browsen, te mailen en films te kijken. Daar is een iPad 1 best geschikt voor.

Ik vind het echter wel leuk om er een beetje mee te klieren. Ik heb hem dus gejailbreakt. Wat ik nu wil doen ( omdat ik denk dat hij dan een stuk sneller zal zijn en omdat ik geen echt spannende functies van iOS 5 nodig heb) is hem, zoals de titel zegt, restoren naar iOS 3 of 4, waarmee hij dus gelanceerd werd.

Wat ik tot nu toe ervan begrepen heb is dat Apple stopt met het "signen" van hun IPSW's zodra er een nieuwe versie is en dat je ze daarom dan niet meer kan installeren. Wat er ook nodig is om een IPSW te installeren is een SHSH blob: een soort van digitale vingerafdruk van je apparaat. ( Wat mij leid tot de vraag wat de relatie tussen signen en SHSH blobs is: waarom kan naast jij ook Apple IPSW's signen met een SHSH blob?) Mocht ik hier iets fout hebben, dan word ik graag gecorrigeerd. Heb er al behoorlijk wat leesvoer over opgezocht, maar ik kan het niet duidelijk krijgen.

Tools die ik tot mijn beschikking heb zijn Redsn0w, Bluefreeze en Ifaith. Ook kan ik aan vrijwel alle benodigde IPSW's komen ( die zijn te downloaden) en heb ik de SHSH blobs van mijn installatie op iOS 5.1.1.

Ik zie echter door de bomen het bos niet meer. Zodra ik met Ifaith via DFU pwner de SHSH blobs opsla, worden die opgeslagen met een .ifaith extensie. Dan open ik die met Bluefreeze en gebruik ik de Bluejay optie om die SHSH blob te downgraden naar iOS 4.2.1. Echter, wanneer ik een IPSW van iOS 4.2.1 met de net genoemde SHSH blob wil "stitchen " in Redsn0w zodat ik die kan installeren op mijn iPad, kan Redsn0w alleen maar SHSH blobs met de .plist of de .shsh extensie gebruiken. De blobs renamen naar .plist of .shsh werkt niet.

Wat ik dus in het kort heb gedaan:
Ifaith-DFU pwner- SHSH blobs pakken
SHSH blobs openen met Bluefreeze- blobs downgraden naar 4.2.1
IPSW van 4.2.1 in Redsn0w proberen te stitchen met naar 4.2.1 gedowngrade blobs- kan niet vanwege het feit dat Redsn0w alleen om kan gaan met blobs met een .SHSH of een .PLIST extensie. Renamen helpt niet.

Dit levert dus een probleem op, want nu kan ik niet de IPSW van 4.2.1 stitchen met de aangepaste SHSH blob waardoor ik hem niet kan installeren op mijn iPad.

Ik heb ook al in Bluefreeze de Bluejay 2.0 optie geprobeerd, maar eerlijk gezegd snapte ik niet echt veel van wat ik aan het doen was daarmee en toen ik de .IPSW die ik daarmee maakte probeerde te installeren kreeg ik een error in iTunes.

Ook waren er stukken die beschreven dat het mogelijk was om een .IPSW te installeren zonder SHSH blobs, maar dat ging alleen maar over van iOS 5.1.1 naar iOS 5.0.1. Er werd niets gezegd over downgraden naar iOS 3 of 4.

Op welke manier kan ik dit doen? Is het überhaupt nog mogelijk om een iPad 1 naar iOS 3 of 4 te krijgen?

Mocht ik hier iets compleet fout doen of hebben jullie meer details nodig dan hoor ik het graag, dan zet ik die erbij. Ik ben echter even door mijn ideeën heen en zie door de bomen het bos niet meer. Hulp word gewaardeerd.

Edit: ik heb ook nog geprobeerd terwijl Tinyumbrella een TSS server draait te upgraden ( dit zou de hostfile aanpassen waardoor iTunes de IPSW zou moeten goedkeuren zodat hij gaat installeren) naar ook dat werkt niet. Ik krijg afhankelijk van de instellingen een error 1600 of een error 3149. Uiteraard al geprobeerd om die op te lossen, maar tot nu toe werkt niets.

PS. Ik neem aan dat dit het goede subforum is, mocht hij verkeerd staan is het verzoek dat hij naar het goede subforum verplaatst word.

[ Voor 5% gewijzigd door 461943 op 16-11-2013 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:38
Je zit dus al op iOS 5.
Je kan alleen SHSH blobs opslaan als je nog op die firmware versie zit.
Je kan niet van iOS 4 SHSH blobs opslaan als je op iOS 5 zit.
Als je de SHSH blobs niet hebt kan je niet meer downgraden.

http://www.redmondpie.com...od-touch-how-to-tutorial/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Topicstarter
larsiey schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 14:47:
Je zit dus al op iOS 5.
Je kan alleen SHSH blobs opslaan als je nog op die firmware versie zit.
Je kan niet van iOS 4 SHSH blobs opslaan als je op iOS 5 zit.
Als je de SHSH blobs niet hebt kan je niet meer downgraden.

http://www.redmondpie.com...od-touch-how-to-tutorial/
Dat weet ik, maar met Bluefreeze kan je de blob die je van je iPad afhaalt downgraden naar oudere versies, wat ik dus ook gedaan heb. Nu heb ik dus geprobeerd om die aangepaste blob samen te voegen met een IPSW die overeenkomt met de versie waarnaar ik die blob gedowngrade heb, maar dat wil weer niet omdat Bluefreeze de blob opslaat in een .ifaith extensie en Redsn0w ( waarmee ik de twee dus samen wil voegen) die extensie niet kan openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Topicstarter
Bump.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-05 14:23
ik schat dat je even een ander soort forum moet zoeken. Ik denk namelijk niet dat veel mensen hier actief een iPad 1 downgrade najagen. En on topic, ik zou zeker voor ios 4 gaan. 3.2 was net wat te beperkt (nul multitasking) maar dan zou je in principe weer een frisse en rappe ipad hebben.

Het is echt zonde dat Apple de iPad 1 zo heeft verneukt met ios 5. Aangezien de iPad 1 op ios 4 nog voor heel veel mensen goed genoeg is.

mocht het je trouwens lukken, maak dan even een mooie tutorial? Kun je veel mensen blij mee maken denk ik zo.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarShadow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-05 09:40
Als ik een tip mag geven, download ''Springtomize 2'' uit Cydia.

Met deze jailbreak app kun je onder andere het systeem aanpassen aan je personlijke voorkeuren.
Maar kunt ook diverse funcities in je bestuuring systeem uitschakelen.

Denk dat dit de snelste en makkelijkste oplossing is, aangezien je dan niet hoeft te downgraden en alle funcities die je niet wil gaan gebruiken uit kan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Topicstarter
MenN schreef op maandag 18 november 2013 @ 11:05:
ik schat dat je even een ander soort forum moet zoeken. Ik denk namelijk niet dat veel mensen hier actief een iPad 1 downgrade najagen. En on topic, ik zou zeker voor ios 4 gaan. 3.2 was net wat te beperkt (nul multitasking) maar dan zou je in principe weer een frisse en rappe ipad hebben.

Het is echt zonde dat Apple de iPad 1 zo heeft verneukt met ios 5. Aangezien de iPad 1 op ios 4 nog voor heel veel mensen goed genoeg is.

mocht het je trouwens lukken, maak dan even een mooie tutorial? Kun je veel mensen blij mee maken denk ik zo.
Ja, het verbaasde me wel dat er niet meer mensen reageren, maar misschien gaan veel Tweakers snel over op een nieuwer. Mocht het lukken kan ik dat inderdaad wel doen, moet ik alleen wel een goed plek vinden om dat te publiceren.
WarShadow schreef op maandag 18 november 2013 @ 11:20:
Als ik een tip mag geven, download ''Springtomize 2'' uit Cydia.

Met deze jailbreak app kun je onder andere het systeem aanpassen aan je personlijke voorkeuren.
Maar kunt ook diverse funcities in je bestuuring systeem uitschakelen.

Denk dat dit de snelste en makkelijkste oplossing is, aangezien je dan niet hoeft te downgraden en alle funcities die je niet wil gaan gebruiken uit kan schakelen.
Dat klinkt goed, ik zal het eens proberen.

Edit: Springtomize is inderdaad een leuke app, maar het is niet precies wat ik zoek. In de reviews van de originele iPad lees je dat ze voor geen enkele handeling echt hoeven te wachten, en dat lijkt me wel leuk om te hebben. Toch nog eens wat andere fora langsgaan dan maar.

[ Voor 8% gewijzigd door 461943 op 18-11-2013 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 09:02

dread

Sluwe vlaming

MenN schreef op maandag 18 november 2013 @ 11:05:
Tutorial zou fijn zijn :) Ik wist niet dat het kon maar ik wil ook wel een snelle ipad 1.

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Topicstarter
Omdat Dread reageerde en er dus blijkbaar nog interesse in is een update: Het is me gelukt om met Sn0wbreeze de .ifaith blobs van iOS 5.1.1 die gemodificeerd zijn om met iOS 4.2.1 te werken in een IPSW van iOS 4.2.1 te stitchen. Daarna heb ik de iPad in Pwned DFU mode geplaatst, en alles lijkt te werken. Dus, ik ging installeren.

Helaas ging het goed tot het einde, want dan krijg ik error 37. Ik heb geprobeerd om Tinyumbrella een SSH server te draaien om die error te laten verdwijnen, maar niets werkt, ik heb alles wat ik kon vinden en kon bedenken geprobeerd. Ook de hosts file op alle mogelijke manieren aangepast, geen resultaat. Wel heb ik het voor elkaar gekregen om een andere error ( error 1600) te krijgen, maar dat is dan ook alles.

Misschien kan iemand anders proberen om dit ook te doen om te kijken of hij ook een van die errors krijgt?

Wat je dan dus moet doen:
SHSH blobs van iOS 5.1.1 opslaan
IPSW van iOS 4.2.1 downloaden
Je opgeslagen blobs met Bluefreeze aanpassen om ze te laten werken met iOS 4.2.1
Met Sn0wbreeze de IPSW en de blobs stitchen
Je iPad in Pwned DFU mode plaatsen
De IPSW installeren met iTunes

Ik ben benieuwd of iemand dat kan en wil doen en wat de resultaten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Excuses voor de kick, maar dit topic is precies waar ik naar op zoek ben.

Heb een iPad 1 gekocht, met als doel om aan de muur te hangen (domotica). Nu staat er 5.1.1. op, maar over het algemeen schijnt 4.3.3. de beste performance te geven op dit oude beestje.

Heb met iFaith gekeken welke SHSH blobs er zijn, en helaas alleen die van 5.1.1. die ik net gedumpt heb :-( Kan ik 4.3.3. nu helemaal vergeten?

Alle tutorials die ik vind zijn allemaal maar een beetje vaag. Heb ook geen zin om de iPad te slopen :/
Volgens mij komt het er op neer dat zolang je geen SHSH blobs hebt van een oudere firmware, je het downgraden wel kunt vergeten.

[ Voor 90% gewijzigd door ThinkPad op 12-07-2014 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi98
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-05 15:37
Ik had tot voordien ook nog een iPad 1, maar die heb ik nu aan mijn tante gegeven en ikzelf heb al enkele maanden een iPad 4. Nu klaagt zij dat de tablet nogal traag is. Er draaide iOS 5.1.1 en ik heb 'm gejailbreakt. Bleek dat ie nog SHSH blobs had t/m versie 3.2.2. Dan heb ik snel n backup gemaakt van haar belangrijkste gegevens en bij wijze van test terug 3.2.2 eropgezet. Wat bleek: de iPad werkt zeer vloeiend, quasi vergelijkbaar met een nieuwe iPad 4 (of zelfs Air maar dt kan ik niet vergelijken), maar er was 1 groot probleem: via de App Store kon ik bijna geen enkele app installeren omdat de iOS-versie gewoon te oud was en bovendien waren er ook nog heel wat glitches en onleesbare lettertypes in de App Store applicatie. Ook met Safari waren er een aantal problemen: de browser was dusdanig verouderd dat sommige sites niet meer compleet of met foute layout inlaadden. Daarom heb ik er iOS 4.3.3 opgezet, dit is een versie waarop nog een redelijk aantal apps draaien, met 4.2.1 zul je veel minder apps kunnen installeren omdat dat de laatst ondersteunde versie was voor de iPhone 3G, en Apple spoorde developers daarna aan om af te stappen van ARMv6-devices (waaronder dus de iPhone 3G), dus de minimum vereiste iOS-versie steeg bij vele apps naar 4.3. In gebruik vind ik 4.3.3 ongeveer even snel als 3.2.2, maar het is wel wijs om af en toe in de multitasking-switcher een aantal apps af te sluiten, het beperkte RAM-geheugen van de iPad 1 zit namelijk erg snel vol. Dus als je iMessage en nog een aantal kleine features kan missen zou ik je zeker aanraden om te downgraden naar 4.3.3. Om dit te doen zet je de iPad in DFU mode (toestel uitschakelen, 10 seconden home+powerknop indrukken, daarna powerknop loslaten en dit terwijl de iPad aan de PC met iTunes is aangesloten. Dan herstel je de 4.3.3 firmware, die je kan vinden op een site als felixbruns.de, door shift+linkermuis te klikken op de herstelknop in iTunes, zodat je het firmware-bestand handmatig kan selecteren.) Als dit niet lukt raad ik je aan om je hosts-file op je PC aan te passen, hoe je dit doet vind je hier:
http://www.saurik.com/id/12 onder het kopje 'Bypassing the overlord'. Deze aanpassing in de hosts-file zorgt ervoor dat iTunes niet meer bij Apple zal checken om te zien of de iPad gemachtigd is om een oudere iOS-versie te draaien. Dit truukje werkt wel enkel bij de iPad 1 en een handjevol oudere iOS-devices.

Allessinds veel succes & plezier gewenst met je 'nieuwe' iPad 1!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Geen blobs dus helaas is het: ;w 4.3.3. Ik zit vast aan 5.1.1.

Gebruik overigens wel Chrome ipv Safari. Wel een oudere versie, omdat veel apps niet willen installeren. Chrome lijkt het wat vlotter te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-05 14:23
Ik heb zojuist nog een oude iPad 1 gedowngrade naar 4.3.5. Ik heb voor 4.3.5 gekozen om zo'n grootst mogelijke app compatibiliteit te hebben, een jailbreak was toch niet de bedoeling voor het nieuwe gebruiksdoel. De iPad had alle SHSH blobs van 3.2 tot en met 5.1.1 netjes in cydia staan, dus dat was mooi meegenomen.

Al met al ben ik niet heel lang bezig geweest. Via Redsnow was het binnen 15 minuten gebeurd. Via een website het juiste ipsw bestand gedownload, ingeladen in redsnow. De blobs werden vanzelf voor me van de Cydia servers afgeplukt en voila. iOS 4.3.5 stond erop.

En WOW wat een verschil, dit oud beesje is weer heel bruikbaar voor wat mailen, simpele apps, fotos kijken of een paar spelletjes. Dus voor iedereen met een iPad 1, overweeg zeker even een downgrade naar 4.3. Zeker nu Apple ook aanbied om oudere versies van een app voor je te installeren is er nog best wat compatibiliteit met apps. Bijv Facebook werkt, youtube werkt IMDB en nog vele anderen.

Issues waar ik tegenaan loop:
- Geen iCloud, dus helaas geen fotostream. Dat is wel erg jammer.
- Contacten synchroniseren gaat niet via gmail of CardDAV. Moet je dus via iTunes doen.
- Find my iPhone heeft kuren om de iPad 1 te vinden, de andere apparaten op het account worden wel herkent.
- de oude versies van Keynote, Numbers en Pages worden niet geïnstalleerd. Wellicht kan ik dit via itunes alsnog voor elkaar krijgen.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Pagina: 1