Kan iemand mij helpen. Ik wil een Synology DS214 kopen, een 2-bay nas, ik zit met het probleem dat ik niet weet welke raid mode ik moet kiezen. Ik weet wat welke raid inhoud en weet dat voor een 2-bay nas alleen raid 0 of 1 mogelijk is. het gaat hier om een nas voor thuisgebruik en zal gebruikt worden om muziek en video's vanaf te streamen maar ook om (kostbare) foto's op te slaan. Ikzelf heb zitten denken aan raid 0, maar als dan één van de twee hardeschijven crashed heb ik een probleem want dan is alle data weg. Kan iemand mij hier goed advies over geven?
Raid 1, en iedereen gaat het daarmee eens zijn hier op het forum.
Raid 0 is alleen voor betere prestaties. Die heb je 1. niet nodig en 2. wil je niet het gevaar lopen dat één van de twee schijven kapot gaat. Succes
Raid 0 is alleen voor betere prestaties. Die heb je 1. niet nodig en 2. wil je niet het gevaar lopen dat één van de twee schijven kapot gaat. Succes
Raid 1. Zoals hierboven genoemd, je wil niet het risico lopen dat de data van 2 schijven weg is bij een schijfcrash van 1 van de 2.
Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600
En let vooral op, want het kan niet vaak genoeg herhaald worden: RAID is geen backup!
Je hebt het over kostbare foto's. Zorg dan dat je altijd een backup hebt. RAID1 telt niet als backup.
http://www.overclock.net/...-is-not-a-backup-solution
Je hebt het over kostbare foto's. Zorg dan dat je altijd een backup hebt. RAID1 telt niet als backup.
http://www.overclock.net/...-is-not-a-backup-solution
Kan ik er ook voor kiezen om helemaal géen RAID setup te kiezen, wat gebeurt er dan als 1 van de 2 schijven crashed? Of moet ik een RAID setup te kiezen?
Ik heb zelf een 2 disk nas met een 2 en 3tb schijf. Ik heb op beide verschillende data staan (veelal films).
Als je 2x een schijf doet zonder raid heb je gewoon 2 schijven om dingen op op te slaan. Als er 1 defect gaat ben je gewoon 'kwijt' wat er op die respectievelijke schijf staat.
De meeste hebben wel een E-sata of USB poort waar je desnoods nog een hardeschijf aan kunt hangen en intern op de nas een backup kunt draaien.
Als je 2x een schijf doet zonder raid heb je gewoon 2 schijven om dingen op op te slaan. Als er 1 defect gaat ben je gewoon 'kwijt' wat er op die respectievelijke schijf staat.
De meeste hebben wel een E-sata of USB poort waar je desnoods nog een hardeschijf aan kunt hangen en intern op de nas een backup kunt draaien.
Dat kan, dat heet JBOD (Just a Bunch Of Disks). Dan heb je gewoon 2 schijven waar je verschillende dingen naar toe kan schrijven. Eigenlijk zoals het er in een "normale" windows computer ook uitziet.Verwijderd schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 13:18:
Kan ik er ook voor kiezen om helemaal géen RAID setup te kiezen, wat gebeurt er dan als 1 van de 2 schijven crashed? Of moet ik een RAID setup te kiezen?
Ik denk dat ik nu mijn keuze wel heb laten vallen op RAID 1, alleen dan heb ik nog de volgende vraag: welke harde schijven moet ik gebruiken? Welke raden jullie aan? Seagate Barracuda schijven of WD Red schijven?
Voor RAID1, dan zouden RED schijven beter zijn dan de GREEN, maar ik heb dan ook geen ervaring met de Seagates.
Pagina: 1