Toon posts:

Kosten data buiten de bundel vodafone GEEN aanrader

Pagina: 1
Acties:
  • 1.151 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lekker vroeg in de rij gestaan voor een iphone voor mijn dochter met red abo. 4gb onbep bellen en sms, 50 euro met verzekering erbij. dat wil ik wel uitgeven.
Sinds mei geen problemen, normale rekeningen.. vorige maand 200 euro en deze maand 385 euro. Vast bedragen waar een hoop mensen niet van schrikken maar ik dus wel.
4gb dus opgemaakt en iets meer dan 3gb boven de bundel gebruikt de laatste maand en die daarvoor ik dacht 1,5. Waar gaat het aan op? Snapchat, instagram en youtube.

Simpel gezegd, de kosten zijn bekend, dat staat in de voorwaarden, je krijgt een sms als je bundel een eind op is maar wat doet een tienerdochter (bijna 14) met die info.. niets natuurlijk. Nog 500mb, het zegt ze niets en dus gaan ze gewoon verder met waar ze mee bezig zijn.

Oplossing is simpel, ze krijgt mijn tmobile abo, die knijpen na de bundel de snelheid en dan kun je alleen nog een wappje sturen en verder is de 64kb niet genoeg om iets anders te doen.
Dat is dan ook intussen geregeld.

Wat me eigenlijk toch dwarszit is dat je zo enorm veel moet betalen voor de gebruikte data, 3 gb meer dan het abo kost je dus 274 euro meer. Bij lycamobiel (bijvoorbeeld) krijg je 3gb voor 10 euro (oke, langzamer enz..) maar de verhouding is gewoon weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hommer
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-10 14:22
...maar de verhouding is gewoon weg.
Noem mij een zeikerd, maar bij mij waren de verhoudingen al weg toen je je dochter van bijna 14 een iPhone kocht... Hoe moet dat kind nog waarden leren?

t.k.a. sig space t.e.a.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-10 15:13
Ik denk dat hetgeen je zo dwarszit, is dat je de situatie volledig verkeerd hebt ingeschat en nu de hoofdprijs betaald. De kosten waren bekend, het was echter onbekend dat het zo nadelig zou uitpakken omdat je dochter ruim over de limiet gaat.

Waar ik wel van schrik, wat moet een puber van 14 met een dure telefoon (meer dan 500 euro) en een abonnement van 50 euro per maand? Dat is net zo abnormaal als zeggen dat sommige mensen een rekening van 200 euro normaal vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-10 21:53

3DDude

I void warranty's

hommer schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 12:50:
[...]

Noem mij een zeikerd, maar bij mij waren de verhoudingen al weg toen je je dochter van bijna 14 een iPhone kocht... Hoe moet dat kind nog waarden leren?
Helemaal mee eens,
een meisje van 14 met een iphone en een abbo van 50 euro per maand? Sorry?
8)7 |:(

Het is toch algemeen bekend dat je boven je datalimiet gaat betalen, en veel ook.
Ik snap ook niet wat ze allemaal doet dan met die telefoon, want 4GB is echt heel veel..
Vraag of ze op dr school / thuis enz gewoon WiFi kan gebruiken? ipv 3G is misschien een idee?

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cohn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-10 09:07
LIKE :Y
hommer schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 12:50:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Laatst online: 12-10 23:49

SambalBij

We're all MAD here

Mooie gelegenheid voor een stukje opvoeding* :)
Neem aan dat ze zakgeld krijgt? (Neem aan nog geen bijbaantje op die leeftijd)
Even duidelijk uitleggen hoe die limiet werkt, en waar ze het verbruik kan zien (Onder 'Settings -> Cellular' of via de My Vodafone app) en vanaf volgende maand gewoon inhouden op het zakgeld...
En gaat ze er verder overheen dan het zakgeld reikt, dan heb je vast nog wel ergens een ouwe rammelige Nokia met een prepaid kaartje... Kan ze in geval van nood bellen of gebeld worden, en verder niks...
Beste manier waarop ze het leert :)
(Anders is het 'boeie.. pappa betaald toch wel' - Even de pubers generaliserend, ik ken je dochter natuurlijk niet)

Edit: Ja, over de limiet gaan is duur, maar dat is van te voren bekend en dat accepteer je als je het abonnement afsluit :)

* - (Ik wil hier uiteraard niet mee zeggen dat je je dochter niet goed zou opvoeden ofzo; maar ik ken genoeg pubers die prima normen en waarden meekrijgen, maar die ook snel weer vergeten wanneer ze de deur uitlopen)

[ Voor 28% gewijzigd door SambalBij op 16-11-2013 13:03 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Laten we achterwege laten wat ik mijn kind wel en niet geef, dat is iets wat ik beslis. Kinderen van 13-14 zijn niet meer de kinderen van 13-14 van weleer. Ze is ook niet de enige in de klas met een i5 hoor, dat is echt niet iets wat bijzonder is.
"dat" kind (liever je dochter) weet heus wat waarden zijn, ze moet ook sparen voor zaken, je wilt uggs, prima, ik betaal de helft en andere helft komt van je eigen rekening, zakgeld, geld van verjaardag, kerst, oudjaar enz.
Waarom is 50 euro duur? Abo is 39,50 en daar zit een verzekering bij voor de telefoon. Een abo is zo 35 euro dus niet bijzonder.
Dat het duur is om over een limiet te gaan is ook duidelijk.
Dat 3gb 275 euro moet kosten, daar gaat het om.

Vodafone is sponsor van the voice, daar kijken een berg kinderen naar, die kiezen daar in een winkel wellicht ook voor vodafone en als ze dan wat liedjes luisteren op youtube ben je een hoop geld kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistolebob
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-09 19:46
Koop die iPhone los en neem een *bliep kaartje: onbeperkt data met een snelheid van 48KB/s :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-10 15:13
275 euro voor 3gb is zeker duur, maar dat is de manier hoe Vodafone geld verdiend. Een trend die je bij andere bedrijven/producten ook ziet (duur flesje bronwater in het restaurant, entree betalen voor een club en dan alsnog betalen voor het toilet, bouwbedrijven die goedkoop lijken maar hoge meerwerk tarieven hebben, etc...). Naar mijn idee totaal geen waardige manier van een bedrijf runnen, maar zo werkt het. Gelukkig zijn er verschillende aanbieders (alleen irritant dat je er op deze manier mee wordt geconfronteerd).

[ Voor 6% gewijzigd door rvtk op 16-11-2013 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-10 02:19
Verwijderd schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 12:46:
Bij lycamobiel (bijvoorbeeld) krijg je 3gb voor 10 euro (oke, langzamer enz..) maar de verhouding is gewoon weg.
Dan zit je dus duidelijk bij de verkeerde provider. :X

Ze heeft dus 7 gb verbruikt, dat is echt wel heel erg veel. Leg haar eerst eens uit dat er ook zoiets als wifi bestaat dat en sneller en meestal stabieler en goedkoper is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinokkioTV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-10 22:54
Mijn dochter van 14 heeft een iphone, mijn zoon van 12 ook. Vindt er gerust iets van, ik sta achter deze keuze. Laatst was m'n zoon met de fiets gevallen en wist niet waar hij was, gelukkig wist "find my iphone" het wel. Reken maar dat dit al heel wat waard is ;)

Allebei een abonnement bij Vodafone met datalimiet, allebei de My Vodafone app. En allebei kijken ze dagelijks hoe ze er voor staan. Kwestie van vooraf uitleg geven en regelmatig even bespreken.

Natuurlijk zijn die kosten buiten de bundel belachelijk, zowel voor bellen als voor data. Maar door het abonnement aan te gaan, kies je hier, al dan niet bewust, wel voor. Vervelend, dat wel.

[ Voor 17% gewijzigd door PinokkioTV op 16-11-2013 13:11 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Sorry je krijgt dus een rekening van 200 euro en dan doe je daar niks aan zodat je dus volgende maand weer een enorme rekening krijgt? Ik bedoel, 1x kan gebeuren maar daarna doe je er toch wat aan?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 12:59:
Dat 3gb 275 euro moet kosten, daar gaat het om.
Dat is ook meer dan belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-10 14:11
Goedkoop kan duurkoop zijn. In de wereld van de mobiele telefoon/abonnementen zijn de bundels niet het enige wat telt!

Zeker bij een mobiele provider is het belangrijk om de voorwaarden goed door te hebben. De ene provider sluit de dataverbinding af als de bundel op is, de andere provider verlaagd de snelheid van de dataverbinding en nog een andere laat je per MB/GB betalen. Bij deze laatste voorwaarde is 0.10 tot 0.15 euro/MB de prijs die deze providers daarvoor vragen.

Iedere provider heeft zijn eigen wijze, en duidelijk zit jij niet te wachten om op het opletten of je dochter niet bijna 2 keer zoveel dan haar bundel verbruikt. Dus kan je dan beter zoeken naar de eerst 2 varianten, want dan loop je geen risico op een gepeperde rekening.

Ik vind het belachelijk dat je dochter de eerste maand 1,5GB en de tweede maand 3,2GB extra data gebruikt en dat ze daar kennelijk na de eerste maand mee weg kan komen.

Wat verwacht jij eigenlijk? Dat je zomaar 3,2GB extra kan gebruiken en dat je daar geen gepeperde rekening voor krijgt? Dat je net zo goed de kleinste mogelijke databundel kan nemen, omdat als je buiten de bundel gaat een provider nauwelijks meer berekend voor verbruik?

Vodafone hanteert gewoon hun business model. Een model dat kennelijk niet bij jouw dochter past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na de eerste maand is er natuurlijk over gesproken, uitleg geven.. ja hoor, ook gedaan. Het draadloze netwerk op verdieping 1 welke ook verdieping 2 moet verzorgen van internet lag eruit. Ik gebruik dat niet en is me dus niet opgevallen (ze slaapt op de bovenste verdieping) Het overgrote deel van de kosten voor maand 2 komen voort uit dat gegeven. De 1e 5 maanden is er ook niets aan de hand geweest, was er nog ruim over (rond 1,5 gb).
Alle opvoedkundige adviezen zijn prettig maar niet de vraag, de kosten voor de extra mb's zijn te hoog, dat is mijn mening / stelling.
Het businessmodel van vodafone is verdienen aan de extra minuten of mb's, ook nog prima maar dan wel in verhouding met de afname, wat kreeg ik en wat mag dat in alle redelijk kosten.
5x zo duur per mb? Of is 30x zo duur acceptabel.

Bronwater is wel een goede, laatst heerlijk hapje gegeten (mag je eigenlijk duurder voer aanbieden aan je kind dan een happy meal <insert cynical smile here> :-) ) en dan neem ik ook die fles tafelwater, dat kosten dan 5 euro, kan ik niet mee zitten. de 10 euro tip ook niet als ik naar mijn mening goed geholpen ben. Het gaat dus niet om het geld uitgeven.

Maar wel leuk om te lezen hoe erover gedacht wordt.. jammer dat je niet iedereen zijn leeftijd weet, dat kan ook nog verhelderend werken. En ik kom niet uit 91 nee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinokkioTV
Ik ben van 1971, mijn dochter van 1999. Ze weet hoe ze kan zien of ze op WIFI zit of niet.

Zoals ik al eerder aangaf, zijn die kosten natuurlijk belachelijk. Je kunt een poging wagen door een aardige (papieren) brief aan Vodafone te sturen en een beroep doen op coulance, geen idee of dit kans van slagen heeft. Maar in feite accepteer je dit verdienmodel door een abonnement af te nemen bij een dergelijke provider. Dat het zuigt, is een ding wat zeker is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
PinokkioTV schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 13:08:
Mijn dochter van 14 heeft een iphone, mijn zoon van 12 ook. Vindt er gerust iets van, ik sta achter deze keuze. Laatst was m'n zoon met de fiets gevallen en wist niet waar hij was, gelukkig wist "find my iphone" het wel. Reken maar dat dit al heel wat waard is ;)
Zo'n optie bestaat ook voor een 120 euro Android telefoon. Dat heet namelijk een app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Laatst online: 12-10 23:49

SambalBij

We're all MAD here

Verwijderd schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 20:04:
Maar wel leuk om te lezen hoe erover gedacht wordt.. jammer dat je niet iedereen zijn leeftijd weet, dat kan ook nog verhelderend werken. En ik kom niet uit 91 nee :)
Ik wordt over anderhalve week 35
Heb zelf geen kinderen, maar wel wat jaren ervaring met pubers van 11 tot 15 jaar oud (Leiding geweest bij een scouting groep)

Ondanks wat ik eerder zei dat je het van te voren wist en er voor hebt gekozen wat het buiten de bundel kost, ben ik het wel met je eens dat het natuurlijk veel te duur is per MB buiten de bundel. Totaal niet in verhouding. Zeker omdat je weinig keuze hebt voor de bundelgrootte.

Een paar jaar geleden had je nog semi-onbeperkt internet voor een tientje in de maand. Sindsdien zijn voor de providers de kosten-per-MB echt niet omhoog gegaan, eerder omlaag.
Ik kan me niet echt voorstellen dat providers heel veel variabele kosten hebben. Grootste kosten zitten lijkt me in de aankoop van de frequenties en de apparatuur. Beide zaken die ze toch moeten hebben onafhankelijk van hoeveel gebruik er wordt gemaakt. Hangt natuurlijk wel wat samen met de capaciteit, maar het lijkt me toch dat hoe meer het gebruikt wordt, hoe goedkoper het wordt per MB.

Vergelijk het eens met vast internet thuis. In 2001 betaalde je voor een KPN MxStream abonnement via XS4All van 1 Mbit iets van 80 euro per maand... Heb nu voor 30 euro minder 150Mbit...

Het is puur een ander verdienmodel. Er wordt tegenwoordig een heel stuk minder gebeld en ge-smsd. Het is nu omgedraaid tenopzichte van een paar jaar terug. Toen betaalde je (dik) voor de belminuten en smsjes (buiten de bundel) en had je internet erbij voor peanuts. Nu betaal je dik voor het internet, en kun je er onbeperkt bij bellen en sms-en.

Echte concurrentie is er ook niet. Zou er wel moeten zijn maar ze houden allemaal de prijzen hoog... Verhoogt er eentje de prijzen (wat al vreemd is in een concurrerende markt) gaat de rest netjes mee... Prijsafspraken anyone??

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mevrouw Kroes maar eens bellen :)
Maar ik ben het met je eens wat je schrijft, de 100-en miljoenen moeten ergens vandaan komen om de frequenties aan te schaffen.
Een brief gaat er niet komen, wellicht heeft het zin en hoogstwaarschijnlijk niet (denk aan roaming in het buitenland en mensen die soms wel 1000 euro kwijt waren. Daar hebben we nooit problemen mee gehad.

Opmerking over een app en android telefoon laten we maar even gaan.. daar gaat het hier ook al niet om, het hele apple/android fanboys and girls interesseert me nog minder dan niets.

Internet thuis, de start was inderdaad 100 gulden per maand voor allen het internet, daar zat in mijn geval niets bij verder. Zat je in de ochtend happy te kijken naar napster terwijl een liedje van 4mb binnen 11 minuten binnen was. Dat is niet meer hetzelfde :)
Ben overigens ook van 71 en dochter ook van 99.

Op zich zijn we het er wel over eens volgens mij dat de kosten te hoog zijn, al zijn ze vooraf bekend, al worden ze niet vooraf bekend gemaakt en moet je ze zelf uit de tekst van je contract halen. Mijn dochter weet ook hoe ze kan zien of ze wel of niet op wifi zit. 4gb zou ook genoeg moeten zijn zo bleek de maanden ervoor.

Dank aan de tmobile verkoper waar ik gisteren was om voor mijn abo een nano sim te halen en een adapter voor de VF sim.. ik vertelde hem het verhaal en hij hoorde het vaker. Sim kreeg ik gratis (normaal 10 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinokkioTV
CuBras schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 21:26:
[...]

Zo'n optie bestaat ook voor een 120 euro Android telefoon. Dat heet namelijk een app.
Natuurlijk heb je daar gelijk in. Daar zijn we ook geweest, maar dit haalt het niet bij wat Apple levert, zowel qua eenvoud (alle devices op 1 scherm) als qua accuratesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

TMC

De kosten zijn helemaal niet te hoog, je moet gewoon opletten. Dit is het business model van Vodafone, dat weet je van tevoren, je zet er zelfs je handtekening voor, en dan ga je achteraf klagen? Slaat nergens op.
Verwijderd schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 12:46:
Simpel gezegd, de kosten zijn bekend, dat staat in de voorwaarden, je krijgt een sms als je bundel een eind op is maar wat doet een tienerdochter (bijna 14) met die info.. niets natuurlijk. Nog 500mb, het zegt ze niets en dus gaan ze gewoon verder met waar ze mee bezig zijn.
Wat is hier precies natuurlijk aan? Je moet je kind gewoon de waarde van geld leren en niet zeiken op Vodafone. Heeft echt niks met de leeftijd te maken hoor. Toen ik 14 was had ik een prepaid telefoon en moest ik zelf beltegoed kopen als het op was. Ik wist toen tot op de cent nauwkeurig hoe duur een sms'je was.

Je kan het voor je zelf zoveel goed praten als je wilt, maar als je dochter twee maanden op rij dik over de bundel heen gaat en waarschuwingen negeert terwijl ze (zeker de tweede maand) wéét dat dit veel geld kost, dan kent ze waarde van geld niet en is ze te verwend. Dat kan gewoon niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05:57
Gelukkig doe je bij elke reactie je uiterste best om aan te geven dat je veel geld te besteden hebt. Je dochter zal er in de rest van haar leven last van hebben als ze ineens alles zelf moet betalen. Maar goed. Als je zoveel geld verdient verbaast het me dat je niet in staat bent de voorwaarden waarvoor je getekend hebt te lezen en begrijpen. Maar maak je geen zorgen, "gewone" mensen zijn hiervan allemaal niet onder de indruk. Mijn advies is om je voortaan eens beter te verdiepen in contracten die je aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dit lijkt me geen zinvolle discussie opleveren. Het is algemeen bekend dat data buiten de bundel duur is. Met alle data-monitoring-apps kun je het overigens ook prima bijhouden. Dit topic gaat dus op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.