Na 5 minuten game PC traag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 17:43
Goedemiddag,

Ik heb de volgende setup:
  • AMD Phenom II X4 965 - 3,4Ghz
  • 12 GB DDR3
  • MSI AMD 7870 - 2GB
  • Samsung SSD 830 - 128GB
  • Kale Windows 8.1 installatie (Drivers, origin en steam)
  • Alle drivers up-to-date (diverse geprobeerd).
Battlefield 4 en Sleeping Dogs draaien prima in het begin. Opeens na circa vijf minuten gamen (bij beide spellen) wordt mijn systeem ontzettend traag. Als ik daarna het spel afsluit blijft mijn PC traag.
Na een restart is mijn systeem weer prima en draaien de spellen ook goed (voor 5 minuten).

Iemand een geweldige tip hoe dit op te lossen?

Extra informatie:
Bij Sleeping Dogs gebeurd het altijd na een aantal minuten (paar keer getest)
Als ik Control Center kijk dan zijn mijn temps goed maar heeft mijn processor het druk (70 en 95%) (heeft die ook aan het begin van het spel). Als ik met Core Temp kijk dan stijgt de temp richting de 80 graden en daarna geeft die het niet meer aan.

Als ik vanuit het spel een snelle restart doe geeft mijn bios een CPU temp aan van 55 graden.
Zoals al eerder vermeld na de restart werkt het systeem weer hoe het zou moeten.

Videokaart komt niet boven de 40 graden uit.

Al ik sleeping dogs opstart geeft die 60 FPS aan. Ook al speel ik niet en blijf ik op dezelfde plek staan. na 5 minuten ongeveer dropt de FPS naar 24 stable.

Drie uur lang een stress test op CPU en GPU laten draaien, geen enkele error.

Net met CPUID HWMonitor gekeken naar de tempraturen. Op het moment dat de Frames dropte gaf deze software een temp aan van 255 voor mijn CPU (dit is natuurlijk een false) Denk wel dat mijn CPU te warm aan het worden is.

Ga morgen maar een nieuwe CPU koeler halen om te kijken of dat helpt.

[ Voor 61% gewijzigd door Vecodo op 17-11-2013 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 08:45
Het lijkt er veel van te hebben dat je CPU idd te heet wordt.
Vergeet ook niet de koelpaste te vernieuwen op je CPU. Anders heeft je koeler nog weinig nut.

Heb je daarnaast ook alle drivers bijgewerkt? Zeker voor Windows 8.1!

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 18:59

Nemesizz

Untouchable

Indien mogelijk, probeer een 2e scherm aan te sluiten en laat GPU-z en CPU-z meelopen terwijl je gamed.

Kun je zien of de kloksnelheden (van CPU en/of GPU) ook ineens raar gaan doen als de boel traag word.

Die 255ºC is inderdaad een foute uitlezing, heb ik ook op sommige PC's, dus daar niet al te druk om maken.
Echter, soms (komt helaas wel eens voor) 'denkt' je moederbord echter wel dat het echt is en gaat dan throttelen of valt uit.

Heb je ook een virusscanner of iets dergelijks op de PC staan?
Kan namelijk ook dat zo'n scanner ineens besluit een boel bestanden te scannen of updates te draaien.

Ik neem aan dat je ook een HDD in je PC heb zitten, gezien een 128GB SSD vrij snel vol raakt als je er Windows én games op zet. Die zou je eventueel nog even kunnen testen met HDTune (S.M.A.R.T waardes uitlezen, eventuele uitgebreide oppervlakte controle laten doen).

Zo, een paar puntjes die je nog eventueel kan nakijken ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
Nemesizz schreef op maandag 18 november 2013 @ 12:32:
Indien mogelijk, probeer een 2e scherm aan te sluiten en laat GPU-z en CPU-z meelopen terwijl je gamed.

Kun je zien of de kloksnelheden (van CPU en/of GPU) ook ineens raar gaan doen als de boel traag word.

Die 255ºC is inderdaad een foute uitlezing, heb ik ook op sommige PC's, dus daar niet al te druk om maken.
Echter, soms (komt helaas wel eens voor) 'denkt' je moederbord echter wel dat het echt is en gaat dan throttelen of valt uit.

Heb je ook een virusscanner of iets dergelijks op de PC staan?
Kan namelijk ook dat zo'n scanner ineens besluit een boel bestanden te scannen of updates te draaien.

Ik neem aan dat je ook een HDD in je PC heb zitten, gezien een 128GB SSD vrij snel vol raakt als je er Windows én games op zet. Die zou je eventueel nog even kunnen testen met HDTune (S.M.A.R.T waardes uitlezen, eventuele uitgebreide oppervlakte controle laten doen).

Zo, een paar puntjes die je nog eventueel kan nakijken ;) .
De CPU gaat richting de 80 graden en daarna krijg ik de 255 graden melding. Vanaf dat moment gaan de spellen ook traag lopen.

Ik heb een SSD 128 GB voor Windows en games. al overige data staat op de HDD. Test ik vanavond maar lijkt mij oke en weinig tot geen invloed kunnen hebben (staan wat fotos op).

Geen virusscanner. Dus volledig kale windows 8.1 installatie met alles updates en 2 games.

Heb nieuwe CPU koeler gehaald, die gaat er vanavond in. We zullen het zien
Vorige CPU koeler was trouwens stock.
Wylana schreef op maandag 18 november 2013 @ 10:25:
Het lijkt er veel van te hebben dat je CPU idd te heet wordt.
Vergeet ook niet de koelpaste te vernieuwen op je CPU. Anders heeft je koeler nog weinig nut.

Heb je daarnaast ook alle drivers bijgewerkt? Zeker voor Windows 8.1!
Thanks, gaat zeker nieuwe koelpasta op.
Drivers zijn helemaal up to date!

[ Voor 11% gewijzigd door Vecodo op 18-11-2013 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 12:54
BIOS is ook up to date? Klinkt als een koelingsprobleem dat ie in een bepaalde veiligheid schiet.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
Senor Sjon schreef op maandag 18 november 2013 @ 16:32:
BIOS is ook up to date? Klinkt als een koelingsprobleem dat ie in een bepaalde veiligheid schiet.
Laatse versie in idd geval erop.
Heb gekeken naar veiligheid (MSI board, bios) maar kon dat zsm niet vinden.

Heb zo'n vermoeden dat de nieuwe koeler voor de CPU al veel gaat verhelpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 12:54
Is de kast voor de rest wel gekoeld? Heb je al eens geprobeerd om met de zijkant open te spelen?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:14

M2M

medicijnman

zijkant open is vaak een slechter idee van zijkant dicht omdat je de airflow binnen de kast om zeep helpt.

Wat de TS als test wel kan doen is met een open kast spelen en er een tafelventilator voorzetten. Als de TS dan niet crashed, dan is het zeker een temperatuurprobleem, dat eenvoudig met hermontage van de koeler en toevoeging van een casefan op te lossen is.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
Senor Sjon schreef op maandag 18 november 2013 @ 16:34:
Is de kast voor de rest wel gekoeld? Heb je al eens geprobeerd om met de zijkant open te spelen?
Nee, nog niet gedaan!

De rest van de tempraturen zijn prima te noemen. Videokaart die niet boven de 40 graden uitkomt (stressed).

Hopelijk gaat de nieuwe CPU koeler het oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 18:59

Nemesizz

Untouchable

Die 80ºC is ook veels te veel voor die CPU, als ik de specs lees (volgens deze link ) mag die slechts 62ºC maximaal worden.

Geeft al aan dat er toch iets flink mis is met de koeling (zelfs met een boxed koeler mogen temperaturen als 80ºC niet voorkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
Probleem opgelost. Topic kan dicht.
Nieuwe koeler en alles werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 10:35
Bedankt voor het melden dat het opgelost is. Wij sluiten hier topics echter niet wanneer iets opgelost is.

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 08:45
Vecodo schreef op maandag 18 november 2013 @ 20:17:
Probleem opgelost. Topic kan dicht.
Nieuwe koeler en alles werkt perfect!
Goed om te lezen dat het probleem verholpen is.
En gelukkig een relatief goedkope oplossing ook.

Success met gamen verder! :*)

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Pagina: 1