• nielsf91
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-03-2025
Hallo,

Ik heb mijn Samsung TV (UE40ES6710) via een hdmi kabel (arc) verbonden met een samsung soundbar (HW-F450). De HDMI kabel zit in de hdmi-out op de soundbar en een hdmi ingang op mijn tv.

Nu zou de soundbar aan moeten gaan zodra mijn tv ook aangaat via anynet+. Dit gebeurt echter niet. De soundbar en tv gaan wel tegelijk uit als ik de tv uit zet.

Ik heb al geprobeerd om de apparatenlijst van anynet+ te vernieuwen. Firmware van zowel de tv als soundbar is up to date. Dit alles loste niets op.

Wat met overigens opvalt is dat de soundbar geen settings onthoudt (ik moet bijvoorbeeld telkens het display opnieuw dimmen)

Heeft iemand tips/suggesties?

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09-2025
Hier iets soortgelijks. Heb een samsung 55es8000 en een denon avr-x4000. Uitschakelen via hdmi werkt perfect, maar hij gaat niet aan. Dit zorgt ervoor dat ik de hele tijd een extra afstandsbediening op tafel moet hebben...

Verwijderd

Zelf ook gehad i.c.m. aangesloten ypbpr kabeltjes.. even een paar minuten het stroom van de tv halen, daarna ging het bij mij wel goed.

Verwijderd

Heb je hem in de tv wel in de juiste ingang zitten ?
Dacht HDMI poort 2 daar zit ARC op.

• nielsf91
Hij zit inderdaad aangesloten op poort 2 ;) Ik zal de stroom eens van de tv afhalen :)

• nielsf91
stroom van de tv afgehaald, 10 minuten gewacht. Stekker er weer ingedaan. Geen resultaat :(

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 14:44
Als je de TV uitzet en de soundbar automatisch mee uit gaat, gaat de soundbar dan ook niet automatisch mee aan als je de TV aanzet?

Mijn receiver gaat ook niet vanzelf aan elke keer dat ik de TV aan zet. Maar wel als de receiver door de TV werd uitgezet.

ARC zit inderdaad alleen op HDMI2 van veel Samsung tv's, maar is hier niet relevant.

[ Voor 14% gewijzigd door frickY op 17-11-2013 15:14 ]

• nielsf91
frickY schreef op zondag 17 november 2013 @ 15:13:
Als je de TV uitzet en de soundbar automatisch mee uit gaat, gaat de soundbar dan ook niet automatisch mee aan als je de TV aanzet?
Nee, dat is dus het vreemde in dit verhaal. Als ik de tv uitzet (zowel via de afstandsbediening van de soundbar als via de afstandsbediening van de tv al geprobeerd) gaat de soundbar mee uit. Zet ik vervolgens de tv weer aan (ook al met beide afstandsbedieningen geprobeerd) heb ik wel beeld maar geen geluid (totdat de soundbar handmatig aangezet wordt)

Verwijderd

Bij mij een soort gelijk verhaal. De Samsung tv en onkyo receiver met arc werken niet lekker samen. Beide apparaten heb ik nu zo'n 2 jaar.
Maanden lang heeft het perfect gewerkt. Tv en receiver gingen gezamenlijk aan- en uit.
Op een dag was de connectie verloren. Na enige tijd proberen (instellingen veranderen en weer terug zetten) was er weer connectie. Helaas moest ik wel beide apparaten los aanzetten maar bij het uitschakelen reageerde ze wel met 1 druk op de knop.
Daar kon ik prima mee leven....
Helaas verloren de apparaten maanden daarna spontaan opnieuw de connectie. Wederom alle instellingen aangepast, terug gezet, fabrieks instellingen, updates gedaan maar alles zonder resultaat.
Appletv kan ik wel beluisteren over de receiver speakers maar tv kan alleen nog over de tv speakers.
Als iemand tips heeft dan hoor ik het graag!
Hoe kan ik de boel resetten zodat de componenten elkaar weer vinden?

De tips uit de manuel om de stekker in het stopcontact te stoppen heb ik al gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2015 23:06 ]

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09-2025
HDMI kabel vervangen al geprobeerd?

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Heb hetzelfde met een Samsung receiver/BR player en Samsung TV. Uitzetten is geen probleem alles gaat netjes uit. Als Anynet/CEC werkt gaat alles netjes aan via m'n RPI2-KODIen soms/vaak werkt het weer niet...
Via de afstands bediening moet ik beide apparaten apart aanzetten.
Alle HDMI kabels al een keer vervangen, andere HDMI input/outputs geprobeerd, updates voor tv/receiver etc.. En nu krijg ik alsnog wel eens die Anynet+ lost connection melding.

Ik kan wel alles regelen met de afstandsbediening van de receiver maar daar zit gewoon een knopje op die schakelt tussen BD/TV. Soms werkte mijn remote ook met KODI en kan ik daar volume/play-pause/next etc doen maar 9 van de 10 keer weer niet.

Kort om dat hele anynet+/HDMI-CEC is niet 100% en ik heb eigenlijk nog nooit een situatie gezien waar het perfect werkte.

Mijn 'oude' HK receiver werkte ook maar af en toe maar veel vaker dan niet en daar waren nog wel meer problemen mee, ook leek het er op dat bepaalde poorten gewoon 0.0 input gaven als het om Anynet+/CEC ging.

Als je het mij vraagt mogen ze er wel eens beter naar kijken bij de fabrikanten, het lijkt allemaal leuk maar dat het werkt is meer een uitzondering. Een oplossing heb ik niet en ik denk ook niet dat je die snel zal vinden.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Het niet juist werken van de soundbar en het aan en uit zetten dmv 1 knop ligt in de regel aan een
van de volgende zaken:

Er zijn drie dingen van belang bij het aansluiten van je SOUNDBAR te weten:

1) Je soundbar dient HDMI ARC ingang/uitgang te hebben.

2) je TV of ander component dient ook HDMI ARC te ondersteunen.

3) Als laatste en belangrijk, je HDMI kabel dient ook een ARC kabel te zijn
(overal te koop)

De Any-net functie is alleen van toepassing voor Samsung apparaten onderling, echter er
zijn enkele andere merken tv's die ook ANY-net ondersteunen.

Succes!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Hdmi_cec geeft bij Samsung tv's alleen met uitzetten een puls.
Dat Is helaas zo sinds de laatste paar updates.

Dus aan/ uit werkt alleen nog bij de mensen die al ruim één jaar niet meer updaten.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Verwijderd

We hebben zelf een Samsung TV met Sony soundbar Sony HT-CT380 en het werkt perfect. Bij zowel aan als uitzetten van de TV wordt de soundbar telkens geactiveerd.
Bij mijn ouders jammer genoeg, ook een Samsung TV met Sony soundplate Sony HT-XT1 activeert ie alleen bij het uitzetten. Aanzetten van de soundbar moet dan telkens afzonderlijk met de afstandsbediening.

Is hiervoor dan écht geen passende oplossing en gewoon een kwestie van 'geluk' ?

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-01 16:42
Tuurlijk is er een oplossing maar daarvoor moet je dus bij Samsung zijn, die zullen wel iets verkloot hebben in het hdmi CEC gedeelte.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:05

FeaR

In GoT we trust

Waarom bij Samsung? HDMI CEC is vrij te gebruiken en implementeren dan wel aan te passen door fabrikanten. Daardoor hoeft HDMI CEC lang niet altijd goed te werken en is het ook geen verplichting dat het goed moet werken. Er zijn zelfs gevallen waarbij apparatuur van dezelfde fabrikant niet goed met elkaar werkt. Het kan dus ook aan Sony liggen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Hoi als ik mijn Samsung tv aanzet gaat automatisch ook mijn Soundbar HWK-550 aan hoe kan ik dat wijzigen want dan moet ik altijd als ik mijn TV aanzet de afstand bediening van mijn Soundbar bij de hand hebben want gebruik alleen mijn soundbar bij een film of concert
Pagina: 1