Misschien lachen? Op afstand bedienen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Voor elektronica mensen een lachertje, maar voor mij als amateur niet. 8)7

Ik heb een KVM switch met boven 2 pc's en in de kast op 3mtr. nog een pc. Op de werkplek heb inmiddels voor proef een kastje gemaakt met schakelaartjes en ledjes uit oude computerbehuizingen. Bekabeling naar elke pc en het werkt echter fragiel en maar voor proef.
Ik hier alle pc's bedienen en HDD activiteiten zien en welke pc aanstaat.

Dit bevalt mij zo goed dat ik dit permanent en netjes wil uitvoeren. Kastje is klaar, maar ik ben nu aan hulp toe.
Ik wil graag drukschakelaars met led verlichting erin, met daarnaast de led voor HDD activiteit (4x) Eentje reserve.

1 Heb bij Conrad geneusd en zie door de bomen het bos niet meer, vooral welk type schakelaar, echt aan/uit en hoe worden de "puls" schakelaars die ik nodig ben daar herkent?

2 Daarnaast had ik graag een blauwe led met behuizing in dezelfde stijl als de schakelaar. Zoiets als deze.
http://www.conrad.nl/ce/n...89-Geschikt-voor-LED-5-mm

3 Nu zijn die lichtjes soms behoorlijk vel, hier iets aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Sa.Tan schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 11:25:
1 Heb bij Conrad geneusd en zie door de bomen het bos niet meer, vooral welk type schakelaar, echt aan/uit en hoe worden de "puls" schakelaars die ik nodig ben daar herkent?
wat bedoel je precies met "puls" schakelaars? Leg even duidelijk uit wat je zoekt.
2 Daarnaast had ik graag een blauwe led met behuizing in dezelfde stijl als de schakelaar. Zoiets als deze.
http://www.conrad.nl/ce/n...89-Geschikt-voor-LED-5-mm
Dat is alleen de led fitting, daar moet je een 5mm led bij kopen in de gewenste kleur.
De stralingshoek is ook iets om om op te letten. Waarschijnlijk wil je een "diffuus" type led die rondom straalt, niet een led die een smalle lichtbundel geeft.
3 Nu zijn die lichtjes soms behoorlijk vel, hier iets aan te doen?
Grotere weerstand in serie met de LED om de stroom te begrenzen. Een LED mag je sowieso nooit direct op de voeding aansluiten zonder de stroom te begrenzen anders gaat ie stuk.

Een goedkope set weerstanden heb je voor een paar euro. Leer de kleurcodering maar vast uit je hoofd, dat is basis kennis voor de hobbyist ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
Oei, daar begint het al.
1 ik bedoel een PC schakelaar, dus eentje kort indrukt die de pc activeert zonder op aan blijft staan.
Deze zoek is op Conrad met een led in het knopje. ( zo kan ik op de werkplek zien welke PC draait.)

2 Mooi dus led apart bijkopen en zoeken op diffuus in blauw.

3 Ik zie standaard nooit weerstanden op mijn PC's leds van de behuizing, mijn spanning wordt geleverd door het moederbord.
Wat ik nu begrijp wel een weestand gebruiken voor minder vel licht en met een set weerstanden uitproberen welke intensiteit voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
De weerstand zit al op het moederbord gesoldeerd, maar als je het licht wil dimmen moet je inderdaad een weerstand toevoegen.

Drukschakelaars met LED:
http://www.conrad.nl/ce/n...t=DefaultCategoryName-asc

Raadpleeg altijd de PDF documentatie om zeker te zijn dat de schakelaar de juiste functie heeft.
Je wil dus een SPST schakelaar die terug veert (momentary) met een LED met aparte aansluiting, als ik het goed begrijp.
Zoiets als deze dus.
Helaas is zelfs de datasheet niet erg duidelijk, maar ik neem aan dat dit is wat je zoekt.
Switch function: 4P SPST OFF-(ON) (LED independent)
Welke kleur zoek je?

[ Voor 5% gewijzigd door Ploink op 16-11-2013 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
Dit helpt mij op de juiste weg, dit zijn de schakelaars die ik zocht. En inderdaad zocht ik een SPST schakelaar.
De door jou gelinkte schakelaars zien er iets goedkoop uit, maar de verwijzing me de genoemde termen kom ik uit de voeten.

De kleur die ik zoek is blauw, zowel in de schakelaar als met de losse led ernaast voor de HDD activiteit.
En dan nog even zoeken, indien de verlichting te vel is welke weerstand mij de meest gewenste lichtopbrengst levert.
De werkplek is niet de meest lichte plaats in huis, proefondervindelijk bezig dus.

[ Voor 22% gewijzigd door Sa.Tan op 16-11-2013 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:03
Kan je eens een foto maken van wat je nu hebt, dat geeft de mensen hier een idee van hoe het precies zit en krijg je misschien nog handige tips!

(en ik ben ook wel beniewd :p)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
Mattie112 schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 16:14:
Kan je eens een foto maken van wat je nu hebt, dat geeft de mensen hier een idee van hoe het precies zit en krijg je misschien nog handige tips!

(en ik ben ook wel beniewd :p)
Die foto zal moeilijk gaan, heb een paar lengtes netwerkkabel ( 4Mtr.) afgeknipt en van een oude behuizing de schakelaars (Power en de Reset) aan de ene kant gesoldeerd en de andere kant de stekkertjes voor op het moederbord van de beide PC's boven, Bengelt hier nog los rond.
Het werkt wat dat betreft perfect.

Nu is het zaak dit net uit te voeren en de kabels naar de werkplek te brengen en dit in een deugdelijk kastje te monteren.
Ik zag na aanwijzingen ook bij Conrad de vandalismeproof schakelaars, maar over de € 10,00 per stuk (4x) kom ik al over de € 40,00, wel mooi maar iets te gek misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Sa.Tan schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 16:07:
Dit helpt mij op de juiste weg, dit zijn de schakelaars die ik zocht. En inderdaad zocht ik een SPST schakelaar.
De door jou gelinkte schakelaars zien er iets goedkoop uit, maar de verwijzing me de genoemde termen kom ik uit de voeten.

De kleur die ik zoek is blauw, zowel in de schakelaar als met de losse led ernaast voor de HDD activiteit.
En dan nog even zoeken, indien de verlichting te vel is welke weerstand mij de meest gewenste lichtopbrengst levert.
De werkplek is niet de meest lichte plaats in huis, proefondervindelijk bezig dus.
Let wel op dat sommige schakelaars op die pagina vergrendelen, dus ingedrukt blijven tot je nogmaals drukt. Zo is de R13-529BLBL vergrendelend, maar de R13-529ALBL is dat niet.
Deze kleine schakelaar is makkelijk te monteren omdat hij in een gat van 9mm past dat je eenvoudig kan boren. Grotere gaten dan 10mm zijn lastig als je niet het juiste gereedschap hebt.

Ik zie bij conrad geen goedkoop weerstand assortiment. Je kan op de gok een aantal weerstanden van 1k en 10k kopen, andere waardes kun je zonodig maken door parallel of serie schakeling.
Een andere optie is een trimpotmeter van 10k, zodat je de intensiteit met een schroevendraaiertje in kan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
Opgelost!
Met deze gegevens durf ik nu rustig de markt op, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Sa.Tan schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 14:09:
3 Ik zie standaard nooit weerstanden op mijn PC's leds van de behuizing, mijn spanning wordt geleverd door het moederbord.
Wat ik nu begrijp wel een weestand gebruiken voor minder vel licht en met een set weerstanden uitproberen welke intensiteit voldoende is.
De aansturing van die ledjes vanaf het moederbord gebeurt nog wel eens met een stroombron ipv een spanningsbron. Dus ook al zet je er een extra weerstand tussen, dan zal de schakeling op het moederbord de spanning zodanig verhogen dat er nog steeds dezelfde stroom loopt.
Uiteraard zit er een maximum aan de spanning die uitgestuurd wordt, dus met een voldoende grote weerstand lukt het uiteindelijk wel. Maar het kan in eerste instantie wat verwarrend zijn als je opeenvolgend steeds grotere weerstanden probeert en het ledje maar niet zwakker gaat branden ;)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
Ook weer bedankt voor deze tip. Ga komende week de spulletjes bestellen en met het kastje bezig. In elk geval weet ik nu, wanneer de led niet zachter gaat schijnen waar dat aan ligt.
Lijkt mij het verstandig naast het moederbord dit uit te proberen alvorens alles te solderen.
Pagina: 1