Videokaart veel te heet! --> wat nu?

Pagina: 1
Acties:

• draggie8
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:36
Ik ben een beetje bezig mijn computer op te schroeven, komen meer tegenslagen dan ik had verwacht.. eerst nieuwe gpu erin, psu was niet goed genoeg. Maar nu loop ik tegen nog een probleem aan.. De temp. Van mijn gpu wordt al snel 80/90 graden.. en dat nog maar met euro truck simulator 2 op max settings.. Ik wil die temp graag omlaag hebben maar weet niet hoe. Ik heb een gigabyte gpu, de gtx560ti, de soc versie van 1 gig.

Mijn computer is geen game pc en ik zat eraan te denken om wat casefans erin te zetten voor de airflow, maar ik heb een basic qmotion kast en daar kan ik sowieso voorin geen fan meer plaatsen. Volgensmij ergens anders ook niet, maar dat zou ik ff na moeten kijken. Hoe kan ik die temp nou omlaag krijgen? Ik zat al aan een pci slot koelertje te denken maar ik denk niet dat die voor zo'n grote kaart de temp. Zoveel omlaag kan brengen..

Heeft iemand tips? Ik wil die temp echt graag omlaag hebben!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:55
Het soort game maakt niet zoveel uit, zolang je geen frame delimiter of iets dergelijks gebruikt zal de videokaart altijd op 100% draaien om er zoveel mogelijk fps uit te persen.
80-90 graden is alsnog wel hoog voor deze kaart, 60-70 zou normaal zijn. Dat kan wellicht inderdaad komen door de airflow in je kast, kijk eens of het verbetert als je gaat gamen met de zijkant van de kast open.
Ondanks dat is 80-90 graden overigens nog niet schadelijk, op het moment dat hij ~100 graden wordt zal hij zichzelf terugklokken om schade te voorkomen.

[ Voor 64% gewijzigd door mitsumark op 16-11-2013 10:51 ]

• prupke15
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-01 20:26

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

Wat je zou kunnen proberen is MSI afterburner te downloaden, en zo middels de grafiekjes te kijken op hoeveel % je gpu fans draaien bij een X aantal graden.

Ik heb meerdere gevallen hier gezien van GPU's die hun fans bijvoorbeeld op 60% laten draaien terwijl hij wel al 90graden is.

In MSI afterburner kun je zelf instellen op hoeveel % je fans moeten draaien bij een X aantal graden.
mocht dit dus niet goed staan kun je dit hier altijd goed zetten.

Wat je verder kunt doen is kijken of je niet ergens casefans kunt weghangen (of los wegzetten of liggen)
je kunt namelijk ook casefans op de bodem van de case leggen om zo koele lucht van de onderkant van je case omhoog te blazen.

Eventueel zou je zelfs de kast een beetje kunnen strippen. (ik weet niet precies welke kast je hebt..)
Dus probeer in iedergeval of bijvoorbeeld de bovenkant los kan, of eventueel de voorkant, zodat er meer koele lucht in kan. :)

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Met speedfan kun je ook je fans regelen. Hoe warmer je kaart wordt, hoe harder de fans dan gaan draaien.

Mijn hd5870 (de fans) maakte behoorlijk lawaai als hij het druk had (leek wel een stofzuiger) en daarom heb ik hem maar vervangen door een nieuwer en stiller type met betere koeler (gtx760)

Wat je ook zou kunnen doen is andere koeler erop zetten.

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• draggie8
Sorry voor deze enorme bump, maar ik heb eigenlijk nog even hulp nodig en vind het onzinnig om een nieuw topic te openen.

In ieder geval, als ik ga gamen zet ik de fanspeed altijd op 100% met afterburner. Ik heb gezien dat er voorin nog een fan geplaatst kan worden. Maar ik heb nu een ander idee.

Gewoon alle componenten eruit halen en in een nieuwe kast zetten. Ik kwam dan uit op de Zalman Z9 plus. Dat zou gewoon een goede kast moeten zijn met prima airflow. Alleen, ik ben bang dat het nog weinig uithaalt aangezien mijn kast in een meubel staat. Voor en achter is gewoon open natuurlijk, maar achter staat hij bijna tegen een muur. En aan de zijkanten heeft hij ook niet heel veel ruimte meer over, ik heb hem tegen de rechterkant staan, dan heb ik links zo'n 8cm over.

Iemand hulp/tips? Ik heb nu een aardige gpu en ik vind het jammer dat ik er alsnog weinig mee kan nu.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Een kast kan nog een zo goede theoretische airflow hebben, als die dan vervolgens ingebouwd wordt, werkt het nog niet.

Zet de kast dus ergens anders neer, waar de warme lucht die er aan de achterkant wordt uitgeblazen direct omhoog en weg kan.

• draggie8
Misschien is het een optie om de meubel iets naar voren te trekken? Zodat hij niet meer tegen de muur aan staat? De kast buiten de meubel zetten is hier helaas geen optie..

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als de plank boven de kast een boekenplank is, kan je daar aan de achterkant ook een stuk van 30x5 cm uitzagen, en dan het rijtje boeken dus 5 cm naar voren halen. Dan heb je een mooie "schoorsteen" waar de warmte weg kan.
Het is gewoon een onhebbelijkheid van warme lucht, maar die wil gewoon omhoog. Die luchtstroom maakt gewoon geen scherpe bocht naar links, en dan weer scherp naar links om dan aan de zijkant voor van de kast te ontsnappen.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:02

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

draggie8 schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 15:46:
De kast buiten de meubel zetten is hier helaas geen optie..
Feit is en blijft dat een pc hiermee altijd warmer wordt dan je wil. Ik heb ook gewerkt met gaten in kasten, achterwandjes eruit, kast 10 cm van de muur enz maar helemaal ideaal wordt het nooit. Je voelt gewoon altijd dat de ruimte waarin die kast staat warmer is dan de omgeving. Bij mij staat hij nu onder het bureau, vol in het zicht, maar daardoor wel fluisterstil en nooit meer temperatuurproblemen.

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1