Toon posts:

USB HDD Energie instellingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort zo'n setje dat je via usb interne harde schijven via usb kunt aansluiten aan een computer. Nu blijft mijn Seagate 4TB heel de tijd draaien, ook als er lange tijd geen diskactiviteit is. Normaal gesproken zou je verwachten dat die in de standby mode gaat maar dat is dus niet het geval. Kan ik ervoor zorgen dat die in de standby mode kan na x minuten geen diskactiviteit en zo ja hoe doe ik dat?

Dit is het setje dat ik heb: http://www.amazon.de/Anke...apter-Kabel/dp/B006J2L0ZM

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2013 20:45 ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

99% kans dat dat ding het gewoon niet ondersteunt

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat ook van een sata naar een usb interface. Word het op usb überhaupt wel ondersteunt? Ik heb nooit een externe hdd gehad dus ik zo het eigenlijk niet weten.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Ja dat kan dat een externe disk downspinning doet, maar de controller in dat ding moet het ondersteunen ;)

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:24
Ik heb een tijd een HDD via USB aan mijn router/DLNA device gehad, deze bleef ook constant op 5400 RPM en ik geloof dat dit voor iedere USB HDD gold die ik heb gebruikt (niet specifiek opgelet, dus sla me hier niet op dood)

Je zou kunnen kijken of er firmware is die het ondersteunt en wll kent iemand een progsel die spindown via USB ondersteunt?

Ik hou dit topic in ieder geval even als bookmark.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook even in de energie-instellingen gekeken in windows maar daarin kan je alleen bij harde schijven kiezen voor een spindown en niet bij usb. Daar alleen of het moet worden ingeschakeld of niet dus daar kan ik verder niets mee. Ik heb trouwens geen firmware voor mijn disk gevonden. Maar een firmware upgrade zit er zoiezo niet omdat er al veel data op staat en meestal gebruik ik hem in mijn desktop. Soms, met deze adapter van Anker, op mijn laptop. Ik denk dat het zoiezo in de controller van de adapter zou moeten zitten. Ik had Anker gisteren al een mail gestuurd dus het is nog even wachten op een reactie van hun.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:41
Inderdaad, in Windows instellen dat je disk na xx minuten een spindown geeft en daarna bij je temperatuur monitor programma even je harddisk verwijderen. Omdat dat progje je SMART-waarden uitleest van je schijf, blijft de schijf aanstaan.
Dit heeft mij onlnags geholpen nadat ik in dezelfde case een andere disk had geplaatst. SpeedFan zet automatisch de nieuwe disk in het monitor lijstje en daarmee sloeg de disk niet meer af.

Verwijderd

Topicstarter
Jolke schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 16:21:
Inderdaad, in Windows instellen dat je disk na xx minuten een spindown geeft en daarna bij je temperatuur monitor programma even je harddisk verwijderen. Omdat dat progje je SMART-waarden uitleest van je schijf, blijft de schijf aanstaan.
Dit heeft mij onlnags geholpen nadat ik in dezelfde case een andere disk had geplaatst. SpeedFan zet automatisch de nieuwe disk in het monitor lijstje en daarmee sloeg de disk niet meer af.
Hij moet juist afslaan want dat doet die nu niet.

• Jolke
Euhm.... daarop geef ik ook antwoord :)

Zoals je al had gedaan, in control panel aangeven na hoeveel minuten die moet afslaan. Als dat niet werkt, moet je even kijken of je geen SpeedFan oid draait dat continue je SMART van je externe disk uitleest - dit voorkomt namelijk dat je disk afslaat...
Als dit alles niet helpt, dan is het wellicht niet mogelijk dat de disk afslaat... maar dat ligt dan aan de chip in de externe casing.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik geen programma's die SMART values kunnen uitlezen en ik betwijfel of dat überhaupt aan staat in het bios van deze laptop danwel niet ondersteunt word. Maar goed, ik wacht even tot morgen dan verwacht ik antwoord van Anker en dan weet ik hopelijk meer. Ik had ze trouwens ook gevraagd of het head parking ondersteunt. Als die dat niet doet dan lijk me het niet zeer veilig voor mijn hdd en kan die adapter dus gelijk marktplaats op.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2013 21:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hun zeggen het volgende:
"If your Seagate 4TB is a 3.5 inch one, you may still feel the disk spinning but not as fast as when it is being used. I am still waiting for the reply about the head parking".

Ik merk daar anders helemaal niets van.

"Head parking comes with harddisks. It has nothing to do with hubs".
Ik hoor anders ook geen klik geluidjes als ik deze hdd met deze adapter gebruik en anders wel. Vreemd joh.

• Jolke
Verwijderd schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 01:21:
Hun zeggen het volgende:
"If your Seagate 4TB is a 3.5 inch one, you may still feel the disk spinning but not as fast as when it is being used. I am still waiting for the reply about the head parking".

Ik merk daar anders helemaal niets van.

"Head parking comes with harddisks. It has nothing to do with hubs".
Ik hoor anders ook geen klik geluidjes als ik deze hdd met deze adapter gebruik en anders wel. Vreemd joh.
Excuse me? Wie zei dit? 8)7
Alsof er überhaupt een 4TB versie in 2.5" is... een disk heeft een vaste RPM en als de disk draait, dan draait deze op die (vaste) snelheid. Gaat de disk in standby, dan houdt deze op met draaien, maw 0 RPM.

Verwijderd

Topicstarter
Dat was dus de customer support van Anker. Dat van die stabiele snelheid is overigens niet helemaal waar. Er zijn drives die een variable snelheid hebben. Volgens mij was dat ooit een serie van Seagate. Vandaag weer een mail gekregen:
Mijn reactie:
Well, the thing is that I hear these clicking sounds when I use this drive as a internal drive (sata) but when I use the adapter I don't hear anymore of these clicking noises so I'm thinking there is no head parking when using this adapter which is not a good thing. Please give me more detailed information on this.
Hun reactie daarop:
Thank you for getting back to us.

Checked with our tech team, no clicking sounds is better than hearing clicking sounds. Sorry that we are not sure why the clicking sounds disappears when you switch to our adapter. The adapter supports spindown. Can you please check your power setting on your PC by the way bellow?

Right-click “My Computer”, select “Attributes”, then “Hardware”, followed by “Device Manager”. Double-click “Universal Serial Bus Controllers”, right-click “USB Root Hub”, click “Attributes”, then “Power Management”. Mark “Allow computer to close the device to save power”, click “Yes ”, and then restart the computer.

Please let us know if there is anything else we may do to help. Any time you need us, we are here.
De power settings in apparaatbeheer heb ik gecheckt en stonden allemaal op ingeschakeld. Ik snap er de ballen niet meer van.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2013 00:25 ]

• Jolke
Dan lijkt het er dus op dat je USB apparaat de spin down niet ondersteunt.
Pagina: 1