NAS (backup to external?)

Pagina: 1
Acties:

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
elke nas kan wel backup maken naar USB/Esata device.

Maar nu heb ik een locatie waar ik niet in staat ben in te loggen/uit te loggen elke dag.
toch wil ik dat men daar zonder "beheer" een externe drive aankoppelt die voor die dag gelabeld is.
zonder "interventie" van admin

Ik weet niet of NAS software hiermee overweg kan, en na zoektocht op internet word ik niet echt wijzer. Iemand ervaring met dit ?

Tja vanalles

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-01 16:37

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik denk dat je je "back-up" methode beter uit moet denken. Een kopie naar een USB disk is leuk voor thuis, maar aangezien je geen controle hebt over de daadwerkelijke aanwezigheid van die USB disk is het maar gokken of je back-up werkt. Wat zijn andere opties? Persoonlijk vind ik dat een dergelijke locatie niet verantwoordelijk moet zijn voor de back-up en dat je dat centraal hebt geregeld.

Sowieso heeft dit niets met Professional Networking & Servers te maken. Dus ik verplaats je topic naar Opslagtechnologie

Begin eens te vertellen wat je wilt bereiken, welk NAS je hebt. Een synology DS211+ is namelijk nogal wat anders als een NetApp FAS2240.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Tja iig geen Netapp :) dan had ik betere oplossing

Merk NAS is nog niet bekend, maar niet duurder dan 1000,- zeg maar .. (zonder disks)

De Nas staat er omdat ze wel enorme volume data produceren op locatie, maar de data is dergelijk vluchtig dat meer dan een week restore niet eens handig is.

het gaat erom dat er iets aan moet hangen wat portable is .. gezien dat tape drive niet kan hou je eigenlijk nog USB/Esata over maar ja daar moet de admin weer acties remote doen .. om die schijf aan/af te koppelen. Dus dat moet min of meer automagisch gebeuren.

Tja vanalles

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-01 16:37

Equator

Crew Council

#whisky #barista

En wat is de bedrijfsimpact als ze een keer de data kwijt zijn? Is dat minimaal, redelijk, enorm of killing :) Probeer dat eens duidelijk te krijgen.

En hoe groot is de kans dat dat gebeurt?
Met een huis-tuin-en-keuken NAS misschien 1x per jaar.
Met een fatsoenlijk NAS 1x per 2/3 jaar?

Met fatsoenlijk bedoel ik dus een ding met twee voedingen, hot-spare disken en misschien RAID-DP of RAID-6. Eventueel nog dubbele controllers. Dus geen Synology :)

Weetje de impact, en kan je een kans inschatten dan weet je ook wat je risico is. Is dat risico klein dan kan je altijd nog overwegen om geen back-up oplossing te gebruiken en te vertrouwen op de stabiliteit van je device.

En nee: ik adviseer niet vaak om geen back-up te gebruiken. Maar als je echt heel vluchtige data hebt is de kans dat de impact bij uitval dermate klein is dat het de kosten van een fatsoenlijke back-up oplossing niet verantwoordt.

Overigens zijn er ook Back-up as a Service oplossingen die je kunnen helpen. :)