Studentenflat en router Belkin Play met DD-WRT werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• setitov
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-11 17:45
Hoi

Ik ben net verhuisd naar een studentenflat. Er zit een UTP socket in de muur en deze sluit ik probleemloos aan op mijn PC,

Echter vind ik het ook wel fijn om een draadloos netwerk te hebben (bijvoorbeeld voor op mijn telefoon), hiervoor heb ik een Belkin Play router aangeschaft. Deze router tussen de UTP socket en de PC gehangen en hier begint de ellende.

De router was erg instabiel en zelfs de internetverbinding naar de PC werkte niet. Na wat googelen en spelen met de instellingen had ik eindelijk een setting die werkte. Ik veranderde de Belkin Play router in een acces point en hierdoor kreeg mijn PC internet. Helaas was hierdoor de Wifi verbinding compleet onbruikbaar. Er viel niet te connecten.

Hierna heb ik DD-WRT op de router geflasht, mede omdat de standaard firmware erg instabiel leek. De stabiliteit is nu beter maar het probleem blijft.
Ik kan wel met zowel mijn PC als telefoon verbinding krijgen met de router, maar dit wil alleen als de router niet aangesloten is op het internet.

Ik denk dat het probleem zit bij de DHCP instellingen maar ik zou niet weten hoe ik dit moet oplossen. Iemand een idee?

Alvast bedankt! :)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Geen idee hoe je internet krijgt daar hoor, maar waarom gebruik je je router niet als router (socket > WAN poort)? Kan ook niemand in jouw netwerk meekijken.

• setitov
Ja, dat werkt dus niet.
Op het moment dat ik de router tussen mijn PC en de socket hang (socket > router > PC) werkt het niet. Tenzij ik de router als acces point instel.

• wagenveld
  • Niet online
Als je een PC direct aansluit, wat is je IP address, subnet en gateway dan?
Mogelijk gebruikt je router intern hetzelfde subnet, dat kun je zo aanpassen.

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

geen linkje naar het aparaat en ik ga niet zoeken, maar op welke poort sluit je het aan, wan of lan. welke instellingen staat die poort qua dhcp, statisch, dynamisch? Als je je pc aansluit welke instellingen heb je dan. Is je verbinding mogelijk aan je mac adres van je pc gebonden?

Everything is better with Bluetooth

• setitov
Bedankt voor de reacties.

Als ik de PC direct aansluit is mijn ip adres:
213.34.70.50 subnetmasker is: 255.255.255.128 De gateway is 213.34.70.1

De router zelf zit op ip 192.168.1.1

-

De link naar het apparaat is: http://www.belkin.com/nl/...process?Product_Id=511052

Ik sluit de router aan op het de socket via de WAN/MODEM poort. De router staat op DHCP: dynamisch.

Als ik mijn PC aansluit heb ik alles op automatisch staan. De verbinding is ook niet aan het mac adres van mijn PC gebonden.

• TallManNL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:00
Als je op je router het MAC adres van je PC kloont, werkt het dan wel?

geheelonthouder met geheugenverlies

• ihre
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-02 09:36
UTP vanuit de socket in een lan poort, DHCP op DD-Wrt uitzetten, lan op statisch ip instellen op iets in de 192.168.1.0/24 range, je gateway instellen op 192.168.1.1 evenals je DNS.

Nu is je router een dumb switch met AP functie.

[ Voor 12% gewijzigd door ihre op 18-11-2013 20:14 ]

• wagenveld
  • Niet online
Gaat nooit werken natuurlijk aangezien hij gewoon een publiek IP krijgt. Router als router gebruiken, alleen waarschijnlijk even het MAC adres klonen zoals Tallman zegt.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
setitov schreef op maandag 18 november 2013 @ 16:25:

Als ik de PC direct aansluit is mijn ip adres:
213.34.70.50 subnetmasker is: 255.255.255.128 De gateway is 213.34.70.1

De router zelf zit op ip 192.168.1.1
Is dit een statisch adres? Zo ja, dan wordt dit je WAN adres van je router, inclusief gateway en DNS adressen. Aan de LAN kant instellen zoals gezegd, met DHCP.

• setitov
Hey,

Ik heb nu het MAC adres van de PC gekloont, maar dit heeft ook niet het gewenste resultaat. Ik krijg ongeveer 3 minuten verbinding met zowel mijn telefoon als de PC, maar dan valt de verbinding weg (router crash?).
Na het wegvallen kan ik geen connectie meer maken met de router via WiFi (hoewel het netwerk wel zichtbaar is) en ik kan ook de router niet bereiken via de PC.

Momenteel heb ik alleen maar kabels zitten in de LAN poorten dus niks in de modem/WAN poort. En in deze situatie kan ik internetten via de PC. (ip is nu 213.34.70.76, niet statisch dus) Maar niet de router bereiken op 192.168.1.1
Ook kan ik in deze situatie een Wifi verbinding maken met de router, alleen nu kan ik niet internetten op de telefoon, maar wel de router bereiken (op ip 192.168.1.1).

Edit: Ik heb de gateway van de router veranderd naar 213.34.70.1 en ze lijken nu beiden internet te hebben en te werken. Is dit een logische oplossing?

[ Voor 8% gewijzigd door setitov op 19-11-2013 00:54 ]

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Lijkt wel logisch ja, 213.34.70.1 maakt onderdeel uit van het 213.34.70.0/25 subnet.
Ik had in een dergelijke situatie echter eerder een ip uit een private range verwacht, opmerkelijk dat je een pubiek adres toegewezen krijgt.

• Jolke
  • Nu online
Op dit moment heb je je router dus in gebruik als enkel een switch en een los AP, elk een afzonderlijke netwerk. De switch zit op 213.34.70.* netwerk en het AP op 192.168.1.* die kunnen niet met elkaar communiceren. Dat geeft ook aan dat je je router niet als bridge hebt geconfigureerd, maar nog steeds als router, right?

Als het veranderen van je gateway geholpen heeft en het werkt, natuurlijk is dat dan een oplossing :)
Geen idee of het een logische is ;)

• setitov
De router is de hele nacht stabiel gebleven dus dat is positief.

Het bijzondere is dat wanneer ik in mijn telefoon naar Wi-Fi -> Geavanceerd ga het IP adres 213.34.70.24 is en dus niet een 192.168.1.*
De PC heeft nu na de reboot 213.34.70.102 als ip adres.

Ik vermoed nu dat ik geen mogelijkheid heb om de router te benaderen via 192.168.1.1 zo lang beide apparaten internet hebben,

• Jolke
  • Nu online
Dat komt omdat alles aan de LAN kant aangesloten zit, en elke PC/smartphone krijgt dus een IP adres vanuit de muur - omdat de DHCP server van de router niet te bereiken is, daar die op 192.168.1.* zit.
Maar... if it ain't broken, don't fix it.... het werkt nu goed voor je?

• setitov
Het werkt nu goed :)

Vraag me alleen nog af hoe het gaat als er meerdere apparaten draadloos connecten, maar dat zien we dan wel weer.

Erg bedankt voor alle reacties!

• Gravit0n
  • Niet online
Dan krijgen ze waarschijnlijk een ip adres toegewezen uit de 213.34.70.0/25 range.

• Grootstyr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-10 21:41
Gravit0n schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 10:54:
Dan krijgen ze waarschijnlijk een ip adres toegewezen uit de 213.34.70.0/25 range.
Dat zou dan een vriendelijke provider zijn die meerdere publieke IP adressen toewijst. Bij een studentenflat wel mogelijk overigens, die zitten vaak op surfnet en hebben toch IP adressen in overvloed.

Edit: Op het moment dat alle apparaten een publiek IP toegewezen krijgen kun je niet meer vertrouwen op de veiligheid die de NAT normaliter voor je PC biedt. Deze gebruik je namelijk niet.

Ik zou toch aanraden om nog eens door die belkin heen te spitten om erachter te komen hoe je hem correct kunt configureren voor NAT.

[ Voor 45% gewijzigd door Grootstyr op 20-11-2013 07:52 ]

• Gravit0n
  • Niet online
Tsja, devices krijgen gewoon via dhcp een publiek adresje toegewezen.
Ik snap eigenlijk alleen niet dat er niet genat wordt, aangezien public ip's geen meerwaarde hebben in een dergelijke situatie.

Ik vindt het overigens ook niet echt verantwoord, genoeg anderen die die publieke adressen goed kunnen gebruiken voor doeleinden waarvoor ze wél nodig zijn.

• Jolke
  • Nu online
Ah, student aan de KUTB dus :)
Pagina: 1