Winkel wil koop beamer niet ontbinden na meermaals repareren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Tijdlijn:
december 2011 Beamer aangeschaft
juni 2012 Eerste reparatie (klacht: flikkeringen in het beeld)
juli 2012 Beamer retour bij mij
juli 2012 Reparatie ondeugdelijk uitgevoerd, lens beschadigd
augustus 2012 Tweede reparatie (ivm bovenstaande)
september 2012 Beamer retour bij mij (nieuwe beamer na omruilen)
februari 2013 Derde reparatie (klacht: flikkeringen in het beeld)
maart 2013 Beamer retour bij mij (nieuwe beamer na omruilen)
september 2013 Vierde reparatie (klacht: flikkeringen in het beeld) verzoek tot ontbinden koop omdat klacht ondanks herhaalde pogingen niet verholpen kon worden.
november 2013 Reactie van winkel dat ze de beamer toch hebben omgeruild en verzenklaar hebben gemaakt

Laaste ontwikkeling:
De winkel gaf aan dat ze niet tot onbinden koop/creditatie van het aankoopbedrag willen overgaan. Dit omdat de leverancier (Infocus) het wil oplossen door omruilen. Ik heb aangegeven dat ik hier wel recht op heb gezien ze hetzelfde defect tot 3 keer toe niet konden oplossen. Ik heb helemaal geen zin in de vierde keer omruilen en waarschijnlijk hetzelfde probleem weer. Mijn reactie was dan ook dat ik met de winkel een koopovereenkomst ben aangegaan, niet met de leverancier.

Eindreactie winkel:
Het betreft een volledig nieuw artikel en bevat dus geen defecten. U heeft
nu na bijna 2 jaar kosteloos een volledig nieuwe beamer terug. De
reparatieprocedure is conform de garantievoorwaarden. Wij hebben het op
verzoek anders proberen te regelen uit coulance van Infocus.

Mijn ergernissen:
Elke keer (4x) reparatie zit ik rond een maand zonder beamer. De laatste keer meer dan twee maanden.
Een van de vier reparaties was omdat de reparatie ondeugdelijk uitgevoerd was.
Drie van de vier reparaties heb ik tevens verzendkosten voor het heenzenden moeten betalen, voor de laatste retourzending heb ik een verzendlabel gekregen.

Vraagstelling:
Wat nu? De site geeft aan te handelen volgens de richtlijnen van consuwijzer. Hier heb ik mijn info ook vandaan waaruit zou blijken dat ik de koop mag ontbinden.

TLDR
Beamer gekocht bij een webshop. Na 3 keer reparatie voor hetzelfde defect weigert de shop mijn verzoek tot ontbinden koop en restitutie aankoopbedrag te honoreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Nouja... technisch gezien lossen ze het steeds op door om te ruilen

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:26
Je kan het ook over een andere boeg gooien. Je hebt de beamer (ondanks alle problemen) x aantal maanden probleemloos gebruikt, en zij hebben nu een gloednieuwe beamer klaarliggen om naar jouw te verzenden.

Die kunnen ze natuurlijk ook gewoon in de voorraad leggen, en jouw een ander model naar keuze geven. Zoek een vergelijkbaar model en stel dat voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:27
Verzendingskosten kan jij nooit claimen voor een reparatie dat is altijd voor rekening van de koper.

Let ook op: de winkel moet niet noodzakelijk de aankoopwaarde terugbetalen ... uiteindelijk heb je al 2 jaar die beamer gebruikt.

Met betrekking tot de consuwijzer ... lees die voorbeeld brieven eens, want die kan je al niet gebruiken omdat de inhoud niet overeenkomt met je verhaal. (verkoper biedt je wel een toestel aan)

Vraag is ook of je de vorige keer duidelijk hebt gesteld dat dit de laatste keer was dat je het product voor hetzelfde defect terug binnen gooit.

Nu, het toont wel een mogelijke fabricagefout aan, dus mocht het nog es opduiken dan kunnen ze zich niet achter 2 jaar garantie verschuilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Niet online
chime schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 20:36:

Met betrekking tot de consuwijzer ... lees die voorbeeld brieven eens, want die kan je al niet gebruiken omdat de inhoud niet overeenkomt met je verhaal. (verkoper biedt je wel een toestel aan)
Consuwijzer:
Als een product niet goed is, kunt u teruggaan naar de winkel. Hebt u een product een paar keer laten repareren, maar werkt het nog steeds niet goed? Of wil de verkoper het probleem niet oplossen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden.

Wanneer kan ik een koopovereenkomst ontbinden?
  • Als u de verkoper de tijd hebt gegeven om het product te repareren, of een nieuw product te geven. En het probleem is nog niet opgelost.
  • Als de verkoper het product niet kan of wil repareren binnen een bepaalde tijd. Of als hij geen nieuw product wil of kan geven binnen een bepaalde tijd.
  • Als u het product een paar keer hebt laten repareren, en het werkt nog steeds niet goed.
  • Als het product een grote fout heeft en de verkoper lost het probleem niet op.
Ik ging er vanuit dat het een of of situatie is in bovenstaande lijst. Het gaat dan om nummer 1 en 3 dacht ik. In de voorbeeldbrief staat inderdaad dat een stuk over vervanging. Ik vraag me af of het redelijk is dat ze blijven vervangen terwijl het defect hiermee niet opgelost is (3 verschillende beamers, allemaal het defect na verloop van tijd).

Vraag is ook of je de vorige keer duidelijk hebt gesteld dat dit de laatste keer was dat je het product voor hetzelfde defect terug binnen gooit.
Ja dat heb ik gedaan.
thaan schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 20:09:
Je kan het ook over een andere boeg gooien. Je hebt de beamer (ondanks alle problemen) x aantal maanden probleemloos gebruikt, en zij hebben nu een gloednieuwe beamer klaarliggen om naar jouw te verzenden.

Die kunnen ze natuurlijk ook gewoon in de voorraad leggen, en jouw een ander model naar keuze geven. Zoek een vergelijkbaar model en stel dat voor.
Bij mijn laatste retourzending duurde het zo ontzettend lang dat ik er vanuit ben gegaan dat restitutie zou komen. Inmiddels heb ik elders al een projector aangeschaft.

Krijg een mail dat vandaag de postbode komt met de beamer. Nu zit ik met nog een probleem, pakket weigeren of niet?

[ Voor 17% gewijzigd door SqnLdr op 16-11-2013 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:34
Hoe is je optie om de beamer nieuw in door op marktplaats te zetten, dan heb je voor weinig geld toch 2 jaar een beamer kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
Pakket weigeren is niet echt eenn optie.

Met betrekking tot het stellen van "laatste kans" vorige keer, als dat aantoonbaar is had je daar iets mee kunnen doen.
Maar dan natuurlijk wel op het moment dat je het ding nog eens terug binnen brengt.

Er van uitgaan dat er gewoon restitutie zou komen was nu niet echt slim, eigenlijk mag je dat niet aannemen maar moet je dat zeker weten.

Soit: enige optie lijkt me marktplaats te zijn ... mits alles nog gesealed is zou je normaal nog redelijk wat moeten kunnen recupereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Door de beamer op marktplaats te zetten zadel je iemand anders op met een slechtwerkend model. Niet erg netjes. Wat ik begrijp is hij nu voor de derde keer gerepareerd voor hetzelfde gebrek. Volgens mij kon je pas na de derde reparatie, waarbij het probleem niet is opgelost, eisen dat er een vervangend model komt. Het lijkt me dat je de beamer dus gewoon moet aannemen. Wanneer hij nu weer defect is, dan een andere oplossing eisen maar in ieder geval niet meer voor reparatie opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:16

Wildfire

Joy to the world!

Verzendingskosten kan jij nooit claimen voor een reparatie dat is altijd voor rekening van de koper.
Nope -- binnen de garantietermijn zijn de verzendkosten voor de verkoper, niet voor de koper. In de praktijk pakt het door onwetendheid vaak anders uit helaas. Zie o.a. hier onder punt 8.

[ Voor 14% gewijzigd door Wildfire op 16-11-2013 15:34 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDHowner
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 17:11
VantageR schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 10:54:
Door de beamer op marktplaats te zetten zadel je iemand anders op met een slechtwerkend model. Niet erg netjes. Wat ik begrijp is hij nu voor de derde keer gerepareerd voor hetzelfde gebrek. Volgens mij kon je pas na de derde reparatie, waarbij het probleem niet is opgelost, eisen dat er een vervangend model komt. Het lijkt me dat je de beamer dus gewoon moet aannemen. Wanneer hij nu weer defect is, dan een andere oplossing eisen maar in ieder geval niet meer voor reparatie opsturen.
Klopt, hier hou ik ook totaal niet van.

Bovendien kan je het jezelf nog flink lastig maken als de betreffende persoon verhaal komt halen. Je hebt hem nu ten slotte ook een slecht product verkocht. Dit kan zelfs nog allerlei extra ellende met zich mee brengen zoals een persoon die niet zo netjes is op zijn spullen en dus wellicht terug komt naar jou met een verder beschadigd product. Dan ben je weer verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
BDHowner schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 15:39:
[...]

Klopt, hier hou ik ook totaal niet van.

Bovendien kan je het jezelf nog flink lastig maken als de betreffende persoon verhaal komt halen. Je hebt hem nu ten slotte ook een slecht product verkocht. Dit kan zelfs nog allerlei extra ellende met zich mee brengen zoals een persoon die niet zo netjes is op zijn spullen en dus wellicht terug komt naar jou met een verder beschadigd product. Dan ben je weer verder van huis.
Bij verkoop tussen particulieren is er natuurlijk niet echt sprake van ook maar enige garantieveprlichting.

Natuurlijk is het ethisch nogal lastig om iets te verkopen wetende dat er na x jaar er zich toch een bepaald gebrek in kan gaan manifesteren.
Dus bij een eventuele verkoop zou ik dat mogelijk gebrek toch wel vermelden en in de prijs incalculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak2k
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-10 17:05
Zolang ze omruil aanbieden trek je aan het kortste eind. Heb hier zelf tijd geleden mee te maken gehad. Een koop ontbinden is nagenoeg onmogelijk zolang er omruil/nieuw apparaat word aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:12
Ik kan me goed voorstellen het vertrouwen in de beamer weg is. Ik ben dan ook van mening dat je in deze zaak je koop gewoon moet kunnen ontbinden (ervan uitgaande dat het hier een consumentenkoop betreft).

Dat er hier sprake is van non-conformiteit lijkt me duidelijk. De beamer is niet voor niets intussen al drie maal gerepareerd. In een dergelijk geval kan de consument nakoming (3:296 BW), ontbinding (6:265 BW) of schadevergoeding vorderen (6:74 BW).

Ontbinding van de koopovereenkomst kan echter alleen worden ingeroepen in de volgende gevallen:
- Herstel en vervanging is onmogelijk;
- Herstel of vervanging kan van de verkoper niet gevergd worden (i.v.m. onevenredige kosten);
- Verkoper is tekortgeschoten in de verplichting om binnen een redelijke termijn en zonder overlast voor de koper zijn verplichting na te komen (aflevering, herstel of vervanging van het product).

Nu hier de beamer al tot drie maal toe is gerepareerd maar de problemen zich blijven voordoen kan niet worden volgehouden dat de beamer nogmaals gerepareerd moet worden.
In een dergelijk geval lijkt ontbinding van de overeenkomst de meest logische oplossing. De Consuwijzer heeft dan ook gewoon gelijk en ik raad je aan om een van hun voorbeeldbrieven te gebruiken om te koop te ontbinden.

[ Voor 5% gewijzigd door VeeGee op 19-11-2013 12:04 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, de winkel biedt aan hem om nu te ruilen ipv te repareren. En dat is een prima optie zoals ook middels de wetsartikelen die je aanhaalt geboden wordt.

Het is niet dat de klant bij eerste defect direct kan eisen dat vervanging of ontbinding plaatsvindt. Wel redelijk is dat als reparatie niet blijkt te werken inderdaad tot vervanging wordt overgegaan.

Niet redelijk is dat je van de winkel verwacht dat ze ondanks dat voorstel na ~2 jaar ineens het aankoopbedrag gaan teruggeven.

Redelijkheid en billijkheid kijkt niet naar de belangen van één, maar naar alle partijen.

Dit wordt anders als je aannemelijk kan maken dat er een structureel probleem is met de conformiteit van dit model apparaat. Maar daarbij zal je ook moeten kunnen stellen dat je redelijkerwijs hebt bekeken voor aanschaf of het product an sich (default status) zou voldoen aan de eisen die je stelt, of de verwachtingen die door uitingen van de fabrikant zouden zijn gewekt.

Je zegt aan de ene kant dat er reparaties hebben plaatsgevonden, en aan de andere kant 'vierde keer omruilen met waarschijnlijk weer hetzelfde probleem'. Als je werkelijk al 3x eerder een ander apparaat hebt gehad dan is dat anders dan als hij 3x gerepareerd is en nu voor het eerst omruil wordt voorgesteld.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2013 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
Ik ben het met je oneens. Ik denk je dat hier wel degelijk een goede reden is tot ontbinding van de koopovereenkomst. Je kunt je als winkelier niet blijven verschuilen onder het feit dat je het product wel weer gaat repareren/omruilen. Ergens moet een grens getrokken worden. Ik ben dan ook van mening dat deze bereikt is na een drievoudige reparatie. Dat de winkel nu vervolgens een 'nieuw' exemplaar aanbiedt doet daar niets aan af. Daaruit blijkt trouwens ook dat het nog steeds een courant model is.

NB: partiële ontbinding is natuurlijk ook mogelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door VeeGee op 19-11-2013 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat mag :)

Als dit de eerste keer is dat het apparaat omgeruild zou worden, denk ik dat er weinig voor nodig is voor de winkel / fabrikant om aannemelijk te maken dat er blijkbaar een dieper probleem in zat, wat niet regulier is voor het type, en dat omruiling het probleem zeer waarschijnlijk oplost.
Je schaart hier reparatie en omruilen nogal makkelijk onder eenzelfde soort oplossing, en dat is het natuurlijk niet. Niet voor niets staan ze in de wet ook op aparte regels.

Zie dan een rechter maar eens zo gek te krijgen geld terug te doen voor je die nieuwe probeert. Los daarvan, omruiling is het aanbod wat er ligt. Zonder dat te proberen alsnog ontbinding eisen brengt je ook alleen maar naar een rechter, want de winkel is van mening dat ze een redelijk aanbod doen (en daar ben ik het mee eens).

Wel kan je natuurlijk met de winkel overleggen wat er moet gaan gebeuren als het nu nog niet opgelost is. Dat is makkelijker vooraf dan als het probleem er is. Vermoedelijk gaan ze wel akkoord (zwart op wit!) met ontbinding mocht het nu nog niet opgelost zijn.
De vraag is dan wel of je recht gaat hebben op het volledige bedrag terug, gezien er ook een ruime periode blijkbaar zonder problemen gebruik van is gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2013 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
Volgens mij kan ik uit de tijdlijn opmaken dat er in september 2012 reeds een nieuwe beamer aan de TS is gegeven. Vervolgens doen zich met dit exemplaar weer dezelfde problemen voor als het eerste exemplaar.
Als dit inderdaad juist is dan is er dus er dus zowel geprobeerd om de beamer te vervangen als te repareren.

[ Voor 28% gewijzigd door VeeGee op 19-11-2013 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah kijk, in de timeline staat het inderdaad wat duidelijker.

Wat TS gevonden heeft was gezien de aangenomen reparaties wel steeds een geconstateerd probleem (Dus niet binnen specs, of simpelweg te verwachten kwaliteit van beeld bij low-budget). Ik ben met je eens dat de winkel dan toch met wat meer uitleg mag gaan komen waarom ze denken dat het deze keer anders gaat zijn.

Vermoedelijk gaan ze nog steeds niet meewerken aan ontbinden; als dat zo is, blijft mijn advies om concreet afspraken vooraf te maken over 'wat als'. Doet de beamer het goed: mooi. Doet de beamer het niet goed: heb je bij voorbaat al een beter uitgangspunt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2013 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Niet online
Even een update van mijn kant dan.

Betreft redelijkheid. Ik ben het er mee eens dat het aankoopbedrag een fikse eis is, gezien de beamer inmiddels bijna 2 jaar oud is. Aan de andere kant heb ik ook heel wat tijd zonder beamer gezeten dankzij al het gedoe. Blijft wellicht een subjectief verhaal.

Ik heb de winkel nogmaas gemeld dat ik niet blij ben met de huidige oplossing en heb voorgesteld het gebeuren neer te leggen bij een klachten/geschillencommissie. Mocht hier niks uitkomen wil ik inderdaad goede afspraken maken als het zelfde defect zich weer presenteert, ook buiten de binnekort aflopende garantie.

Ik houd u allen op de hoogte.
Pagina: 1