Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_NL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-07-2024
Beste Tweakers,

Sinds een half jaar heb ik studiomonitoren. Dit omdat ik nogal hou van goed geluid en zelf ook regelmatig aan producen ben. Ik heb echter een probleem met het aansluiten van mijn KRK Systems Rokit 5. Wanneer ik ze aansluit direct op de pc krijg ik een flinke brom toon. Daarom heb ik er maar een DI tussen gedaan met ground lift. Dit heeft het grootste gedeelte weg gehaald en er is nu geen bromtoon meer te horen. Het nadeel hiervan is dat ik elke keer mijn DI moet aan hebben om geluid te krijgen. Ik vraag mij af of hier geen betere manier voor is.
Ik heb het nu als volgt aangesloten:
PC > Mixer > DI > Monitoren
Als ik het als volgt aansluit:
PC > Behringer BCD3000 > Mixer > boxen
Krijg ik ook geen bromtoon. Maar wanneer bovenstaande set-ups beide op de mixer zitten krijg ik weer een hele lichter bromtoon.
Ik heb nog geprobeerd met een ART DTI alleen dit hielp niks. Deze heb ik daarom gelijk weer terug gestuurd.
Verder heb ik nog gehoord van aardlus isolators welke eigenlijk gewoon een een verlenging zijn van je tulp stekkers, alleen zit er een soort blokje in het midden van de kabel. Ik ben heel benieuwd hoe deze werken. De ART DTI werkte met transformatoren en dat werkte dus niet in mijn geval. Dus als deze precies hetzelfde werken heeft dit geen zin denk ik.

Gebruikte hardware:
Creative X-Fi Titanium
KRK Rokit 5
Realistic Stereo Mixing Console
Behringer BCD3000
Behringer Ultra-DI Model DI20

Mijn eigenlijke vraag is dus; zijn er andere oplossingen voor het aardlus probleem?

Met vriendelijke groet,

Chris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_NL
Subtiel kikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:07
Zit alles op het zelfde stekkerblok aangesloten?

Ticking away, the moments that make up a dull day

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 14:55
Heb je je PC wel geaard?

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_NL
Op allebeide vragen is het antwoord ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:27
Heb je het ook allebei anders geprobeerd? Soms is het juist een oplossing om het verschillend in te pluggen en/of niet aarden. Zo te lezen heb je geen apparaat met tv kabel aangesloten, dat was in mijn situatie het probleem. Probeer de coax kabel eens helemaal los te koppelen om er zeker van te zijn.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_NL
Koldur schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 19:58:
Heb je het ook allebei anders geprobeerd? Soms is het juist een oplossing om het verschillend in te pluggen en/of niet aarden. Zo te lezen heb je geen apparaat met tv kabel aangesloten, dat was in mijn situatie het probleem. Probeer de coax kabel eens helemaal los te koppelen om er zeker van te zijn.
Ik heb de stekkers anders ingeplugd (omgedraaid in de stekkerdoos). Heb alleen nog niet getest of het probleem blijft als ik ze gescheiden in een andere stekkerdoos doe. Er zit inderdaad geen tv op de stekkerdoos. Maar zal hem eens helemaal los halen om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Chris_NL schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 16:58:
[...]

Ik heb de stekkers anders ingeplugd (omgedraaid in de stekkerdoos). Heb alleen nog niet getest of het probleem blijft als ik ze gescheiden in een andere stekkerdoos doe. Er zit inderdaad geen tv op de stekkerdoos. Maar zal hem eens helemaal los halen om te testen.
Met anders inpluggen bedoelde ik meer op een andere groep. En als er ergens op dezelfde groep een tv met coax is ingeplugd dan kan dat er ook voor zorgen dat er een grondlus is.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Dit soort dingen dus.
Ahem, sorry. Ik had even niet zo snel gelezen dat je al een DI gebruikt.

Dan nog, als het probleem zit in het 'aan'-zetten van je DI's zie ik het probleem niet zo.
Ik heb hier DI's liggen die op fantoomvoeding vanaf het mengpaneel werken, en daardoor heb je dus gewoon geen last van adapters, aan/uit schakelaars of iets in die geest.

Jouw Behringer Ultra-DI Model DI20 kan ook via fantoomvoeding zie ik net overigens aan het plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.megamusiconline.com.au/images/thumbs/DI20_big.jpg

[ Voor 109% gewijzigd door Scyth op 25-11-2013 16:07 ]

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_NL
Koldur schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 18:40:
[...]

Met anders inpluggen bedoelde ik meer op een andere groep. En als er ergens op dezelfde groep een tv met coax is ingeplugd dan kan dat er ook voor zorgen dat er een grondlus is.
Sorry maar ik heb hier niet veel aan. Het zal toch op dezelfde groep moeten blijven. Anders moet ik rare constructies gaan bouwen.
Scyth schreef op maandag 25 november 2013 @ 16:02:
Dit soort dingen dus.
Ahem, sorry. Ik had even niet zo snel gelezen dat je al een DI gebruikt.

Dan nog, als het probleem zit in het 'aan'-zetten van je DI's zie ik het probleem niet zo.
Ik heb hier DI's liggen die op fantoomvoeding vanaf het mengpaneel werken, en daardoor heb je dus gewoon geen last van adapters, aan/uit schakelaars of iets in die geest.

Jouw Behringer Ultra-DI Model DI20 kan ook via fantoomvoeding zie ik net overigens aan het plaatje:
[afbeelding]
Het is geen ramp, maar dacht dat er wel andere opties voor zouden zijn.

En fantoomvoeding gaat niet werken. De XLR uit gaat naar de boxen toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:28

DJ Vincento

1422055

Eens even alles NIET-geaard aansluiten? Aarding is meestal de bron van brom, en niet het middel ertegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
DJ Vincento schreef op woensdag 27 november 2013 @ 10:32:
Eens even alles NIET-geaard aansluiten? Aarding is meestal de bron van brom, en niet het middel ertegen.
Het lijkt alsof de OP niet wil achterhalen waar het probleem vandaan komt, heb dat ook al gesuggereerd en om eens voor de test het eens op een andere groep aan te sluiten. Het is belangrijk om te weten waar het vandaan komt voordat je het probleem kan aanpakken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_NL
DJ Vincento schreef op woensdag 27 november 2013 @ 10:32:
Dat ga ik zo even proberen. Heb al wat ongeaarde contactdoosjes gevonden.
Koldur schreef op woensdag 27 november 2013 @ 11:19:
[...]

Het lijkt alsof de OP niet wil achterhalen waar het probleem vandaan komt, heb dat ook al gesuggereerd en om eens voor de test het eens op een andere groep aan te sluiten. Het is belangrijk om te weten waar het vandaan komt voordat je het probleem kan aanpakken lijkt me.
Sorry ik heb er even te snel overheen gelezen. Ik zal andere groepen ook even proberen. Ik zag even de logica niet van een andere groep proberen. Maar denk dat ik je nu wel snap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Chris_NL schreef op woensdag 27 november 2013 @ 17:16:
[...]

Dat ga ik zo even proberen. Heb al wat ongeaarde contactdoosjes gevonden.

[...]

Sorry ik heb er even te snel overheen gelezen. Ik zal andere groepen ook even proberen. Ik zag even de logica niet van een andere groep proberen. Maar denk dat ik je nu wel snap.
Ik begrijp dat je bepaalde dingen niet wil/kan toepassen, maar het is wel erg belanrijk te weten hoe jouw aardlus probleem is ontstaan, dan zijn er makkelijker oplossingen te bedenken.

• Chris_NL
Na het testen blijkt dat zodra het niet-geaard is aangesloten dat ik er dan geen last van heb. Echter maakt een andere groep niets uit. Het zal dus wel aan een apparaat liggen op de zelfde stekkerdoos.
Extra feitje: het valt me op dat pas zodra ik ben ingelogd ik er last van heb. Als ik niet ingelogd ben hoor je het amper.
Pagina: 1