[XP] Fragmentatie voor nieuwe bestanden met voldoende ruimte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb een XP bak waarop, als ik er een groot bestand naartoe kopiëer via netwerk, dat bestand hevig gefragmenteerd aankomt op disk. Zo hevig dat het merkbaar de performance beïnvloed. Een file van 4GB kan zomaar in 20.000+ fragmenten geknipt worden. Maar, er is voldoende aaneengesloten vrije ruimte, dus totaal geen reden om te fragmenteren!

XP doet dit "nou eenmaal", dat weet ik wel, maar niet tot dit soort extremen!

Hoe komt dit, en hoe los ik het op?
(Defragmenteren ja, maar dat hoort dus niet nodig te zijn)

De schijf waar het om gaat, is NTFS met 4K clusters, encryptie en compressie staan uit.

[ Voor 6% gewijzigd door _Thanatos_ op 15-11-2013 15:06 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoe doe je de kopieeractie precies? Copy /paste of commandline?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bestanden gaan fragmenteren als je disk met andere dingen bezig is terwijl je de copy uitvoert , zoals een os disk . Beste kun je een aparte disk nemen met genoeg vrije ruimte of een ssd ,of de copy uitvoeren via een ander disk/ssd. Met 20 000 fragmenten van hd is een echte straf te noemen,,met ssd is het moeilijk een bestand zo te fragmentern omdat de disk iq zo snel is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
@The Eagle, Ik doe het kopiëren met Total Commander, en de opties daarvan staan op "use standard copy method", zoals op alle anders systemen die ik gebruik en dit probleem niet vertonen.

@systeemherstel, het is een aparte disk (weliswaar een virtuele disk in een VM, maar wel thick provisioned (wat overigens niet uitmaakt, maar just so you know)) en geen andere software op dat moment dat dingen met die disk doet.

/edit
Ik bedenk me net, zou het kunnen dat de (enige) partitie misschien misaligned is ofzo? Kan dat zulke hevige fragmentatie veroorzaken? Lijkt me niet, maar zoveel weet ik er ook weer niet van...

[ Voor 25% gewijzigd door _Thanatos_ op 15-11-2013 22:21 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04:16
Herkenbaar. Als ik me echt ergerde aan de performance van virtual machines op m'n XP laptop voor werk, ging ik de virtual disk files te lijf met contig van Mark Russinovich. Daarmee kun je handmatig losse files defragmenteren.

Wikipedia: Contig (defragmentation utility)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Het gaat niet om het defragmenteren, dat kan ik wel. Het probleem is dat dergelijke files in de eerste plaats geen enkele reden tot fragmenteren hebben. Als er genoeg aaneengsloten vrije ruimte is, waarom de frak fragmenteren ze dan zo hevig? Waar is dat goed voor, wat veroorzaakt het?

En ik bedenk me net... Oh frakking NEE TOCH.
Virusscanner? Er staat AVG op... Het zal toch niet.

/edit
Ah schijt, de virusscanner veroorzaakt dit. Lekker dan. Goed getest, AVG. Mooie driver gebouwd. Nu weet ik hoe virusscanners een pc tot bagger demoveren.

[ Voor 17% gewijzigd door _Thanatos_ op 20-11-2013 00:00 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:31
interessant, je gaat nu een andere virusscanner gebruiken neem ik aan? zo ja, welke? :P want ben wel is benieuwd of er echt grote verschillen zitten bij andere virusscanners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10 23:12
Denk dat een hd veel vlugger is dan je netwerk kopieren, dus het zou toch al niet kunnen, dat het de hd is.(of je hd heeft defecte sectoren).

Je virusscanner kun je ook nog instellen dat deze niet alles doet scannen.

[ Voor 34% gewijzigd door jan99999 op 20-11-2013 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
xFeverr schreef op woensdag 20 november 2013 @ 09:09:
interessant, je gaat nu een andere virusscanner gebruiken neem ik aan? zo ja, welke? :P want ben wel is benieuwd of er echt grote verschillen zitten bij andere virusscanners.
Geen idee nog eigenlijk. Hiervóór gebruikte ik Avast, en die veroorzaakte BSOD's als je via remote desktop een file kopiëert naar het klembord. Letterlijk, ctrl+c en BOEM. Dus die wordt het niet :)
Welke wel, geen idee. Advies?
jan99999 schreef op woensdag 20 november 2013 @ 09:19:
Denk dat een hd veel vlugger is dan je netwerk kopieren, dus het zou toch al niet kunnen, dat het de hd is.(of je hd heeft defecte sectoren).

Je virusscanner kun je ook nog instellen dat deze niet alles doet scannen.
Bad sectors veroorzaken geen fragmentatie. Dat gebeurt door de firmware van de harddisk op een niveau dat niet zichtbaar is door het OS. Zou ook nooit kunnen, omdat fragmentatie een feature in het filesystem is, niet van de harddisk. Een bad sector is een "domme" remapping dus.

Gek genoeg stond AVG al niet ingesteld om de bestandstypen te scannen waarmee ik testte (MKV files), maar toch gaan ze door de resident protection heen... Dus ook al zou je meer kunnen instellen dan een blacklist voor extensies, dan nog zou het niets uitmaken.

日本!🎌

Verwijderd

Denk dat ik al 10 jaar geen virusscanner meer gebruik omdat die dingen zich gedragen als een virus }:O
Pagina: 1